gprs pc bluetooth
Fra : Peter Herzberg

Dato : 22-05-04 12:55

Her er en af de langhårede, eller er det?

Igår købte jeg bluetooth dongle BELKIN Bluetooth USB-adapter, og
installerede driver.
T68i genkendte PCen med kode, og PCen har genkendt telefonen og det er
parret.
Derefter kunne man køre trådløst internet fra PC, over T68i's modem via
Bluetooth, underligt nok kun 9,6K

Men det skal køre GPRS, som telefonen korret kører via CBBs GPRS opsætning
med WAP.
Men det er jo internetGPRS der er interessant, som ikke fungerer, selvom alt
andet fungerer.

Hvad skal sættes op korrekt for at PCen anvender GPRS på T68i s bluetooths
løsning?
Skal telefonen opsættes på en særlig måde?, så den automatisk anvender GPRS
istedet for modem?

PH

Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-05-04 18:36

"Peter Herzberg" <Peter@herzberg.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> løsning?
> Skal telefonen opsættes på en særlig måde?, så den automatisk anvender GPRS

Hvilket nummer "ringer du" op til?

Ved brug af gprs fra Ericsson T68i skal man "ringe op" til *98*N# , hvor N er
nummeret på den datakonto du har oprettet på T68i-telefonen. Hvis du bruger
Telmore eller CBB gælder det at APN=internet
Den pågældende datakonto skal selvfølgelig være en gprs datakonto.

-cb

Fra : Peter Herzberg

Dato : 23-05-04 00:54

Det er en større videnskab, der er blevet mindre. Det der virker på PCen for
at anvende bluetooth GPRS på T68i er
(brugernr, password, tlfnr(APN om man vil))

sonofon, sonofon, internet NEJ, virker ikke
sonofon, sonofon, *98*1# JA
sonofon, sonofon, *99***1# JA
cbb, cbb, *98*1# JA
cbb, cbb, *99***1# JA
cbb, cbb, internet, NEJ

Nogen der har et bud på forskellen *98* og *99* ?

Fra : JMo.

Dato : 23-05-04 14:14

http://shor.ter.dk/799658370

Fra : Peter Herzberg

Dato : 23-05-04 00:56

I tidernes morgen fik jeg et link herfra med en vidensdatabase om SE
telefoner og her fandt jeg for få timer siden en løsning,
http://www.esato.com/board/index.php

1 Man kalder op (dial-up) til *99***1#, alternativt *99***2# ... hvor 2 =
CID, når dataforbindelse på SE T68I oprettes
2 Man anvender sonofon, sonofon som brugernr og password

Dette virker.

På WAP GPRS er brugernr, password sonofon, sonofon og 'telnr' = internet
(APN), som svarer til dit svar, men jeg vil prøve dit fra PCen iaften om det
også virker.
Jeg bruger CBB, men *99***1# virker fra PCen, gad vide hvorfor?

Jeg har dog forstået fra FONA at man ikke skal anvende dialup til
GPRSløsningen men en seriel løsning bluetoothsoftwaren tilbyder. Men det er
sikkert FONA, der har snakket over sig?

Iøvrigt er der ingen der kunne hjælpe mig, det tætteste er udover mig selv,
dig.

Jeg kontaktede FONA i morges, der henviste til CBB.
Jeg kontaktede CBB, der ikke havde et svar, men mente at det var ret
usædvanlig at køre CBB-GPRS med bærbar PC. (virkelig?)
Jeg kontaktede Sonofonbutikken, hvor jeg havde købt telefonen, der henviste
til deres hotline
Hotline kunne ikke hjælpe.

Men dit hint vil jeg prøve, det er måske mere stuerent end *99***1#, der er
international.

Der ser ikke ud til man kan oprette sit eget CID, det du kalder N, men man
kan oprette 3-4 GPRSforbindelser, så CID=6 tilsidst oprettes af T68i, idet
belkin software kun kan indstilles med comport = 6.

PH

Fra : L@rs K

Dato : 23-05-04 20:45

> Der ser ikke ud til man kan oprette sit eget CID, det du kalder N, men man
> kan oprette 3-4 GPRSforbindelser, så CID=6 tilsidst oprettes af T68i, idet
> belkin software kun kan indstilles med comport = 6.

CID og COM port nummer hænger IKKE sammen !!!

Du skal på din PC have oprettet din T68 som et (standard)modem og hvis dette
skal foregå via Bluetooth, så er det nok rigtigt nok at benytte en
"Bluetooth COM port nr.: 6".

Der skal på telefonen være oprettet en dataforbindelse (GPRS eller CSD) der
kan benyttes til "internet".
hvad brugernavn, password og APN-navn evt. DNS-adresse skal være er op til
din udbyder, du skal bare notere dig hvilket CID denne dataforbindelse
får..... f. eks. CID=1

Så skal du på din PC lave en opkaldsforbindelse via dit "T68 modem" !
brugernavn og password ER LIGE MEGET ! ....men du skal bede din PC ringe til
*99*1#
Din T68 aflevere nu SIT brugernavn, password og APN til din udbyder og
tilbyder derefter internet forbindelsen på Bluetooth COM porten, hvor din PC
venter.

Håber dette hjælper lidt......

L@rs K

Fra : Peter Herzberg

Dato : 23-05-04 21:04

ja klogere bliver man hver dag
dvs at for at anvende PC GPRS så anvendes faktisk T68i GPRSopkaldet, hvor
CID skal ligge i *99*N#, så er det altså derfor at brugernavn og password er
ligegyldige logon på PCen til GPRS for man anvender faktisk T68i s opkald.

Tilgengæld er *99*N# en ny kode, idet jeg er bekendt med *99***N# og *98*N#,
hvor rygtet siger at 98 er mere stabilt.
T68i er dog ikke oprettet på PCen fra min side, ikke desto mindre kan den
ses i bluetoothsoftwaren, hvor man via tryk på T68i kan se
opkaldsmuligheder, dial-up, serielt, fax etc. Jeg anvender ikke comport=6,
men kan dog godt ringe op via T68i s modem. Jeg har klaret mig fint uden
comport=6 vedr modemopkald og GPRSopkald, men hvilken fordel giver comporten
så?

PH

Fra : L@rs K

Dato : 24-05-04 05:45

> [...]
er
> ligegyldige logon på PCen til GPRS for man anvender faktisk T68i s opkald.

Telefonen kan indeholde mange CID(datakonti), din PC peger bare på den, du
skal bruge til internet data forbindelse.
Du kunne jo oprette en WAP datakonto som telefonens WAP klient skulle bruge,
eller en MMS datakonto som telefonens MMS klient skulle bruge.

> Tilgengæld er *99*N# en ny kode, idet jeg er bekendt med *99***N# og
*98*N#,
> hvor rygtet siger at 98 er mere stabilt.

Der er mange måder at initiere "modemet" i telefonen på....
*99*N# eller *98*N# eller *99*0*1*N# eller bare *99# og så selv skrive CID
ind som ekstra init script "AT+CGDCONT=2,"IP","internet". og en "Send CR:"
*99..... er bedst til bluetooth og *98.... er bedst til IrDa, men ikke hvis
IR porten er slukket og sådan er der så meget......

> [...]
> men kan dog godt ringe op via T68i s modem. Jeg har klaret mig fint uden
> comport=6 vedr modemopkald og GPRSopkald, men hvilken fordel giver

Din PC har så selv (sikkert med hjælp fra dig), oprettet et "bluetooth
dial-up modem og du skal derfor ikke tænke på at oprette en bluetooth COM
port.

L@rs K

Fra : Claus E Beyer

Dato : 25-05-04 05:18

"L@rs K" <Lars.k@RUNBox.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> *99..... er bedst til bluetooth og *98.... er bedst til IrDa, men ikke hvis
> IR porten er slukket og sådan er der så meget......

"AT+CGDCONT=2,"IP","internet"", når man bruger denne, bruges der så ingen
datakonto i telefonen? Er det "2" i stringen der siger, at det er datakonto 2
der bruges?

Jeg har indtil nu brugt både AT+CGDCONT=2,"IP","internet" inde i
modemopsætningen og kaldt op med *98*1#, men jeg forstår på dig, at man kun
behøver én af de to ting?

Claus

Fra : L@rs K

Dato : 25-05-04 06:56

> [...]
>
> Jeg har indtil nu brugt både AT+CGDCONT=2,"IP","internet" inde i
> modemopsætningen og kaldt op med *98*1#, men jeg forstår på dig, at man

OK men....
NEJ ! Med +CGDCONT= <cid>,<PDP_type>,<APN> bruger du stadig telefonens
datakonti, men du vælger at ignorere PDP og APN felterne.
Med *98*1# vælger du så at bruge DNS og andre informationer fra datakonti
Nr. 1.

Prøv at Google efter +CGDCONT

L@rs K