Sommer
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-06-04 05:52

Meteologerne ynder jo at sige, at 1. juni er den første sommerdag, 1.
september første efterårsdag og så fremdeles.

Men hvem har bestemt det?

Dette fænomen at årstiderne følger bestemte kalendermåneder er ikke kendt i
udlandet.

Jesper

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-06-04 07:07

Jesper Nielsen wrote:

> Meteologerne ynder jo at sige, at 1. juni er den første sommerdag, 1.
> september første efterårsdag og så fremdeles.
>
> Men hvem har bestemt det?

Det er jo nok egentlig et historisk spørgsmål, men jeg gætter på at det
bare er en vaneting.

> Dette fænomen at årstiderne følger bestemte kalendermåneder er ikke kendt i
> udlandet.

Til gengæld lader man mange steder sommer og vinter gå fra solhverv til
jævndøgn og forår og efterår fra jævndøgn til solhverv.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
"We don't want to damage too much of the infrastructure because, in a

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 02-06-04 08:51

Ole Andersen wrote:

> Det er jo nok egentlig et historisk spørgsmål, men jeg gætter på at det
> bare er en vaneting.

Men hvis man gerne vil 'fordele' fire årstider jævnt på 12 kalendermåneder,
kan det vel i grunden heller ikke gøres meget anderledes?
Tog man fx. maj med som sommermåned, ville august blive efterår, etc.! :)
Fraveg man at inddele i *hele* måneder, kunne sommeren IMHO 'sættes' til
perioden 15. maj - 14. august.

Hvor ved du dog det fra??

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-06-04 10:39

Hans Henrik Hansen skrev:

>Fraveg man at inddele i *hele* måneder, kunne sommeren IMHO 'sættes' til
>perioden 15. maj - 14. august.

Under *ingen* omstændigheder! Den 15. august er en sommerdag!

--
Bertel

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-06-04 10:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Under *ingen* omstændigheder! Den 15. august er en sommerdag!

Jeg kan ikke være mere enig.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 02-06-04 20:05

"Hans Henrik Hansen" <fjernh2vh@webspeed.dk> wrote in message

> Hvor ved du dog det fra??

Fordi jeg legede med tanken om at finde punkter hvor 4 årstider mødtes.
Så hvis f.eks. 1. juni var starten på sommer nord for ækvator, så måtte det
også være starten på vinter syd for ækvator. Det var de første to årstider.
Hvis man yderlige fandt steder hvor en tidszonegrænse krydsede ækvator kunne
man jo vest for denne grænse være en time bagud, og dermed stadig være i
forår eller efterår, mens man mod øst netop var gået ind i sommer eller
vinter alt efter hvilken side af ækvator.

Jeg fandt fire punkter:

1) På grænsen mellem Brasilien og Colombia:
http://tinyurl.com/25anb

2) I Brasilien: provinsgrænsen mellem Para og Amapa:
http://www.brazilhouston.org/ingles/fusohora.gif
http://bloggle.com/coffee/brazil-map.jpg
http://tinyurl.com/2qsj8

3) I DR Congo: provinsgrænsen mellem Equateur og Orientale
http://tinyurl.com/3hmmj

4) På grænsen mellem DR Congo og Uganda:
http://tinyurl.com/2c5ck

Jeg offentliggjorde dette koncept til en international grænse- og
grænsepunktsgruppe, BoundaryPoint
(http://groups.yahoo.com/group/boundarypoint/), som jeg deltager i.
Her var der mange meninger om hvornår sommer begynder, og mange kendte ikke
kalendermåneder som skel for årstider.

Mvh

Jesper
--
Borderbase - your online guide to international borders
http://www.nicolette.dk/borderbase

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 04-06-04 06:04

Jesper Nielsen <jesniel@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> (http://groups.yahoo.com/group/boundarypoint/), som jeg deltager i.
> Her var der mange meninger om hvornår sommer begynder, og mange kendte ikke

OK - ja, så kan jeg godt se, at du (alligevel) havde et vist belæg for
din påstand! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-06-04 08:59

Jesper Nielsen wrote:

>Dette fænomen at årstiderne følger bestemte kalendermåneder er ikke kendt i
>udlandet.

er du sikker?
http://en.wikipedia.org/wiki/Season