Bemækrelsesværdige ligninger
Fra : Mikoangelo

Dato : 26-05-04 09:42

Jeg har en (fiktiv) ligning, som er simpel, men jeg har en evne til at
vende og dreje alting, så det bliver til noget rod, så selv min
matematiklærer må stå af. Hun har ikke set det her, så her er den:

a + b = c

Ikke noget specielt ved den.
Se så her:

a + b = c
<=>
a + b = 0 - c
<=>
a + b = 0 + c

Er det ikke den samme ligning?!
Så vender vi den om, fordi "vi vil se, hvad 0 er:"

a + b = 0 - c

,---´

a + b + c = 0

<=>

a + b = 0 + c

,---´

a + b - c = 0

Altså, for overskuelighedens skyld:

a + b + c = 0
<=>
a + b - c = 0

Hvordan kan det være korrekt, når vi siger:

a = 1
b = 2
c = 3

1 + 2 + 3 = 0
<=>
1 + 2 - 3 = 0

Den nederste er korrekt, men det er den anden også???

Hvad er det, som jeg gør, som er "ulovligt"?
Er det antagelsen af, at

a + b = c
<=>
a + b = 0 - c

???

--
Mikoangelo - webmaster of
http://harrypotter.lk-data.net

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-05-04 09:49

Mikoangelo <uneelcbggre@yx-qngn.qx> writes:

> a + b = c
> <=>
> a + b = 0 - c

Her skriver du at c = 0-c eller eksempelvis 1 = 0-1 = -1
Lad være med at vise din lærer det.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Mikkel Lund

Dato : 26-05-04 09:50

--

Hilsen / Best Regards

Mikkel Lund

www.control.auc.dk/~mmlu03
"Mikoangelo" <uneelcbggre@yx-qngn.qx> skrev i en meddelelse
> [...]
> vende og dreje alting, så det bliver til noget rod, så selv min
> matematiklærer må stå af. Hun har ikke set det her, så her er den:

NEJ, nullet er implicit dvs at det du skriver er c= -c = +c, hvilket ud fra
de forusætninger du kommer med er forkert.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-05-04 13:24

Mikkel Lund wrote:

> NEJ, nullet er implicit dvs at det du skriver er c= -c = +c, hvilket ud fra
> de forusætninger du kommer med er forkert.

Nemlig, +c og -c er kun det samme hvis c er nul, hvis vi altså regner
med sædvanlige tal. Hvis man regner modulo 2, er +c og -c altid det

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 26-05-04 09:51

Mikoangelo <uneelcbggre@yx-qngn.qx> writes:

> a + b = c
> <=>
> a + b = 0 - c

Det holder ikke.

> <=>
> a + b = 0 + c
>
> Er det ikke den samme ligning?!

Den sidste er den samme som den første, men du kan altså ikke bare ændre
fortegnet på c.

> a + b + c = 0
> <=>
> a + b - c = 0

Det holder ikke.

> Hvad er det, som jeg gør, som er "ulovligt"?
> Er det antagelsen af, at
>
> a + b = c
> <=>
> a + b = 0 - c

Ja, det gælder kun hvis c=0.

..Henrik

--
"The ultimate goal of mathematics is to eliminate all need for
intelligent though" - Graffiti af ukendt i 'Concrete Mathematics'

Fra : Mikoangelo

Dato : 26-05-04 09:57

[On on, 26 maj 2004 08:50:36 GMT, "Henrik Christian Grove" wrote
(link: <news:7gaczvmv1f.fsf@serena.fsr.ku.dk>)]:

> Det holder ikke.

Alle tre:
Der var fejlen.
Men så kommer der et endet spørgsmål:
Hvis nu at:
a + b = c - 0
og jeg vil have c om på den anden sige af ='et, hvad gør jeg så?

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-05-04 09:59

Mikoangelo <uneelcbggre@yx-qngn.qx> writes:

> Hvis nu at:
> a + b = c - 0
> og jeg vil have c om på den anden sige af ='et, hvad gør jeg så?

Jeg ville trække c fra på begge sider.
a+b=c-0 <=>
a+b-c=c-0-c <=>
a+b-c=-0

Hvorfor vil du have det - foran 0?

Fra : Mikoangelo

Dato : 26-05-04 10:04

[On on, 26 maj 2004 08:59:29 GMT, "Brian Elmegaard" wrote (link:

> Jeg ville trække c fra på begge sider.
> a+b=c-0 <=>
> a+b-c=c-0-c <=>
> a+b-c=-0

Det var smart...
Det må jeg huske

> Hvorfor vil du have det - foran 0?

For sjov :)

Fra : Aage Andersen

Dato : 26-05-04 12:09

Hvis din lærer ikke kan finde fejlen er hun ikke værdig at kalde sig
matematiklærer.

Så prøv at vise hende dine overvejelser. (Hvis du tør -:)

Aage

Fra : Mikoangelo

Dato : 26-05-04 14:21

[On on, 26 maj 2004 11:08:58 GMT, "Aage Andersen" wrote (link:
> Hvis din lærer ikke kan finde fejlen er hun ikke værdig at kalde sig
> matematiklærer.
>
> Så prøv at vise hende dine overvejelser. (Hvis du tør -:)

Det tør jeg ikke...