Skal hardisken formateres
Fra : moster

Dato : 04-06-04 21:42

Jeg skal opgradere min PC med nyt bundkort og CPU. Jeg mener at have læst
her i forumet, at nogle mener at hardisken skal formateres og windows
geninstalleret.

Er der nogen der andre erfaringer, og er det ikke nok at installerer driver
til det nye bundkort? Hvis disken skal formateres mister jeg jo alle mine
data.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-06-04 21:51

"moster" <taaruplund@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
driver
> til det nye bundkort? Hvis disken skal formateres mister jeg jo alle mine

Jeg har gjort det flere gange og er nået frem til følgende:
Forsøg på umiddelbar opstart kan man ikke, men boot på windows xp cd og kom
helt frem til, hvor man skal til at installere windows. Der vælger man at
reparere i stedet
for at installere. Efterfølgende skal man installere mb drivere og evt. et
par andre småting, som kan ændre sig på grund af installationen.
Når du booter på win xp vil du i starten møde en reparationsmulighed via
genoprettelseskonsollen, hvor man kommer ud i en kommandoprompt. Den må du
ikke vælge. Helt frem til selve installationen og reparere, så er der en
stor chance for, at det virker. Programmer og øvrige data sker der ikke
noget med.

Kurt

Fra : moster

Dato : 04-06-04 22:23

Kurt, tak for svaret, det prøver jeg.>

Fra : Morten

Dato : 05-06-04 12:43

Jeg har netop prøvet det samme uden held. Jeg har ikke kunnet få min maskine
til at køre stabilt ved bare at reparere min installationen.
Good luck
Morten

Fra : Ivan

Dato : 05-06-04 16:11

Jeg har lige været ude for det samme probs, nyt mobo og hvad så. Efter at pc
kunne boote, bios opgradering, skulle der kun install driver til mobo. Her
gik det uden nogen probs. Fra et Abit ic7 til Intel D875pbz
God fornøjelse
Hi
Ivan

Fra : Peter Holm

Dato : 01-07-04 06:46

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> Den må du ikke vælge. Helt frem til selve installationen og reparere,
> så er der en stor chance for, at det virker. Programmer og øvrige

Er det her man skal vælge REPAIR?:
http://www.theeldergeek.com/Images/Change%20Motherboard/pic25.jpg

Eller er det endnu længere inde i processen? (jeg kan ikke huske hvad der
kommer næstefter)

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 23:48

> [...]
driver
> til det nye bundkort? Hvis disken skal formateres mister jeg jo alle mine

Da jeg opgraderede fra et MSI bundkort til mit Asus P4C800-E D. satte jeg
blot den gamle HD i, bootede maskinen, valgte fejlsikret tilstand, fjernede
alle enheder, og genstartede, og 10 minutter efter, var maskinen kørende....

Lars B

Fra : moster

Dato : 05-06-04 19:27

Interesant med flere muligheder.

Hvad er det for enheder der skal fjernes, er det kun driver til bundkort og
CPU eller er det alt, der er jo alt lige fra driver til USB til driver til
harddisk.

Ole

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 19:31

> [...]
og
> CPU eller er det alt, der er jo alt lige fra driver til USB til driver til

Jeg tog dem simpelthen oppe fra og ned... og da pc'en til sidst låste (efter
at have fjernet en enhed den ikke kunne køre uden), resatte jeg blot, og lod
den starte i normal tilstand...

Kan desværre ikke huske hvilken enhed det var der fik den til at låse :)

Lars B

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-06-04 09:30

moster skrev:

> Jeg skal opgradere min PC med nyt bundkort og CPU. Jeg mener at have
> læst her i forumet, at nogle mener at hardisken skal formateres og
> windows geninstalleret.

Det er _ingen_ grund til at formattere.

Bruger du XP eller 2000 så har MS nogle anvisninger til at få maskinen
igang igen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 01-07-04 06:33

jeg kan ikke få noget frem på dette ID.
Kan du linke på en anden måde? Jeg vil meget gerne se den instruktion.

Mvh
Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 11:38

Peter Holm skrev:

> Kan du linke på en anden måde?

Hvis artiklen ikke findes på din newsserver længere, så brug
Google Groups, hvor du også har mulighed for at søge på Message-ID
(besked ID) <http://www.google.dk/advanced_group_search?hl=da>.
(Hvis du bruger Google Groups, skal news: ikke med i søgningen).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Holm

Dato : 01-07-04 12:28

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> (besked ID) <http://www.google.dk/advanced_group_search?hl=da>.
> (Hvis du bruger Google Groups, skal news: ikke med i søgningen).

Tak.
det lyder temmelig kompliceret - en reinstall af xp lyder næsten nemmere.

Mvh
peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 12:35

Peter Holm skrev:

> det lyder temmelig kompliceret - en reinstall af xp lyder
> næsten nemmere.

Hmm, det må være din spøg. Hvis ikke, så må din hjerne være skruet
sammen på en meget speciel måde. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Holm

Dato : 01-07-04 15:06

Thomas G. Madsen wrote:

> Hmm, det må være din spøg.

Måske fatter jeg bare ikke proceduren.
Det er punkt 2. der volder mig problemer:

2. Extract the Atapi.sys, Intelide.sys, Pciide.sys, and Pciidex.sys files
from the %SystemRoot%\Driver Cache\I386\Driver.cab file, or copy the files
to the %SystemRoot%\System32\Drivers folder.

Skal Atapi.sys, Intelide.sys, Pciide.sys, and Pciidex.sys blot lægges i
%SystemRoot%\System32\Drivers folder, så kan maskinen genkende og bruge det
nye mobo?

Hvis ikke, så må din hjerne være skruet
> sammen på en meget speciel måde. :)

Det er den uden tvivl :)

Mvh
Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-07-04 07:57

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message news:<40e41a2f$0$12579$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>

> Det er punkt 2. der volder mig problemer:

Måske virker "vejledning 2" for Windows 2000 også på Windows XP. Du
har alt at vinde og intet at tabe (og jeg har ladet mig fortælle at
man kan repair'e sig fra sådan en situation med XP).

Jeg skal repair'e en Windows 2000 senere idag eller måske i weekenden.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Holm

Dato : 02-07-04 11:24

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> har alt at vinde og intet at tabe (og jeg har ladet mig fortælle at
> man kan repair'e sig fra sådan en situation med XP).

ja, den er jo i hvert fald lige til at gå til.

Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-07-04 15:24

Peter Holm skrev:

> Måske fatter jeg bare ikke proceduren.

Jeg har misforstået dig. Jeg troede, det var proceduren med at
søge på Google Groups, som du fandt sværere end at geninstallere
Windows. D'OH!

> Skal Atapi.sys, Intelide.sys, Pciide.sys, and Pciidex.sys blot
> lægges i %SystemRoot%\System32\Drivers folder, så kan maskinen
> genkende og bruge det nye mobo?

Det tyder det på. Jeg har dog ingen erfaring på området, men
sådan læser jeg det også.

--
Hilsen
Madsen