Cd-kopiering... hvordan er det nu det er?
Fra : anders

Dato : 04-06-04 09:20

Hej

Vi var nogle stykker, der sad og snakkede om hvad der er tilladt.

Alle var enige om, at det er lovligt at låne en cd på biblioteket og kopiere
den til sig selv.

Uenigheden opstod ved de cd'er man låner af en ven. Hvis der er tale om
original cd, må denne så kopieres til sig selv?

mvh
anders

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 04-06-04 09:28

"anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Alle var enige om, at det er lovligt at låne en cd på biblioteket og
kopiere
> den til sig selv.

Det må I såmænd ikke mere, på http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp
står loven

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : anders

Dato : 04-06-04 09:53

"Ivan V. Klattrup" <nyhedsgruppespam@webspeed.dk> wrote in message
> "anders" <junk@xotfjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> kopiere
>
> Det må I såmænd ikke mere, på http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp
> står loven

ÆV!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-06-04 08:27

> ÆV!

Hej Anders

Hvad endnu værre er. Det er faktisk også ulovligt, at brænde sine LP'er
over på cd'er.... Så det næste bliver, at det bliver ulovligt at eje en
brænder, endsige eje en brændbar cd.
Så er der vel efterhånden ingen grund til at bevare afgiften på blanke
medier mere, er der ??

M.V.H.....Benny..

Fra : iddqd

Dato : 05-06-04 09:13

Benny Mortensen wrote:

> Hvad endnu værre er. Det er faktisk også ulovligt, at brænde sine LP'er
> over på cd'er.... Så det næste bliver, at det bliver ulovligt at eje en
> brænder, endsige eje en brændbar cd.

? Hvor ser du det?

> Så er der vel efterhånden ingen grund til at bevare afgiften på blanke
> medier mere, er der ??

Hvis det stod til KODA så var der blankmedie afgift på papir og
harddiske, den forening er ikke på min liste over de gode og
dobbeltmoralske er de også

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-06-04 11:00

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> [...]
> >
> Hvis det stod til KODA så var der blankmedie afgift på papir og
> harddiske, den forening er ikke på min liste over de gode og

Hej Bruno

Det står også derinde. Det er godt nok en analog kopi, men da man regner
med slutmediet, og det er en cd, så er det en digital kopi. Vi må vist til
at lægge større pres på pladeselskaberne. Det kunne være morsomt, at se om
vi kunne blive enige om at protestere, og bare for en tester, lavede en
total boycot, på skal vi sige en uge ??...

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 09-06-04 14:32

Benny Mortensen wrote:

> [...]
>
> Det står også derinde. Det er godt nok en analog kopi, men da man
> regner med slutmediet, og det er en cd, så er det en digital kopi.

Kan du ikke lige henvise til det ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 02:07

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke lige henvise til det ?

Hej igen Bruno

Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde det rigtige sted igen, men meningen
fremgår nogenlunde af disse to 10272 og 10506

Men jeg må da ærligt indrømme, det får nok ikke mig til at stoppe med at
køre de gamle vinyler over på cd.

M.V.H....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 10-06-04 08:21

Benny Mortensen wrote:

> Hej igen Bruno
>
> Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige finde det rigtige sted igen, men
> meningen fremgår nogenlunde af disse to 10272 og 10506

Ah hva, hvad mener du med 10272 og 10506 ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-06-04 08:36

> Ah hva, hvad mener du med 10272 og 10506 ?

http://www.kulturministeriet.dk/sw10272.asp
http://www.kulturministeriet.dk/sw10506.asp

Går jeg ud fra...

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Deaster

Dato : 10-06-04 08:44

Ivan V. Klattrup wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://www.kulturministeriet.dk/sw10272.asp
> http://www.kulturministeriet.dk/sw10506.asp
>
> Går jeg ud fra...

Taak. Der står ikke umiddelbart noget om at man ikke må kopiere eks.
bånd/lp til cd.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 10:09

> Taak. Der står ikke umiddelbart noget om at man ikke må kopiere eks.
> bånd/lp til cd.

Hej Bruno

Nej desværre kan jeg ikke finde den side jeg fandt sidst, hvor det faktisk
stod forklaret. Det giver et noget forvrænget billede af sagen, men det var
sådan det virkede.
Som du kan se, du må gerne kopiere, fra et digitalt medie, F.eks CD, ned på
et cassette / videobånd, fordi du kopierer, til et analogt medie. Du må
ikke gå den modsatte vej, fordi det er slutmediet der er det afgørende.
CD'en er et digitalt medie, altså må du ikke kopiere din analoge plade,
eller bånd, over på en digital CD. Uanset hvor analogt, resultatet på cd'en
så end er, det er åbenbart ikke det som tæller, men at cd'en er et digitalt
medie. Det er fuldstændigt latterligt, for du må jo stadig gerne kopiere
din egen digitale cd, til en digital cd, så længe det bare er til eget brug
i familien.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 10-06-04 11:21

Benny Mortensen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Bruno

Hvem er Bruno ?

> [...]
> latterligt, for du må jo stadig gerne kopiere din egen digitale cd,
> til en digital cd, så længe det bare er til eget brug i familien.

Den tror jeg ikke holde nogen steder så længe digital til digital
kopiering af ens egne cd'er er tilladt, og som sagt jeg har aldrig set
det nogen steder at det ikke skulle være tilladt.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 11:52

> Benny Mortensen wrote:

Det var nok et navn der florerede så meget jeg troede det var dig. Men hvad
du tror, kan jeg ikke stille noget op imod.
Så må du jo selv ind og lede. Sidste gang ramte jeg det, helt uden at
anstrenge mig, denne gang kunne jeg ikke finde, måske fordi jeg ledte efter
det, who knows... Jeg syntes da også jeg klart tilkendegav, at jeg også
selv syntes, at det lyder latterligt, men sådan var ordene. Hvis du syntes
de forekommer latterlige, så er vi jo bare enige.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 10-06-04 12:35

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> jeg også selv syntes, at det lyder latterligt, men sådan var ordene.
> Hvis du syntes de forekommer latterlige, så er vi jo bare enige.

Ja, det giver meget mening at det er mig der skal underbygge en påstand
fremsat af dig, og som du beder mig finde på nettet selv om du ikke
selv kan.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 14:12

> Ja, det giver meget mening at det er mig der skal underbygge en påstand
> fremsat af dig, og som du beder mig finde på nettet selv om du ikke
> selv kan.

Tja uanset om det giver mening eller ej. Lov er lov, og det er i bund og
grund, dig selv, som skal holde dig underrettet om, hvad der er lovligt, og
hvad der ikke er. Så hvis du mener mit ord ikke står til troende, så er det
tilladt, selv at undersøge sagen. Spørger vi loven, har du vel nærmest pligt
til selv at undersøge det. Men jeg undskylder da mange gange, hvis jeg ikke
er så erfaren i at søge i den slags.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 14:31

> [...]
>
> Ja, det giver meget mening at det er mig der skal underbygge en påstand
> fremsat af dig, og som du beder mig finde på nettet selv om du ikke

Det første man bliver blind på er øjnene...

http://www.kulturministeriet.dk/sw10506.asp

Hvad er forskellen på analog og digital kopiering?

Svar:
Analog kopiering er kopiering fra et analogt eller digitalt medie til et
analogt medie, hvorimod digital kopiering er kopiering fra et analogt eller
digitalt medie til et andet digitalt medie.

Det betyder, at det er analog kopiering, når du fx optager en cd eller en lp
over på et kassettebånd eller en dvd-film over på et vhs-bånd, mens det er
digital kopiering, hvis du kopierer din cd eller lp over på en cd, ligesom
det er digital kopiering, hvis du kopierer en dvd til en anden dvd.

Det er også digital kopiering, når du konverterer eller komprimerer fra et
format til et andet, fx fra cd til mp3 - også selvom dette resulterer i
kvalitetstab. Det afgørende er, at slutproduktet er digitalt.

Gad vide om dette skulle kunne overbevise dig. Men for at være helt sikker,
så må du hellere følge linket, så du ikke tror det bare er noget jeg har
fundet på. Personligt slog jeg gerne Brian Mikkelsen oven i hovedet med
det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 10-06-04 15:43

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> sikker, så må du hellere følge linket, så du ikke tror det bare er
> noget jeg har fundet på. Personligt slog jeg gerne Brian Mikkelsen

Ja og ? Det viser da overhovedet ikke at det er ulovligt at kopiere fra
lp til cd, hvor ser du det henne ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-04 20:08

> Ja og ? Det viser da overhovedet ikke at det er ulovligt at kopiere fra
> lp til cd, hvor ser du det henne ?

Det kunne godt tyde på, jeg var lidt forhastet i at få dem kendt ulovlige, i
hvert fald så længe du stadig opbevarer LP'en

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 10-06-04 21:30

Benny Mortensen wrote:

> Det kunne godt tyde på, jeg var lidt forhastet i at få dem kendt
> ulovlige,

Mjaa.

>i hvert fald så længe du stadig opbevarer LP'en

Så vidt jeg kan se står der ikke noget om at man skal beholde kopien,
man skal bare være indehaver af originalen når man laver kopien.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-04 10:01

> [...]
> >

> Så vidt jeg kan se står der ikke noget om at man skal beholde kopien,
> man skal bare være indehaver af originalen når man laver kopien.

Den tror jeg til gengæld ikke holder en meter. Du skal, sådan som jeg læser
loven, være i besiddelse af originalen, og det skal være din ejendom.
Kopien skal også blive i familien, den må hverken byttes væk, eller sælges,
end ikke foræres væk. Sådan som jeg læser det, så siger loven, at har du
ikke originalen, så er kopien at regne som 1 stk pirat kopi.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 11-06-04 11:06

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> byttes væk, eller sælges, end ikke foræres væk. Sådan som jeg læser
> det, så siger loven, at har du ikke originalen, så er kopien at regne

Hvor ser du det henne ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-06-04 11:50

> Hvor ser du det henne ?

Det er den konklusion jeg ville drage af dette.

http://www.kulturministeriet.dk/sw5386.asp

Ulovligt

Du må ikke:
. Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
. Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
. Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
. Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
. Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens
samtykke
. Forære kopien af en cd/dvd væk
. Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
. Sende en digital kopi via din e-mail
. Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd'
en eller dvd-filmen

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 11-06-04 12:23

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> . Sende en digital kopi via din e-mail
> . Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af

Jep, der står som sagt intet som helst om at man ikke må bortskaffe
original cd'en som man selvfølgelig ejer, efter man har taget kopien.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-06-04 12:33

> Jep, der står som sagt intet som helst om at man ikke må bortskaffe
> original cd'en som man selvfølgelig ejer, efter man har taget kopien.

Fin taktik, så må det jo betyde at hvis man tager en sikkerhedskopi af en
software-cd-rom , og så "bortskaffer" (sælger) original-cd'en så er de vel
begge lovlige, eller ?

Egentligt burde denne tråd for længst være blevet FUT'et over i dk.jura
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-06-04 12:35

"Ivan V. Klattrup" <nyhedsgruppespam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Egentligt burde denne tråd for længst være blevet FUT'et over i dk.jura

jeg mente dk.videnskab.jura

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Deaster

Dato : 11-06-04 13:06

Ivan V. Klattrup wrote:

> [...]
>
> Fin taktik, så må det jo betyde at hvis man tager en sikkerhedskopi
> af en software-cd-rom , og så "bortskaffer" (sælger) original-cd'en

Nope, bestemmelsen passer kun på musik cd'er.
http://infokiosk.dk/sw11413.asp

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-06-04 00:01

> Nope, bestemmelsen passer kun på musik cd'er.
> http://infokiosk.dk/sw11413.asp

Sig mig lige, er loven for kopiering af cd'er ikke blevet strammet for
nyligt. Det her lyder da som noget af en slækkelse. Ifølge din udlægning,
så kan en lovlig cd, sandelig blive til mange lovlige cd'er.
Jeg tror nu jeg holder mig til min egen udlægning, at hvis ikke jeg kan
fremvise den originale skive, så er kopien lig med en piratkopi.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 12-06-04 01:03

Benny Mortensen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Sig mig lige, er loven for kopiering af cd'er ikke blevet strammet for
> nyligt. Det her lyder da som noget af en slækkelse.

Slækkelse ? Jo den er blevet strammet, man skal eje original cd'en når
man kopierer cd'en, det skulle man ikke før i tiden.

>Ifølge din
> udlægning, så kan en lovlig cd, sandelig blive til mange lovlige
> cd'er.

Hvordan ?

>Jeg tror nu jeg holder mig til min egen udlægning, at hvis
> ikke jeg kan fremvise den originale skive, så er kopien lig med en
> piratkopi.

Det er du velkommen til, det er stadigt forkert.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-06-04 18:51

> Slækkelse ? Jo den er blevet strammet, man skal eje original cd'en når
> man kopierer cd'en, det skulle man ikke før i tiden.

> Hvordan ?

> Det er du velkommen til, det er stadigt forkert.

Det nægter jeg at tro på.... Så du mener, at fordi du ejer 1 stk lovlig cd,
som du laver en kopi af, så har du to lovlige cd'er....
Du sælger nu den originale skive, og regner stadig din kopi som lovlig.
Ham som købte din originale skive, laver nu en kopi, så skulle der efter din
opfattelse findes 3 lovlige skiver.....Hvor mange gange skulle denne cyklus
så kunne gentage sig. Nej din kopi, bliver ulovlig i det sekund, du
afhænder den originale skive. Hvis jeg har forstået loven korrekt, må du
end ikke give køberen dine kopier med, dem skal du destruere.

M.V.H.....Benny..

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 15-06-04 10:15

"Benny Mortensen" <adx250bzpb@pluno.com> wrote in message news:<40cde5c7$0$315$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> afhænder den originale skive. Hvis jeg har forstået loven korrekt, må du
> end ikke give køberen dine kopier med, dem skal du destruere.

Korrekt Benny.
Du må ikke beholde en kopi og ej heller videre give den.

Dato mæssigt kan der dog være gråzoner, for da det var lovligt at
kopiere fra Biblioteker og deslige, så var der en stor frihed. Og er
din original CD og kopien fra den tid, er reglen anderledes. Men
udgangspunktet er at kopien skal destrueres ved videre salg.
Mvh
Klavs.

Fra : Deaster

Dato : 15-06-04 10:23

Fra : Deaster

Dato : 15-06-04 10:24

Benny Mortensen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Det nægter jeg at tro på.... Så du mener, at fordi du ejer 1 stk
> lovlig cd, som du laver en kopi af, så har du to lovlige cd'er....

Jada, det er jo ligesom ideen med den ændrede lov.

> Du sælger nu den originale skive, og regner stadig din kopi som
> lovlig.

Jada.

> [...]
> bliver ulovlig i det sekund, du afhænder den originale skive. Hvis
> jeg har forstået loven korrekt, må du end ikke give køberen dine

Så spørger jeg igen, hvor ser du det henne ?

Det eneste der står er at man skal være indehaver af originalen når man
laver kopien, der er intet nævnt om hvad der sidenhen skal ske med
originalen.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-06-04 14:12

"Klavs Rommedahl" <klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> din original CD og kopien fra den tid, er reglen anderledes. Men
> udgangspunktet er at kopien skal destrueres ved videre salg.

Hej Klavs

Netop, det er også sådan jeg forstår den. Men gråzonen er forholdvis nem at
komme over. Da brænderen jo gemmer informationer om både dato og
klokkeslet, samt lidt andre småting. Hvis man skulle forsøge at skjule,
hvornår man har brændt en cd, så skal det jo gøres temmeligt effektivt, for
ikke at bide sig selv et vist sted. Det vil jo virke temmeligt komisk, at
ville påstå, at man brændte kopien i 2002, og den er brændt på en cd, som
kunne brændes med 52x hastighed . Forsøg med at fuske med dato o.s.v...
Må jo også være ens betydende med, at man måske ikke ligefrem kun laver
enkelte kopier, men snarere har en større produktion, som man kan få
problemer med at overbevise, selv sin mor om, kun er til eget forbrug ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-06-04 14:30

> [...]
>
> Det eneste der står er at man skal være indehaver af originalen når man
> laver kopien, der er intet nævnt om hvad der sidenhen skal ske med

Næ, der står intet om den kopi som du har lavet, men der står noget om
digitale kopier. Da du ikke længere har din originale skive, er det
reglerne for disse som gælder. Altså din kopi er ulovlig. Uanset om du har
brændt den, eller en anden har brændt den. Det eneste som gjorde den lovlig
før, var netop, at du var i besiddelse af originalen, og at originalen var
din ejendom. Når den ikke længere er din ejendom, degraderes din lovlige
kopi, til hvad der kan kaldes en Pirat kopi.
Det står heller ikke angivet på landevejene, at du må køre 80 km/t, eller at
du i byen må køre 50 km/t. Det bliver kun angivet, hvis noget afviger fra
de generelle regler.

M.V.H.....Benny..

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 15-06-04 20:28

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> >
> Næ, der står intet om den kopi som du har lavet, men der står noget om
> digitale kopier. Da du ikke længere har din originale skive, er det

Nope, for da jeg lavede kopien var det ud fra den originale som jeg
ejede.

> Altså din kopi er ulovlig.

Nope.

> [...]
> køre 80 km/t, eller at du i byen må køre 50 km/t. Det bliver kun
> angivet, hvis noget afviger fra de generelle regler.

Hvis noget ikke er forbudt er det tilladt.

Igen: Hvis mig hvor det står at man ikke på smide original cd'en ud til
den kopi man ahr lavet ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 16-06-04 21:39

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message news:<40cec004$0$23876$14726298@news.sunsite.dk>...

> Hvor ser du det henne ?

Det er så her jeg er så sur på koda og de andre organisationer. For på
det punkt mener jeg at kunne huske at loven om ophavsret kun henviser
til et par paragraffer, som henviser til, som henviser til, som.....
Og Koda har så gradbøjet den til ovennævnte, det er vist ikke skrevet
som lov men stadfæstet ved en præcedens sag og derfor er der ikke
meget at gøre. Med mindre du lige frem gider at gå alle henvisningerne
igennem for at finde den endelige tekst. Og derefter "tør" gå Koda i
bedene i en retsag ? Det ville jeg ikke rigtigt have råd til, men
forsøg bare . Jeg kender til et par DJ's der ville være så glade
hvis nogen turde og lige frem fik ret. De ville nok også have et par
sager "taget om".
Mvh
Klavs.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 16-06-04 21:47

"Benny Mortensen" <adx250bzpb@pluno.com> wrote in message news:<40cef5ce$0$275$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> enkelte kopier, men snarere har en større produktion, som man kan få
> problemer med at overbevise, selv sin mor om, kun er til eget forbrug ..

Klart, men man skal passe på . Hvordan vil man forklare en brænding
2 år før en reel udgivelse ????? Øh .
Jeg havde da 5 kopier af mit afgangsprojekt, så hvorfor ikke også af
mine... Nå ok .
I øvrigt kopierer jeg aldrig med mere end 4 gange, jeg har oplevet for
mange underlige fejl ? ved 8 gange og over. Og ja bare skyd skylden på
drevet, for det er på flere forskellige .
Mvh
Klavs.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-06-04 02:36

> [...]
>
> Hvis noget ikke er forbudt er det tilladt.
>
> Igen: Hvis mig hvor det står at man ikke på smide original cd'en ud til

Det har jeg jo sagt, du læser bare afsnittet om digitale kopier. Der er jo
ikke mere tale om lovlige kopier, af din originale skive. Nu er der tale om
dine ulovlige kopier, af en anden persons originale cd. Så dine kopier er
kort og godt, blevet til pirat kopier.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-06-04 03:02

> [...]
> forsøg bare . Jeg kender til et par DJ's der ville være så glade
> hvis nogen turde og lige frem fik ret. De ville nok også have et par

Hej igen Klavs

Det fremgår jo helt klart og tydeligt, af afsnittet om digitale kopier, det
er vist godt nok ret nyt, var det 1 - 12 - 2003 det trådte i kraft. ??

Til gengæld er her så et punkt, hvor loven faktisk er blevet slækket, for
før, måtte du ikke tage en kopi af din cd, og tage den med i byen, og spille
f.eks ved en vens fest. Det må du nu. Skal man sammenfatte det hele i
noget som kan siges kort, så gælder det, at man er ejer af den eller de
originale plade(r). Så må du endda, også modsat før, blande numre fra
forskellige plader. Men det gælder kun, for medlemmer af husstanden.

Med DJ's ved jeg ikke, der kan måske gælde en del andre regler, for det er
jo noget med offentlig fremførelse, som der måske skal betales afgift af.

M.V.H.....Benny..

Fra : Deaster

Dato : 17-06-04 07:56

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> der tale om dine ulovlige kopier, af en anden persons originale cd.
> Så dine kopier er kort og godt, blevet til pirat kopier.

Nope, men du kan jo prøve at smutte over i dk.videnskab.jura hvor jeg
stillede selvsamme spørgsmål.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : ASKF

Dato : 17-06-04 09:00

Benny Mortensen ytrede sig i
<40d0fbce$0$213$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> med dette:

[snip]
> [...]
>før, måtte du ikke tage en kopi af din cd, og tage den med i byen, og spille

Forkert. Det måtte man også før, du refererer til en endnu tidligere
ophavsretslov, hvor al digitalkopiering var forbudt.

> [...]
>originale plade(r). Så må du endda, også modsat før, blande numre fra
>forskellige plader. Men det gælder kun, for medlemmer af husstanden.

Det måtte man nu også før.

>Med DJ's ved jeg ikke, der kan måske gælde en del andre regler, for det er
>jo noget med offentlig fremførelse, som der måske skal betales afgift af.

Ikke blot "måske", der skal ALTID laves en aftale med KODA og det er
stortset kun hvis det er ens eget musik (komposition og fremførelse) at
man kan få en gratisaftale.
--
Mvh. Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"Det med `samfundstjenstligt incitament' er noget sejlivet sludder"

Fra : ASKF

Dato : 17-06-04 09:09

Klavs Rommedahl ytrede sig i
<9afbe302.0406161246.7ff09228@posting.google.com> med dette:

[snip]
>Klart, men man skal passe på . Hvordan vil man forklare en brænding
>2 år før en reel udgivelse ????? Øh .

Ja den er nok lidt svær at bortforklare

Man kan dog ellers sætte tiden tilbage i BIOS og det vil så være den
dato der angives på skiven. Det er ret nemt at fuske med dato på filer,
hvis man kender teknikken.

>I øvrigt kopierer jeg aldrig med mere end 4 gange, jeg har oplevet for
>mange underlige fejl ? ved 8 gange og over. Og ja bare skyd skylden på
>drevet, for det er på flere forskellige .

Det er vist meget få drev der kan klare det fejlfrit ved over 4x...
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-06-04 10:22

ASKF wrote:

> Det er vist meget få drev der kan klare det fejlfrit ved over 4x...

Stort set alle gode moderne drev kan rippe fejlfrit ved f.eks. 48-speed,
hvis ellers cden er i fin stand, dvs. uden ridser og skævheder etc.
Der findes uden tvivl moderne drev som ikke kan, måske endda nogle dyre
drev. Men køb f.eks. en Liteon-brænder til 175 kroner, og du kan rippe
audio perfekt så hurtigt drevet kan læse. Jeg har lavet masser af tests
med forskellige cd'er hvor jeg læser cd'en 10 gange og sammenligner
binært. 0 fejl.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-06-04 10:24

David Rasmussen wrote:

> [...]
> audio perfekt så hurtigt drevet kan læse. Jeg har lavet masser af tests
> med forskellige cd'er hvor jeg læser cd'en 10 gange og sammenligner

Og du kan iøvrigt købe et Plextor-drev for meget få penge i dag, som i
hvert fald ripper perfekt.

/David

Fra : ASKF

Dato : 17-06-04 10:34

David Rasmussen ytrede sig i
<40d162b7$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>audio perfekt så hurtigt drevet kan læse. Jeg har lavet masser af tests
>med forskellige cd'er hvor jeg læser cd'en 10 gange og sammenligner

Kan den så også brænde fejlfrit ved hastigheder over 4x, så det også kan
læses af en diskman eller stationær cd-afspiller?

Det er ikke ved ripping jeg har oplevet de store problemer, men ved
kopiering.

Et af problemerne er det velkendte med type og kvalitet af CD-R
skiverne, der skal passe til brænderen, derfor anbefales det normalt at
man brænder med max 4x så der tages højde for disse problemer. Jeg har
dog også oplevet gode resultater med op til 16x, men det var kun på en
bestemt type CD-R, mens for alm. data brænding har der ikke været disse
problemer.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-06-04 10:48

ASKF wrote:

> [...]
> læses af en diskman eller stationær cd-afspiller?
>
> Det er ikke ved ripping jeg har oplevet de store problemer, men ved

Oh, okay.

Men ja: I min erfaring er der ikke problemer med at brænde i hvert fald
24-speed med en Liteon-brænder på f.eks. de Verbartim eller Mr. Platinum
jeg har prøvet på (deres billigste produkter).

> [...]
> dog også oplevet gode resultater med op til 16x, men det var kun på en
> bestemt type CD-R, mens for alm. data brænding har der ikke været disse

Der er jo også lige en smule mere fejldetektering- og korrektion.

/David

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 17-06-04 14:25

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message news:<40d162b7$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
> audio perfekt så hurtigt drevet kan læse. Jeg har lavet masser af tests
> med forskellige cd'er hvor jeg læser cd'en 10 gange og sammenligner

Korrekt, men her var der nu ingen der taler om ripning men direkte
kopiering. Og her er der problemer med mange brændere.
Mvh
Klavs.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-06-04 12:39

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dog også oplevet gode resultater med op til 16x, men det var kun på en
> bestemt type CD-R, mens for alm. data brænding har der ikke været disse

Jeg har personligt ikke haft problemer, og har kunnet brænde med brændernes
max hastighed. De har alle kunnet afspilles uden problemer, men hvis man
bagefter lytter til en, som kun er brændt med 4 gange, så lyder den altså
bedre. Derfor brænder jeg helst ikke musik med større hastighed. Til de
enkelte musik cd'er jeg skal brænde, kan jeg vist også godt lige få tid til
at vente på den ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Jesper

Dato : 10-06-04 22:47

Ivan V. Klattrup <nyhedsgruppespam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
Der står:

Du må ikke

• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien af andre

• Kopiere en original cd/dvd, du har lånt af en ven eller på biblioteket

• Kopiere en original dvd, du har lejet i en videobutik

• Kopiere materiale hentet på nettet, når materialet er lagt ud uden
rettighedshaverens tilladelse

• Udlåne, bytte eller sælge en kopi af en cd/dvd – eller forære den væk

• Sende en digital kopi via e-mail

• Afspille en kopi af en cd/dvd offentligt

• Bryde en kopispærring for at kopiere cd'en eller dvd'en

Det sidste er direkt forkert, CSS kodningen på DVD er blevet brudt for
5 år siden af en 15 årig norsk dreng!

Iflg. ophavsretsloven er det forbudt at bryde "effektive tekniske
foranstaltninger" mod kopiering.

Der er ingen domstol der vil finde CSS en "effektiv" foranstaltning.
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-06-04 23:22

Jesper wrote:

> Iflg. ophavsretsloven er det forbudt at bryde "effektive tekniske
> foranstaltninger" mod kopiering.
>
> Der er ingen domstol der vil finde CSS en "effektiv" foranstaltning.

En teknisk foranstaltning kan godt være effektiv, selvom der findes
værktøjer til at omgå den på internettet. Jeg er temmelig sikker på, at
enhver dansk domstol vil bedømme CSS som værende en effektiv teknisk
foranstaltning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen