Stueantenne
Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 03:32

Har rodet lidt med antenner efter jeg fandt en AM/MW/FM tuner på min lokale
genbrugs-station... søgt en del på google men der er stadig et par simple
radio/TV ting jeg ikke forstår...

Hvis man laver en simpel dipol ud af to stykker metal rør og forbinder til
coax(kerne og skærm), hvor 'slutter' antennen så? Det er som om hele coax
kablet virker som en antenne også på min lille tv-stueantenne jeg købte til
mit værelse. Stueantennen er V-formet med pileretning flat mod gladsaxe men
kablet virker også som antenne da det kan tage forskellige stationer alt
efter om ledningen hænger lodret/vandret (polarisering). Hvordan får man
kablet til ikke at virke som antenne og derved undgå en masse støj? Har
prøvet en primitiv 'choke' løkke men det virker ikke :\

Coax kabel indeholder godt nok et fint lille net men det holder åbenbart
ikke støjen ude

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-06-04 09:25

B. G. Jørgensen skrev:

>Har rodet lidt med antenner efter jeg fandt en AM/MW/FM tuner på min lokale
>genbrugs-station... søgt en del på google men der er stadig et par simple
>radio/TV ting jeg ikke forstår...

Antenneforhold er aldeles ikke simple.

Jeg havde engang en guitarforstærker, en forvrængerpedal og en
el-guitar. Når jeg aktiverede forvrængeren og skruede dens
forvrængning på max, men ikke spillede på guitaren, kunne jeg
høre radio Moskva svagt. Radioen spillede naturligvis også hvis
jeg spillede på guitaren, men så kunne man ikke høre det.

Jeg ødelagde engang en uhyre seriøs koncert med et
klassisk-jazz-ensemble. De var faktisk ret gode, men midt i et
meget (selv)højtideligt nummer hvor der var en stille passage,
hørte man lige en russisk bassanger tone frem, lidt svagt men
umiskendeligt ud gennem PA-anlægget. Jeg kunne ikke lade være med
at grine, og mine forsøg på at skjule det var forgæves. Der var
kun 10-12 publikummer (bestyrelsen), så det var lidt svært at
være uset.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 05-06-04 13:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Når jeg aktiverede forvrængeren og skruede dens
> forvrængning på max, men ikke spillede på guitaren, kunne jeg
> høre radio Moskva svagt.

Det viser blot at forstærkeren/forvrængeren var en dårlig konstruktion.
For år tilbage var mere reglen end undtagelsen, at musiker-elektronik
var elendigt konstrueret. Masse af brum og problemer som du beskriver.
Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

En forstærker bør være indbygget i en tæt metalkasse, så den kun
kan modtage signal fra indgangsstikket. Og indgangen skal have et
effektivt filter, der filtrerer signaler fra det ikke hørbare område væk.
Anskaffer man sig en forstærker der ikke overholder dette,
risikere man at få en kombineret forstærker og langbølgemodtager.

Ivar Magnusson

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-06-04 23:15

Ivar wrote:

> [...]
> hørbare område væk. Anskaffer man sig en forstærker der ikke
> overholder dette,
> risikere man at få en kombineret forstærker og

Faktisk er det oftest de uskærmede og tit lange højttalerkabler, eller selve
højttaleren (god ferritantenne), der fungerer som antenne, og sender HF ind
i udgangen på forstærken, så det hjælper ikke meget med en skærmet kasse.
Her bliver det ensrettet (detekteret) og forstærket og sendes tilbage til
højttaleren som LF. Det er bla. for at forhindre dette at man næsten altid
har en lille spole siddende i serie med udgangen på forstærkeren. Det RC led
der sidder fra udgangen til stel dæmper også HF, men det's primære formål er
at stabiliserer forstærkeren så den ikke går i selvsving.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-06-04 11:15

Ulrik Smed skrev:

> [...]
>i udgangen på forstærken, så det hjælper ikke meget med en skærmet kasse.

Jeg brugte skærmede kabler til min guitar (har aldrig brugt
andet), og forstærkeren havde et aluminiumsbur indvendigt under
trækassen. Fænomenet optrådte kun når jeg havde forvrængeren
koblet på og aktiverede den.

Med mit nuværende udstyr kan jeg ikke fange radiostationer, kun
støj ved samme opsætning (anden forstærker og anden forvrænger).
Jeg kan vende mig så støjen forsvinder, og hvis jeg stiller mig
vinkelret på den retning er den maksimal.

--
Bertel

Fra : Ulrik Smed

Dato : 06-06-04 16:00

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> andet), og forstærkeren havde et aluminiumsbur indvendigt under
> trækassen. Fænomenet optrådte kun når jeg havde forvrængeren

Det kan selvfølgelig også forekomme på indgange. Og en forvrænger er særlig
'udsat', da den virker ved at forstærke meget kraftigt og ulineært.
Ulinearitet er netop det der skaber detekteringen.

> [...]
> forvrænger). Jeg kan vende mig så støjen forsvinder, og hvis
> jeg stiller mig vinkelret på den retning er den maksimal.

Hvis støjen er brum, så er det nok et brumfelt der går i pickup'erne, fra en
trafo eller lysrørsspole eller lignende. Det vil netop kunne udfases ved en
bestemt vinkel, og være maksimalt vinkelret på denne.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Fra : Ole Geisler

Dato : 05-06-04 10:46

On Sat, 5 Jun 2004 04:31:54 +0200, "B. G. Jørgensen" <-> wrote:

>Coax kabel indeholder godt nok et fint lille net men det holder åbenbart
>ikke støjen ude

Så simpelt kan du ikke se på det.

I tilfældet FM burde det fungere, omend du med sikkerhed har en vis
impedans-mistilpasning. En korrekt udformet foldet dipol har en
fødeimpedans på ca, 300 Ohm, din coax indgang og kabel 75 Ohm, men det
bør fungere rimeligt godt, også uden tilpasning. Du har tilsluttet
skærmen ordentligt under "bøjlen" i tunerenden?

I tilfældet LW/MW skal du bruge enten en langtrådsantenne eller en
ferritantenne, evt. kan du lave en loopantenne.

FUT dk.teknik.elektronik
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 05-06-04 14:37

"B. G. Jørgensen" <-> wrote in message news:<40c130a1$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> kablet virker som en antenne også på min lille tv-stueantenne jeg købte til

Du skal vistnok lave en 'balun', se på biblioteket, de har bøger om
antenner.

Balun'en er et tilpasset stykke coax kabel, som indsættes der hvor du
slutter antennen til coax kablet.

Men et coax kabel er heller ikke en totalgaranti mod forstyrrende

Venligst

Carsten Nielsen