Maling/lakering med linolie
Fra : Alvin A. Bang

Dato : 05-06-04 18:35

I et svagt øjeblik har jeg fået anskaffet mig en gammel smuk 6,5 meter
svensk motorbåd, men ikke nok med det ......den er af træ. Træet er helt
fint, men trænger alvorligt til en gevaldig omgang.

Lak er udelukket, da den skal anvendes som en "brugsbåd" og den behøver ikke
at skinne som en kat i måneskin(d). Jeg har talt med nogle af de "gamle"
nede på havnen om, hvordan man anvender linolie til at smøre den med.
Problemet er, at man får lige så mange forskellige svar, som antallet af
gange man spørger. Der er således forstået forskellige metoder, hvor man
blander terpentin og Gori -nr. et eller andet - i kogt linolie og derefter
maler med det. I takt med antallet af lag forstår jeg, at der skal mindre og
mindre terpentin i, og til sidst skal den have en omgang Gori nr. et eller
andet for at "hærde" op. Jeg har også fået et råd om at anvende Tonkinlak
men kender jeg heller ikke noget til så hvis......? Er nogen, som kan
beskrive metoden eller henvise til et link eller literattur - har selv
prøvet uden held - så jeg kan få søsat så er min sommer reddet.

MVH

Alvin

Fra : Jan

Dato : 05-06-04 19:02

Sat, 5 Jun 2004 19:35:23 +0200, "Alvin A. Bang" <alvinbang@stofanet.dk>;
<40c2045c$0$3071$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>; <dk.fritid.sejlads>:

>Er nogen, som kan
>beskrive metoden eller henvise til et link eller literattur - har selv
>prøvet uden held - så jeg kan få søsat så er min sommer reddet.

Til impregnering, altså til grundarbejdet, skal du _ikke_ benytte kogt
linolie. Den trækker dårligt ind i træet (det er noget med
molekulestrukturen efter opvarmning).
Jeg (og de, jeg har lært det af) anvender til en begyndelse en blanding
af lige deler terpentin (vegetabilsk balsamterpentin - IKKE mineralsk
terpentin) og rå, koldpresset linolie. Du kan også gerne benytte noget
trætjære i den blanding. Terpentinen skal bidrage til, at olien trænger
ind i træet.
(Mange benytter almindelig dieselolie i stedet for eller sammen med
terpentinen.)
Efter nogle omgange kan du reducere andelen terpentin, og måske have
mere tjære i (Gori?).
Man fortsætter, til træverket er mettet, og ikke vil modtage mere.
Når det hele er tørt kan man så gøre overfladebehandlingen. Jeg kan godt
li' at tørre overfladen af med en klud med terpentin inden der
lakkes/slutbehandles, for at fjærne overflødig linolie. Kluden kan
selvantænde, så den skal ikke smides i skraldespanden når du er færdig -
måske hellere brændes kontrolleret.

Jeg har så benyttet Owatrol D2 som topstrøg (de siger mindst 6 lag), men
der kan man jo vælge så mange sorter.

--
/jan |
/| /
/ | /\ Vi sees på sjøen?
/ | / \ <http://annejan.no-ip.info>
/ /| / \
/ / | / \
/ / | / \
/ / |/ \
/ / | N-159 \
/ / | \
/ / | \
/ / |================
======_____-----------_______
\ /|
\ / |
~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-04 19:19

Uheldigvis faldt Alvin A. Bang over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> beskrive metoden eller henvise til et link eller literattur - har
> selv prøvet uden held - så jeg kan få søsat så er min sommer reddet.

Hvis du vil eksperimentere med linolie som desideret lak, så skal det
nok være dobbelt kogt. Det er en videnskab, så jeg ville nok bruge
nogle af de færdige olieløsninger. Der skal både tilsættes den rette
mængde sikativ og fungicider. Det sidste hjælper Gori på. Gori 22 er
nok den allerbedst træbeskyttelse, man kan bruge. Der er et meget
stort indhold af effektive fungisider.

Tonkin lak er godt. Jeg har en kammerat, som har brugt det på alt
træet på sin junker. Du kan se eksempler her:

www.myboat.dk/junker

Selv bådebyggeren, som satte båden i vandet, var imponeret af
træværket og glansen. Klip på Nye billeder på selve fotosiden.

Tonkin lak skal have en grundingsolie først, men det står på dåsen.
Det er vigtigt, at man omhælder Tonkin lak i mindre dåser, fordi
holdbarheden er begrænset, når bøtten har været åbnet.

Ellers er det nemt at have med at gøre, og det bliver faktisk også ret
pænt.

Vil du eksperimentere med linolie, så bør du kigge her. Der er masser
af information: www.linolie123.dk

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-06-04 20:06

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> nogle af de færdige olieløsninger. Der skal både tilsættes den rette
> mængde sikativ og fungicider. Det sidste hjælper Gori på. Gori 22

Jeg glemte solfilter, det er næsten det vigtigste, men også det
sværeste. De solfiltre, jeg har leget med, skulle piskes i, og det er
ikke lige til.

Claus

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 12-06-04 08:44

> [...]

> Selv bådebyggeren, som satte båden i vandet, var imponeret af
> træværket og glansen. Klip på Nye billeder på selve fotosiden.

En nærmere "undersøgelse" viser at den franske marine bruger ca. 40.000
liter Tinkinlak om året..så helt skidt kan det ikke være. Dette sammenholdt
med de fine billeder af Junkeren har overbevist mig om at det er midlet.

PS Det er en meget flot annonce der er lavet på Junkeren.Mange af de ting
som beskrives er netop det som man sidder og "spørger sig selv om" når man
læser bådannoncer. Den er opbygget meget overskueligt og skærper naturligt
interessen når man læser. Det er imponerende at siden virker så "let/hurtig"
når tager billedernes kvalitet i betragtning.

MVH

Alvin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-04 16:32

> [...]

> 40.000 liter Tinkinlak om året..så helt skidt kan det ikke være.
> Dette sammenholdt med de fine billeder af Junkeren har overbevist

Jeg tror også, at det er godt. Når jeg skriver tror, er det fordi jeg
ikke kender een eneste, som har nogen langtidserfaring med produktet.
Alle dem jeg kender, har kun brugt det et par år, eller er lige
startet med at bruge det.

Men mange af de små italienske speedbådsværfter har tilsyneladende
bruget det i rigtig mange år. Men der er altså også tale om et helt
andet antal lag - sikkert nær de 30

> [...]
> skærper naturligt interessen når man læser. Det er imponerende at
> siden virker så "let/hurtig" når tager billedernes kvalitet i

Tak..

Der gik også kun tre dage fra jeg lavede siden til han havde en seriøs
køber. Men pludselig fandt han ud af, at han ikke ville sælge
alligevel.

Min server står i et datacenter med en linjekapacitet på flere
gigabit, og det er med fuldt overlæg, at jeg lægger billederne ud i en
ordentlig kvalitet. Dårlige billeder kan man finde allevegne

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-04 01:48

> [...]

> svensk motorbåd, men ikke nok med det ......den er af træ. Træet er
> helt fint, men trænger alvorligt til en gevaldig omgang.

Du kan også søge på Benarolie eller Owatrol 1+2..

Det er næsten det samme og om man vælger det ene frem for det andet er
nok et religionsspørgsmål. Jeg har haft en træbåd, hvor masten var
behandlet med Owatrol. Jeg synes, det er noget værre klister at
reparere. Det tørrer aldrig helt op, og får man en skade, så er det
svært at slibe i. Det er også vigtigt, at man reparerer skader lige
med det samme, ellers trænger fugten ind under og så bliver det
hurtigt værre...

Men hvor skal du bruge det? Over eller under vandlinjen, det er ret
væsentligt..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-04 23:15

> [...]

> beskrive metoden eller henvise til et link eller literattur - har
> selv prøvet uden held - så jeg kan få søsat så er min sommer reddet.

Nu har jeg lagt nogle flere nærbilleder op af luger lakeret med Tonkin
lak. Linket er det samme, de er i bunden af siden.
www.myboat.dk/junker

Obs Filerne er ret store, så man skal bruge en rulle bredbånd...

Billederne er taget i dag, men desværre var det gråvejr.

Claus