Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW format
Fra : Alex W

Dato : 05-06-04 08:58

Hej

Jeg bruger RAW formatet når jeg fotografere. Det ser ud som om man kan vælge
forskellige JPEG formater (opløsninger) der bliver lagt ned sammen med,
eller indbygget i RAW billedet ????

Kan man vælge JPEG fra (10D) eller hvad betyder de forskellige JPEG
opløsninger for det endelige billede.

/Alex W

Fra : KNL DtP

Dato : 05-06-04 14:20

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger RAW formatet når jeg fotografere. Det ser ud som om man kan vælge
> forskellige JPEG formater (opløsninger) der bliver lagt ned sammen med,
> eller indbygget i RAW billedet ????

Ja, det er korrekt. Flere kameraer indkapsler en JPG-fil inden i RAW-filen.
JPG-filen kan så hives ud via f.eks. BreezeBrowser.

> Kan man vælge JPEG fra (10D)

Under Menu > Brugerdefinerede funk. (C. Fn) > 08 - RAW+JPG-optagelse

Her kan du vælge mellem seks indstillinger:

0: RAW + Lille opløsning og hård kompression
1: RAW + Lille opløsning og let kompression
2: RAW + Middel opløsning og hård kompression
3: RAW + Middel opløsning og let kompression
4: RAW + Stor opløsning og hård kompression
5: RAW + Stor opløsning og let kompression

Jeg har sat min til 0 - for jeg skal ikke bruge JPG-filen til noget. Jo højere
opløsning og JPG-kvalitet, desto mere kommer RAW-filen til at fylde. Det kan
dog være brugbart, at kunne hive en lille JPG-fil ud og bruge som preview på
motivet på f.eks. en hjemmeside. Så kan man jo altid efterbehandle de bedste
skud på baggrund af RAW-filen, og derved opnå den fulde kvalitet.

> hvad betyder de forskellige JPEG
> opløsninger for det endelige billede.

Indstillingen af kameraets hvidebalance, kontrast og skarphed får indflydelse
på, hvordan den indkapslede JPG-fil kommer til at se ud - men RAW-filen
påvirkes på ingen måde at disse indstillinger. Dem foretager du senere i dit
RAW-fremkalder-program som f.eks. Phase One dSLR e.l.

Mere info om at fotografere med RAW og fordelene derved:
http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex W

Dato : 05-06-04 20:36

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3: RAW + Middel opløsning og let kompression
> 4: RAW + Stor opløsning og hård kompression
> 5: RAW + Stor opløsning og let kompression

Takker....

Ville blot være helt sikker

/Alex W