- Sommer Tid ? -
Fra : Lasse Madsen

Dato : 24-05-04 08:13

Hej

Er der sommertid og vintertid hvert år på samme dato ?
og hvilken datoer sker det ? og er det en time frem og tilbage ?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er ved at lave en industri styring som
henter UTC tid fra en NTP server i italien og den henter absolut tid og ikke
sommer/vinter korregeret som jeg gerne vil lave automatisk :)

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 24-05-04 09:32

Lasse Madsen wrote:
> Er der sommertid og vintertid hvert år på samme dato ?
> og hvilken datoer sker det ? og er det en time frem og tilbage ?

Sidste søndag kl. 02 (vintertid) i marts stilles uret 1 time frem, og
sidste søndag kl. 02 (sommertid) i oktober stilles det 1 time tilbage.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-05-04 15:12

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Sidste søndag kl. 02 (vintertid) i marts stilles uret 1 time frem, og
> sidste søndag kl. 02 (sommertid) i oktober stilles det 1 time tilbage.

I anden linje mener du vel kl. 03?
Ellers er det helt rigtigt:

: Artikel 2
: Fra 2002 begynder sommertidsperioden i alle medlemsstater kl.
: 1.00 om morgenen, verdenstid (UTC), den sidste søndag i
: marts.

: Artikel 3
: Fra 2002 ophører sommertidsperioden i alle medlemsstater kl.
: 1.00 om morgenen, verdenstid (UTC), den sidste søndag i
: oktober.

Taget fra
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/da/oj/dat/2001/l_031/l_03120010202da00210022.pdf

Det bemærkes at ovenstående regel betyder at sommertiden starter i enten
uge 12 eller uge 13 samt slutter i uge 43 eller 44. At den slutter i uge
44, er yderst sjældent, se: http://jeppesn.dk/uge.html

Sommertiden varer enten 30 eller 31 uger.

Andre steder på den nordlige halvkugle, fx i USA, bruger man andre
regler for hvornår sommertiden begynder og slutter. Så vidt jeg husker
sker det ikke i samme øjeblik i de forskellige tidszoner i USA. Med
EU's regel herover vil fx briterne stille deres ur frem kl. 01, mens
fx finlænderne stiller deres ur frem kl. 03, altså i samme øjeblik.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Villy Kruse

Dato : 25-05-04 08:14

On Mon, 24 May 2004 16:11:51 +0200,
Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Andre steder på den nordlige halvkugle, fx i USA, bruger man andre
> regler for hvornår sommertiden begynder og slutter. Så vidt jeg husker
> sker det ikke i samme øjeblik i de forskellige tidszoner i USA.

I USA er skiftet 02:00 lokal tid. Dvs 02:00->03:00 frem og 02:00->01:00
tilbage. Med andre ord: Los Angeles skifter fire timer senere end New York.

På ftp://elsie.nci.nih.gov/pub/tzdata2003e.tar.gz kan man finde en ret
omfangsrig oversigt over forskellig tidszoner og sommertidsregler i de
forskellige lande.

Villy

Fra : Leif Neland

Dato : 25-05-04 22:41

Villy Kruse wrote:

> [...]
>
> På ftp://elsie.nci.nih.gov/pub/tzdata2003e.tar.gz kan man finde en ret
> omfangsrig oversigt over forskellig tidszoner og sommertidsregler i de

Det findes også på enhver velassorteret unix(klon)-maskine.

Leif

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 24-05-04 11:13

> [...]
ikke
> sommer/vinter korregeret som jeg gerne vil lave automatisk :)

Nu ved jeg ikke om dette blive OT.
Men hvorfor har du valgt en server i Italien??
Jeg har fundet en i Lund i Sverige er det ikke bedre???

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Ole Stigaard

Dato : 24-05-04 11:21

On Mon, 24 May 2004 12:13:12 +0200, jabbe(4k) <jabbe@get2net.dk> wrote:

> som
> ikke
>
> Nu ved jeg ikke om dette blive OT.
> Men hvorfor har du valgt en server i Italien??
> Jeg har fundet en i Lund i Sverige er det ikke bedre???

Tiscali har da også en stående i DK?

Ole S

Fra : Lasse Madsen

Dato : 24-05-04 12:47

>Tiscali har da også en stående i DK?

Ok .. men den korregere vel ikke for sommertid og vintertid ?
svjv. er NTP servere pålagt at udsende UTC tid... Windows korregere
automatisk til sommertid bagefter svjv.

!?

/madsen