Sætte webcam til stjernekiggert
Fra : Morten Trab

Dato : 27-05-04 12:50

Jeg ved ikke helt om dette er rette gruppe, men jeg har en ide om at sætte
mit logitech quickcam til min stjernekiggert, men er der nogle her der kan
give nogle tip til hvordan jeg lettest gør det, så jeg stadig bevarer
muligheden for at skifte linse på kiggerten??

Det skal altså ikke være en fast installation, men noget der er mulighed for
at tage af. Samtidig vil jeg gerne have det bedst mulige billede op på
computeren..

Jeg forestiller mig en billig løsning, da jeg ikke har ret mange penge til
at kunne smide i det her lille projekt..

Kiggerten det drejer sig om er en af dem der har været på tilbud i diverse
supermarkeder for nogle år siden, hvis der er behov for billeder for at
kunne give nogle ideer eller tips, kan dette også sagtens arrangeres...

--
Mvh./Best Regards,
Morten Trab

Fra : Stubbe B.R.

Dato : 27-05-04 13:14

Hej,

"Morten Trab" skrev...
> [...]
> give nogle tip til hvordan jeg lettest gør det, så jeg stadig bevarer
> muligheden for at skifte linse på kiggerten??
[snip]

Jeg har ikke selv nogen erfaring med webcams men prøv evt. disse links:
http://www.qcuiag.co.uk/

Ellers eksisterer der også en dansk mail-liste, Astrolist, som har en
rimelig trafik (ca. 10 indlæg om dagen). For at modtage mails fra listen
skal du blot sende en mail til astrolist-subscribe@sunsite.dk - Indlæg
sendes til astrolist@sunsite.dk .

Held og lykke med projektet

--
Mvh. Stubbe Bak Rasmussen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-05-04 13:18

Morten Trab mumbled his insignificant opinion in:
c94kll$m58$1@svr-1.homedir.dk

> [...]
> her der kan give nogle tip til hvordan jeg lettest gør det, så jeg
> stadig bevarer muligheden for at skifte linse på kiggerten??

Der findes en dansk fotogruppe, måske der også er lidt tips at hente der.
Jeg har set en som brugte sådan et tomt hylster fra kamerafilm som
"mellemstykke", men det kræver så blot at både kamera og "øjestykke" passer
begge steder.

Der findes en hjemmeside som udelukkende handler om det, der er garanteret
tips at hente der også
http://www.qcuiag.co.uk/

> [...]
> diverse supermarkeder for nogle år siden, hvis der er behov for
> billeder for at kunne give nogle ideer eller tips, kan dette også

Jeg sidder i præcis samme situation, dog et andet kamera. Jeg var dog så
heldig at når jeg tog "zoom ringen" af mit kamera, så var der et plant
stykke som passede lige-peter-præcis ned på øjestykket. Den er helt plan og
i center på øjestykket, så jeg skulle faktisk bare tage 2 elastikker og
sætte om, så virker det ret godt. Det var dog noget sværere på det gamle
kamera, hvis jeg lod zoomringen blive på, så blev afstanden til øjestykket
for stort, og uden ring sad den ikke stabilt. Des tættere du kan få sensoren
på kameraet til linsen, des bedre.

Dit quickcam er dog ikke optimalt til det, har selv haft et og den er ikke
særlig lysfølsom, så enten bliver billedet mørkt, eller grumset.
Du kan dog kompensere ved at tage flere billeder og lægge dem oven på
hinanden, jeg bruger selv det her program til det:
http://www.tawbaware.com/imgstack.htm

Se iøvrigt tråden om venus passagen fra d. 26