Nemesis - anemeldelse med lidt spoilers
Fra : Kim2000

Dato : 05-06-04 15:51

Nemesis serien startede med Oliver Gruner's film, men Oliver var hverken
en god skuespiller, en flot fyr eller en særlig tiltalende person, så han
fik sparket allerede efter den første film. Men Nemesis universet ville man
ikke droppe. Dette univers foregår i 2077, hvor robotter har overtaget
Jorden, og de sidste frie mennesker kæmper en hård og nådeløs kamp. Man har
altså taget samme ide som i Terminatorfilmene op, i etteren sloges man så i
fremtiden.

I toeren har man så skiftet stil, man har hyret Sue Price. Sue Price er lidt
af en babe - ja, okay det er hun måske ikke, men hun har et kønt ansigt, og
hvis man synes om kvindelige bodybuildere, så har hun en flot krop. Sue
Price er tidligere miss Olympia, altså samme titel som Arnold vandt i sin
tid, selvom det jo var "mister" titlen .

Price er heller ikke en stor skuespiller, ja faktisk er hun ret ringe, og
da bare 2, 3 og 4 er optaget i rap på samme år, så bliver hun altså ikke
bemærkelsesværdig bedre gennem de tre film, så enten acceptere man hende,
eller også finder man en anden serie.

Til trods for at de tre film er optaget samme år, af samme instruktør og af
den samme manuskriptforfatter, så kniber det gevaldigt med at holde den
enkle historie sammen. Lad os tage et par eksempler fra toeren:

Den smukke mor stikker af i en tidskapsel til år 1980 for at beskytte sin
datter Alex (Sue Price). Hun hopper ud af kapslen med sit helt spæde og
skaldede spædbarn, sekundet efter bliver hun forfulgt gennem den halve ørken
af to onde mænd. Tilslut lægger hun barnet fra sig og forbereder sig på at
kæmpe. En skudveksling senere er hun død og det er de to andre mænd også,
dræbt af en pludselig opståen ørkenstamme.

De samler spædbarnet op, der nu har langt lyst hår, mens vi vender tilbage
til moderen, der i mellemtiden er begyndt at bløde ud af munden, det gjorde
hun ikke før klippet over til spædbarnet.

Tyve år senere tages den nu voksne Alex tilbage til kapslen; "det var her vi
fandt dig" siger hendes venner. Og nej, det var det ikke, for din mor løb jo
gennem den halve ørken med dig, men den slags detaljer har man vist glemt.
Alex åbner kapslen og finder et - hold nu godt fast - målsøgende sværd, for
ingen har åbenbart set inde i den tidligere.

Længere inde i filmen taber Alex sit sværd, vi zoomer ind på det, så selv
den mest tungnemme er klar over at det er noget skidt det her. 2 minutter
senere trækker Alex sit sværd og mejer folkene ned... Øh ....!

En ung robot er sendt gennem tiden for at dræbe Alex, det er faktisk hele
pointen i filmen, hvor handlingen mest hedder at løbe fra a til b for at slå
lidt på nogle og så løbe videre til c. Ja, egentlig er de ret glade for at
løbe. Og når de er glade for at løbe, så skal Alex nok ikke have to
kvindelige medskuespillere, der har en røv på størrelse med en ladeport. Men
mens vi er ved det seksuelle i filmen, så skal Alex skifte tøj (det gør hun
i alle tre film) og det sker ved at man ser hende bagfra, ja faktisk følger
vi hende nedefra og op, hvorefter vi zoomer ind på hende numse og den bliver
vi ved i 6 stive sekunder - SEKS SEKUNDER! Godt nok er det nogle pæne
baller, men alligevel.

Til trods for at Nemsis serien faktisk er gennemgående talentløst lavet,
og meget konsekvent scorer lave karakter i samtlige anmeldelser, så har den
alligevel klaret sig forbløffende godt på video og dvd markedet. Man kan
ofte finde seriens fire bind i tilbudskurve og rigtig mange har set filmene.

Nemesis 2-4 (alle fra 1995) byder en sjælden gang på okay effekter, men
de skæmmes af, at der derefter kommer 8-9 tilsvarende elendige effekter.
Skuespillet er forfærdeligt og manuskripter hænger kun med meget god vilje
nogenlunde sammen, og hvis man halvsover undervejs - og det er der en god
chance for. Nemesis er et tilskud til at falde tidligt i søvn.

Kim Ursin

--
DaMat udgiver blade, bøger og tegneserier,
og for at få smør på brødet sælger vi også helsekost produkter.

Fra : Christian

Dato : 05-06-04 17:13

On Sat, 5 Jun 2004 16:50:33 +0200, "Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote:

> Nemesis serien startede med Oliver Gruner's film, men Oliver var hverken
>en god skuespiller, en flot fyr eller en særlig tiltalende person, så han
>fik sparket allerede efter den første film.

Hvilket jeg synes var synd. Han var perfekt til Nemesis universet, og
gik virkelig op i rollen. Jeg synes faktisk filmen holdt efter
datidens standard, og mytologien og universet kunne sagtens holde til
nogle flere film. De efterfølgende med Sue Price var dog noget bras.

/Christian

Fra : Morten DH

Dato : 06-06-04 12:31

"Christian" <christian@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> datidens standard, og mytologien og universet kunne sagtens holde til
> nogle flere film. De efterfølgende med Sue Price var dog noget bras.

Jeg personligt gav op efter nummer 2... den varer omkring 80 minutter og ca.
25 minutter er flashback fra den første film så vidt jeg husker og så er det
den type hvor de bruger de samme eksplosioner igen og igen (nogen der sagde
Airwolf)... Og mht. Sue Price, så sad vi faktisk 5 mand høj og snakkede lidt
om han var lidt fimset - tror der gik omkring en halv time før vi lurede det
var en kvinde

Kort sagt totalt spild af tid - min forbløffelse over nogen postede noget
omkring de film er meget stor...