Solens overfladetemperatur / temperatur i ~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-05-04 11:40

Jeg sad i går og kom til at se et boligprogram på Kanal København, hvor en
Hot Wok blev præsenteret. Der blev bla. nævnt, at den kom op "på en
temperatur på 7000 grader, dvs svarende til 4 gasblus".

Øehm ... kan det være rigtigt? Solens overflade har en overfladetemperatur
på ca. 6000 C, og er det virkeligt muligt at varme en gasflamme op til den
temperatur (til en Wok) ? Jeg har fundet ud af, at en svejseflamme har en
temperatur på ca. 3100 C [1], og selvom det skulle være muligt at få en
temperatur i et gasblus i den størrelsesorden, giver det så overhovedet
mening at tilberede mad ved den temperatur?

[1] http://www.brandinfo.dk/sider/videnom/Brand_lex.html

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-05-04 11:58

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hot Wok blev præsenteret. Der blev bla. nævnt, at den kom op "på en
> temperatur på 7000 grader, dvs svarende til 4 gasblus".

Nej, det vil være totalt overkill, og meget ubrugeligt. Hvilken pande/Wok
kan holde til det. Hvor skulle man stege ved så høje temp?

> [...]
> temperatur i et gasblus i den størrelsesorden, giver det så overhovedet
> mening at tilberede mad ved den temperatur?

Nej, vi kender alle til at stege for varmt, så kødet bliver sort. På en alm.
pander er tempen ikke over 300 grader. Der kunne måske at være ide at komme
lidt på i temp for at stege grøntsager, men 7000 grader, må da være en fejl
(eller et meget underligt salgs argument).

> [1] http://www.brandinfo.dk/sider/videnom/Brand_lex.html
>
> --
> Jesper Stocholm http://stocholm.dk
>
> Programmer's code comment:
> //It probably makes more sense when you're stoned.

Det er vel sådan en:
http://www.hotwok.info/

De kommer sku aldrig op på 7000 grader.

Hilsen Mikkel

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 30-05-04 12:13

"Mikkel Lund" <mmlu03@control.auc(fjern).dk> wrote in

> Nej, det vil være totalt overkill, og meget ubrugeligt. Hvilken
> pande/Wok kan holde til det. Hvor skulle man stege ved så høje temp?
[snip]
> [...]
> ide at komme lidt på i temp for at stege grøntsager, men 7000 grader,
> må da være en fejl (eller et meget underligt salgs argument).

Nej, jeg sad også og kiggede på siden igen, og nu falder jeg over denne
stump tekst:

" Dersom Hot Wok gasbrænderen udvikler helt op til 7.000 w i varmeeffekt
...."

(klik på dansk, "Tips til Wok", klik på "brug den rigtige olie")

Jeg skal ikke kunne sige, hvem det var, der misforstod noget -
indehaveren af Wok'en (der ikke talte særligt godt dansk) eller hende
tøsen, der var værten.

For at det ikke skal være løwn, så afsluttede hun programmet med en
opfordring til at man kunne SMS'e ind til programmet og vinde en Wok ...
hvis man kunnme huske, hvor varm hun havde fortalt, at sådan en Wok blev.

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-05-04 12:35

Mikkel Lund wrote:

> Nej, det vil være totalt overkill, og meget ubrugeligt. Hvilken
> pande/Wok kan holde til det. Hvor skulle man stege ved så høje temp?

Tja ... Den må nok være lavet af et hidtil ukendt metal, for selv
Wolfram fordamper ved lige under 6000 grader

--
PeKaJe

Where you stand depends on where you sit. -- Rufus Miles, HEW

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-04 17:53

Jesper Stocholm wrote:

> Jeg sad i går og kom til at se et boligprogram på Kanal København, hvor en
> Hot Wok blev præsenteret. Der blev bla. nævnt, at den kom op "på en
> temperatur på 7000 grader, dvs svarende til 4 gasblus".

Har 4 gasblus da en højere temperatur end 1?

Temperaturen 7000 °C er urealistisk.

Som du er inde på andetsteds, mente de nok at *effekten* svarer til
effekten af 4 gasblus, eller 7000 W. Det lyder ikke urimeligt hvis det
er en stor wok.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 31-05-04 09:07

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in

> Har 4 gasblus da en højere temperatur end 1?

Nej - jeg har svært ved at tro at temperaturen skalerer lineært med
antallet af blus :)

> Temperaturen 7000 °C er urealistisk.
>
> Som du er inde på andetsteds, mente de nok at *effekten* svarer til
> effekten af 4 gasblus, eller 7000 W. Det lyder ikke urimeligt hvis det
> er en stor wok.

Ja, men stor var den nu ikke - jeg vil nærmest betragte den som en "bord-
wok".

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 31-05-04 19:48

Søg og du vil finde (hint: http://www.google.dk og søgeord hotwok).

http://www.hotwok.info/

Siden viser tydeligt, at de har talt om effekten og ikke temperaturen.

mvh.
Jens Holm Laursen

PS: Læg lige mærke til, at der er tale om en wok i carbon-stål

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 01-06-04 11:20

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> writes:

> [...]
> Hot Wok blev præsenteret. Der blev bla. nævnt, at den kom op "på en
> temperatur på 7000 grader, dvs svarende til 4 gasblus".

Nej.

En given forbrænding har en maksimal temperatur som opnås ved
støkiometrisk lufttilførsel og uden varmeafgivelse til
omgivelserne. For kendte brændsler er den ikke over 2500 C, ved over
1500C vil nogle af forbrændingsprodukterne dissociere og sænke den
under hvad der er til rådighed baseret på brændværdien.

I praksis er max under 1800 C, da der vil være tab til omgivelserne,
ikke mindst i en åben wok-flamme.

> Solens overflade har en overfladetemperatur
> på ca. 6000 C

5500 C er tættere på, hvis man overhovedet kan snakke om solens
overflade og om at den har én temperatur.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be