Metal legeringer og deres smeltepunkter.
Fra : WR

Dato : 25-05-04 13:46

Jeg håbede på at nogen ligger inde med en ide om hvor jeg kan finde en tabel
over følgrnde:

Hvad de forskellige metal legeringer er sammensat af. (Freks. Bronze, Crom
osv.)
De forskellige metallers smelte punkt.

Hilsen Jan.

Fra : Mikoangelo

Dato : 25-05-04 14:51

[On ti, 25 maj 2004 12:45:59 GMT, "WR" (wr.SLET@vip.cybercity.dk)
wrote (link: <news:40b34007$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>)]:
> [...]
> finde en tabel over følgrnde:
>
> Hvad de forskellige metal legeringer er sammensat af. (Freks.

Jeg er ikke sikker, men er Crom ikke et grundstof?

--
Mikoangelo - webmaster of
http://harrypotter.lk-data.net

Fra : news

Dato : 25-05-04 15:14

"Mikoangelo" <uneelcbggre@yx-qngn.qx> wrote in message
> [On ti, 25 maj 2004 12:45:59 GMT, "WR" (wr.SLET@vip.cybercity.dk)

> Jeg er ikke sikker, men er Crom ikke et grundstof?

Nu spørger han jo specifik om legeringer - hvoraf man vel kan konkludere at
han ved at det ikke er rent crom.
En del kobberlegeringer kaldes bronze, den vigtigste er nok tinbronze, der
udover fåes maskinbronze (kanonbronze, gunbronze), valsebronze,
aluminiumbronze, samt meganbronze, sammensætningen variere en del, men
hovedsageligt er hovedbestandelen Cu og Sn (2-30%) derudover kan der
tilsættes Fe, Ni og Al.

Du kan læse det hele i Metallurgi for ingeniør Isbn :87-502-0930-2

prøv ellers følgende link :
http://www.outokumpu.com/
http://www.materials.dk/

Hilsen Torben

Fra : Jens Holm Laursen

Dato : 25-05-04 18:51

http://www.matweb.com/

PS: Efter www.dsn.dk staves det krom og kemikere staver det chrom.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-05-04 18:08

Mikoangelo wrote:

> Jeg er ikke sikker, men er Crom ikke et grundstof?

Jo, det er det. Det staves krom (Dansk Sprognævn) eller chrom (ikke
autoriseret af Sprognævnet).
http://www.webelements.com/webelements/elements/text/Cr/key.html

Så chrom alene er næppe navnet på en legering, men der kan sagtens
være legeringer der hedder noget med chrom.

Ellers er navne med fx stål, messing og bronze betegnelser for
legeringer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : HKJ

Dato : 25-05-04 17:29

"WR" <wr.SLET@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> over følgrnde:
>
> Hvad de forskellige metal legeringer er sammensat af. (Freks. Bronze, Crom

Du kan finde nogle legeringer her:
http://www.aerospacemetals.com/stainless-steel.html

Vælg "Products" knappen for at vælge andre typer metal.