Abel's femtegradsligninger
Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-04 17:54

JP har idag kronik om den norske tidligt døde Abel, der var matematikgeni
vedr især femtegradsligninger

Hvilke industrier eller lignende har haft gavn af Abels matematik?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-05-04 18:17

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> JP har idag kronik om den norske tidligt døde Abel, der var matematikgeni
> vedr især femtegradsligninger
>
> Hvilke industrier eller lignende har haft gavn af Abels matematik?

Det indgår i pensum for det sidste obligatoriske mat. fag på DTU
(civilingeniør). Nogle gange lærer vi noget (i kurser ens for alle) som det
er svært at sige hvad man skal bruge til indenfor ens egen retning. Men der
plejer gerne at være en betydelig anvendelse af det indenfor nogle af de
andre retninger.
Så mit gæt vil være ja - nogle ingeniører anvender det i deres fag. Jeg ved
bare ikke hvilke
Jeg havde selv et tilsvarende kursus med nogenlunde samme pensum bare
tilpasset min egen retning. Derfor har jeg undgået kendskab til "Abel's
Ligning" udover at overhøre andres "eksamens ærgrelser" (den skulle have
været noget af en mundfuld her i år, hele to steder i sættet )

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-05-04 18:21

Bo Warming wrote:

> JP har idag kronik om den norske tidligt døde Abel, der var matematikgeni
> vedr især femtegradsligninger

Læs mere på disse sider:

http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/Mathematicians/Abel.html
http://www.abelprisen.no/no/abel/

Udviklingen fra klassisk algebra til abstrakt algebra har mest haft
betydning for matematikken ikke selv, i mindre grad for »industrier«.
Talrige ting i naturen beskrives med algebraiske grupper, fx elementar-
partikelfysik og krystallografi.

Virksomheder der arbejder med kryptografi, dvs. fx sikkerhed ved beta-
ling over internettet, arbejder med abstrakt algebra.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-05-04 17:01

Bo Warming wrote:

> Hvilke industrier eller lignende har haft gavn af Abels matematik?

Skal vi virkelig til det igen? Fra fundatsen:

Eksempler på uønskede emner:
- Videnskabens evt. nyttevirkning, henvises til dk.politik.

Den regel burde du næsten kunne huske, da den til dels blev oprettet på
grund af netop dig og dine konstante indlæg hvor du prøver at
trivialisere genialiteten hos nogle af historiens største
videnskabsmænd.

[FUT sat]

--
PeKaJe

Age before beauty; and pearls before swine.
      -- Dorothy Parker