Tycho og Jupiters måner
Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 26-05-04 07:47

E.M.W. Tillyards interessante bog, The Elizabethan World Picture
(orig. 1943; optrykt Penguin 1972, 1975) har på omslaget en gengivelse
af det tychoniske verdenssystem ("The cover, designed by Germano
Facetti, shows part of the Planisphaerium of Tycho Brahe
(1546-1601)").

Gengivelsen bygger åbenbart på Cellarius, Atlas Coelestis seu
Harmonica Macrocosmica (1661). Se her (det nederste billede):

http://www.es.flinders.edu.au/~mattom/science+society/lectures/illustrations/lecture20/cellarius.html

Det besynderlige er at man også på billedet på bogomslaget tydeligt
kan se Jupiters fire måner, og at man altså - som det synes -
tilskriver Tycho kendskab til disse. De kan mig bekendt ikke iagttages
uden kikkert, et instrument som Tycho ikke anvendte.

Sebastjan

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 26-05-04 13:17

Sebastjan in Malta wrote:

> [...]
> tilskriver Tycho kendskab til disse. De kan mig bekendt ikke iagttages
> uden kikkert, et instrument som Tycho ikke anvendte.

Det er jeg helt enig i. De fire måner blev opdaget i 1610, se fx:
http://www.nineplanets.org/data.html

I 1610 havde Brahe været død i ni år.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-05-04 15:36

Jeppe Stig Nielsen skrev:

> Det er jeg helt enig i. De fire måner blev opdaget i 1610, se fx:
> http://www.nineplanets.org/data.html
> I 1610 havde Brahe været død i ni år.

Jeg tror heller ikke på de fire måners opdagelse før 1610.
Men jeg har læst/hørt en skrøne om at man brugte Jupiters
fire måner til at "teste" synet (med det blotte øje) hos unge
indianere. Håber at det stadig er en "skrøne".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 30-05-04 17:18

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

> [...]
> fire måner til at "teste" synet (med det blotte øje) hos unge
> indianere. Håber at det stadig er en "skrøne".

Det er det nok, men skulle det være før eller efter 1610?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-05-04 17:18

Sebastjan in Malta wrote:

> [...]
>tilskriver Tycho kendskab til disse. De kan mig bekendt ikke iagttages
>uden kikkert, et instrument som Tycho ikke anvendte.

Billedet viser kun princippet i det tychoniske verdenssystem
i forhold til de andre modeller.

Det er jo en femte model, som eksister i dag.