Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D-70 og SB-600 spørgsmål.
Fra : Serial # 19781010

Dato : 05-06-04 07:06

Hej derude!

Jeg har netop købt et Nikon D-70 og en SB-600 blitz.

Jeg kan ikke få disse to til at virke sammen.
Når jeg tager et billede fyrer SB-600 godt nok af, men billedet er
ikke belyst af blitz. Piller jeg SB-600 af og tager samme billede med
"pop-up" blitzen på D-70 er alt ok.

Hvad mangler jeg at indstille rigtigt?
Jeg har tåget rundt i manualerne, men synes ikke jeg kan finde de
vises sten.

Nu vi er ved det: Er det ikke muligt af fastlåse fokusfeltet til
centrum, således det altid er centrum når man tænder for D-70?
Det er lidt træls at skulle over menu hver gang man tænder for dyret.

Jeg bliver rundforvirret af at den cykler rundt mellem de 5 felter og
sjældent er skarp lige der hvor jeg vil have den

Jeg er vandt til fra mit F 70 at bruge focus lock i de situationer
hvor focus ikke skal være i centrum.

Alt foregår i automode da jeg er absolut nybegynder med digi-foto.

På forhånd tak.

Mvh
Søren Christensen

Fra : HKJ

Dato : 05-06-04 07:19

"Serial # 19781010" <Soren@nowhere.dk> wrote in message

> Når jeg tager et billede fyrer SB-600 godt nok af, men billedet er
> ikke belyst af blitz. Piller jeg SB-600 af og tager samme billede med
> "pop-up" blitzen på D-70 er alt ok.

Jeg bruger SB800 og har ikke oplevet noget tilsvarende.

> Nu vi er ved det: Er det ikke muligt af fastlåse fokusfeltet til
> centrum, således det altid er centrum når man tænder for D-70?
> Det er lidt træls at skulle over menu hver gang man tænder for dyret.

Det kommer an på hvilken mode kameraet er i. Når du bruger P S A M modes, så
kan du vælge et fast focusfelt (Option 03: AF-Area mode).
Hvis du sætter skyderen på L, så kommer du heller ikke til at flytte feltet
med piltasterne

> Alt foregår i automode da jeg er absolut nybegynder med digi-foto.

Her er så dit problem, brug P mode istedet. Den er også fuldautomatisk*, men
du kan skifte blænde/lukkertid kombinationer med hjulet.

*Den vælger dog ikke automatisk flash.

Fra : Per M

Dato : 05-06-04 07:30

Ang lås af fokuspunkt: Du vælger det midterste fokuspunkt, og så slår du
låsen til, så bliver den på det. Låsen er den lille skydeknap, der sidder på
bagsiden af D70 lige ud for lågen til CF-kortet - og lige under
fokuspunktvælgeren (den runde, som du bruger til at "vandre" rundt i
menuerne med, når displayet er tændt)
mvh
Per M

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 09:03

Hej

Du venter naturligvis med at trykke på udløseren til flashen er klar
Jeg har en SB800, og er mode sat til iTLL + BL virker det perfekt - også i
auto! Flashen henter alle oplysninger fra D70.

Autofunktionerne er kun til point and shoot. Personligt er min sat til A,
single focus center og centerweigth lysmåling. Det passer mig fint, ingen
uskarpe billeder og ingen udbrændte højlys i mit hovedmotiv.
Det geniale er, at skifter du til auto eller motivprogram, virker det som
beskrevet i manualen. Skifter du så til A, virker D70'eren igen!

Hvis det forsat ikke funker for dig med SB600, er det en tur til
fotohandleren, for så må der være en fejl.

Gert

Fra : Lars

Dato : 06-06-04 08:42

> Jeg kan ikke få disse to til at virke sammen.
> Når jeg tager et billede fyrer SB-600 godt nok af, men billedet er
> ikke belyst af blitz. Piller jeg SB-600 af og tager samme billede med
> "pop-up" blitzen på D-70 er alt ok.

Du har ikke "plastic-hætten" / difuser sat på blitzen vel? For så oplever du
netop at det du beskriver sker... blitzen fyrer godt nok af - men næsten
ingen lys....

/lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 09:32

"Lars" <skolegade@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> netop at det du beskriver sker... blitzen fyrer godt nok af - men næsten

Den tager en del lys, men giver meget lækre billeder. Min kommer kun af, når
der er brug for meget og direkte lys.
Men den er vist kun med SB800 kittet!

Da flashen går af, men ikke leverer det forventede lys, vil D70 registrere
at billedet er underbelyst, og blitssymbolet vil blinke!
Det er da let at teste i et mørkt rum.

Gert