Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon D70 og Nikon Capture 4.1
Fra : David List

Dato : 03-06-04 21:01

Der foelger en trial version af Nikon Capture 4.1 med den CD der
foelger med i aesken med et Nikon D70. Er der nogen D70 ejere, der har
faaet den til at virke?

Jeg har proevet paa en MS Windows XP Professional med baade CD'ens
udgave og den man kan hente paa Nikons Support site - uden held. I
Nikons eget software compatibility chart for Nikon Capture 4.1
fremgaar det at MS Windows XP skulle vaere understoettet.

Mit problem udmoenter sig i to ting:
1) Kameraet kan ikke ses.
2) NEF filer kan ikke aabnes.

Jeg har ogsaa installeret Nikon View 6.2.1 paa samme system, og med
den kan jeg fint hente fra baade kameraet og fra kortet direkte, og
behandle billederne - ogsaa NEF filer.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Gert Dyrn

Dato : 03-06-04 21:48

David List wrote:
> [...]
>
> Jeg har ogsaa installeret Nikon View 6.2.1 paa samme system, og med
> den kan jeg fint hente fra baade kameraet og fra kortet direkte, og

Hmm...jeg har ikke oplevet dette problem og kan desværre ikke hjælpe.
Til gengæld vil jeg gerne vide, hvor licensen til trialversionen købes
og hvad den koster?

Gert

Fra : HKJ

Dato : 03-06-04 21:52

"Gert Dyrn" <gert.dyrn@midtfyn.net> wrote in message

> Hmm...jeg har ikke oplevet dette problem og kan desværre ikke hjælpe.
> Til gengæld vil jeg gerne vide, hvor licensen til trialversionen købes
> og hvad den koster?

Hvis du mener til licens til en fuld capture, så gik jeg ned i den nærmeste
fotoforretninge og bad dem bestille den hjem, det kostede 1000 kr (Jeg
spurgte selvfølgelig om prisen først).

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-06-04 07:58

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> Hvis du mener til licens til en fuld capture, så gik jeg ned i den
> nærmeste fotoforretninge og bad dem bestille den hjem, det kostede
> 1000 kr (Jeg spurgte selvfølgelig om prisen først).

Amazone.com: 99$ - og så er det da i øvrigt uanstændigt, at prisforskellen
ifht. herhjemme er så enorm.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Allan E

Dato : 04-06-04 08:21

On Fri, 4 Jun 2004 08:58:14 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

>Amazone.com: 99$ - og så er det da i øvrigt uanstændigt, at prisforskellen
>ifht. herhjemme er så enorm.

~200 kr er det en "enorm" prisforskel ??

$ kurs ~= 6,5 kr/$
$99 * 6,5 = 643 kr + 160 (moms) = 803 kr
Plus evt told hvis du får det sendt fra Amazon.com (ca 140 kr med div
gebyrer) Så er prisforskellen pludselig kun 57 kr. Uanstændig
prisforskel ?? I don't know...

mvh Allan E

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-06-04 09:22

"Allan E" <allan_ege@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> $ kurs ~= 6,5 kr/$

Nope - én USD koster ca. DKK 6,08

> $99 * 6,5 = 643 kr + 160 (moms) = 803 kr

USD 99 * 6,08 = DKK 602,- ex. moms = 752,5 inkl .moms

> Plus evt told hvis du får det sendt fra Amazon.com (ca 140 kr med div
> gebyrer)

Mig bekendt er der ikke told på software.

> Så er prisforskellen pludselig kun 57 kr. Uanstændig
> prisforskel ??

Den procentvise prisforskel er rimelig stor. Du skal vel også sammenligne,
hvad produktet koster i det enkelte land - ikke hvad det koster, at indføre
produktet til DK fra udlandet. Vi betaler uhyrlige overpriser for dén slags
produkter i DK.

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Peter Rongsted

Dato : 04-06-04 13:49

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>produktet til DK fra udlandet. Vi betaler uhyrlige overpriser for dén slags

De har den her til 925,- kr inkl moms.
http://www.triogate.dk/shop/

Peter

P.S. Kender ikke shoppen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-04 14:02

Blot et enkelt spgsml:

Hvorfor er nævnte program interessant. Kan det noget de sædvanlige ( PS osv)
ikke kan ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : HKJ

Dato : 04-06-04 14:05

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message
> Blot et enkelt spgsml:
>
> Hvorfor er nævnte program interessant. Kan det noget de sædvanlige ( PS
osv)
> ikke kan ?

Ja og det kan ikke ret meget af det PS kan.

Det store fordel ved Capture er at det kan læse/SKRIVE i nef filer. Når
Capture skriver i nef filer, bliver billedet ikke ændret, men der skrives
hvilke indstillinger der skal bruges til at vise billedet. Disse
indstillinger bliver så brugt på billedet, hver gang det åbnes.
Hvis indstillingerne skal ændres, er det bare at åbne Capture og ændre dem,
udgangspunktet er staid det orginale billede unden indstillinger.

Fra : Kenneth K.

Dato : 04-06-04 18:22

On Fri, 4 Jun 2004 15:05:17 +0200, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> [...]
> dem,
> udgangspunktet er staid det orginale billede unden indstillinger.

Photoshop skriver ikke til NEF'en men husker hvilke instilinger du brugte
sidst du åbnede filen, så det giver vel samme resultat.

vh,
Kenneth

Fra : Christian

Dato : 05-06-04 14:14

Ole Larsen wrote:
> Blot et enkelt spgsml:
>
> Hvorfor er nævnte program interessant. Kan det noget de sædvanlige ( PS osv)
> ikke kan ?

Derudover kan det styre kameraet direkte fra computeren...

Fra : khs

Dato : 05-06-04 14:28

> Derudover kan det styre kameraet direkte fra computeren...

og til at lægge custom tone profiler i kameraet.

http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

Det virker også på D70.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 04-06-04 08:47

"David List" <david@davidlist.dk> wrote in message
> Der foelger en trial version af Nikon Capture 4.1 med den CD der
> foelger med i aesken med et Nikon D70. Er der nogen D70 ejere, der har
> faaet den til at virke?

Overvej om ikke C1 LE er en løsning:
http://www.phaseone.com/content/eshopnew.aspx
også til 99 USD.

Jeg bruger det selv med D70, og det virker bare!

vh
Søren H.N.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-06-04 19:36

> [...]

> Nikons eget software compatibility chart for Nikon Capture 4.1
> fremgaar det at MS Windows XP skulle vaere understoettet.

Jeg har præcis samme problem: Nicon Capture kan ikke se kameraet - hverken
på min stationære eller på min bærbare.

Når jeg slutter kameraet til USB-porten ses det blot som et ekstra drev -
selvom det godt nok trigger overførsel med NikonView.

Så jeg kunne også godt tænke mig at høre fra en, der har fået Nicon Capture
Control til at styre kameraets funktioner.

> 2) NEF filer kan ikke aabnes.

Det har jeg så overhovedet ingen problemer med - Nicon Capture Edit virker
på det smukkeste.

vh

Fra : HKJ

Dato : 06-06-04 19:35

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> [...]
Capture
> Control til at styre kameraets funktioner.

Det er hurtig fixed, gå ind i "tools" menuen og find "USB", den skal stå på
"PTP" ikke "mass storage"

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-06-04 23:53

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

>Capture
>
>Det er hurtig fixed, gå ind i "tools" menuen og find "USB", den skal stå på
>"PTP" ikke "mass storage"

Det er helt rigtigt. Det er iøvrigt i kameraets menu, at den skal sættes
til PTP. Det står forresten også i manualen

Peter

Fra : Jan Bøgh

Dato : 07-06-04 08:28

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message
> "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

> Det er helt rigtigt. Det er iøvrigt i kameraets menu, at den skal
> sættes
> til PTP. Det står forresten også i manualen

Shame on me!

Og nu har jeg i årevis skældt vores stakkels brugere ud fordi de ikke læser
de skide manualer.
Flovt!

vh

Fra : David List

Dato : 07-06-04 09:25

On Sun, 6 Jun 2004 20:36:17 +0200,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere>
wrote in <40c36250$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> "David List" <david@davidlist.dk> wrote in message

> Jeg har præcis samme problem: Nicon Capture kan ikke se kameraet - hverken
> på min stationære eller på min bærbare.

Problemet blev for mit vedkommende loest ved at saette USB mode til
'PTP'. Man skal dog stadig saette USB til 'Mass Storage' ved
overfoersler.

Hvad angaar NC's manglende evne til at se NEF filer var problemet
pludselig vaek efter en reinstallation af baade Nikon View og Nikon
Capture.