Venuspassagen 8. juni, formiddag
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-05-04 16:59

Hej

Så er der kun 12 dage til en af de sjældne "Venuspassager",
8. juni om formiddagen.

Og jeg har endnu ikke fundet mine solbeskyttelsesbriller fra
solformørkelsen i Stuttgart 1999 frem. (Har ledt efter dem,
men de er væk i al rodet). Mit spørgsmål er: På hvilken måde
er det bedst at betragte fænomenet, uden at ødelægge sine
øjne? Skal jeg nøjes med at stille ind på et webcam på pc'en?
Eller er der en eller anden måde at få en kikkert til at danne
et billede på et stykke papir?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-05-04 18:04

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Så er der kun 12 dage til en af de sjældne "Venuspassager",
> 8. juni om formiddagen.

Ja, det bliver spændende.

> [...]
> øjne? Skal jeg nøjes med at stille ind på et webcam på pc'en?
> Eller er der en eller anden måde at få en kikkert til at danne

Man kan jo prøve uden kikkert at kigge direkte på Solen gennem sine
solbeskyttelsesbriller. Men set på denne måde vil Venus (hvis man da
kan få øje på den) kun være en ubetydelig prik på solskiven.

Det er da en god idé at prøve at danne et billede af solen på et stykke
papir. Det kan du gøre med en lup eller kikkert. Du må naturligvis ikke
kigge på selve solen gennem kikkerten eller luppen. Heller ikke med dine
solbeskyttelsesbriller.

Men mest får du nok ud af det ved at opsøge et af de mange steder i
landet hvor offentligheden får adgang til at se på det billede som en
rigtig solkikkert kan give.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-05-04 06:56

Jeppe Stig Nielsen skrev:
> [...]
> naturligvis ikke kigge på selve solen gennem kikkerten eller luppen.
> Heller ikke med dine solbeskyttelsesbriller.

Ja, jeg overvejede om mit 150 mm teleobjektiv (uden kamerahus)
kunne danne et lille billede af solen på papir. Det må jeg ud at prøve.

> Men mest får du nok ud af det ved at opsøge et af de mange steder i
> landet hvor offentligheden får adgang til at se på det billede som en
> rigtig solkikkert kan give.

Ja, jeg googlede efter "venuscope" og fandt bl.a. dette link til en
"solbetragter":

http://www.mg-werl.de/projekte/VenusTransit/instrumente/solarscope.html

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-05-04 12:06

Herluf Holdt, 3140 mumbled his insignificant opinion in:
40b58345$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Ja, jeg googlede efter "venuscope" og fandt bl.a. dette link til en
> "solbetragter":
>
> http://www.mg-werl.de/projekte/VenusTransit/instrumente/solarscope.html

Smart lille tingest (hvor er jeg glad for babelfish..), kunne dog være sjovt
at lave sit eget lille setup. Desværre har jeg ikke rigtig nogen anelse om
hvor man kan købe et solfilter til rimelig pris. Fotohandleren har sikkert
en linse til 5K, men kunne man nu selv lave noget med noget folie osv , i
bedste McGyver stil, så ville det være fint.

Har et 700x60 teleskop, webcams og digital kamerar, nogen ideer til hvad man
kan få ud af det ? Gerne så det bliver optaget på pc'en.

Fra : N. Foldager

Dato : 30-05-04 10:40

Jeppe Stig Nielsen:

>Det er da en god idé at prøve at danne et billede af solen på et stykke
>papir. Det kan du gøre med en lup eller kikkert.

Hvordan skulle en lup fungere? (udover at antænde pappet)

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-04 17:18

"N. Foldager" wrote:

> Hvordan skulle en lup fungere? (udover at antænde pappet)

Øh, det kan godt være ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-05-04 19:11

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> Så er der kun 12 dage til en af de sjældne "Venuspassager",
> 8. juni om formiddagen.

Har du allerede læst de oplysninger der er på Tycho Brahe-Planetariets
hjemmeside:
http://www.tycho.dk/article/view/2101/1/174/
Bemærk spalten til venstre.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Stubbe B.R.

Dato : 27-05-04 12:55

Hej,

"Herluf Holdt, 3140" skrev...
[snip]
> [...]
> øjne? Skal jeg nøjes med at stille ind på et webcam på pc'en?
> Eller er der en eller anden måde at få en kikkert til at danne

Vha. Baader astrosolar-film kan du lave dit eget solfilter til f.eks. at
sætte foran et teleskop eller du kan lave to små og sætte dem foran linserne
på en almindelig prismekikkert. Filtermaterialet koster ca. kr.250,- for et
A4-ark.

For mere info:
http://www.baader-planetarium.com/sofifolie/sofi_start_e.htm

Forhandlere:
http://www.2astro.dk/ i Aalborg.
http://www.astro-optics.suite.dk/ i Nykøbing Falster.
Muligvis kan det også fås i Tycho Brahe Planetariet i København.

BEMÆRK: Jeg ingen kommerciel interesse i salg af solfiltermaterialet, ej
heller nogen forbindelse til de nævnte forhandlere.

Hvis du synes det er lettere kan du istedet møde op til et af de mange
offentlige arrangementer, der afholdes på dagen og som kan findes på Tycho
Brahe Planetariets hjemmeside. Den 8. juni vil jeg og mit teleskop være at
finde ved Københavns Astronomiske Forenings arrangement ved Tycho Brahe
Planetariet - Måske ses vi

--
Mvh. Stubbe Bak Rasmussen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-05-04 14:28

Stubbe B.R. mumbled his insignificant opinion in:
c94ksi$2ijm$1@news.cybercity.dk

> [...]
> http://www.astro-optics.suite.dk/ i Nykøbing Falster.
> Muligvis kan det også fås i Tycho Brahe Planetariet i København.

Der findes ikke et billigere alternativ ? Ikke at 250 er en formue, men det
var da meget for en lap papir :) Findes der ikke nogen billigere
alternativer?

Kunne selvfølgelig være man kunne splejse om sådan et ark, har trods alt
ikke brug for mere end en lille underkop for at lave et filter, og dem kan
der vel blive en håndfuld af udaf sådan et ark...anyone?

Fra : Ole Jensen

Dato : 28-05-04 07:15

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> ikke brug for mere end en lille underkop for at lave et filter, og dem kan
> der vel blive en håndfuld af udaf sådan et ark...anyone?

Svejseglas nr. 14 skulle være sikkert at bruge. Hvad det koster ved jeg
ikke.

mvh
Ole-J

Fra : N. Foldager

Dato : 30-05-04 10:41

Sune Storgaard:

>Der findes ikke et billigere alternativ ? Ikke at 250 er en formue, men det
>var da meget for en lap papir :) Findes der ikke nogen billigere
>alternativer?

Nej.

Det drejer sig om at bevare sit syn.

Baader-filtre er ikke blot "en lap papir", men en folietype specielt
udviklet til formålet.

Mvh

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 30-05-04 10:38

Herluf Holdt:

> [...]
>øjne? Skal jeg nøjes med at stille ind på et webcam på pc'en?
>Eller er der en eller anden måde at få en kikkert til at danne

Du får ikke meget ud af at se fænomenet uden forstørrelse.
Venus vil have en vinkeldiameter på 58". Det svarer til 2 mm set på 7
meters afstand.

Øjets opløsningsevne sættes ofte til ca. 120".

Du kan godt projicere et billede gennem en kikkert på en papskærm.
Skærmen skal være så meget i skygge som muligt, enten ved at stikke
kikkerten ud gennem et hul fra et mørkt værelse, ved at have en
papkasse på kikkertens okularende eller, i det mindste, ved at lade
kikkerten projicere gennem et skyggende pap.

Hvis det er en prismekikkert, sættes støvhætten på det ene "løb".

Men: Man *kan* risikere, at ødelægge kikkerten på grund af den store
varme i okularenden. Et plastikokular kan smelte eller antænde. I
Newton-teleskoper o.lign. kan man smelte sekundærspejlets ophæng.

Det bedste er at forsyne en kikkert med filtre *FORAN* objektiverne.

ALDRIG nede i okular-enden. Et okularfilter, kan pludseligt smelte
eller revne, og så er øjet ødelagt.

Sørg også for, at filtrene er sat forsvarligt fast, så vinden ikke
fjerner dem.

Ret ALDRIG en kikkert mod solen, uden filtre (ved okular-projektion:
uden konstant vagt ved kikkerten. En forbipasserende eller et barn
kunne fristes til at kigge.

Brug ALDRIG ikke-anerkendt filtermateriale !!!!!!

Undlad at eksperimentere med hjemmelavede filtre, cd-skiver,
svejsebriller o.lign.

Det "filter", som tilsyneladende dæmper det synlige lys tilstrækkeligt
(til ca. 1/100.000) dæmper ikke nødvendigvis den infrarøde del af
lyset tilstrækkeligt, og så kan øjet stadig ødelægges.

Det bedste filter er, som nævnt her i tråden Baader-filter-folie.

Her er den rigtige måde at montere disse ultratynde folier på:

http://www.astro-physics.com/products/accessories/solar_acc/make_sol.htm

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-04 17:22

"N. Foldager" wrote:

> [...]
> kikkerten projicere gennem et skyggende pap.
>
> Hvis det er en prismekikkert, sættes støvhætten på det ene "løb".

Tycho Brahe Planetarium som vi før har henvist til, viser jo også en
sådan opstilling:
http://www.tycho.dk/article/articleview/2117/2/174/

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : N. Foldager

Dato : 11-06-04 09:32

Jeg skrev:

>Du får ikke meget ud af at se fænomenet uden forstørrelse.
>Venus vil have en vinkeldiameter på 58". Det svarer til 2 mm set på 7
>meters afstand.
>
>Øjets opløsningsevne sættes ofte til ca. 120".

Efter nu at have prøvet, må jeg sige, at man let kan konstatere Venus
foran Solen uden forstørrelse, selvom man er på grænsen af øjets
opløsningsevne.

Det skyldes utvivlsomt, at objektet er udstrakt i 2D, at kontrasten
mellem objekt og bagrund er noget nær ideel, og nok også at den givne
opløsningsevne er lidt for pessimistisk.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-06-04 14:34

"N. Foldager" wrote:

> [...]
> mellem objekt og bagrund er noget nær ideel, og nok også at den givne
> opløsningsevne er lidt for pessimistisk.

Jeg prøvede at lukke det ene øje, og så blev jeg pludselig i tvivl om
hvorvidt pletten faktisk var der. Når der kun er cirka én tap på net-
hinden der registrerer pletten, hjælper det for hjernen hvis denne plet
opræder på to nethinder og ikke bare én.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)