Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitzafstand og ISO
Fra : Maj

Dato : 04-06-04 08:10

Når et digital kamera har blitzafstand max 3.5 m (fx Canon Ixus) er det så
med max ISO. Konkret er de 3.5 m ved kameraets højeste ISO 400 eller er det
ved laveste ISO 50?
Findes der en formel så man kan justere blitzens rækkevidde afhængig af valg
af ISO?

Venligst

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-06-04 08:33

Der plejer at være sådan en tabel med i manualen.

Ved min er det ved ISO 100. Men jeg har en tabel med mange ISO værdier. Men
det afhænger også lidt af hvor meget lys der er i forvejen synes jeg og hvor
man fotografere.

Jan

Fra : Peter Schroeder

Dato : 04-06-04 09:21

"Maj" skrev...
> Når et digital kamera har blitzafstand max 3.5 m (fx Canon Ixus) er det så
> med max ISO. Konkret er de 3.5 m ved kameraets højeste ISO 400 eller er det
> ved laveste ISO 50?

Det er faktisk et godt spørgsmål.
I princippet opgives ledetallet på en blitz altid
ved 100ISO, mens der er frit slag, når det
er rækkevidden der oplyses.
Prøv at stille ISO til automatisk valg,
tag et billede, hvor blitzen helt sikkert er
utilstrækkelig, og aflæs billedets exif-data.

> Findes der en formel så man kan justere blitzens rækkevidde afhængig af valg
> af ISO?

Det må du forklare nærmere. Hvad vil du opnå
med dette?

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-04 14:14

"Maj" <maj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> ved laveste ISO 50?
> Findes der en formel så man kan justere blitzens rækkevidde afhængig af

Der står garanteret i manualen hvorledes rækkevidden er målt.
Men alt måles i lysværdier hvor et helt trin er en fordobling eller en
halvering, afhængigt af hvilken vej (op/ned).
forøgelser af afstand eller reduction af iso beregnes som kvadratroden
reduktion af afstand eller forøgelse af iso beregnes som 2. potens

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---