Access - formatering af akkumuleret tid
Fra : T. Holm

Dato : 03-05-01 19:18

I Excel kan man ved at benytte formatet [t]:mm få vist optællingsværdier
af tid (f.eks. ifm. et flextidsskema). En kollega forsøger at lave en
sum på en rapport i Access, som laver en sådan optælling. Desværre
acceptereer Access ikke ovennævnte format, men kan kun vise
decimal-delen af tidsudtrykket (jeg ved godt at både Access og Excel
regner timer i 24.dele).

Er der en eller anden med en god ide derude, som ikke kræver
programmering?

--

Hilsen/Regards T. Holm

Fra : tholm

Dato : 04-05-01 13:49

T. Holm skrev i meddelelsen <9cs7ed$6k6$1@tnews.inet.tele.dk>...
> [...]
>regner timer i 24.dele).
>
>Er der en eller anden med en god ide derude, som ikke kræver

Løste selv problemet på flg. måde, hvis nogen skulle være interesseret:

=(Int(Sum([flex])*24)) & ":" & Format(Sum([flex]);"nn")

Fra : pre

Dato : 04-05-01 18:34

Har du prøvet Guiden Input Mask? Der kan man gemme (rediger List) flere
forskellige formater - også tid.

--
Venlig hilsen
pre

Fra : T. Holm

Dato : 05-05-01 19:19

Fri, 4 May 2001 19:34:06 +0200, pre wrote a.o.t:

> Har du prøvet Guiden Input Mask? Der kan man gemme (rediger List) flere
> forskellige formater - også tid.

Inputmask bruges til at formatere input:

....You can use the InputMask property to make data entry easier and to
control the values users can enter in a text box control...

Den kan ikke (har prøvet) lave nye formater, som man kan "påtvinge"
output (f.eks. et udregnet rapport-felt, som angivet i mit oprindelige
indlæg).

Som allerede meddelt har jeg selv løst problemet på en anden måde. Bare
mærkeligt, at det kan løses så enkelt i Excel og så bøvlet i Access.

--

Hilsen/Regards T. Holm

Fra : pre

Dato : 06-05-01 18:54

Nu er det mange år siden jeg har leget med Access, men jeg har stor
respekt for programmet, og kikker tit i diverse tekster for at »følge
lidt med«. Derfor er følgende mere teori end praksis og kan ignoreres.

Totalsum funktioner, brugbare i totalrækken indeholder flere
variabeltyper.
Expression Builder, hvor man åbenbart kan bygge specielle funktioner
eller se hvilke standardfunktioner der er til rådighed for bestemte
opgaver. Nævnt er system data og tid, Extract parts of dates and times.

Begge rutiner er kun åbne i specielle situationer. Hvis det kan være en
hjælp til en anden gang kan jeg evt. sende nogle sider til oversigt.

Fra : T. Holm

Dato : 07-05-01 19:28

Sun, 6 May 2001 19:54:16 +0200, pre wrote a.o.t:

> [...]
> eller se hvilke standardfunktioner der er til rådighed for bestemte
> opgaver. Nævnt er system data og tid, Extract parts of dates and times.

Min løsning er lavet i Expression Builder. Jeg tror, vi stopper her, da
problemet er løst. Ellers tak.

--

Hilsen/Regards T. Holm