Hvad skal PC'en kunne?
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 04-06-04 01:39

Nu overvejer jeg at købe en ny maskine for en gang for alle at kunne spille
alle de spil jeg har lyst til. Sidst jeg købte nyt har åbenbart været så
længe siden at jeg mere eller mindre har mistet overblikket over hvad kassen
skal kunne.

Hvilke hardware parametre skal man huske på? Umiddelbart tænker jeg:

* CPU
* Hukommelse
* CD-ROM/DVD-brænderdrev
* 3D-grafik kort
* Lydkort

Hvad glemmer jeg? Hvad skal de enkelte dele leve op til for at kunne klare
'alle' væsentlige spil derude?

Fra : Sune Salminen

Dato : 04-06-04 07:26

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> overblikket over hvad kassen skal kunne.
>
> Hvilke hardware parametre skal man huske på? Umiddelbart tænker jeg:

En stor harddisk eller to.
Et stabilt bundkort og en kraftig strømforsyning.
Effektiv køling.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Kaptajnen

Dato : 04-06-04 08:50

Hvad med en

P4 3.0 Ghz fsb 800
Asus Deluxe version
HDD 160 gb SATA
512 -1025 hyper ram
Ati Radeon 9800xt - 9800pro - eller geforce 5900 ultra
Soundblaster Audigy 2
Kabinet: efter eget valg dog med en 400 - 450 watt psu
Chassis fan,

hmmmmm dyre dele

Fra : Ding-Dong

Dato : 04-06-04 12:54

Kaptajnen skrev i en meddelelse
> Soundblaster Audigy 2

Jeg har integreret lyd i mit ASUS bundkort og det er ganske fint, så
umiddelbart er min vurdering at et lydkort ikke er strengt nødvendigt.....
Der er samtidig mange af dem jeg gambler med online der har bundkort med
indbygget lyd i og de er også tilfredse.
Med hygsom hilsen

Ding-Dong

Fra : Nic

Dato : 04-06-04 16:41

> Jeg har integreret lyd i mit ASUS bundkort og det er ganske fint, så
> umiddelbart er min vurdering at et lydkort ikke er strengt nødvendigt.....

Enig. Havde audigy2 i den gamle, har ikke købt xtra lydkort til den nye.

Snakker vi dagligt brug som mp3 og spil, så er det voldsomt overkill

Fra : ASKF

Dato : 04-06-04 20:43

Nic ytrede sig i <40c09802$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med
dette:

>Enig. Havde audigy2 i den gamle, har ikke købt xtra lydkort til den nye.
>
>Snakker vi dagligt brug som mp3 og spil, så er det voldsomt overkill

Vrøvl!

Med mindre du også mener det er overkill at ofre (langt) over 20'000 på
et stereoanlæg, når man nu kan købe et til under 2'000 som kan det samme
eller mere?

Jeg kan tydeligt høre forskel på mit lydvalg:
1. Digitalt -> Stereoanlæg
2. Analogt -> Sourround anlæg (ikke til pc)
3. Analogt indbygget lydkort -> Sourround anlæg (ikke til pc)

Hvis man er tilfreds med lyden fra en 128kbps mp3 (og synes den er lige
så god som fra en CD), er der selvfølgelig ingen grund til at ofte
meget på lydsiden. Min erfaring er dog at folk som er tilfredse med den
dårlige lyd gerne bliver meget overrasket over forskellen, og ofte får
lyst til at ofre lidt mere, når de har været udsat for gode lydkort og
højtalere.

NB. Der eksisterer ikke computer-højtalere/sourround-systemer som kommer
blot i nærheden af den lydkvalitet, man kan få ved at benytte et
fornuftigt mellem(pris)klasse stereoanlæg.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Nic

Dato : 04-06-04 22:59

> Hvis man er tilfreds med lyden fra en 128kbps mp3 (og synes den er lige
> så god som fra en CD), er der selvfølgelig ingen grund til at ofte
> meget på lydsiden. Min erfaring er dog at folk som er tilfredse med den
Netop.

> dårlige lyd gerne bliver meget overrasket over forskellen, og ofte får
> lyst til at ofre lidt mere, når de har været udsat for gode lydkort og
> højtalere.
Ja, nmen hvem har de 20k du nævner?

> NB. Der eksisterer ikke computer-højtalere/sourround-systemer som kommer
> blot i nærheden af den lydkvalitet, man kan få ved at benytte et
> fornuftigt mellem(pris)klasse stereoanlæg.

Altså kan et THX-godkendt audigy 2 via en digital udgang til et godt anlæg ikke nå op på et ordentligt niveau.

Apropos vrøvl...............

Fra : ASKF

Dato : 05-06-04 01:32

Nic ytrede sig i <40c0f0bb$0$160$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med
dette:

>Netop.

>Ja, nmen hvem har de 20k du nævner?

Man behøver jo ikke købe det hele af en gang

>Altså kan et THX-godkendt audigy 2 via en digital udgang til et godt anlæg ikke nå op på et ordentligt niveau.
>
>Apropos vrøvl...............

Nu kan man købe billige plastik højtalere til pc med THX mærket på, så
det er vist blevet noget udvandet efter at Creative købte rettighederne.

Bortset fra det, så har du vist misforstået hvad jeg mente. Et godt
lydkort koblet til et godt anlæg giver god lyd, mens et onboard lydkort
er ringe.

Grunden til at onboard lydkort er ringe, er at der er for mange
støjkilder til D/A-converteren, men hvis der er digital udgang på det,
har man gode chancer for at få en god lyd.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-06-04 02:31

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> Bortset fra det, så har du vist misforstået hvad jeg mente. Et godt
> lydkort koblet til et godt anlæg giver god lyd, mens et onboard lydkort
> er ringe.

Hov hov, lige bortset fra et nVidia SoundStorm.
Det kan udmanøvrere langt de fleste "indstiks lydkort".

> Grunden til at onboard lydkort er ringe, er at der er for mange
> støjkilder til D/A-converteren, men hvis der er digital udgang på det,
> har man gode chancer for at få en god lyd.

nVidia SoundStorm har også digital udgang.
Men den alm. udgang er nu også udemærket, digital out er dog natuligvis
bedre.

Fra : Ding-Dong

Dato : 05-06-04 07:14

ASKF skrev i en meddelelse
> Med mindre du også mener det er overkill at ofre (langt) over 20'000 på
> et stereoanlæg, når man nu kan købe et til under 2'000 som kan det samme
> eller mere?

Altså manden spurgte jo ikke om en maskine han skulle bruge som stereoanlæg.
Han har helt klart defineret sit behov ved at skrive at den skulle bruges
til spil.
Martin Johansen giver udtryk for, længere nede i denne tråd, at nVidia
SoundStorm er et ganske udemærket produkt. Det er sådan en fætter jeg og
mine buddies har på bundkortet.
Med venlig hilsen

Ding-Dong

Fra : Mikael S.

Dato : 06-06-04 10:46

Ding-Dong wrote:

> [...]
> Der er samtidig mange af dem jeg gambler med online der har bundkort med
> indbygget lyd i og de er også tilfredse.

Jeg er også på udkig efter nyt hardware og har ud fra anmeldelser også
fundet ud af at Asus' bundkort's integrerede lydkort er aldeles fint.
Der er ligefrem anmeldelser der anbefaler det.

Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 08:52

En god skærm. Samt mus og tastatur. Hvis du ikke bruger det "gamle".

Hvad har du som loft for en ny computer xx.xxx,xxkr.?

--
Hilsen
Anders

Byt ---(a)--- med @

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 10:24

> [...]
> * Lydkort
>
> Hvad glemmer jeg? Hvad skal de enkelte dele leve op til for at kunne klare

Som Anders nævner, kommer det meget an på hvad du har sat som loft på
prisen?

Vil du kun satse på at det er selve pc'en der skal være hurtig og det
bedste, eller skal tastatur og skærm følge med?

Hvad med støj, er du ligeglad med det, eller har du krav til kabinet og
blæsere også?

Hvis det bare skal være det nyeste af det nyeste, så løber det let over
12000,- måske endda mere hvis skærmen også skal være det bedste af det
bedste...

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 10:38

Ja over 12K, i efteråret købte jeg ny computer med alt det bedste hardware,
det kostede 15K nu har jeg så lige monteret vandkøling, andet kabinet og
bedre RAM. Så den ligger på ca. 20K

Men sådan er det jo og have en hobby... (det kræver dog en forstående
kæreste)

--
Hilsen
Anders

Byt ---(a)--- med @

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 12:32

"Anders Ugelvig" <anders_ugelvig---(a)---hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre RAM. Så den ligger på ca. 20K
>
> Men sådan er det jo og have en hobby... (det kræver dog en forstående

Ja, det vil jeg tro (selv om det er et "problem" jeg ikke selv er belemret
med

Hvis man idag skal samle den onde spillemaskine, koster grafikkortet alene
4000 - 5000,- (når de nye kort nu engang kommer), og et ordenligt kabinet,
med godt med almindelig ventilation og blæsere, løber også op i 2000,- så
alene det er nær 6000,- til 7000,- og så er vi ikke begyndt at sætte ram,
harddiske, bundkort, CPU osv. i....

Nej, den ultimative "spille-maskine" er ikke billig...

> --
> Hilsen
> Anders

Lars B

Som kører P4 2.8@3.6Ghz, AsusP4C800-Ed, 1Gbyte ram, TI4400 (som er bestilt
til udskiftning med PNY GF6800U) i et ThermalTake kabinet med diverse....

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-06-04 13:08

"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den ultimative "spille-maskine" er ikke billig...

Nej bestemt ikke, og så er der jo den sikre risiko for at der kommer noget
bedre på markedet dagen efter man har fået samlet sin monster-spillemaskine

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 13:22

Det er som man tager det. Jeg holder stadig over 52.000+ point i AquaMark3,
og jeg bliver først for alvor slået når de nye grafikkort kommer på gaden.
Der er trods alt gået et år fra jeg købte min. Desuden er mange af dem, der
slår mig kølet med andet end vand

Så jeg er godt tilfreds med min "killer maskine"...!

AMD XP Barton 2800+ @3200+ (2080MHz @2452MHz),
Asus A7N8X Deluxe Rev. 2.0 - v. 1007,
1Gb HyberX RAM (Pc-3500) 446MHz,
Asus GeForce FX5900 @FX5950,
Seagate 80Gb SATA og 250Gb Maxtor Firewire,
Samsung SyncMaster 172s TFT,
LianLi PC-71 Sort kabinet med NorthQ 4001 PSU,
J2O Kølehoveder på CPU - GPU og NB samt passiv på SB,
Eheim 1048 pumpe, Black Ice Extreme Copper radiator, 3/8" slange.

Nu glæder jeg mig bare til mine "nye" RAM kommer 1Gb KHX BH-5 PC-3200. Så
sker der noget igen

--
Hilsen
Anders

Byt ---(a)--- med @

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-06-04 13:52

"Anders Ugelvig" <anders_ugelvig---(a)---hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er som man tager det. Jeg holder stadig over 52.000+ point i
AquaMark3,

Uha uha, der når jeg dig ikke engang til sokkeholderne.. Mener kun jeg fik
omkring 6-7000 med mit GF3-ti200 i en XP1800+ maskine *GG*
Tror vist nok at mit "monster" kun er en lille skovtrold *LOL*

Mvh
Benjamin

Fra : Brian Lund

Dato : 04-06-04 16:43

> [...]
> med godt med almindelig ventilation og blæsere, løber også op i 2000,- så

Priserne på X800 Pro ligger ellers allerede under 4k....

Og et kabinet behøver ikke være dyrt og flot, for at være godt...

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-04 23:59

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Priserne på X800 Pro ligger ellers allerede under 4k....

Nu er Pro udgaven jo altså heller ikke det "ondeste" af ATI kortene :)

Det ondeste er, ind til videre, X800 XT Platinum, og det tror jeg ikke
kommer under 4000,- ?

> Og et kabinet behøver ikke være dyrt og flot, for at være godt...

Hvis du skal have et godt kabinet, der er godt kølet, uden at larme for
meget, og med en god PSU, så er det altså ikke "billigt"...

Det kabinet som jeg har købt (godt nok brugt) koster omkring 2100,- incl.
strømforsyning osv. fra nyt og jeg har bestilt et GF6800U, som når det
lander i min postkasse, koster mig 4900,- så det er alene 7000,- bare for de
to ting...

Men selvfølgelig behøver et godt kabinet ikke koste over 2000,- men du får
ikke meget for under en tudse :)

> Brian

Lars B

Fra : Dorph

Dato : 04-06-04 23:25

> Nu overvejer jeg at købe en ny maskine for en gang for alle at kunne
spille
> alle de spil jeg har lyst til.

Ikke så meget pis - køb bare næste gang de har i aldi 8500,-
tror jeg den sidste de havde kostede p4 3200mhz ati 9800 gfxkort
dvd-brænder osv osv

D:

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 00:00

"Dorph" <Not_my_address@city.dk> skrev i en meddelelse
> spille
>

> Ikke så meget pis - køb bare næste gang de har i aldi 8500,-
> tror jeg den sidste de havde kostede p4 3200mhz ati 9800 gfxkort
> dvd-brænder osv osv

Fuldstændig rigtigt... Aldi's maskiner er ikke at kimse af, og du får alt du
skal bruge umiddelbart.... man kan jo altid skifte grafikkortet om 1/2 år,
når de nye kort kommer ned i en anden pris...

> D:

Lars B

Fra : ASKF

Dato : 05-06-04 01:36

"Lars B. Jensen" <lars[snabela]zulfo[dot]dk> ytrede sig i
<40c0feac$0$12562$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> med dette:

> [...]
>skal bruge umiddelbart.... man kan jo altid skifte grafikkortet om 1/2 år,
>når de nye kort kommer ned i en anden pris...

Ja der er jo sjældent spil der er optimeret til de sprit nyeste kort.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 07:44

Både Far Cry og Painkiller undstøtter funktioner, som kun de nye X800 of
FX6800 har indbygget. Så det passer ikke helt.

Kigger vi på kommende spil er både CS 2 og Doom 3 også skrevet til de nyeste
kort.

--
Hilsen
Anders

Byt ---(a)--- med @

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-04 13:53

> Kigger vi på kommende spil er både CS 2 og Doom 3 også skrevet til de
nyeste
> kort.

Jeg sad i går og læste et af de ældre numre af Windows Med Amiga (vores eget
lille computerblad), i decembernummret for 2002 skrev vi at Doom 3 var lige
om hjørnet, det samme skrev vi så i oktober 2003, og nu er vi altså i juni
2004, efterhånden er jeg nået frem til det samme punkt som overfor Half Life
2 og Duke Nuke'm 3D.

Jeg forventer ikke de udkommer, og jeg køber i hvert fald ikke grafikkort
eller noget som helst andet i forhold til disse spil, før jeg har set dem
fysisk stå i forretningen - der er kommet så mange udgivelsesdatoer på dem
at det nærmer sig det latterlige de fortsat ikke er kommet. Og mit bud lyder
på julehandlen 2004 - tidligst (og håber jeg tager fejl).

mvh
Kim

--
DaMat udgiver blade, bøger og tegneserier,
og for at få smør på brødet sælger vi også helsekost produkter.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-04 17:04

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2004, efterhånden er jeg nået frem til det samme punkt som overfor Half

Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret.

Jeg har som så mange andre luret både HL2-leaken og også den nyeste leakede
DoomIII Beta2, og i begge tilfælde er der meget langt igen, men faktisk ser
det ud til at DoomIII er den der har længst igen!

> [...]
lyder
> på julehandlen 2004 - tidligst (og håber jeg tager fejl).

Jeg har allerede bestilt mit GF6800, men det er ikke på grund af de 2 spil.
Jeg har set at mange af de kommende titler også fra EA kommer til at benytte
de nye kort, og jeg spiller f.eks. en del Tiger Woods golf, som også kommer
til at drage nytte af f.eks. PixelShader 3.0

> mvh
> Kim

Lars B

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-06-04 16:10

Pfew. Jeg tror jeg fandt det rigtige sted at spørge, tak skal du ellers
have. Umiddelbart har jeg fået dette overblik over hvad man skal være på
udkig efter:

* CPU
* Hukommelse
* DVD-brænderdrev
* 3D-grafik kort
* Bundkort m/lydkort
* Harddisk
* Kraftig strømforsyning
* Effektiv køling
* Kabinet, passende størrelse og opgradérbarhed
(Skærm, mus & tastatur er udelukket i ovenstående)

Hvad har jeg glemt?

Nedenstående købsekspempel fra tråden har jeg sgu ikke helt styr på. Hvad
hulen står alle de tal for?

AMD XP Barton 2800+ @3200+ (2080MHz @2452MHz), [CPU]
Asus A7N8X Deluxe Rev. 2.0 - v. 1007, [???]
1Gb HyberX RAM (Pc-3500) 446MHz, [Hukommelse]
Asus GeForce FX5900 @FX5950, [???]
Seagate 80Gb SATA og 250Gb Maxtor Firewire, [Harddisk]
Samsung SyncMaster 172s TFT, [???]
LianLi PC-71 Sort kabinet med NorthQ 4001 PSU, [Kabinet]
J2O Kølehoveder på CPU - GPU og NB samt passiv på SB, [Køling]
Eheim 1048 pumpe, Black Ice Extreme Copper radiator, 3/8" slange, [???]

Fra : Ding-Dong

Dato : 17-06-04 20:13

C. H. Engelbrecht skrev i en meddelelse
> [...]
> J2O Kølehoveder på CPU - GPU og NB samt passiv på SB, [Køling]
> Eheim 1048 pumpe, Black Ice Extreme Copper radiator, 3/8" slange, [???]

Det bedste du kan gøre er at tage ovenstående med hen i den lokale
data/hardware pusher og lade dem forklare dig hvordan og hvorledes ud fra de
tal og bogstaver der står:c)

Ding-Dong

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-06-04 18:15

"C. H. Engelbrecht" <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> J2O Kølehoveder på CPU - GPU og NB samt passiv på SB, [Køling]
> Eheim 1048 pumpe, Black Ice Extreme Copper radiator, 3/8" slange, [???]

Jeg skriver lige en lille forklaring efter hver ting herunder

AMD XP Barton 2800+ @3200+ (2080MHz @2452MHz), [CPU] Jep, de første to tal
med et plus bagved symboliserer AMD's PR rating.
De næsten tal symboliserer selve clockfrekvensen.
Asus A7N8X Deluxe Rev. 2.0 - v. 1007, [???] A7N8X rev. 2.0 v. 1007
A=Asus 7=K7 N=nVidia (nForce2) 8X=AGP 8X rev 2.0 = bundkorts revison, jo
nyere jo bedre.
1007 = Bios revision.
Hmm og alt det vidste jeg til trods for at jeg ikke kan lide Asus,
underligt.
Personligt vil jeg hellere anbefale Abit NF7-S rev. 2.0
1Gb HyberX RAM (Pc-3500) 446MHz, [Hukommelse] Jep, i dette tilfælde kan der
køres der med 216 MHz = 433 MHz DDR
Asus GeForce FX5900 @FX5950, [???] Her menes der at du skal købe et 5900 og
så lave det til et 5950, dette gøres ved at udskifte grafikkortets
bios(flashe).
Seagate 80Gb SATA og 250Gb Maxtor Firewire, [Harddisk] (Ja Seagate disken
er intern, mens Maxtor disken er ekstern)
Samsung SyncMaster 172s TFT, [???] Dette er skærmen, i dette tilfælde en
fladskærm fra Samsung.
LianLi PC-71 Sort kabinet med NorthQ 4001 PSU, [Kabinet] Jep
J2O Kølehoveder på CPU - GPU og NB samt passiv på SB, [Køling] Jep
Eheim 1048 pumpe, Black Ice Extreme Copper radiator, 3/8" slange, [???] også
udstyr til køling, vandkøling for at være helt præcis.
Jeg vil nok anbefale luftkøling, hvis du ikke har den store erfaring, det er
noget nemmere at have med at gøre.

Fra : Jens Jensen

Dato : 01-07-04 12:06

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40e2f4fc$0$197

> AMD XP Barton 2800+ @3200+ (2080MHz @2452MHz), [CPU] Jep, de første to tal
> med et plus bagved symboliserer AMD's PR rating.
> De næsten tal symboliserer selve clockfrekvensen.

Sagt på en anden måde. Han har overclocket sin CPU fra 2080MHz til 2452MHz.
I øvrigt ikke noget imponerende clock i betragtningen af, at han har vandkøl
på. Jeg har en 1466@2060 med luftkøl.