Slag og spark som dressur.
Fra : Pwh

Dato : 05-06-04 18:39

Nu oplevede jeg for 3-4 gang inden for kort tid at
en hundeejer slog eller sparkede sin hund fordi at den
ikke sådan lige gjorde som han ønskede det.
Det var ikke slag/spark af alvorlig karakter, mere en
markering, hundene sagde ihvertilfælde ikke noget.
Det jeg har bemærket er at det alle gangene har været
mænd på 50-60 år der har gjort det, jeg har endnu aldrig
set en kvinde slå på sin hund, og unge mennesker har jeg
heller ikke oplevet bruge den voldelige metode.
Hvorfor synes ældre/modne mænd at det er vejen frem
at bruge vold mod sin hund, styrker det deres macho image
at de tør slå på deres store stærke hunde. Jeg har aldrig slået
en hund, og regner da heller aldrig med at komme til det.
Men jeg har da et par gange haft fat i nakken på Tyson,
og kommer nok også til det med Angel med tiden.
Men slag er i mine øjne da en falliterklæring.

/Jens (som da tit har haft lyst til at tæske Tyson, men ikke gør det)

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-06-04 19:06

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
[klip]
> Men slag er i mine øjne da en falliterklæring.

Det er kun tåber, der slår, og det gælder hvad enten det er slag, der retter
sig mod dyr eller mennesker. Jeg begriber ganske enkelt ikke, hvordan man
overhovedet kan få trangen til at slå på et andet levende væsen, og jeg
begriber slet ikke, hvordan man kan finde på at slå et dyr. Jeg er aldrig
slet blevet slået på, jeg har aldrig selv slået mine dyr, og jeg har i det
hele taget aldrig lært, at vold er løsningen på noget som helst. I mine øjne
er man det laveste lave, hvis man begynder at slå på sagesløse dyr eller
mennesker.

> /Jens (som da tit har haft lyst til at tæske Tyson, men ikke gør det)

Karina,
som aldrig har haft lyst til at slå på sin hund

Fra : Pwh

Dato : 05-06-04 19:43

> Karina,
> som aldrig har haft lyst til at slå på sin hund

Det skulle nu også mest læses som en joke at jeg har haft
lyst til at tæske Tyson men jeg skal da indrømme at han
til tider har kunnet gører mig gal i skralden, den møghund

/Jens

Fra : Holm

Dato : 05-06-04 19:08

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men slag er i mine øjne da en falliterklæring.
>
> /Jens (som da tit har haft lyst til at tæske Tyson, men ikke gør det)

Godt Jens....at du ikke tæsker Tyson, altså !!

Ja , er det ikke en underlig opførsel , og du har da virkelig ret i at det
er ældre mænd som har den vamle idé ...det må simpelthen skyldes at de ikke
fatter at der er dukket nye metoder op ,..de hænger fast i den gamle skole
og mener sikkert at alt det nye er noget frygteligt "pædagog-snak".....

Det er nogle stivstikkere og stædige asener , og mange af dem får stadigvæk
lov til at undervise rundt om , i hundedressur...stort GYS herfra !!!

Hvor gammel er du egentlig selv ??? ;0)))

Hilsen Holm ( som altid bider tænderne sammen og går langt væk og slår i en
pude hvis hendes hunde indbyder til klø...))

Fra : Pwh

Dato : 05-06-04 19:53

> Godt Jens....at du ikke tæsker Tyson, altså !!

Nej det er for lavt at slå, og alt for lavt at slå på nogen der ikke
må forsvarer sig.

> [...]
> skyldes at de ikke fatter at der er dukket nye metoder op ,..de
> hænger fast i den gamle skole og mener sikkert at alt det nye er

Var det da de metoder man brugte før i tiden, jeg er først selv begyndt
at intererserer mig for hundeopdragelse inden for de sidste par år.
Men jeg kan da huske at jeg læste i en 30-40 år gammel hundebog
som jeg arvede, at man kunne opdrage en hvalp ved at nive den i øret.
Den hundebog endte ude i storskrald 2 sekunder efter

> Det er nogle stivstikkere og stædige asener , og mange af dem får
> stadigvæk lov til at undervise rundt om , i hundedressur...stort GYS
> herfra !!!

De skulle have nogen bank, skulle de

> Hvor gammel er du egentlig selv ??? ;0)))

Jeg er kun en knægt på 39

> Hilsen Holm ( som altid bider tænderne sammen og går langt væk og
> slår i en pude hvis hendes hunde indbyder til klø...))

Det kan faktisk værer en god træning i at styrer sit temperament at have hund

/Jens

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 06-06-04 08:32

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hilsen Holm ( som altid bider tænderne sammen og går langt væk og slår i
en
> pude hvis hendes hunde indbyder til klø...))

AFSTRAFFELSE

"Klart vi skal bruge straf!
Jeg foretrækker at bruge en sammenrullet avis.
Du bør helst ha' en liggende flere steder i huset, så du hurtigt
kan nå en, når hunden gør noget galt.

Så næste gang din hund gør noget galt eller ikke hører efter,
tager du hurtigt en sammenrullet avis
og slår dig selv gentagne gange i hovedet,
mens du råber: "Elendige træner, elendige træner"

Roy Hunter
Kendt amerikansk hundetræner

Fra : MGA

Dato : 06-06-04 10:11

> [...]
> tager du hurtigt en sammenrullet avis
> og slår dig selv gentagne gange i hovedet,
> mens du råber: "Elendige træner, elendige træner"

SÅDAN! Et godt grin på en stille søndag - mer' af det!

Mette

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 10:25

MGA wrote:

> SÅDAN! Et godt grin på en stille søndag - mer' af det!
>
> Mette

LOL ja den var god. Jeg ville nok bare få ondt i hovedet hvis
jeg skulle dunke mig selv i hovedet hvergang hundene var ulydige.
Nu har Angel feks lige gnasket et par MC-blade og hevet ledningen
til fjernsynet ud, møghvalp

/Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-06-04 16:11

Jaaaaah!!!! Netop sådan..... Jeg er også begyndt at se sådan på det... At
når kræet bare opfører sig af h til, så er det mig der har været dårlig til
noget. For hunde er jo kloge dyr, der gerne vil gøre en tilpas. Meget af
tiden laver de unoder, fordi de ikke kan efterleve de krav vi stiller til
dem. Ikke KAN, fordi de vil sgu gerne.
Knus til alle hundemenneskerne... Jeg bliver sgu så glad af at være i denne
gruppe.

Mvh. nana

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 18:10

"Nana Sørensen" <dodo20038@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem. Ikke KAN, fordi de vil sgu gerne.
> Knus til alle hundemenneskerne... Jeg bliver sgu så glad af at være i

Hej Nana

Sikke da noget vrøvl. hunde er da absolut så utroligt dumme.
Tænk sig, de kan ikke engang finde ud af at rette vores fejl ..

M.V.H....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 18:30

> Hej Nana
>
> Sikke da noget vrøvl. hunde er da absolut så utroligt dumme.
> Tænk sig, de kan ikke engang finde ud af at rette vores fejl ..
>
> M.V.H....Benny..

De skulle fandeme have nogle bank, de møgkøtere )

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-06-04 05:45

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> De skulle fandeme have nogle bank, de møgkøtere )
>
> /Jens

Hej Jens

Ja sådan en god gang bøllebank, det er noget der får løst op for mine
frustrationer, og så kan den åndssvage køter da også bare lære at høre hvad
jeg tænker ).

Det forekommer mig, at det lige som begynder at gribe om sig. Først var det
hunden, nu også børnene, i morgen, så får konen også lige en omgang, lad os
endelig komme videre, så svigermor også lige kan få et rap over snuden.

Sig mig lige, hvornår har vold skabt respekt. Er det nødvendigt at slå og
sparke sin hund, så skulle man måske lige løbe over bag det nærmeste træ, og
gemme sig der en lille times tid, så man lige får tid til at tænke
situationen igennem. Hvorfor slår / sparker man ?????..... Ved hunden
det... Jeg forbeholder mig retten til at tvivle, og hvad var det så
egentligt værd.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 11:15

> Hej Jens
>
> Ja sådan en god gang bøllebank, det er noget der får løst op for mine
> frustrationer, og så kan den åndssvage køter da også bare lære at
> høre hvad jeg tænker ).

Som træning er jeg da imod at man tæver sin hund, men som ren fornøjelse
må det da værer ens ret som hundeejer, så kan man komme af med alle de
indestænket frustrationer som går og hober sig op i dagens løb ))

> [...]
> var det hunden, nu også børnene, i morgen, så får konen også lige en
> omgang, lad os endelig komme videre, så svigermor også lige kan få et

Hvis man finder en god og effektiv metode, så er det da også bare
med at forsætte af det spor )

Vi er som oftest rørende enige Benny.

/Jens

Fra : Kim2000

Dato : 07-06-04 11:33

> endelig komme videre, så svigermor også lige kan få et rap over snuden.

Hvaaad! Må man nu ikke engang slå svigermor??

Kim

--
DaMat udgiver blade, bøger og tegneserier,
og for at få smør på brødet sælger vi også helsekost produkter.

Fra : Winther

Dato : 07-06-04 11:42

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvaaad! Må man nu ikke engang slå svigermor??
>
> Kim

Nej, ærgerlig nok, - og du får ikke en ny, før den gamle er slidt op

Vh. Winther

Fra : x Vuf x

Dato : 06-06-04 19:39

Sun, 6 Jun 2004 09:31:52 +0200, Charlotte Eglin wrote:

> [...]

>tager du hurtigt en sammenrullet avis
> og slår dig selv gentagne gange i hovedet,
>mens du råber: "Elendige træner, elendige træner"

<TOPGAG>

--
Mvh. Sonja P. sonpet***@pc.dk fjern salamien http://www.sonpet.dk

Dette er ikke en kontaktannonce, så hvis du mangler
en kæreste, kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 11:54

> [...]
> Men slag er i mine øjne da en falliterklæring.
>
> /Jens (som da tit har haft lyst til at tæske Tyson, men ikke gør det)

Jeg har set det anvendt, sådan at man bruger arme og ben, til at flytte
hunden, således at trykket først kommer, efter hånd eller fod har kontakt
med hunden, så man på den led, skubber hunden i den ønskede retning. Men om
det har været sådan noget du har set, kan jeg selvfølgelig ikke sige, men
man skal ikke være langt væk, før det ligner slag / spark. Jeg har mest set
det i forbindelse med jagthunde, og havde i sagens natur, intet med
afstraffelse at gøre, men for at få hunden til at rette sin opmærksomhed i
en bestemt retning.

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 14:02

> [...]
> jagthunde, og havde i sagens natur, intet med afstraffelse at gøre,
> men for at få hunden til at rette sin opmærksomhed i en bestemt

Nope, det var dicideret slag/spark jeg overværede, jeg var ret tæt på.
Igår var det en gut i 50'erne der sparkede sin Hønsehund i røven fordi
den tissede op af et træ som han ikke syntes der skulle tisses op af.
Den anden jeg lige kan huske var da jeg var nede og på vaccineret Angel,
der var en ældre herre der ikke syntes at hans jagthund satte sig hurtigt nok,
så fik den da bare et gok oven i hovedet. Jeg har da også tit puffet til Tyson
før i tiden da han havde det med at skulle stille sig i vejen, det er da helt ok.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 14:30

> [...]
Tyson
> før i tiden da han havde det med at skulle stille sig i vejen, det er da

Hej igen Jens

Så må du ned i det lokale, og se om ikke der ligger en slangebøsse, så kan
du da altid give dem en krampe i R.... hver gang de sparker. Nå parkerer
Tyson også altid på tværs af vejen .... Sig mig lige, er han i familie
med Donald. .. ... ??

M.V.H.....Benny..

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 16:01

> Hej igen Jens
>
> Så må du ned i det lokale, og se om ikke der ligger en slangebøsse,
> så kan du da altid give dem en krampe i R.... hver gang de sparker.

Mja, så længe folk ikke ligefrem bruger grov vold mod deres hund,
så holder jeg som regel min kæft, jeg er jo så stille og forsagt af natur

> Nå parkerer Tyson også altid på tværs af vejen .... Sig mig lige,
> er han i familie med Donald. .. ... ??
>
> M.V.H.....Benny..

Tyson var ret god til at stå i vejen da han var yngre, men da han fandt ud af
at jeg bare gik ind i ham så han fik et puf med mit knæ, så lærte han
at flytte sig for mig. Men joggerne som fiser op og ned af "lortestien" gider
han ikke flytte sig for, de må pænt løbe udenom )

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-06-04 17:19

> [...]

gider
> han ikke flytte sig for, de må pænt løbe udenom )

Hej Jens

Jamen de skulle jo også trænes op ...
Jeg ved ikke hvorfor, men der er gået sport i at skulle slås, lige der hvor
min næste fod skulle sættes, så det er med at være vågen, for det er nogle
lire bassevakker. Fimsen lyder som et lille arrigt knurrende bæst, og med
hele gebisset fremme, og Donkey sørger for, at alle og enhver ved præcist
hvor vi er, og at komme for tæt på, kan give nye knaphuller, og varige
høreskader. Ja det kunne faktisk lyde og se ud, som om de var uvenner. Men
det hjælper sgu, den lille prop er begyndt at tabe sig, hun var også blevet
nogle procent for tung.

M.V.H.....Benny..

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-06-04 15:45

Når en hund prøver grænser under træning er det altså ik altid nok bare at
sige FY, især ikke hvis du træner med et formål og gerne vil noget med din
hund.
Men korrekt hvis en fyr sparker en hund fordi den tisser op af et træ når de
går tur
er det forkert men hvis du træner rundering og din hund F.eks stiller sig op
og pisser
op af et træ for at vise er du(føren) ikke skal tro du er en skid og iøvrigt
heller
ik bestemmer en skid og du så ikke gør andet end at sig fy, så kommer du
aldrig langt,
det ved jeg for jeg har set det.
Hunden skal vide hvem der bestemmer og i hunde verden sker det altså også
ved
at vise magt og ikke kun verbalt men også fysisk.
På den anden side kan jeg aldrig finde på at tæske min hund pga noget som
helst
jeg lige kan komme i tanke om, men nogle hårde markeringer (ikke spark men
slag
over snuden og på bagkroppen om at nu er det slut og jeg bestemmer
forekommer).
Hvis nogle her i gruppen så syntes det er at tæske sin hund, så er det jo
bare ærgeligt.

--
Hilsen Martin.
Der selv træner med bold og leg.

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 16:09

> [...]
> forekommer).
> Hvis nogle her i gruppen så syntes det er at tæske sin hund, så er

Nej det vil jeg ikke kalde for at tæske, så havde jeg heller ikke holdt
min kæft da jeg så det. Men jeg kan ikke få mig selv til at tro at din måde
at dresserer hund på er den rigtige, den er måske effektiv og hurtig.
Men det er ikke en metode jeg ville benytte mig af, det skal du ikke
forstå som at jeg har berøringsangst overfor mine hunde, men toppen af
fysisk magt jeg udøver er at tage fat i nakken på den og evnt fikserer
den på jorden mens jeg råber et eller andet vredt. Men det er nok også
et spørgsmål om indstilling til livet som sådan, jeg slår aldrig på nogen eller noget.

/Jens

Fra : Nana Sørensen

Dato : 06-06-04 16:18

Hej igen...

Ang det med at slå sin hund.... Nej, det er sgu bare ikke i orden. Det er en
falliterklæring.
Jeg har da også taget lidt hårdt fat i min hund, når han overfalder mig og
bider mig i i fingrene. Hvis han ikke stopper efter et NEJ, og efter jeg har
flyttet ham, så tager jeg ham blødt i nakkeskindet og holder ham fast til
han er rolig. Ikke hårdt selvfølgelig. Jeg holder ham bare, og aer ham til
han slapper af. Indtil videre har det virket utroligt godt, da han derved
fatter at NU er det slut. Jeg benytter mig mest af at ignorere ham, hvis han
laver ballade, men når han er helt ude over grænsen og bare er kørt op, så
tager jeg fat i ham og dominerer lidt.
Men tæsk.... Øøøv, hvor er det bare dårligt. Hunden vil jo lære at forbinde
menneskets hånd med smerte, og måske hapse en i nallerne, næste gang man vil
kæle med den. Tæsk er IKKE svaret. Fiksering kan være nødvendigt, men altid
de andre metoder først.

Mvh. Nana (som ikke er særligt hundeerfaren, men derimod bare pacifist og
anti-voldelig.)

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-06-04 17:05

> Nej det vil jeg ikke kalde for at tæske, så havde jeg heller ikke holdt
> min kæft da jeg så det. Men jeg kan ikke få mig selv til at tro at din
> måde
> at dresserer hund på er den rigtige,

Jeg dresserer ikke, jeg træner, og mindst 3 gange om ugen og har gjort det i
3 år.

> den er måske effektiv og hurtig.

Tjaa jeg kan da kalde min hund til mig hvis den er på vej hen til nogle
andre
menesker som ikke kan lide ham. + plus jeg har en hund som betragter
mig som gud og vil gør alt for mig.

> [...]
> fysisk magt jeg udøver er at tage fat i nakken på den og evnt fikserer
> den på jorden mens jeg råber et eller andet vredt.

Og du mener ik at det du fikser din hund til jorden er ydmygene for den ?

>Men det er nok også
> et spørgsmål om indstilling til livet som sådan, jeg slår aldrig på nogen
> eller noget.

Jeg slår heller aldrig nogen, som jeg skrev i min "sig" før jeg træner med
bold og leg.
--
Hilsen Martin.

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 18:26

Martin Vollert wrote:

> Jeg dresserer ikke, jeg træner, og mindst 3 gange om ugen og har
> gjort det i 3 år.

Undskyld, det var også det jeg mente. Forkert ordvalg fra min side

> Tjaa jeg kan da kalde min hund til mig hvis den er på vej hen til
> nogle andre
> menesker som ikke kan lide ham. + plus jeg har en hund som
> betragter mig som gud og vil gør alt for mig.

Tja, det har jeg da også opnået med Tyson (Lab/Schæfer på 2år)
uden nogensinde at have slået ham. Eller for den sags skyld gået
til træning af nogen art i klub.

> Og du mener ik at det du fikser din hund til jorden er ydmygene for
> den ?

Det er det sikkert, det bliver også kun brugt hvis han virkelig har kvajet sig.

> Jeg slår heller aldrig nogen, som jeg skrev i min "sig" før jeg
> træner med bold og leg.

Ok, jeg fik ikke læst i din signatur, jeg forstod bare på dit indlæg
at det var en metode du selv benyttede.
Men så forvirrer det mig da lidt at du forsvarer brugen af mild vold
som træning når du ikke selv vælger at bruge metoden.
Jeg havde nemlig håbet på med mit indlæg at få nogen af dem
der benytter sig af metoden med slag/spark at give sig til kende.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-06-04 19:39

> [...]

> Tja, det har jeg da også opnået med Tyson (Lab/Schæfer på 2år)
> uden nogensinde at have slået ham. Eller for den sags skyld gået

Så bliver det lidt svært at diskuterer, for i træningsøjemed får du nogle
problemer som du aldrig ville få hvis du bare havde en familliehund.

> Det er det sikkert, det bliver også kun brugt hvis han virkelig har kvajet
> sig.

Jep nemlig når du har behov for at vise hvem der bestemmer,
og der mener jeg jo så at et rap over snuden ikke gør nogen hund skade
ligeså
ved børn F.eks.
Men rigtig nok du kan ikke opdrage en hunde (eller barn) med vold.

> Ok, jeg fik ikke læst i din signatur, jeg forstod bare på dit indlæg
> at det var en metode du selv benyttede.

Benytter og benytter Noah har da fået et par drag over nakken, men det er
ved at være lang tid siden, og han har ikke taget skade.

> [...]
> Jeg havde nemlig håbet på med mit indlæg at få nogen af dem
> der benytter sig af metoden med slag/spark at give sig til kende.

Når man træner i klubregi er der mange forskellige hunde, nogle er
stærke og andre er svage, vi hundefører er alfaer og derfor er det
nødvendig at sætte vores hund på plads hvis den skulle finde på
at angribe en svager hund i flokken eller den ikke respekter sin fører.
Men nu må du ikke tro at vi sparker og slår vores hunde hver dag,
vi træner som sagt med bold og leg, MEN hvis to tæver er oppe at
slås så hjælper det sgutte meget at kaste en bold
--
Hilsen Martin.

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-06-04 21:12

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
[klip]
> Benytter og benytter Noah har da fået et par drag over nakken, men det er
> ved at være lang tid siden, og han har ikke taget skade.

Tænk engang. Jeg troede, den slags udsagn efterhånden var afgået ved døden
sammen med de sidste tåber.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Leyna

Dato : 06-06-04 22:01

On Sun, 6 Jun 2004 22:11:48 +0200, "Karina og Christian"
<vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

>"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
>[klip]
>
>Tænk engang. Jeg troede, den slags udsagn efterhånden var afgået ved døden
>sammen med de sidste tåber.

Vaks har altså også fået nogle rap, både over snuden og i måsen, men
jeg kan nu heller ikke se at han skulle være skadet. Han har også
modtaget et par spark, men det var mere i "selvforsvar" end noget
andet. Det var noget med at man satte benet ud for at undgå at blive
tromlet ned af en ivrig hund med 300km/t.

Iøvrigt er en af Vaks' yndlingslege "lussinger". Jeg skal "slå" ham på
siden af hovedet og han skal så forsøge at fange mine hænder med
tænderne. Det er bestemt ikke så drabeligt som det lyder, og jeg har
aldrig fået så meget som en skramme, og Vaks er bestemt heller ikke
blevet håndsky af den grund. Han opfordrer endog til legen.

Nu har jeg aldrig "tæsket" ham, men da han var yngre fik han som nævnt
ind imellem en over snuden. Det stoppede jeg så med igen, da det
overhovedet ikke havde nogen som helst effekt på ham.
I dag har jeg heller ikke brug for at bruge "vold", og det har jeg
faktisk ikke haft siden vi fik Hansen. Vaks var understimuleret, og
havde brug for en makker med samme energiniveau. Da han fik det var de
allerfleste problemer løst.

Men jeg har altså både slået og sparket ham, og Vuf kender ham i hvert
fald, så du kan jo spørge hende, om han ser ud til at have taget skade
eller er underkuet...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 06-06-04 22:11

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
[klip]
> Men jeg har altså både slået og sparket ham, og Vuf kender ham i hvert
> fald, så du kan jo spørge hende, om han ser ud til at have taget skade
> eller er underkuet...

Jeg har givet udtryk for min holdning til det at slå og sparke, og den
holder jeg fast i. Det hænger måske sammen med, at der aldrig er nogen, der
har lagt hånd på mig. Jeg har ganske enkelt aldrig lært, at vold - i mild
eller grov udstrækning - er et alternativ.

Den dag, jeg bliver nødt til at lægge hånd på min hund, må jeg skille mig af
med ham, for så er jeg ikke længere egnet til at have med dyr at gøre.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 23:00

Karina og Christian wrote:
> [...]
> nogen, der har lagt hånd på mig. Jeg har ganske enkelt aldrig lært,
> at vold - i mild eller grov udstrækning - er et alternativ.

Jeg kan kun erklærer mig 110% enig med dig Karina, desværre kan
jeg ikke sige mig fri for at have fået et par lussinger som barn.
Men min Far (som jeg er meget gode venner med) siger idag at
han slet ikke kan huske det, det viser nok snarere at han skammer sig.

> Den dag, jeg bliver nødt til at lægge hånd på min hund, må jeg skille
> mig af med ham, for så er jeg ikke længere egnet til at have med dyr
> at gøre.

Jeg forbød også mig selv fra starten da jeg fik hund at slå på ham,
for jeg tror at det kan værer et sidespor at komme ind på.
Som Leyna skrev, det virkede jo ikke for hende alligevel,
Leyna var så klog nok til at stoppe. Andre ville måske føle sig
fristede til at prøve at slå lidt hårde.
Ingen og absolut ingen kan få mig overbevist om at vold er vejen
frem i børne/hunde opdragelse, vold avler vold, det er min mening.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 07:35

On Mon, 7 Jun 2004 00:00:12 +0200, "Pwh"
> [...]

>Ingen og absolut ingen kan få mig overbevist om at vold er vejen
>frem i børne/hunde opdragelse, vold avler vold, det er min mening.

Jeg mener at der er forskel på vold og et enkelt slag over snuden
(eller med børn et rap over fingrene). Jeg mindes kun at have modtaget
et enkelt slag som barn og det var en syngende lussing min mor stak
mig (bare fordi jeg kaldte hende en "dum kælling")
Jeg mener dog ikke at denne episode gjorde min mor til en voldelig
person, og mht Vaks, så har jeg jo ikke tævet ham, men har givet ham
en over snuden, når han f.eks. var i gang med at bide min trøje i
stykker (mens jeg havde den på). Jeg er da godt klar over at han ville
lege dengang, men jeg måtte jo så forsøge at vise ham, at det ville
jeg ikke... Som tidligere nævnt hjalp det ikke. Jeg fik mange trøjer
ødelagt i den periode, men det hele rettede sig da vi fik Hansen, for
så var der pludselig ikke tid til at kede sig.

Men alt andet lige... "lussinger" er stadig en af Vaks' yndlingslege!

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 11:18

Leyna wrote:
> Men alt andet lige... "lussinger" er stadig en af Vaks' yndlingslege!

Den leg, leger jeg også med Tyson, og det synes han er ret sjovt
Så faktisk tror jeg at jeg skulle slå ham ret hårdt før han fattede
at han faktisk blev straffet

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 12:01

On Mon, 7 Jun 2004 12:18:28 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

>Den leg, leger jeg også med Tyson, og det synes han er ret sjovt
>Så faktisk tror jeg at jeg skulle slå ham ret hårdt før han fattede
>at han faktisk blev straffet

Jeg tror aldrig at Vaks opfattede det som straf...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 07:27

On Sun, 6 Jun 2004 23:10:45 +0200, "Karina og Christian"
<vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote:

>Den dag, jeg bliver nødt til at lægge hånd på min hund, må jeg skille mig af
>med ham, for så er jeg ikke længere egnet til at have med dyr at gøre.

Jeg kan så fortælle dig, at jeg aldrig har prøvet det før end med
Vaks. Jeg kunne aldrig finde på at tæve hunden, men som sagt _har_ han
da fået nogen over snuden et par gange (som halvstor hvalp). Jeg
forstår godt din holdning og respekterer den også, men for mig er der
forskel på at få et rap og så egentlig vold.

De hunde jeg før har haft har været gamle, mishandlede hunde som jeg
har overtaget, og dem har jeg ALDRIG lagt hånd på! Det ville jo kun
have forværret det hele, men Vaks har altså været noget mere
"udfordrende" at opdrage.

Jeg tror ikke på at man kan få en tryg og tillidsfuld hund med vold,
men jeg mener til gengæld heller ikke at min egen Vaks er bange eller
usikker på nogen måde. Han er normalt en sund, glad og meget kærlig
hund. Det eneste tidspunkt jeg har set ham blive en anelse agressiv er
når han har haft ondt, og det viser han så med knurren.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-06-04 12:14

"Leyna" <leyna@leyna.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> forstår godt din holdning og respekterer den også, men for mig er der
> forskel på at få et rap og så egentlig vold.

Det er vi helt enige i. For mig har det bare aldrig været et alternativ
eller noget, der er faldet mig ind i opdragelsen af Vaks (altså den
*rigtige* Vaks .

> De hunde jeg før har haft har været gamle, mishandlede hunde som jeg
> har overtaget, og dem har jeg ALDRIG lagt hånd på!

Selvfølgelig ikke - det ved jeg bestemt godt. Og jeg skal heller ikke sidde
og sammenligning det rap over snuden, du har givet din hund med den
mishandling, man ved, dyr udsættes for. Slet ikke - det må du bestemt ikke
tro.

Jeg tror bare et eller andet sted, at for mange mennesker er det der med et
rap over snuden genvejen til en overgang til stadigt mere indgribende
metoder. Enten fordi slaget over snuden /ikke/ virkede, og så slår man
hårdere næste gang, man vil forsøge at få hunden til at adlyde. Eller også
fordi det rent faktisk /lykkedes/, og så har man fundet den "perfekte" vej
til hundeopdragelsen.

En helt anden situation er, når folk slår i frustration - fordi man mener,
at hunden ikke har forstået, hvad man siger. Kunne man ikke tænke, at det er
fordi, det ikke er lykkedes en selv at formidle budskabet, og så slå sig
selv i stedet, for det er altid der, fejlen ligger. Det er jo helt og
aldeles absurd at tale om, at hunden tager fejl.

> Det ville jo kun
> have forværret det hele, men Vaks har altså været noget mere
> "udfordrende" at opdrage.

Pyh ja, jeg synes godt nok også, jeg kan huske det der med hvalpeopdragelsen
Måske ligger det til navnet?

> [...]
> hund. Det eneste tidspunkt jeg har set ham blive en anelse agressiv er
> når han har haft ondt, og det viser han så med knurren.

Det betvivler jeg skam ikke. Jeg er helt sikker på, at du har nogle dejlige
hunde

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 17:27

On Mon, 7 Jun 2004 13:13:48 +0200, "Karina og Christian"
> [...]

>Det er vi helt enige i. For mig har det bare aldrig været et alternativ
>eller noget, der er faldet mig ind i opdragelsen af Vaks (altså den

hehe... ska' vi nu til den igen? Jeg kan gå med til at vi kalder ham
Vaks d. 1. meeeeen den rigtige... Naaaaaah

Så vidt jeg husker er det en Cocker-blanding du har, og der er altså
en væsentlig størrelsesforskel på de to Vakser. Min Vaks kunne jo
hoppe helt op og bide sig fat i skulderen af trøjen/skjorten og så
begyndte han ellers at hive til. Han har lagt indtil flere granvoksne
mænd ned. Ikke af agression, men i kådhed. Det er dér slagene er
faldet eller man har afværge-sparket. Altså ikke givet hunden et los,
men stoppet den med benet før man blev tromlet ned.

> [...]
>og sammenligning det rap over snuden, du har givet din hund med den
>mishandling, man ved, dyr udsættes for. Slet ikke - det må du bestemt ikke

Godt så. Jeg har aldrig mishandlet nogen af mine dyr, men Vaks har
altså været mere "aktiv" end jeg har oplevet før.
Hansen har der ikke været problemer med i den retning, men du ville
kunen sætte mig på listen over mishandlere hvis jeg havde skældt ham
ud for ikke at være renlig - for det var han altså ikke helt da vi fik
ham, og han var dog 11 mdr på det tidspunkt. Jeg har godt nok lagt
hånd på Vaks nogle gange, men Hansen var der aldrig blevet lagt hånd
på, men han havde fået rigtigt mange skænd. Det stakkels dyr var så
usikker og skræmt, at han tissede på gulvet bare man hævede stemmen.

>Enten fordi slaget over snuden /ikke/ virkede, og så slår man
>hårdere næste gang, man vil forsøge at få hunden til at adlyde.

Det hænger da ikke sammen. Hvis ikke det virker, hvad skal det så
nytte? Så må man finde en anden måde at løse problemet på, og jeg går
bestemt ikke ind for at slå på hverken børn eller dyr, men har altså
været i situationer, hvor jeg ikke så anden udvej. (Med Vaks. Jeg har
aldrig slået et barn.)

>Eller også
>fordi det rent faktisk /lykkedes/, og så har man fundet den "perfekte" vej
>til hundeopdragelsen.

En underkuet hund der reagerer med total underkastelse gør mig direkte
ked af det. Der skal sg* være lidt spillopper i hunden, og den skal
ikke adlyde mig af angst, men fordi den synes det er sjovt og rigtigt!

>Pyh ja, jeg synes godt nok også, jeg kan huske det der med hvalpeopdragelsen
> Måske ligger det til navnet?

Det er da muligt, men jeg tror nu mere på min egen version om at min
Vaks var understimuleret, for alle problemer forsvandt fra den ene dag
til den anden, da vi fik Hansen.

>Det betvivler jeg skam ikke. Jeg er helt sikker på, at du har nogle dejlige
>hunde

Ens egne hunde er vel altid de bedste i verden, ikk'?
Det jeg ville ind på er, at mange har sagt til mig at har man først
lagt hånd på sin hund, så bliver den håndsky, og _det_ er Vaks i hvert
fald ikke. Han udviser heller ikke agressiv adfærd, som jeg også har
fået at vide at det gør hunde der er "blevet slået" tilbøjlige til.

Jeg mener ikke at Vaks har taget skade af de rap han har fået, men jeg
synes også at man skal adskille det at "opdrage" (som andre snakker om
i tråden med at skille to hunde der slås f.eks.) og egentlig vold.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 07-06-04 17:13

Sun, 06 Jun 2004 23:01:18 +0200, Leyna wrote:
> [...]

>Men jeg har altså både slået og sparket ham, og Vuf kender ham i hvert
>fald, så du kan jo spørge hende, om han ser ud til at have taget skade

Ja, den stakkels hund er så totalskadet, at han bare laller rundt og
oversavler tilfældigt forbipasserende. Hansen er mere civiliseret!

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 21:59

On Mon, 07 Jun 2004 18:12:56 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Sun, 06 Jun 2004 23:01:18 +0200, Leyna wrote:

>Ja, den stakkels hund er så totalskadet, at han bare laller rundt og
>oversavler tilfældigt forbipasserende. Hansen er mere civiliseret!

Hansen er ved at følge trop!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 07-06-04 22:38

Mon, 07 Jun 2004 22:59:15 +0200, Leyna wrote:

>Hansen er ved at følge trop!

Åhhh nej, den stakkel bli'r miljøskadet... <snøft>

Fra : Leyna

Dato : 08-06-04 08:54

On Mon, 07 Jun 2004 23:38:23 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Åhhh nej, den stakkel bli'r miljøskadet... <snøft>

hihi... Du skulle se ham når han hopper rundt på marken. Afgrøderne er
jo blevet så høje nu, at han ikke kan se mig, når han smuter derind,
så ind imellem kommer der en hund hoppende lige op i luften, for at se
om jeg mon er der endnu. Det er et syn for Guder!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 08-06-04 10:06

Tue, 08 Jun 2004 09:54:09 +0200, Leyna wrote:

> [...]
>så ind imellem kommer der en hund hoppende lige op i luften, for at se
>om jeg mon er der endnu. Det er et syn for Guder!

Hvad siger naboerne til, at hundene tramper kornet ned?
Eller har de ikke set det endnu?

Fra : Leyna

Dato : 08-06-04 13:21

On Tue, 08 Jun 2004 11:06:12 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Hvad siger naboerne til, at hundene tramper kornet ned?
>Eller har de ikke set det endnu?

Det er vores husvært der ejer de omkringliggende marker, og han siger
ingenting.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 08-06-04 16:01

Tue, 08 Jun 2004 14:21:19 +0200, Leyna wrote:

>Det er vores husvært der ejer de omkringliggende marker,
>og han siger ingenting.

Hvis ellers han ved det, er det nok brakmarker, det drejer sig om.

Fra : Leyna

Dato : 08-06-04 17:55

On Tue, 08 Jun 2004 17:00:48 +0200, x Vuf x <sonpetnospam@nospam.dk>
wrote:

>Hvis ellers han ved det, er det nok brakmarker, det drejer sig om.

Han ved det, og det er IKKE brakmarker.
Vi har skam snakket om det, og han har lovet at sige til, hvis der er
noget at klage over, men indtil videre har jeg kun hørt fra ham en
enkelt gang, og det var ikke for at klage, men for at høre om det mon
ikke skulle være mine hunde der var stukket af. Han havde nemlig
spottet dem temmelig langt hjemmefra. Han gjorde i den anledning meget
tydeligt opmærksom på, at det ikke var for at klage, men advarede mig
om at jægerne godt kunne blive mugne på mig, når mine hunde rendte
frit rundt.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 04:33

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> "Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
> [klip]
>
> Tænk engang. Jeg troede, den slags udsagn efterhånden var afgået ved døden
> sammen med de sidste tåber.

Ja og jeg troede de sidste tåber var døde.
Fortæller jeg dig hvordan du skal opdrage dit barn ??, for derefter at kalde
dig tåbe.

--
Hilsen Martin.

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-06-04 12:04

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
[klip]
> Ja og jeg troede de sidste tåber var døde.

Øjensynligt ikke.

> Fortæller jeg dig hvordan du skal opdrage dit barn ??, for derefter at
kalde
> dig tåbe.

Er jeg en tåbe, fordi jeg ikke tror på vold i opdragelsen af hverken børn
eller dyr, uanset om man bruger den undskyldning, at det er til træning, så
skal du være hjertelig velkommen til at kalde mig en tåbe.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 06-06-04 21:45

> Så bliver det lidt svært at diskuterer, for i træningsøjemed får du
> nogle problemer som du aldrig ville få hvis du bare havde en
> familliehund.

Det skal jeg så ikke udtale mig om, jeg har kun hund for hyggens skyld.
Men de episoder jeg har set har da heller ikke været i forbindelse med træning,
det har bare helt klart givet mig indtrykket af at det var den lette/naturlige løsning
for personerne at slå/sparke til deres hunde.
Man da der er flere herinde der træner deres hunde på ret hæjt niveau
kan vi da håbe på at de vil give deres besyv med.

> [...]
> ligeså
> ved børn F.eks.
> Men rigtig nok du kan ikke opdrage en hunde (eller barn) med vold.

Igen er det nok et spørgsmål om holdning, at slå på børn er da rigtigt lavt.

> Benytter og benytter Noah har da fået et par drag over nakken, men
> det er ved at være lang tid siden, og han har ikke taget skade.

Det er lidt svært at spørge Noah om han har taget skade på nogen
måde af at værer blevet slået, det har vi jo kun dit ord for.

> Men nu må du ikke tro at vi sparker og slår vores hunde hver dag,
> vi træner som sagt med bold og leg, MEN hvis to tæver er oppe at
> slås så hjælper det sgutte meget at kaste en bold

LOL, så skal bolden nok værer lavet af oksemørbrad.
Men kunne min metode ikke bruges i stedet for, eller er i bange
for at tage fat i jeres hunde og derfor vælger at slå i stedet for.
Tyson har da ikke endnu været i et slagsmål hvor jeg ikke verbalt
kunne bremse ham, og han har da været oppe og slås et par gange efterhånden.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 04:50

> [...]
> det har bare helt klart givet mig indtrykket af at det var den
> lette/naturlige løsning
> for personerne at slå/sparke til deres hunde.

I det tilfælde du nævner er det helt utilgivligt, jeg trode faktisk at det
var noget
træning du havde overværet.

> Man da der er flere herinde der træner deres hunde på ret hæjt niveau
> kan vi da håbe på at de vil give deres besyv med.

ja kom frem, folk bliver sgu tit tavse når det bliver en slags "tabu"
der skal debatteres.

> Igen er det nok et spørgsmål om holdning, at slå på børn er da rigtigt
> lavt.

Det kommer fanme godt nok an på hvad de har lavet.

> Det er lidt svært at spørge Noah om han har taget skade på nogen
> måde af at værer blevet slået, det har vi jo kun dit ord for.

Nej du kan få mange folks ord for at han ikke har taget skade,
og hvis du mødte ham ville du ha ham med hjem

> LOL, så skal bolden nok værer lavet af oksemørbrad.

LOL Ja måske men tæver ar nogle rigtige skidrikker når de slås
så det er sgu ikke sikkert.

> [...]
> Tyson har da ikke endnu været i et slagsmål hvor jeg ikke verbalt
> kunne bremse ham, og han har da været oppe og slås et par gange

Nu er det som sagt også rigtig langt tid siden det overhovdet har været
nødvendig
med den slags, Noah er nu 3 år og en dejlig stor langhåret hanschæfer, den
værste
tid var fra 1½ til 2½ hvor han skulle igennem de forskellige
modningsstadier, og
der kunne han være total umulig.
--
Hilsen Martin.

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 11:31

> I det tilfælde du nævner er det helt utilgivligt, jeg trode faktisk
> at det var noget
> træning du havde overværet.

Næh, det har bare været i alm omgang med deres hunde.

> ja kom frem, folk bliver sgu tit tavse når det bliver en slags "tabu"
> der skal debatteres.

Jeps, det har du ret i, og flot nok at du gider at stå frem så man kan
debatterer det på en pæn måde. Dem der bruger metoden er nok bange
for reaktionerne fra andre her i gruppen og orker ikke at blive svinet til.

> Det kommer fanme godt nok an på hvad de har lavet.

Nej som et bevidst valg i opdragelsen af børn vil jeg mene at det
ikke hører hjemme. Hvad man kan komme til i en oppisket situation
er jo en helt anden ting, vi er trods alt kun mennesker.

> LOL Ja måske men tæver ar nogle rigtige skidrikker når de slås
> så det er sgu ikke sikkert.

Ja, det har jeg hørt, jeg gruer også lidt for Angel (Lab/Rotte)
når hun vokser op og evnt kommer i slagsmål.
De 2 gange Tyson har været oppe og slås med tæver har jeg
da også bemærket at Tæverne ikke på samme måde kunne finde
ud af at stoppe igen, men skulle starte igen efter de var blevet skilt ad.

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-06-04 12:02

> [...]
> debatterer det på en pæn måde. Dem der bruger metoden er nok bange
> for reaktionerne fra andre her i gruppen og orker ikke at blive svinet

Enig. Det er jo også ulige megete lettere at slå et dyr, der ikke svarer
igen, end at skulle stå til regnskab for det over for andre mennesker, der
kan sige noget.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 14:53

> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> [klip]
> til.

Svinet til ?. Man sviner vel ikke folk til fordi man ikke er enig med dem
?.
Så siger det vel mere om dem.

> Enig. Det er jo også ulige megete lettere at slå et dyr, der ikke svarer
> igen, end at skulle stå til regnskab for det over for andre mennesker, der
> kan sige noget.´

Tjaa jeg har nu mødt hunde der godt kunne svare for sig selv.
--
Hilsen Martin.

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-06-04 15:23

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
[klip]
> Tjaa jeg har nu mødt hunde der godt kunne svare for sig selv.

Ja da. Jeg har også hørt, at tyre i en tyrefægtnings"kamp" har kunnet
(for)svare for sig. Besynderligt nok ender "kampen" vist altid på samme måde
alligevel.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 15:40

> [...]
>
> Ja da. Jeg har også hørt, at tyre i en tyrefægtnings"kamp" har kunnet
> (for)svare for sig. Besynderligt nok ender "kampen" vist altid på samme

Dårlig sammenligning.
Prøv igen.
--
Hilsen Martin.

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-06-04 15:47

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> wrote in message
[klip]
> Dårlig sammenligning.
> Prøv igen.

Jeg har forsøgt, men kan ikke komme i tanke om et tilfælde, hvor det, at en
hund har kunnet svare for sig over for et menneske, har ført til noget
kontruktivt set fra hundens side. Måske kan du hjælpe?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 16:26

> Svinet til ?. Man sviner vel ikke folk til fordi man ikke er enig
> med dem ?.

Desværrer er det sådan at nogen til tider lader sig gribe lidt for
meget af stemningen og går hen og bliver en anelse for personlige.
Men jeg synes nu at det er længe siden at gruppen her har været
plaget af det, det var slemt en overgang,
og der var nogle stykker der der forlod gruppen af samme årsag.
Det er mit eget motto på Usenet, tal ordenligt eller hold din kæft.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 16:30

> Tjaa jeg har nu mødt hunde der godt kunne svare for sig selv.

Hvad ville der ske med sådan en hund hvis den bed sin ejer
fordi at han slog den, der ville nok ske enten det at den ville
få seriøst med høvl eller blive aflivet med det sammme.
Nej, hunde har ikke samme muligheder for at forsvarer sig,
det er selvfølgelig med undtagelse af politi/vagthunde i tjeneste.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-06-04 12:01

> det er selvfølgelig med undtagelse af politi/vagthunde i tjeneste.

Ligepræcis.
--
Hilsen Martin.

Fra : Kimmi

Dato : 07-06-04 03:01

> [...]
> forekommer).
> Hvis nogle her i gruppen så syntes det er at tæske sin hund, så er det jo

Hej Martin

100% enig, ingen tvivl om det, enhver form for ulydighed for en korrekt
indlært øvelse må og skal have konsekvenser, og kan man ikke finde ud af
det, så er man en hundeejer og ikke en hundetræner, og det er både ærgeligt
og sørgeligt.
mvh/kimmi
Der selv træner med bidepølse og leg.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 04:30

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> wrote in message
> [...]
> indlært øvelse må og skal have konsekvenser, og kan man ikke finde ud af
> det, så er man en hundeejer og ikke en hundetræner, og det er både

Ahh jeg troed næsten jeg var den eneste der seriøs træner hund
Skal dog stadig kraftig pointer at det kun er under træning at den slags
kan forkomme, hjemme i haven når vi leger med bold og han kommer
F.eks til at nappe mig ved et uheld, kunne jeg aldrig finde på at gøre
eller sige noget noget.
( jeg har en regel der siger at du aldrig må vise smerte overfor din hund)

Fra : Kimmi

Dato : 07-06-04 09:11

> Ahh jeg troed næsten jeg var den eneste der seriøs træner hund

Nej da! dem er der en hel del af.....

> [...]
> kan forkomme, hjemme i haven når vi leger med bold og han kommer
> F.eks til at nappe mig ved et uheld, kunne jeg aldrig finde på at gøre

Helt klart, det må man vel være forberedt på, når man har en hund med krudt
i rumpetten.

> ( jeg har en regel der siger at du aldrig må vise smerte overfor din hund)

Lægger du mere i det, bortset fra bidehæmninger!
mvh/kimmi

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 14:56

> Lægger du mere i det, bortset fra bidehæmninger!

Tjaa min lommefilosofi er at hvis jeg viser min hund at han kan skade mig,
så har han fundet en svaghed ved mig.
Men jeg har aldrig nogle problemer med det mere, men man kunne sagtens
forstille sig at meget dominerende hanhunde, ville kunne udnytte det.
--
Hilsen Martin.

Fra : Kimmi

Dato : 09-06-04 13:10

> [...]
> Men jeg har aldrig nogle problemer med det mere, men man kunne sagtens
> forstille sig at meget dominerende hanhunde, ville kunne udnytte det.

Ohhh ja helt bestemt, og især hvis lederskabet ikke er i orden, av av av!!!

Fra : Winther

Dato : 07-06-04 08:00

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> indlært øvelse må og skal have konsekvenser, og kan man ikke finde ud af
> det, så er man en hundeejer og ikke en hundetræner, og det er både

Også enig.

Vh. Winther, som også træner med bidepølse og leg.

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 13:16

> Også enig.
>
> Vh. Winther, som også træner med bidepølse og leg.

Vi finder nok ikke mange her i gruppen der ikke er enige i at det
skal have konsekvenser for hunden at værer ulydig.
Det springende punkt er jo nok hvad de konsekvenser skal bestå i.
Så det ville da værer rart at vide om dem der erklærer sig enige
i at ulydighed skal have konsekvenser også synes at de konsekvenser
skal/kan værer at man slår på sin hund.

/Jens

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-06-04 15:11

> [...]
> Så det ville da værer rart at vide om dem der erklærer sig enige
> i at ulydighed skal have konsekvenser også synes at de konsekvenser

Når du skiver slår på sådan en måde, får du det til at virker som om
at vi næsten bruger et baseballbat når vi straffer hunden, det er jo ikke
tilfældet.
Man kunne jo også sige at når en alfahan i flokke vil sætte en anden
hanhund på plads foregår det jo ikke altid bare ved at vise tænder.
Men det er måske også forkert ?.
--
Hilsen Martin.

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 16:41

> Når du skiver slår på sådan en måde, får du det til at virker som om
> at vi næsten bruger et baseballbat når vi straffer hunden, det er jo
> ikke tilfældet.

LOL nej det var ikke lige det jeg mente, det var simpelthen den evendelige
dasken til sin hund som jeg har oplevet nogle gange inden for kort tid.
Det var det mit oprindelige indlæg byggede på, ikke dyremishandling.

> Man kunne jo også sige at når en alfahan i flokke vil sætte en anden
> hanhund på plads foregår det jo ikke altid bare ved at vise tænder.
> Men det er måske også forkert ?.

For det første har du forhåbentligt nogle flere tangenter at spille på
end en alfahan når du skal sætte din hund på plads.
For det andet vil jeg så også mene at min metode med at fikserer
min hund mod jorden med et greb i halsen da mere ligner naturlig adfærd
mellem hunde end hvis jeg slog den. Hunde er ikke ret gode til at slå

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 17:29

On Mon, 7 Jun 2004 17:40:48 +0200, "Pwh"
> [...]

>min hund mod jorden med et greb i halsen da mere ligner naturlig adfærd
>mellem hunde end hvis jeg slog den. Hunde er ikke ret gode til at slå

Jeg har også forsøgt din metode med at lægge Vaks ned. Det virkede
altså heller ikke...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-06-04 18:13

> Jeg har også forsøgt din metode med at lægge Vaks ned. Det virkede
> altså heller ikke...

Underligt, prøvede du at holde ham til han var helt rolig.
Men du skriver jo også at din metode med at daske til ham ikke virkede,
så virker det da lidt fjollet på mig at du forsvarer det.
At du har puffet ham væk med dit knæ hvis han har været for ivrig vil jeg
da ikke regne for mishandling på nogen måde, det gør jeg da selv til tider.
Jeg leger også nogle gange lidt voldsomt med Tyson, og i løbet af sådan en leg
sørger jeg for at vise ham hvem der er den stærkeste, ikke ved
slag men simpelthen ved at holde ham fast. Han får så lov til at vinde nogle
hivelege, det styrker jo hans selvtillid, men han ved at jeg er den stærkeste.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 07-06-04 22:06

On Mon, 7 Jun 2004 19:12:32 +0200, "Pwh"

>Underligt, prøvede du at holde ham til han var helt rolig.

Nej, for så er jeg bange for at jeg ville sidde der endnu!

>Men du skriver jo også at din metode med at daske til ham ikke virkede,
>så virker det da lidt fjollet på mig at du forsvarer det.

Jeg ved ikke om jeg forsvarer det. Jeg siger egentlig bare, at han
ikke ser ud til at have taget skade af det, men det har så heller ikke
gjort nogen gavn.

>At du har puffet ham væk med dit knæ hvis han har været for ivrig vil jeg
>da ikke regne for mishandling på nogen måde, det gør jeg da selv til tider.

Jeg har heller aldrig mishandlet Vaks. Det kan jeg love dig!
Hvis jeg bare havde puffet ham væk med mit knæ, så tror jeg ikke at
jeg havde været mobil i dag. Han var MEGET voldsom!

> [...]
>hivelege, det styrker jo hans selvtillid, men han ved at jeg er den stærkeste.

Nu leger Vaks jo mest med Hansen, og når vi leger, så er det oftest
"lussinge-legen". De voldsomme lege vil han hellere lege med Hansen.
Jeg har aldrig slået Vaks under leg, men han har altså fået nogle
afværgespark.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Pwh

Dato : 08-06-04 15:09

> Nej, for så er jeg bange for at jeg ville sidde der endnu!

LOL ja, men du ved jo at tålmodighed i hundeopdragelse er en dyd.

> Jeg ved ikke om jeg forsvarer det. Jeg siger egentlig bare, at han
> ikke ser ud til at have taget skade af det, men det har så heller ikke
> gjort nogen gavn.

Skulle jeg så værer lidt fræk og lægge dig ord i munden, så mener
du vel faktisk at dasken i hundeopdragelse er en dårlig løsning.

> Jeg har heller aldrig mishandlet Vaks. Det kan jeg love dig!

Arh bare lad værer, du har garanteret pint og plaget den stakkel hund
hele hans liv, og nu har du fået en mere til at hjælpe dig )

> Hvis jeg bare havde puffet ham væk med mit knæ, så tror jeg ikke at
> jeg havde været mobil i dag. Han var MEGET voldsom!

Ja det kan jeg forstå på dig, det har Tyson heldigvis aldrig været, nu må
jeg se hvordan Angel udvikler sig, men hun er pt meget rolig af natur

> [...]
> "lussinge-legen". De voldsomme lege vil han hellere lege med Hansen.
> Jeg har aldrig slået Vaks under leg, men han har altså fået nogle

Det er også mere brydekampe og trækkelege jeg har leget med Tyson
når det skulle gå vildt for sig. Men han synes nu det er sjovest at løbe
efter bolde eller lege "prøv at fange mig".
Det bliver så Angels arbejde fra nu af, de der hundelege må jeg indrømme
har det med at kede mig ret hurtigt, når jeg har smidt med en bold 1/2 time
er Tyson stadig frisk på et par timer mere, jeg keder mig efter 10 minutter

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 08-06-04 17:52

On Tue, 8 Jun 2004 16:08:54 +0200, "Pwh"

>Skulle jeg så værer lidt fræk og lægge dig ord i munden, så mener
>du vel faktisk at dasken i hundeopdragelse er en dårlig løsning.

Når det ikke virkede for os, så var det jo slet ikke nogen løsning!

>Arh bare lad værer, du har garanteret pint og plaget den stakkel hund
>hele hans liv, og nu har du fået en mere til at hjælpe dig )

Okay, dér fik du mig, men det er aldrig på steder der kan ses!

>Ja det kan jeg forstå på dig, det har Tyson heldigvis aldrig været, nu må
>jeg se hvordan Angel udvikler sig, men hun er pt meget rolig af natur

Vuf har engang dømt Vaks til at være DAMP-hund!

> [...]
>er Tyson stadig frisk på et par timer mere, jeg keder mig efter 10 minutter

Vaks kunne hente en kastet bold 5-6 gange, og så gad han altså ikke
det mere. Så kunne jeg sg* selv hente min bold, hvis jeg ville ha'
den!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-06-04 17:08

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Man kunne jo også sige at når en alfahan i flokke vil sætte en anden
> hanhund på plads foregår det jo ikke altid bare ved at vise tænder.
> [...]
Hej Martin

Så ville det jo være på sin plads, hvis du fortalte, hvad gør alfa hannen.
Det ville jo i højeste grad fortælle os, om du har fat i noget, eller bare
prøver at bruge det som en gyldig undskyldning for at slå din hund. Hvis
jeg nu siger, at alfa hannen, ikke på nogen måder har fysisk kontakt, med
den hund, som skal irettesættes, er det så rigtigt, eller er det forkert
??????

M.V.H.....Benny..

Fra : Louise

Dato : 08-06-04 10:26

Hvis man nu skal dertil og snakke om alfahanner, så render de altså
ikke rundt og banker de andre hunde. De foregår med et godt eksempel
og kommer med nogle gode løsninger på problemer så flokken kan
overleve. Slagsmål forekommer sjældent i naturen og når det gør, så er
det oftest når fremmede, stærke hanner forsøger at overtage en flok.
Fertile unge hanner lever sammen i små flokke for sig selv og strejfer
rundt og de slås ikke. Hvis de gjorde det (for alvor) ville de jo
skade hinanden og dermed deres chancer for at overleve/jage byttet i
fællesskab.

Bare min teori... :o/

Jeg forsøger ikke at være hellig; jeg kan sagtens finde på at skælde
ud på mine hunde og jeg har sågar fornyligt smækket hanhunden en fordi
han bed en af de andre, men han svarede da også igen ved at snerre, da
han åbenbart ikke fandt det rimeligt jvf naturens regler. Da var det
mit kropssprog der gjorde at han hurtigt trak sig tilbage...meget
underdanigt og jeg ved da at det ikke var slaget (med flad hånd) der
gav ham respekt men min fremtoning og hans normalt absolutte
overbevisning om at jeg er hans leder.

Straffer jeg mine hunde sker det ved kropssprog, at rømme mig/sig nej
eller når det er helt galt ved at klemme dem over snuden; måden som
tæven straffer sine hvalpe på og det virker ok.

Slag og spark generelt som trænings- og/eller afstraffelsesmetoder er
jeg modstander af, men jeg har da også trænet hund hvor metoden til
smæk-dæk var at sparke hundens forben væk under den og jeg finder
metoden forkastelig. Omvendt er jeg dog heller ikke til så megen
nymodens træning hvor enhver form for irettesættelse og konsekvens er
bandlyst.

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-06-04 12:21

"Louise" <egdal@sporty.dk> wrote in message
> [...]
> rundt og de slås ikke. Hvis de gjorde det (for alvor) ville de jo
> skade hinanden og dermed deres chancer for at overleve/jage byttet i

Det var sådan set også det jeg mente, bare ikke fomuleret så godt

> [...]
> underdanigt og jeg ved da at det ikke var slaget (med flad hånd) der
> gav ham respekt men min fremtoning og hans normalt absolutte

Det er ligepræcis i sådan en sitiuation som du beskriver at jeg kunne
finde på at vappe min en over nakken.
Og som du skriver er det tit mere kropssproget og råben der giver
effekten lussingen ænser de nærmest ikke, men den understeger
at man mener det alvorlig.

> Straffer jeg mine hunde sker det ved kropssprog, at rømme mig/sig nej
> eller når det er helt galt ved at klemme dem over snuden; måden som
> tæven straffer sine hvalpe på og det virker ok.

Jep enig. Et kraftig "NEJ" kan gøre meget, men under F.eks bidearbejde
er det nogle gange svært at komme i kontakt med hunden fordi den køre
så højt.

> Slag og spark generelt som trænings- og/eller afstraffelsesmetoder er
> jeg modstander af,

100% enig

> men jeg har da også trænet hund hvor metoden til
> smæk-dæk var at sparke hundens forben væk under den og jeg finder
> metoden forkastelig.

Ja den kender jeg så ikke nogen der har brugt, den lyder ikke rar.

>Omvendt er jeg dog heller ikke til så megen
> nymodens træning hvor enhver form for irettesættelse og konsekvens er
> bandlyst.

Ja den tror jeg heller ik jeg rigtig kan bruge til noget, når jeg står i en
skov
og min hund er på en rundering, så skal han sgu vende når jeg siger han
skal og ikke når han syntes han skal.
--
Hilsen Martin.

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-06-04 11:59

"Benny Mortensen" <adx250bzpb@pluno.com> wrote in message

> [...]
> den hund, som skal irettesættes, er det så rigtigt, eller er det forkert

Hæhæ når du nu spørger sådan vil jeg jo næsten tro det er rigtig
Men jeg tænkte nu mere på når alfahanen skulle forsvare sin position
som alfa.
Men der kan jeg jo godt se at det måske falder lidt udenfor emmnet
her, men jeg skriver jo "men det er måske også forkert ?"
Og igen JEG SLÅR IKKE MIN HUND et rap over snuden
er ikke at slå i min verden, hvis folk ikke kan forstå det, er denne
diskution jo ligegyldig.

--
Hilsen Martin.

Fra : Pwh

Dato : 08-06-04 15:22

> Og igen JEG SLÅR IKKE MIN HUND et rap over snuden
> er ikke at slå i min verden, hvis folk ikke kan forstå det, er denne
> diskution jo ligegyldig.

Ok, så kunne det da værer sjov at hører din definition på at slå sin hund,
er det først et slag når hunden giver udtryk for smerte, eller hvordan
måler man det, igen tror jeg det er et spørgsmål om principper,
enten slår man, ellers slår man ALDRIG.
Jeg har fået forståelsen af at du træner PH, og der kan man jo sige at
hunden har et bestemt formål, og om det i den sammenhæng i forbindelse
med bidetræningen som jo er nødvendig, at slå sin hund ved jeg ikke.
Det er slet ikke den slags situationer jeg hentyder til, en slædehund der
skal bruges til formålet skal sikkert også håndteres hårdede end en hyggehund.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 09:10

> [...]
> Og igen JEG SLÅR IKKE MIN HUND et rap over snuden
> er ikke at slå i min verden, hvis folk ikke kan forstå det, er denne

Hej igen Martin

Kan du så forstå, hvis diskussionerne sommetider løber lidt løbsk. Når det
som der bliver skrevet, ligger temmeligt langt fra den egentlige mening, så
kommer der som regel også nogle svar, som er af en ganske anden karakter,
end dem man havde forventet at få tilbage. At give en hund, et rap over
snuden, tja, det er noget man kan gøre, hvis hunden har accepteret din leder
position. Har den ikke det, skal du nok finde på noget andet, af den simple
årsag, at de fleste hundes reaktionsevne langt overgår menneskets, så det,
at hånden ender mellem tænderne, bestemt er en risiko man må regne med.
Indenfor selve flokken, er der sjældent kamp om at være alfa, det sker
oftest, som en glidende overgang. Stort set på samme måde, som når vi
siger, den gamle hund opdrager den nye. Egentlige slagsmål er næsten kun,
hvis det er indtrængere fra en af disse omstrejfende ungkarlegrupper, så må
man for flokkens vedkommende håbe, at de har styrken til at jage dem på
flugt, for det er jo udelukkende, unge hanner, med større ego end egentlig
forstand, og de har, lige som unge mænd, heller ikke andet end kvindelige
erobringer i tankerne.

M.V.H.....Benny..

Fra : Helle Jensen

Dato : 09-06-04 06:08

> [...]

> ved
> at vise magt og ikke kun verbalt men også fysisk.

Hvis din hund forlader en rundering for at pisse op af et træ, er øvelsen
bare ikke godt nok indlært og belønningen for veludført øvelse ikke stor og
god nok.

Vold=slag/spark er aldrig nødvendig i træning af en hund. En hund arbejde af
to grund 1. For at opnå noget godt og 2. For at undgå noget ubehageligt.

Når du straffer din hund fysisk, arbejder den for at undgå noget
ubehageligt.

Dette kunne lige så godt være opnået ved, at finde en belønning der god nok,
sådan at hunden uanset situation arbejder for at opnå noget godt.

Mvh. Helle (-og Aya der aldrig er blevet irrettesat med vold og aldrig er
blevet irettesat med høj stemme)

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-06-04 12:39

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message

> [...]
> bare ikke godt nok indlært og belønningen for veludført øvelse ikke stor

Ja det ved jeg, men det er nu også svært at ramme sin hund på 50-70m

> Vold=slag/spark er aldrig nødvendig i træning af en hund. En hund arbejde
> af
> to grund 1. For at opnå noget godt og 2. For at undgå noget ubehageligt.

Jeg kunne aldrig finde på at brug vold til træning af hunden.

> Når du straffer din hund fysisk, arbejder den for at undgå noget
> ubehageligt.

jeg straffer da ikke min hund hvis jeg vil ha ham til noget.

> Dette kunne lige så godt være opnået ved, at finde en belønning der god
> nok,
> sådan at hunden uanset situation arbejder for at opnå noget godt.

jep men nu er alle hunde jo ikke ens.

> Mvh. Helle (-og Aya der aldrig er blevet irrettesat med vold og aldrig er
> blevet irettesat med høj stemme)

Hvor træner i, om jeg må spørge ?.
--
Hilsen Martin.

Fra : Pwh

Dato : 09-06-04 13:26

> Ja det ved jeg, men det er nu også svært at ramme sin hund på 50-70m

Hvad faen, jeg troede da at Politiet var udstyret med en pistol )

/Jens (som ikke kunne nærer sig)

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-06-04 13:53

> Hvad faen, jeg troede da at Politiet var udstyret med en pistol )

ROFLMAO
--
Hilsen Martin.

Fra : Winther

Dato : 09-06-04 14:15

> Hvad faen, jeg troede da at Politiet var udstyret med en pistol )

Hør eller du dør, nej spar krudtet, brug el....
> /Jens (som ikke kunne nærer sig)

Vh. Winther, som heller ikke kunne nære sig...

Fra : Kimmi

Dato : 09-06-04 18:15

"Winther" <Falk-Petersen@invalid.dk> wrote in message

> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hør eller du dør, nej spar krudtet, brug el....

))))))) Tak for rådet!!!
mvh/kimmi ( der er blevet træt af pop-corn)

Fra : Helle Jensen

Dato : 09-06-04 19:22

"Martin Vollert" <sæt mit fornavn foran.@plakaten.dk> skrev i en meddelelse

> "Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message

> Ja det ved jeg, men det er nu også svært at ramme sin hund på 50-70m

Ikke forstået. Hvad skal du ramme med og hvorfor?

> jeg straffer da ikke min hund hvis jeg vil ha ham til noget.

Du skriver: "Hunden skal vide hvem der bestemmer og i hunde verden sker det
altså også ved at vise magt og ikke kun verbalt men også fysisk."

Det læser jeg som om, at hvis din hund ikke gør som du beder om, f.eks.
forlader en rundering for at pisse, så vil du på en eller anden måde udsætte
ham for noget verbalt og fysisk.

Så straffer du din hund når du vil have ham til noget. Hvis min hund
forlader en øvelse for at gøre noget andet, vil jeg tænke: OK, her er noget
hun enten ikke har forstået, eller noget hun ikke synes er særlig sjovt.
Derfor må jeg lægge min træning om, sådan at jeg er sikker på, at hun har
forstået øvelsen, og synes den er tilstrækkelig sjov at udføre. Det bliver
derved uinteressant for hende at lave noget andet, end det jeg beder hende
om.

> jep men nu er alle hunde jo ikke ens.

Nej, men i deres basale måder at reagere på, tror jeg nu nok, at de er ret
ens.

> Hvor træner i, om jeg må spørge ?.

Vi træner i en DcH forening, hvor jeg ser alt for meget råben og skrigen af
en hund, som ganske enkelt ikke har forstået en øvelse eller ikke synes det
er umagen værd at udføre den.

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-04 20:34

> [...]
OK, her er noget
> hun enten ikke har forstået, eller noget hun ikke synes er særlig sjovt.

Eller også har man ikke /selv/ forstået at formidle budskabet dygtigt nok.
Det foresvæver mig i det fleste tilfælde at være en sandsynlig forklaring.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Pwh

Dato : 09-06-04 21:42

Karina og Christian wrote:
> [...]
>
> Eller også har man ikke /selv/ forstået at formidle budskabet dygtigt
> nok. Det foresvæver mig i det fleste tilfælde at være en sandsynlig

Det skriver Roger Abrantes da i en af sine bøger, at meget af
det der bliver opfattet som ulydighed simpelthen bunder i at
hunden ikke har forstået hvad man mener.
Det skrev jeg mig ihvertilfælde bag øret inden jeg fik Tyson og
har i hele han opdragelse prøvet at "formulerer" mig på en anden
måde hvis jeg kunne mærke at han ikke fattede hvad jeg mente.
Dumme køtere, de kan sgu bare tage og lærer dansk, kan de

/Jens

Fra : Karina og Christian

Dato : 09-06-04 21:49

> [...]
> har i hele han opdragelse prøvet at "formulerer" mig på en anden
> måde hvis jeg kunne mærke at han ikke fattede hvad jeg mente.

Det tror jeg er meget sundt for os alle at holde sig for øje.

> Dumme køtere, de kan sgu bare tage og lærer dansk, kan de

Hehe ja. Og så må vi mennesker stadig holde os for øje, at godt nok kan vi
dansk, men der er sørme mange, der har svært ved alligevel at formulere et
forståeligt budskab ud til andre mennesker. Hvordan i alverden kan man så
forvente, at en hund kan forstå det?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Kimmi

Dato : 09-06-04 18:03

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
> Vold=slag/spark er aldrig nødvendig i træning af en hund.

Helt enig! man kan ikke træne en ved hjælp af slag/spark.

En hund arbejde af
> to grund 1. For at opnå noget godt og 2. For at undgå noget ubehageligt.

Hmmmm måske misforstår jeg dit indlæg! mener du at hunden arbejder for at
undgå noget ubehageligt, for det kan den godt, men bare ikke ret længe,
denne metode er nok ikke holdbar

> Når du straffer din hund fysisk, arbejder den for at undgå noget
> ubehageligt.

Taler du her om indlærning, eller efter det indlærte.

> Dette kunne lige så godt være opnået ved, at finde en belønning der god
nok,
> sådan at hunden uanset situation arbejder for at opnå noget godt.

Hvis en hund skal kunne arbejde perfekt uanset situationen og omgivelser,
mener jeg også at den må og skal opleve hvad det vil sige at gøre noget
forkert, uanset om det var pga ulydighed eller den tog en forkert beslutning
i en pågældende situation.Og mener dermed at en hunden også må opleve ubehag
for at opnå noget godt. Men måske jeg har misforstået dit indlæg, men det er
så ingen nyhed!
mvh/kimmi

Fra : Helle Jensen

Dato : 09-06-04 19:13

> "Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message
>
> Helt enig! man kan ikke træne en ved hjælp af slag/spark.

Godt!

> En hund arbejde af
>
> Hmmmm måske misforstår jeg dit indlæg! mener du at hunden arbejder for at
> undgå noget ubehageligt, for det kan den godt, men bare ikke ret længe,
> denne metode er nok ikke holdbar

Ja, jeg mener, at hunden arbejder for at undgå noget ubehageligt. Den
klassiske situation - Hunden skal lærer at gå pænt ved siden af fører. Når
hunden ikke går rigtigt, får den et ryk i halsbåndet evt. med kvæl = hunden
påføres ubehag. Når hunden går pænt får den ingen ryk i halsbåndet = hunden
mærker intet ubehag. Hunden vil derfor gå pænt, fordi den vil undgå det
ubehagelige nemlig rykket i halsbåndet. Jeg er helt enig med dig i, at denne
metode ikke er holdbar på sigt og i hvert fald ikke giver en hund der
udstråler arbejdsglæde og iver. Ubehaget her beskrevet som rykket i
halsbåndet kan også bare være verbal skæld ud = nej/føj. Dette eksempel kan
flyttes til alle andre træningssituationer også.

> Taler du her om indlærning, eller efter det indlærte.

Jeg taler om begge dele. I indlæringen lærer hunden at undgå straffen, og
derved kommer den til at gøre det rigtige. I den fortsatte træning vil
hunden fortsat arbejde for at undgå det ubehag, som den ved, er konsekvensen
af at gøre noget forkert.

> [...]
ubehag
> for at opnå noget godt. Men måske jeg har misforstået dit indlæg, men det

Ja, hunden skal opleve ubehag. Ubehaget er bare fraværret af belønning eller
afbrydelsen af en øvelsen. Ikke slag, spark, rap over snuden, råb, nej, føj
osv. Er hundens belønning god nok, vil det være tilstrækkeligt, at denne
belønning tilbageholdes.

At hunden arbejder perfekt uanset situation og omgivelser er for mig at se
en del af træningen. Ved netop at træne i alle disse forskellige situationer
og omgivelser. Når dette er på plads, kan man begynde at overveje at stille
op i en konkurrence, hvis det er målet.

Min hund er i øvrigt per definition aldrig ulydig. Gør hun noget "forkert",
uventet osv. Ja, så har min indlæring/træning/belønning bare ikke været god
nok, og så må vi tilbage og træne det, som kiksede for hende.

Mvh. Helle

Fra : Pwh

Dato : 09-06-04 20:11

> [...]
> "forkert", uventet osv. Ja, så har min indlæring/træning/belønning
> bare ikke været god nok, og så må vi tilbage og træne det, som

Der er egenligt meget fornuft i det du skriver, men det må da
kræve en engels tålmodighed at træne på den måde.
Jeg kan da ikke sige mig fri for at skælde Tyson ud hvis han gør
noget han ved er forkert, det er ikke med råben, det er tilstrækkeligt at jeg
skælder ham ud med alm stemme. Han bryder sig bestemt ikke
om at værer uvenner med mig, jeg husker så altid at vi bliver
gode venner igen straks efter, ikke noget med at gå og værer sur længe.

/Jens (der ikke har Helle's tålmodighed)

Fra : Kimmi

Dato : 10-06-04 03:24

"Helle Jensen" <hellejensen@newmail.dk> wrote in message

> "Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

> Godt!

> Ja, jeg mener, at hunden arbejder for at undgå noget ubehageligt.

Ok, her er vi så uenige. Hvis det er tilfældet bliver grundlaget for hundens
arbejde trykket og angstbetonet. Hvis hunden arbejder for at undgå noget
ubehageligt, arbejder hunden ikke. Måske mener vi det samme, men jeg er ikke
helt sikker!

Helt enig! Den klassiske situation----- = Vold

> [...]
> derved kommer den til at gøre det rigtige. I den fortsatte træning vil
> hunden fortsat arbejde for at undgå det ubehag, som den ved, er

Det samme, som du flot beskriver i den klassiske situation.

> [...]
føj
> osv. Er hundens belønning god nok, vil det være tilstrækkeligt, at denne

Jeg er sikker på at vi er enige angående slag og spark. Hvad vi er meget
uenige om er at tilbageholdelse af belønning/afbrydelse skulle få en hund
til at arbejde perfekt under enhver situation. Forstå mig ret, metoden er
fin, helt i orden med det, problemet jeg blot ser i det er at hunden bliver
til en stimuli slave, så længe stimuli er til stede vil hunden arbejde
perfekt og under alle mulige forhold, hvis jeg fjerner denne stimuli er det
straks noget helt andet. Hunden bliver upålidelig og dermed også ulydig.

> [...]
situationer
> og omgivelser. Når dette er på plads, kan man begynde at overveje at

Helt enig igen, og netop at stille op i en kunkurrence er vel nok en af de
gode måder at måle ens træning på

> [...]
god
> nok, og så må vi tilbage og træne det, som kiksede for hende.

En god og dejlig holdning! det var netop derfor Eienstein sagde:
"Insanity is, doing the same thing over and over again, and then expect a
different result"
dermed ikke noget ondt ment med det....
mvh/kimmi

Fra : Helle Jensen

Dato : 10-06-04 05:54

> [...]
> arbejde trykket og angstbetonet. Hvis hunden arbejder for at undgå noget
> ubehageligt, arbejder hunden ikke. Måske mener vi det samme, men jeg er

Jo, jeg er ret sikker på at vi mener det samme.

> [...]
det
> straks noget helt andet. Hunden bliver upålidelig og dermed også ulydig.

Ja, på en måde bliver hunden en stimulislave, som du kalder det. Men det
betyder ikke, at den ikke kan arbejde perfekt under enhver sítuation. En del
af træningen er jo også at hunden arbejder længere og længere uden
belønningen kommer. Tricket er, at hunden arbejder i forventning om at
belønningen kommer. Det hænger sammen med den måde at træne på, når hunden i
den daglige træning kan få sin belønning på mange forskellige tidspunkter -
i en line føring kan det f.eks. være: H. får for at gå på plads, H. får for
det første skridt, H. får for et venstre sving, H. får for en opstandsning
osv. Her mener jeg, at disse elementer trænes for sig og belønnes for sig.
Når det i konkurrencesituationen sættes sammen, vil disse elementer af
lineføringen få hunden til at vente spændt på belønningen og tænke. Måske
får jeg den for at sidde plads, måske nu når vi drejede til venstre osv. Det
vil sige hunden går perfekt, fordi den hele vejen siger til sig selv ... nu
kommer den, nu kommer den osv.

Jeg ville i øvrigt aldrig forlange af min hund, at den skulle arbejde uden
sin belønning. Den skal bare lære at belønning godt kan komme senere og
senere. Selvfølgelig er belønningen også altid skjult. Bolden dukker uventet
frem af lommen, godbidden dropper ud af munden osv. Men belønningen er der
altid.

> En god og dejlig holdning! det var netop derfor Eienstein sagde:
> "Insanity is, doing the same thing over and over again, and then expect a
> different result"

Men at ændre noget indlært eller træne noget nyt er jo netop at ændre de små
ting der skal til, for at hunden lærer det ønskede

Mvh. Helle