modem i T68i
Fra : Peter Herzberg

Dato : 23-05-04 22:34

Som den lykkelige ejer af SE T68i er det lykkedes at koble op fra PC via
bluetooth til T68i s modem og GPRS. Det er ca lige dyrt via CBB, idet GPRS
burde være billigt men når man kører fra en PC uden at lave noget er der
alligevel ukendt trafik af 50K Pr minut og det vil sige at på 10 min koster
det ca. 5kr (CBBs pris er 10kr pr M), mens deres GMS er 0,69 kr pr minut.

Men så er problemet at statuslinien på PC viser at overførselshastighed er
9,6K og det er i praksis ubrugeligt. Hvordan sættes denne hastighed op og er
det T68i der har et problem, eller er det en PCopsætning?

PH

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-05-04 10:37

On Sun, 23 May 2004 23:34:00 +0200, "Peter Herzberg"
<Peter@herzberg.com> wrote:

> [...]
>9,6K og det er i praksis ubrugeligt. Hvordan sættes denne hastighed op og er
>det T68i der har et problem, eller er det en PCopsætning?

Den hastighed angiver kun hastigheden mellem telefonen og din PC.
Flemming Jacobsen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 25-05-04 05:18

"Peter Herzberg" <Peter@herzberg.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ca. 5kr (CBBs pris er 10kr pr M), mens deres GMS er 0,69 kr pr minut.

Det lyder mystisk at der er trafik uden at "du gør noget". Sådan plejer det ikke
at være hos mig.

> Men så er problemet at statuslinien på PC viser at overførselshastighed er
> 9,6K og det er i praksis ubrugeligt. Hvordan sættes denne hastighed op og er
> det T68i der har et problem, eller er det en PCopsætning?

Hvis du skal have højere overførselshastighed, skal du abonnere på High Speed
Data (HSCSD). CBB tilbyder ikke det produkt, men hos Telmore koster det et
oprettelsesgebyr på 50 kr. én gang for alle, og så kan du surfe med 43,2 eller
38,4 kbs til 80 øre i minuttet.

Drop CBB og brug Telmore i stedet.

Claus

Fra : Peter Herzberg

Dato : 25-05-04 13:32

Det kunne være spændende hvis en læser kobler op til GPRS/PC og ser om der
ligeledes er ukendt trafik og det jeg har er endda efter SPYWARE.check.
Men telmore er da en løsning på problemet, hvis CBB ikke har HIGHSPEED,
forudsat at T68i har.

Der er også noget det hedder EDGE, der måske er bedre end HIGHSPEED, men
igen skal en telefon også supportere dette.
T68i supporterer Højhastighedsdata, der måske svarer til HighSpeed?

PH

Fra : Fischer

Dato : 25-05-04 14:00

> Det kunne være spændende hvis en læser kobler op
> til GPRS/PC og ser om der ligeledes er ukendt trafik og
> det jeg har er endda efter SPYWARE.check.

Jeg har ikke prøvet med en T68i, men benytter en Motorola T260.
Her kobler jeg op på firmaets Citrix-servere via GPRS og VPN, så der vil
være lidt ekstra trafik til at "vedligeholde" forbindelsen til serveren.

Men hvis der er total inaktivitet, er min trafik helt nede på 25 kb i timen.
Så jeg tror næsten at du må have et eller andet der er ude og snuse ....

*Fischer

Fra : Peter Herzberg

Dato : 26-05-04 09:23

ok, men jeg kobler op til internettet, men principielt giver jeg dig ret,
at der ikke burde være trafik ved inaktivitet.
Måske handler det om at der er programmer på PCen, der snuser på nettet, men
er nogen bekendt med default programmer, der gør dette?

Postprogrammer gør, så de er ude, men for at minimere GPRStrafik, bør vi
have en oversigt over hvilke programmer på PC der evt snakker med nettet.
Hvor finder vi det? Er det kontrolpanel/tilføj fjern programmer, der viser
den korrekte oversigt eller CTR ALT DEL der viser alle aktive processer?
Sidstnævnte er ikke for hvide mennesker.

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 26-05-04 09:57

On 2004-05-26, Peter Herzberg <Peter@herzberg.com> wrote:
> [...]
> den korrekte oversigt eller CTR ALT DEL der viser alle aktive processer?
> Sidstnævnte er ikke for hvide mennesker.

Alt afhængigt hvor tit der skal forhandles dhcp lease kunne det også
forklare lidt af det.

/Martin
--
Martin Arendtsen
"Dræb ikke fluen på din vens pande med en økse."

Fra : Peter Herzberg

Dato : 26-05-04 12:42

> Alt afhængigt hvor tit der skal forhandles dhcp lease kunne det også
> forklare lidt af det.

Det kan der være noget om, hvis forhandling betyder hvor tit
PC/ROUTER/UDBYDER kommunikerer.
Kan dette niveau nedsættes? Hvad kan ellers være skjulte programmer der
kommunikerer på nettet?

PH

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 26-05-04 16:15

On 2004-05-26, Peter Herzberg <Peter@herzberg.com> wrote:

> Det kan der være noget om, hvis forhandling betyder hvor tit
> PC/ROUTER/UDBYDER kommunikerer.
> Kan dette niveau nedsættes? Hvad kan ellers være skjulte programmer der
> kommunikerer på nettet?

Det betyder blot hvor tit din mobil skal bede om at få forlænget brugen
af den ip adresse som er blevet tildelt. Og det er noget udbyderen
styrer. Så det kan desværre ikke nedsættes.

/Martin