Hvad giver bedst ydelse
Fra : Kim

Dato : 04-06-04 21:59

1 GB ram, hvad giver bedst ydelse
- rent 1 gb ram eller
- 512 mb dual ram?

Kim

Fra : TranceMasterDK

Dato : 04-06-04 23:56

Det gør DUAL!

TMDK

"Kim" <Hallo@kmi.dk> skrev i en meddelelse
news:40c0e2a4$0$518$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> 1 GB ram, hvad giver bedst ydelse
> - rent 1 gb ram eller
> - 512 mb dual ram?
>
> Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-06-04 09:10

On 2004-06-04, TranceMasterDK <TMDK@hotmail.com> wrote:
> Det gør DUAL!

Det afhænger da af situationen. Hvis man nu har et workset der
fylder 768mb i hukommelsen og kun har 512mb, så nytter det ikke
meget at det er dual, da 256mb konstant må swappes frem og tilbage
mellem mem og disk.

Thomas

Fra : Jan Diamant¦

Dato : 05-06-04 09:31

Fuldstændig enig med Thomas, der er forskel på om det er
i en server(eller serverfunktion) eller en almindelig workstation !!

Dual er ganske udemærket og giver god performance, men rå ram
er heller ikke at kimse af, ideelt skal man da bare have 1024 Mb
i dual..
Tro mig det rykker....men som thomas skriver....det afhænger af
situationen.
Har selv 1Gb Kingston hyperX3200 i Dual...det sparker røv

Mvh
Jan

Fra : Anders Nielsen

Dato : 05-06-04 13:48

On Sat, 5 Jun 2004 10:31:29 +0200, "Jan Diamant¦"
<jdi@fjernFILTERogNOSPAMosv_get2net.dk> wrote:

>Har selv 1Gb Kingston hyperX3200 i Dual...det sparker røv

2*512 eller 2*1GB??

Fra : Jan Diamant¦

Dato : 05-06-04 14:22

2*512

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-06-04 16:09

On 2004-06-05, Anders Nielsen <not@valid.email> wrote:

> 2*512 eller 2*1GB??

Ovenstående undrer mig. Du skal på ingen måde "dele med 2" fordi du kører
dual. 2x1Gb ram i dual setup _er_ 2Gb hukommelse. Hverken mere eller mindre.
2x512mb i dual _er_ ligeledes 1gb, hverken mere eller mindre!

Thomas

Fra : Jan Diamant¦

Dato : 05-06-04 19:01

Øhh ja du undrer dig over anders spørgsmål ikke ???

jeg undrede mig også, men han forstår åbenbart ikke hvad begrebet
dual betyder, men forhåbent læser han dette og forstår at det er en
metode til kraftigt at forøge ram performance.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-06-04 19:07

On 2004-06-05, Jan Diamant¦ <jdi@fjernFILTERogNOSPAMosv_get2net.dk> wrote:
> Øhh ja du undrer dig over anders spørgsmål ikke ???

Jo. Han er ikke den første jeg har set mene at 2 x Y ram i dualsetup giver
Y mængde ram.

> jeg undrede mig også, men han forstår åbenbart ikke hvad begrebet
> dual betyder, men forhåbent læser han dette og forstår at det er en
> metode til kraftigt at forøge ram performance.

Såre sandt sagt.

Thomas

Fra : Anders Nielsen

Dato : 05-06-04 22:22

On 05 Jun 2004 15:09:15 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>dual. 2x1Gb ram i dual setup _er_ 2Gb hukommelse. Hverken mere eller mindre.
>2x512mb i dual _er_ ligeledes 1gb, hverken mere eller mindre!

Jo, jeg forstår det udemærket, men havde en ide om at Kim spurgte om
et modul på 1GB i en sokkel var bedre en 2*512MB i hver sin sokkel som
dual, og gjorde han det så svarede I i øst da han spurgte i vest.

Læs lige hans spørgsmål igen.

"Kim" <Hallo@kmi.dk> skrev i en meddelelse
> 1 GB ram, hvad giver bedst ydelse
> - rent 1 gb ram eller
> - 512 mb dual ram?
>
> Kim

sidst men ikke mindst.
Du/I må være kloge siden du/I har behov for at skrive ned til andre,
eller kompensere du/I bare for et mindre værd? men undre I jer bare,
god fornøjelse.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 09:32

Jan Diamant¦ skrev:

> Dual er ganske udemærket og giver god performance, men rå ram

Det kommer an på processoren. Hvis Intel: så, ja.

Hvis AMD: brug pengene til noget mere fornuftigt.

Foskellen er så minimal at den ikke er pengene værd.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jakob M

Dato : 05-06-04 10:58

Kim wrote:
> 1 GB ram, hvad giver bedst ydelse
> - rent 1 gb ram eller
> - 512 mb dual ram?

Til hvad ?
På hvilket bundkort ?.

Mvh
Jakob

Fra : Kim

Dato : 05-06-04 20:50

Asrock P4S55FX+ med p4 3,4 processer.

Jeg bruger den ikke til spil, men mest til redigering af video og optagelse
via tv kort

Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-06-04 21:10

On 2004-06-05, Kim <Hallo@kmi.dk> wrote:
> Asrock P4S55FX+ med p4 3,4 processer.
>
> Jeg bruger den ikke til spil, men mest til redigering af video og optagelse
> via tv kort

Så ville jeg helt klart gå efter så meget ram som muligt, uanset om det er
dual eller ej! Film fylder. Hvis de ikke kan være i hukommelsen bruges
disken => 1000 gange langsommere end ram => sløvt

Thomas

Fra : Kim

Dato : 05-06-04 21:18

Tak for rådet.

Hvilke situationer er dual så bedst til?

Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-06-04 21:24

On 2004-06-05, Kim <Hallo@kmi.dk> wrote:
> Hvilke situationer er dual så bedst til?

Der hvor du har brug for meget båndbredde. _Kan_ også godt være ved film.
Hvis man f.eks. skal lave en operation på en sekvens, så skal du have data
fra ram ned til processor, og op i ram igen. Hvis single channel ram ikke
kan levere data hurtigt nok til din processor, så vil dualchannel være en
fordel.

Dual channel er godt de steder hvor du skal flytte meget data til/fra ram,
og hvor ramhastigheden sætter begrænsningen for hvor hurtigt det kan gå.

.... men som sagt, hvis du kan opnå 20& hastighedsforbedring ved dualchannel,
så er det peanuts hvis du ikke har ram nok og skal til at bruge disken som
virtuelt ram istedet. Alle har prøvet at "swappe" i windows, det går ikke just
hurtigt.

Så det afhænger af situationen (som jeg startede med at skrive . Jeg
vil sige det sålede: "så meget ram som muligt, og gerne dualchannel hvis
det kan lade sig gøre (pga. økonomi, 2 stænger er dyrere end 1 stor)

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 20:01

> [...]
> dual eller ej! Film fylder. Hvis de ikke kan være i hukommelsen bruges
> disken => 1000 gange langsommere end ram => sløvt

Jeg forstår ikke rigtig svaret :)

2 x 512 som dual, eller 1 Gbyte som et modul, giver vel den samme mængde
ram?

Så hvis Kim spørger hvad der er bedst, 1 Gbyte i en klods, eller 2 x 512
megabyte dual, så kan han vel lige så godt gå efter 2 x 512 i dual...
mængden er jo ens?! :)

> Thomas

Lars B

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-06-04 20:28

On 2004-06-07, Lars B. Jensen <> wrote:

> Jeg forstår ikke rigtig svaret :)

> 2 x 512 som dual, eller 1 Gbyte som et modul, giver vel den samme mængde
> ram?

Helt sikkert! ... men som jeg husker det originale spørgsmål var det enten
1gb i et modul eller 512mb i alt, men dual. ... men så igen, jeg kan sagtens
huske forkert

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-04 21:25

> Helt sikkert! ... men som jeg husker det originale spørgsmål var det enten
> 1gb i et modul eller 512mb i alt, men dual. ... men så igen, jeg kan
sagtens
> huske forkert

Det gør du ikke, men Kim har jo nu uddybet, at han faktisk har 2 x 512 :)

> Thomas

Lars B

Fra : Kim

Dato : 07-06-04 20:54

For at præcisere spørgsmålet, så har jeg 2 512 klodser.

Spørgsmålet er så om de skal sættes til at køre dual eller ej.

Hvis jeg forstår forskellen på dual opsætning eller ej, så er der total set
1 GB ialt i begge tilfælde, men med dual, skrives samtidig til begge klodser
(= dobbelt båndbredde), hvorimod hvis de ikke er sat til dual, så skrives
der til dem somom der kun var en klods.

Kim

Hmmm... med min egen definition, så har jeg vel svaret mig selv!!!!!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-06-04 21:02

On 2004-06-07, Kim <Hallo@kmi.dk> wrote:
> Spørgsmålet er så om de skal sættes til at køre dual eller ej.

Hvis de kan, så bør du gøre det. DUAL skader aldrig, men kræver dog
identiske specs på begge klodser for at kunne køre.

Thomas

Fra : Kim

Dato : 09-06-04 20:38

Jeg prøver og tak for alle svarene.

De 2 512 klodser er begge pc3200 200 mhz klodser, så det burde vel gå.