Brintsamfundet?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-05-04 11:12

Et emne, medierne i disse dage viser stor opmærksomhed - men tilsyneladende
mener alle, at brinten via brændselsceller skal (delvis) omsættes til
elektricitet(?)
Men er dette nu eneste (praktiske) mulighed?
Hvad ville mon være til hinder for direkte afbrænding af brinten ('brintfyr'
i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'
forbrændingsmotor?

--
(slet 'fjern' fra mail-adr.)
med venlig hilsen

Fra : //zlgge

Dato : 24-05-04 14:26

"Hans Henrik Hansen" <fjernh2vh@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
('brintfyr'
> i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'

Brint er uhyggeligt letantændeligt og brænder meget hurtigt, jeg vil tro at
det er grunden til man ikke overvejer at bruge det på "konventionel" måde.
Jeg ved ikke hvad virkningsgraden ville være ved konventionel afbrænding i
f.eks. et gasfyr og en forbrændingsmotor, men jeg tror at den er højere end
ved andre typer brændstof, så det må være en fordel.
Men et af de problemer jeg mistænker brint for at skabe i en motor er at den
vil detonere (banke) hvis den bruges i en Otto-motor, men måske man kunne
bruge en diesel?

Mvh
//zigge

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-05-04 16:24

> [...]
('brintfyr'
> i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'

Transport og opbevaring af brint er et stort problem fordi den
fylder så meget og er vanskelig af holde indespærret. Tabet gennem
pakninger er langt større for brint end for naturgas.

Det største problem er imidlertid produktion af brint, der kræver
store energimængder. Et brintsamfund kan sikkert ikke etableres
uden der etableres en række specielle atomreaktorer, der arbejder
ved omkring 1000 gr. C, som bl.a. Canada har peget på.
(HTHR-reaktorer, der bruger helium som drivgas for generatorerne)

Den største interesse for brintproduktion er at udnytte overskudsstrømmen
fra de mange vindmøller, hvor det såkaldte overløb ikke kan udnytten, men
tabes i nettet.
Brændselsceller udnytter omkring 40% af energien, så der er ret store4 tab
ved
at producere brint til energiformål.

Per A. Hansen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-05-04 09:35

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> Den største interesse for brintproduktion er at udnytte overskudsstrømmen
> fra de mange vindmøller,

Det er meget interessant i Danmark, men ikke mange andre steder er der
en betydelig andel af vindenergi. Så der må være andre, vægtigere
grunde.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-05-04 18:02

"Brian Elmegaard" <brian@rk-speed-rugby.dk> skrev i en meddelelse

overskudsstrømmen

> Det er meget interessant i Danmark, men ikke mange andre steder er der
> en betydelig andel af vindenergi. Så der må være andre, vægtigere
> grunde.

Der er klart - og jeg nævnede eksemplet fra Canada, der har
set på, hvorledes man havde tænkt sig at producere brint.
I dag er det stort set brinten i kulbrinter, der anvendes i
brændselsceller.
Produktion og lagring af brint er et stort problem, derfor undgås
den ofte i diskussionen.
Men brint skal jo lagres, det sker bedst i kulbrinter, da metalhydrider
koster
ca. 50.000 kr/kg. Det har ingen fremtid i biler.

Per A. Hansen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-05-04 18:15

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> Hvad ville mon være til hinder for direkte afbrænding af brinten ('brintfyr'
> i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'

Hej Hans

Det er "misforstået" - det hedder sprit/ethanol-samfundet - her er hvorfor:

Kommer fra ing.dk-tråden:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/news_message?Kategori=debat&ThemeID=47227&GroupID=972491&InReplyTo=1108196

Her er også en diskussion og en udkast til økonomiske betragtninger
vedr. (ethanol->brint->SOFC-brændelsecelle)-biler.

Ethanol er et temmeligt stabilt stof i forhold til brint og benzin.
Bl.a. fordi det har en høj fordampningsvarme. Herudover er ethanol
rimeligt ugiftigt/uskadeligt. Det kan "lagres" i almindelige dunke hvis
det skulle være.

Så er brint-samfundet indenfor rækkevidde - ethanol som lager (og i
drinks?) - og når der er brug for elektrisk energi (biler, huse...)
sendes ethanol ind i den opfundne "reaktor" og ud kommer brint. Næste
kendte skridt er at sende brint ind i en brændselscelle:

2004-02-16, ScienceDaily: New Reactor Puts Hydrogen From Renewable Fuels
Within Reach:
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/02/040214081412.htm
Citat: "...The first reactor capable of producing hydrogen from a
renewable fuel source - ethanol - efficiently enough to hold economic
potential has been invented by University of Minnesota engineers. When
coupled with a hydrogen fuel cell, the unit - small enough to hold in
your hand - could generate one kilowatt of power, almost enough to
supply an average home, the researchers said...if you used ethanol to
make hydrogen for a fuel cell, you would get 60 percent efficiency..."

-

Her er opskriften på hvordan ethanol laves om til brint:

12 February 2004, Physicsweb: Fuel cells turn to alcohol.
Researchers in the US and Greece have invented a reactor that can
produce hydrogen from ethanol:
http://www.physicsweb.org/article/news/8/2/6

13 February 2004 Boozy reactor hikes hydrogen hopes:
http://www.nature.com/nsu/040209/040209-13.html
Citat: "..."Ethanol in car engines is burned with 20% efficiency [dette
gælder også diesel og bensin], but if you used ethanol to make hydrogen
for a fuel cell, you would get 60% efficiency," says Schmidt. Ethanol
can usually only be burnt if it is completely free of water - and
getting the water out is an energy-intensive process. Schmidt's reactor
works with wet ethanol..."

-

Jan 7, 2004, H2cars: Schwarzenegger Will Have Californian Hydrogen
[måske fra ethanol] Highway Built:
http://www.h2cars.biz/artman/publish/article_390.shtml

Renewable Fuels Association (RFA). Ethanol Report -- February 9, 2004:
Ethanol use reduced greenhouse gases by 5.7 M tons in 2003:
http://www.ethanolrfa.org/ereports/er020904.html

American Coalition for Ethanol:
http://www.ethanol.org/

http://www.hydrogenconference.org/

-

Vigtigt spørgsmål: hvor fås ethanol fra? Anden udfordring: Hvordan
gemmes el-overskud?:

-

Mulig fremtid: x*brint + y*CO2 -> n*ethanol.

CO2 kunne fås fra CO2 opsparing ved afbrænding af ethanol ved at gemme
det på måske samme måde som man fjerner CO2 på rumstationer/u-både?

Brinten få fra "energioverskud" eller "opsparing" fra vindmøller,
vandkraft, solceller.

Bemærk: Sålænge CO2 til dannelse af (m)ethanol ikke kommer fra ny
fossilt afbrændning, er den dannede ethanol CO2-neutral.

Ethanol Fuel Futures From Green Energy:
http://www.ethanolcredits.com/
Citat: "...Global is currently working on a process which takes hydrogen
and CO2 to make ethanol. Ethanol is a relatively safe and benign fuel
which can be produced in a eco-friend manner...Ethanol is easy to store
and environmentally friendly... Existing wind turbines currently produce
electricity which goes back into the grid. The utilities purchase this
energy at a fraction of what they sell it for to the public. Typically,
the purchase price is so low, that the economics of installing a wind
turbine do not provide a net return..."

-

Nutidig: ethanol fås effektivt fra affalds- stivelse og cellulose:

Georgia Biofuel Resources.
Any starch or sugar crop, however, can now be used to make ethanol.
http://www.google.dk/search?q=cache:www.eere.energy.gov/state_energy/tech_biomass.cfm%3Fstate%3DGA
Virkede ikke 040222:
http://www.eere.energy.gov/state_energy/tech_biomass.cfm?state=GA
Citat: "...Current ethanol production uses only about 7% of the crop.)
Any starch or sugar crop, however, can now be used to make ethanol.
In the long term, ethanol could be made from dedicated energy crops of
fast-growing trees and grasses such as poplars and switchgrass...."

Mindst et olieselskab har næse for ethanol::

8 May 2002, Shell invests in green fuel technology:
http://www.olsc.ca/news/shell_invest_5_8.php
Citat: "...The Royal Dutch/Shell Group (Shell) announced today that it
has purchased an equity stake in Iogen Energy Corporation [
http://www.iogen.ca/ ], a world-leading bioethanol technology company..."

1998-10-20 UF Biotech Breakthrough Drives World's First
Biomass-To-Ethanol Plant
http://www.sciencedaily.com/releases/1998/10/981020074004.htm
Citat: "...Ingram's microorganism produces a high yield of ethanol from
biomass such as sugar cane residues, rice hulls, forestry and wood
wastes and other organic materials..."The new technology will allow
ethanol to become economically competitive with fossil fuels for the
first time,"...the world's first genetically engineered E. coli bacteria
capable of converting all sugar types found in plant cell walls into
fuel ethanol for automobiles..."

BIOMASS ENERGY:
http://www.sustainableenergy.qld.edu.au/fact/factsheet_10.html
Citat: "... The team says that when their process is optimized it should
be able to produce electricity at around four cents per kilowatt-hour,
rivalling the costs of conventional electricity...."

Ethanol from Cellulose: Too Good To Be True?
http://www.daviesand.com/Perspectives/Forest_Products/Ethanol/
Citat: "... A Department of Energy (DOE) brochure (
http://www.ott.doe.gov/biofuels/pdfs/ethanol.pdf ) says that ethanol is:

* A domestically produced liquid fuel from renewable, virtually
inexhaustible domestic resources

* A nonfossil transportaion fuel that contributes little, if any, net
carbon dioxide to the atmosphere during production and use

* A high-octane fuel that can contribute substantially to the U.S.
automotive fuel supply

* A fuel that an be used as a blend, a component of ethyl tertiary butyl
ether (ETBE), or as a pure fuel, with excellent efficiency and performance

* A potentially clean-burning fuel that reduces smog and emissions of
carbon monoxide
..."

Cruising the Ethanol Highway.
(Originally published in the Los Angeles Times, February 15, 2004):
http://www.ilsr.org/columns/2004/021504.html
Citat: "...Three years ago, California's cars used no ethanol. Last
year, the state used about 700 million gallons. There's no reason that
California can't take this beginning and make the state the leader in
ending the nation's reliance on fossil fuels. The executive order should
be "ethanol highways," not "hydrogen highways."..."

Estimating the Net Energy Balance of Corn Ethanol. An Economic Research
Service Report by Hosein Shapouri, James A. Duffield and Michael S.
Graboski:
http://www.ethanol-gec.org/corn_eth.htm
Citat: "... Each gallon of ethanol produced domestically displaces 7
gallons of imported oil. In addition, production of ethanol is energy
efficient, in that it yields nearly 25 percent more energy than is used
in growing the corn, harvesting it, and distilling it into ethanol..."

How Much Energy Does It Take to Make a Gallon of Ethanol?
David Lorenz and David Morris. August 1995:
http://www.carbohydrateeconomy.org/library/admin/uploadedfiles/How_Much_Energy_Does_it_Take_to_Make_a_Gallon_.html
Citat: "... Our analysis again concludes that the production of ethanol
from corn is a positive net energy generator. Indeed, the numbers look
even more attractive now than they did in 1992...Table 1:Energy Used to
Make Ethanol From Corn and Cellulose (Btus per Gallon of Ethanol)...Our
conclusion is that under the vast majority of conditions, the amount of
energy contained in ethanol is significantly greater than the amount of
energy used to make ethanol, even if the raw material used is corn..."

http://www.osti.gov/subjectportals/

http://directory.google.com/Top/Science/Technology/Energy/Renewable/Biomass_and_Biofuels/

Mange adresser:

Energy Sources and Storage:
http://members.shaw.ca/legg/g_energy_sources.html

mvh/Glenn

-

Fra : Leif Neland

Dato : 25-05-04 06:22

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> supply an average home, the researchers said...if you used ethanol to
> make hydrogen for a fuel cell, you would get 60 percent efficiency..."

Hvad bliver der så af de sidste 40%? Hvis de bliver til varme, er det jo
ikke helt spildt, hvis overskudsvarmen kan bruges til opvarmning. Om ikke
andet, kam man vel sende varmen tilbage i jordvarme-systemet, så slipper man
for at skovle så meget sne Eller i pool'en/dambruget...

Leif

Fra : LR

Dato : 26-05-04 12:56

> Det er "misforstået" - det hedder sprit/ethanol-samfundet - her er
hvorfor:

Det har vi da allerede i dag. Sprit/nikotin/koffein-samfundet.

Lasse

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 02-06-04 06:17

Hej!

Her er beregnet hvad det koster for 1kWh overført mekanisk energi i en
traditionel bil. I må meget gerne skrive hvor store tabene er, som jeg
ikke kender - dem med "?":

Ottomotorer pris for en kWh (oplysninger fra tråden "Bilbatterier"):

1kWh = 1000 * 3600 = 3,6 MJ

Tab via gear: ?.

Tab via kobling: ?.

Tab via drivaksel: ?.

Tab via differentiale: ?.

Motoren producerer energien ved at forbrænde benzin - og det udnytter
den ret dårligt - virkningsgraden sætter vi til 0,15.

Der skal således tilføres 3,6 MJ / 0,15 = 24 MJ via benzinen.

Brændværdi for 95 okt benzin er jvf. Shell er 43,9 MJ/kg Der kræves
således 24 / 43,9 ca.= 0,55 kg benzin

Typisk massefylde jvf. Shell er 0,775 kg/l hvilket giver 0,55 / 0,775 =
0,71 l Benzin

Benzin pris i Danmark: ? antages 7,55kr/l.

Pris for 1kWh mekanisk energi : 0,71 * 7,55 = 5,36 kr.

Og her er ikke medregnet tab fra:

Tab via gear: ?.

Tab via kobling: ?.

Tab via drivaksel: ?.

Tab via differentiale: ?.

mvh/Glenn

-

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 02-06-04 06:40

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> http://www.ethanolcredits.com/
> Citat: "...Global is currently working on a process which takes hydrogen

Alternativ:

> [...]
> be able to produce electricity at around four cents per kilowatt-hour,
> rivalling the costs of conventional electricity...."

Her er så de økonomiske betragtninger:

Virkningsgraden af el-biler der kører på ethanol->brint->el er ca.
0,6(ethanol->brint)*0,5(brint-SOFC->el)*0,90(el->mekanisk)

Det giver lidt under 30%.

Min. pris per kWh for en Otto-/benzinmotor er: 5,36 kr.
Prisen er fra det tidligere indlæg: "Re: Sprit/ethanol-samfundet [En
traditionel bils 1kwh's pris]".

Elværk vil købe 1 kWh (overskudsstrøm) for:

Elkraft website - Vindmølleafregning:
http://www.elkraft-system.dk/Elkraft/DK/doc.nsf/0/614c203430772f5fc1256ce0005114bb?OpenDocument

VINDMØLLEAFREGNING 1.1. 2003:
http://www.sydvestenergi.com/vindmoelle/vindmoelleafregning.htm

max. 0,60 kr/kWh.

-

Regnestykke

Max. pris for ethanol-baseret bil: 5,36 kr/kWh.

Max. pris for 1 kWh ethanol: 5,36 * 0,30 = 1,61 kr/kWh.

Minimum virkningsgrad for vindmølle el-pris til ethanol konvertering
(elnet giver 0,60kr/kWh): 100*0,60/1,61 = 37%.

Minimum virkningsgrad for vindmølle el-pris til ethanol konvertering
(elnet giver 0,33kr/kWh): 100*0,33/1,61 = 21%.

Og her er tabene for differentiale, gear, kobling og drivaksel ikke
medregnet.

Der er heller ikke indregnet en el-bils fordel ved bykørsel pga.
energibremsegenindvinding.

Det vil sige at det kan betale sig at lave vindmøllestrømmen om til
ethanol, hvis energi->ethanol omsætningen kan gøres med en virkningsgrad
på min. 21%...37% - dette afhænger af hvor meget elselskabet vil give:
hhv. 0,33 kr...0,60 kr. Under forudsætning af, at elselskabet vil købe
energien.

Her er ikke taget hensyn til anlægsudgifter.

Jeg er nysgerrig efter at høre evt. kommentarer til regnestykket.

-

Husk: Man kan i stedet/også anvende bioethanol fra affaldscellulose.
Prisen for bioethanol baseret på affaldscellulose kender jeg ikke. Hvem
kan hjælpe?

mvh/Glenn

-

PS: De 2 indlæg er indlæg som også er indsendt af undertegnede til
ing.dk's debat.

PPS: Beregning af 1 kwh Tidligere indlæg: "Re: Sprit/ethanol-samfundet
[En traditionel bils 1kwh's pris]" kommer oprindelig fra et nu
utilgængeligt indlæg på ing.dk:

Bilbatterier [Bilstrøm]:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/4480.all.html#4488
Citat: "...Pris for 1kWh fra et bilbatteri : 1.1 * 7.55 = 8.30 kr..."

Webarchive backupen er her af ovenstående adresse - du skal klippe
klistre hele adressen som en ubrudt linie:

http://web.archive.org/web/20021028191126/cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/4480.all.html#4488

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 03-06-04 11:04

Glenn Møller-Holst <glenn@x.dk> writes:

> Motoren producerer energien ved at forbrænde benzin - og det udnytter
> den ret dårligt - virkningsgraden sætter vi til 0,15.

Det er nok rimeligt som gennemsnit. Men en benzinbil er ikke
eneste sammenligningsgrundlag for brændselscelleteknologien i
fremtiden.
http://lfee.mit.edu/publications/PDF/LFEE_2003-001_RP.pdf
http://lfee.mit.edu/publications/PDF/el00-003.pdf
http://www.hydrogenhighway.ca.gov/facts/einwelltowheel.pdf

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 24-05-04 18:27

Hans Henrik Hansen wrote:

> [...]

ending the nation's reliance on fossil fuels. The executive order should
be "ethanol highways," not "hydrogen highways."..."

Og så har i årevis haft den holdning at sprit og biler ikke går godt
sammen...

mvh/Glenn

-

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 07-06-04 06:37

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> be "ethanol highways," not "hydrogen highways."..."
>
> Og så har i årevis haft den holdning at sprit og biler ikke går godt

Lidt mere om måske mulige ethanol-samfund:

Press Release - June 1, 2004.
First cellulose ethanol demonstration in European vehicles:
http://www.iogen.ca/news/01_06_2004.html
Citat: "...
The cellulose ethanol was shipped to Germany from Iogen’s demonstration
facility in Canada, and blended with Shell gasoline to meet the EU EN228
gasoline standard. No vehicle adjustments were required.
Compared with gasoline, ethanol derived from cellulose reduces carbon
dioxide emissions by more than 90%.
...."

-

Press Release 21 April, 2004.
CELLULOSE ETHANOL IS READY TO GO.
Iogen producing world’s first cellulose ethanol fuel:
http://www.iogen.ca/news/04_21_2004.html
Citat: "...
Iogen’s cellulose ethanol technology is a result of more than 25 years
of research and development. Iogen and its partners have committed over
C$110 million, and the company owns and operates the world’s only
cellulose ethanol demonstration scale facility.
All vehicles can use a standard blend of up to 10 per cent cellulose
ethanol mixed with gasoline, with no changes required.
...."

mvh/Glenn

-

Fra : Brian Lund

Dato : 24-05-04 18:34

> [...]
('brintfyr'
> i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'

Jeg mener bestemt jeg har set en TV-udsendelse hvor der var en BMW med
brint-forbrændinsmotor!

Brian

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-05-04 21:17

Brian Lund <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> wrote:
> Jeg mener bestemt jeg har set en TV-udsendelse hvor der var en BMW med
> brint-forbrændinsmotor!

Ja, du har ret!

Se http://www.bmwworld.com/models/750hl.htm

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Jens Olsen

Dato : 24-05-04 21:53

Hans Henrik Hansen <fjernh2vh@webspeed.dk> wrote in message news:<40b1ca05$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Hvad ville mon være til hinder for direkte afbrænding af brinten ('brintfyr'
> i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'

Seneste nummer af Scientific American indeholder en artikel med en
analyse af "brintsamfundet". Konklusionen er i store træk, at brint i
de færreste tilfælde vil være et fornuftigt valg af
energilagringsmedie.

Det er egentligt sært, at så mange medier har kastet sig over brint,
som om det var en løsningen på noget som helst.

Hvis vi nu bare kunne håbe, at ingen tilføjer noget til denne tråd,
med mindre det er noget der ikke er bedre belyst i artiklen i
Scientific American.

Jens Olsen

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-05-04 09:32

Hans Henrik Hansen <fjernh2vh@webspeed.dk> writes:

> Et emne, medierne i disse dage viser stor opmærksomhed - men tilsyneladende
> mener alle, at brinten via brændselsceller skal (delvis) omsættes til
> elektricitet(?)

Pointen er så vidt jeg kan se at brint netop er interessant fordi
brændselscelleudviklingen (måske?) er ved at være klar til kommerciel
anvendelse.

Brint kan laves ved kemisk omsætning af naturgas, kul, olie, vand
oma. Men hver af disse omsætninger kræver en given
energitilførsel. Denne må kan komme mange steder fra og vil i mange
tilfælde være meget omkostningsfuld. Fordelene vil være at
forureningen inklusiv CO2 kan samles på et sted.

Alle andre fordele findes der andre teknologier som også har.

> Men er dette nu eneste (praktiske) mulighed?

Nej ideerne er mange:
http://europa.eu.int/comm/research/energy/pdf/hlg_vision_report_en.pdf
er EU-kommisionens vision.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 25-05-04 17:35

Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> Hvad ville mon være til hinder for direkte afbrænding af brinten ('brintfyr'
> i villakælderen?) - eller udnyttelse som brændstof i en 'klassisk'

Hej Hans

Der er flere grunde:
*Mere kontrolleret forbrænding (mindre støj)
*I princippet mere effektivt.
*En elbil kan genindvinde bræmseenergi via et el-hjul - f.eks. med TheWheel.
*Ingen tabsgivende gear, transmissioner og differentiale.
*Du har dit eget personlige miljøvenlige elkraftværk, hvor du end tager
hen. Drøs hen til en vindmølle og bliv tanket op.

13 February 2004 Boozy reactor hikes hydrogen hopes:
http://www.nature.com/nsu/040209/040209-13.html
Citat: "..."Ethanol in car engines is burned with 20% efficiency [dette
gælder også diesel og benzin], but if you used ethanol to make hydrogen
[...]

Her er et heftigt el-hjul på op til 120kW:

New York Times, October 2, 2003: With a Motorized Hub, the Wheel on the
Bus Goes' Round:
http://mit42v.mit.edu/public/In_the_News/NYTimes4.pdf
Citat: "...a Dutch company plans to unveil a bus in which motor and
wheel are one, a refinement that promises more miles per charge and a
vehicle that is safer and easier to maintain.

The company, e-Traction [ http://www.e-traction.com/ ], has modified a
city bus as a diesel-electric hybrid. It has a small combustion engine
that charges the batteries, but propulsion comes from two electric
motors with tires attached that serve as the rear wheels...In addition,
some electronic tricks can make the motor turn at speeds fast enough to
run the bus without gears, he said. The result is to drop the
gearbox...Meanwhile e-Traction is also working on a Mercedes Jeep
borrowed from the Royal Netherlands Army and a Range Rover. Both will
have four motors, one on each wheel..."

-

TheWheel™ - what it is and what it does:
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Citat: "...
A self-propelled electrically powered wheel, operating at more than 90%
energy efficiency, with optional 180° electric or mechanical steering
including suspension, ride-height control and shock dampening, delivers
up to 120 KW of direct drive traction at the only place where it
matters,.....at the wheel

...The tire is mounted directly to exterior of the direct drive motor

...Braking is done electrically, or more precisely magnetically, by
simply powering the engine(s) in the opposite direction. The energy of
the forward motion arrested by the braking action is converted back to
electrical power. This process is called regenerative braking. When
simply coasting down a hill the engines also function as generators. The
regeneration of power adds substantially to the endurance of the
batteries, which lessens the need for auxiliary power supplementation

...The onboard generator, including a fuel cell, could use a wide
variety of fuels

...After five years of development the introduction of TheWheel™ took
place in 2001 with its placement for the energy company NUON as a
generator driven by a watermill in “het Geldersch Landschap”. This unit
runs the equivalent of 100,000 kilometers per year in a wet environment
generating roughly 20,000 KWH annually..."

-

mvh/Glenn

-