Fiat Marea 1,9 JTD
Fra : S.B.

Dato : 05-06-04 09:02

kan man chippe sådan en bil?
og få ca. en 20 hk mere ud af det
Og kan den holde til det?

Er det ellers en bil som man kan købe uden at købe katten i sækken?
Eller er der noget man skal være meget opmærksom på ved den

Søren

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 09:14

On Sat, 5 Jun 2004 10:02:27 +0200, "S.B." <sfb(delete)@privat.dk>
wrote:

>kan man chippe sådan en bil?

Jep

>og få ca. en 20 hk mere ud af det

26 hk og 52 Nm !

>Og kan den holde til det?

Jow, jow...

/Mogens
www.dtm.de m/Tom K, søndag !

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-06-04 10:35

S.B. wrote:
> kan man chippe sådan en bil?

Hvordan er det nu det er.....
Er der ikke både en JTD105 og en JTD115 ?
Så vidt jeg husker, så er det 115 der er værd at kigge efter

> Er det ellers en bil som man kan købe uden at købe katten i sækken?
> Eller er der noget man skal være meget opmærksom på ved den

Der var en tråd om Marea tidligere - søg tilbage.
Der står lidt tips&tricks til hvad man specifikt skal kigge efter

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Landberg

Dato : 05-06-04 16:24

> kan man chippe sådan en bil?
> og få ca. en 20 hk mere ud af det
> Og kan den holde til det?

Sådan en fætter får omkring 28hk og 55nm med en boks og kan godt holde til
det. Det svageste punkt er koblingen, der kan begynde at glide, men så må
man skrue lidt ned for boksen.
Generelt er JTD-motorerne nogle meget gode motorer der bestemt ikke står
tilbage for f.eks. HDi'erne. Tværtimod.
I det nye FDM Motor skriver de i brugttesten, at mange JTD'er har været
chiptunet og at det kan ødelægge gearkassen. Hvor de får det fra ved jeg
ikke. Jeg har aldrig hørt om en eneste bil der har fået ødelagt gearkassen
p.g.a. tuning, hverken med mine bokse, andre bokse eller med chips.
Så alt i alt er en JTD ikke det værste der kan ligge i en bil. Det er nok
mere end Fiats afskrivning jeg ville være bekymret for.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 05-06-04 16:43

On Sat, 5 Jun 2004 17:23:41 +0200, "Landberg"
<thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> wrote:

>Generelt er JTD-motorerne nogle meget gode motorer der bestemt ikke står
>tilbage for f.eks. HDi'erne. Tværtimod.
>Så alt i alt er en JTD ikke det værste der kan ligge i en bil.

Næh -> JTD-teknologien er uovertruffen
Suveræn på hestekræfter og drejningsmoment:
www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4827

www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=643
Fra det øjeblik, du vrider i tændingsnøglen, ved du, at denne tandrem
er spændt op til lir. Den magtfulde dieselmotor agerer med en
diktators overbevisning om egen formåen i Alfa Romeo 166. Den trækker
og trækker uden at råbe højt om det, for motorgangen er afdæmpet – på
grænsen til det raffinerede.

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 05-06-04 18:03

> Næh -> JTD-teknologien er uovertruffen
> Suveræn på hestekræfter og drejningsmoment:
> www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=4827

Jeg siger ikke, at JTD´eren ikke er en meget fin motor, men nu har den
dertil linkede motor jo også lidt mere slagvolumen end de fleste andre.

Litereffekten er noget af den samme som konkurrenterne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Landberg

Dato : 05-06-04 18:03

> [...]
> diktators overbevisning om egen formåen i Alfa Romeo 166. Den trækker
> og trækker uden at råbe højt om det, for motorgangen er afdæmpet - på

Yes. Så er det bare lige at finde en Marea med den motor....

MVH

Thomas Landberg (der reelt overvejede en Stilo 1.9 115hk JTD da han prøvede
en med boks og 156hk...)
www.bokstuning.dk

Fra : Christian Petersen

Dato : 06-06-04 00:50

"Landberg" <thomaslandberg(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Yes. Så er det bare lige at finde en Marea med den motor....

I Tyskland findes der en Marea 2.4 JTD med en 130HK udgave af den motor.

mvh,
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 20:37

> I Tyskland findes der en Marea 2.4 JTD med en 130HK udgave af den motor.

Der findes ganske rigtigt en 2,4 JTD med 130 hk - men det er nu ikke den
samme motor..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 06-06-04 20:42

On Sun, 6 Jun 2004 21:36:31 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>Der findes ganske rigtigt en 2,4 JTD med 130 hk - men det er nu ikke den
>samme motor..

Hvad mener du med det?
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111136188296&top=2&

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-04 21:44

> Hvad mener du med det?

Jeg er jo ikke ligefrem Fiat/Alfa-ekspert, men så vidt jeg husker, er der
både forskel på topstykket og indsprøjtningssystemet og turboens geometri.

Ændringerne blev gennemført, da man i 2003 hævede effekten på koncernens 2,4
ltrs model fra 124/130/136/140 hk til 175 hk.

Første generation ydede vistnok 124/130 hk i Marea, 136 i Lancia Kappa og
140 Hk i Alfa Romeo 156.

Nu sparker den altså 175 italienske hypper af sig - pænt må man sige..

--
/Jan W Nielsen