Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mine første erfaringer med Canon EOS 1D Ma~
Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 08:20

Ja, så lykkedes det sgu'.

Som ved et sandt lykketræf, går jeg ind i en fotobutik i San Diego (tak til
Michael H for adresen), spørger til lidt priser på L-optik og siger for
sjov, at han lige skal hente et 1D Mark II ude på lageret, når han nu
alligevel skal derud. Han kigger forundret på mig og siger, at de da ikke
har noget Mark II på lager, går derud, og kommer tilbage med en Mark II i en
helt ny og uåbnet kasse. Han undskylder meget, men finder ud af, at kameraet
lige er kommet på lager dagen før, og at han ikke vidste det.

Han er tilgivet!

Mine hænder ryster en smule, da jeg får lov til at pakke vidunderet ud og se
på det i levende live. Efter at have pillet ved det i et stykke tid forlader
jeg og min kollega forretningen for at kontrollere priser i andre
forretninger. Ingen kan tilsyneladende matche George's Camera & Video
Exchange mht. priser og lagervarer (min kollega havde kig på et 300D) i San
Diego, så vi vender tilbage efter et par timer, og jeg forhandler mig frem
til en OK pris på kamera samt tre objektiver (28-70/f:2.8L, 50/f1:8 og
70-200/f:4.0L) og lidt filtertilbehør mm. - kollegaen køber et 300D-kit (jeg
anbefalede ham godt nok en Nikon D70, men den fandt han for tung).

Dagen efter er vi en tur i San Diego Zoo, hvor jeg får mine første
felterfaringer med kameraet. Det er solskin, og jeg stiller kameraet til at
optage i JPEG med tidsprioritet og auto-hvidbalance. Billeder her:
www.fotolog.dk under "Day 6".

Boy, er det hurtigt, det kamera! Det er klar med det samme, og det er en
sand nydelse at trykke på udløseren og tage et par billeder lynhurtigt efter
hinanden. One Shot AF er færdig med at fokusere, før det næsten er startet,
og AI Servo fungerer som en drøm, når motivet bevæger sig (hvilket dyr ofte
gør). Kontinuerlig er næsten umulig at bruge, da der mindst eksponeres
to-tre gange, inden jeg når at slippe udløserknappen igen. Glæder mig til at
eksperimentere lidt mere med 8,5 billeder/sek.

Kameraets finish er helt i topklasse, hvilket vel også med fuld ret kan
forlanges! Det er tungt, men ligger godt i mine (store) hænder. Rigtigt
tungt bliver det med påmonteret 28-70. Et påmonteret 50mm drukner næsten og
ses dårligt på kameraet. Selv en 550EX eller en 70-200mm ser lille ud på det
kamera

Mine billeder fra San Diego Zoo viste sig at være overbelyste næsten alle
sammen. Da jeg optog i JPEG, var det begrænset, hvor meget information jeg
kunne hive ud af højlysene, så billederne er langt fra i top. Jeg har siden
eksperimenteret en del med RAW og kan konkludede (som andre før mig), at der
skal en del efterbearbejdelse til for at opnå gode resultater, men det
ekstraarbejde tager jeg gerne med. Det medleverede Digital Photo
Professional virker OK, omend ikke optimalt. Jeg glæder mig til en version 2
af dette stykke software.

Det er efterhånden tydeligt for mig, at dette kamera konsekvent stiller krav
til sin operatør - om jeg så må sige. Billeder, taget ude i min have i højt
solskin, er ofte overbelyste, men meget kan gøres, når de optages i RAW. Når
jeg efterfølgende bearbejder disse overbelyste billeder, finder jeg massevis
af information i de tilsyneladende blokkede højlys - pyha. Jeg skal vist til
at bruge eksponeringskompensation og forskellige former for lysmåling meget
mere end jeg nogensinde tidligere har været vant til.

Nå, det var lige lidt førstehåndsindtryk herfra. Kameraet lever foreløbig
til fulde op til min forestilling om, at det er et "drømmekamera". Jeg er
rigtig glad for min nye L-optik, selvom det godt nok slog bunden ud af
budgettet, men hvad gør man ikke, når priserne nu viser sig at være
vanvittigt lave?

Jeg har sluttet fred med fruen

--
-Jens B.

(Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Fra : Deaster

Dato : 02-06-04 08:39

Jens Bruun wrote:

> [...]
> godt nok slog bunden ud af budgettet, men hvad gør man ikke, når
> priserne nu viser sig at være vanvittigt lave?

Tillykke endnu engang, må man høre hvad du gav for kameraet og
70-200/L'eren ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 17:11

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke endnu engang, må man høre hvad du gav for kameraet og
> 70-200/L'eren ?

Hhv. USD 4.495 og USD 600.

Fra : Søren H. Nielsen

Dato : 02-06-04 08:41

> Kameraet lever foreløbig
> til fulde op til min forestilling om, at det er et "drømmekamera".

Tillykke med dit nye kamera. Det _er_ et super kamera.
Giv det en god legekammerat og få det absolut bedste ud af det:
http://www.c1dslr.com/

vh
Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-06-04 08:46

Jens Bruun wrote:

> [...]
> felterfaringer med kameraet. Det er solskin, og jeg stiller kameraet til at
> optage i JPEG med tidsprioritet og auto-hvidbalance. Billeder her:

Tja, mit overordnede indtryk er, at det er en stribe dårlige og
talentløse knipserier fra en zoologisk have, højlysene er udbrændt i
flere af billederne, og jeg savner også noget skarphed...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-04 09:21

Niels Ebbesen wrote:
> Tja, mit overordnede indtryk er, at det er en stribe dårlige og
> talentløse knipserier fra en zoologisk have, højlysene er udbrændt i
> flere af billederne, og jeg savner også noget skarphed...

Nu skal han jo lige lære at bruge det

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-06-04 09:46

Hans Joergensen wrote:

> Nu skal han jo lige lære at bruge det

Ja Jens Bruun skal lige lære at fotografere...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-04 09:49

Niels Ebbesen wrote:
> Ja Jens Bruun skal lige lære at fotografere...!

Well, nu har han da værktøjet.. så er der ingen undskyldning..

// Hans, der ikke selv synes han selv er særligt dygtig :)
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Morten Wartou

Dato : 02-06-04 09:55

Niels Ebbesen wrote:

> Ja Jens Bruun skal lige lære at fotografere...!

Ebbesen, hvis man selv er en ringe fotograf uden større sans for
billedkomposition eller teknik, bør man måske holde sig til en lidt mere
diplomatisk tone. Jens Bruun har, såvidt jeg ved, ikke påstået han er en
dygtig fotograf.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-06-04 11:29

Niels Ebbesen wrote:

> Ja Jens Bruun skal lige lære at fotografere...!

Sikke da et barnligt udbrud, man skulle tro det kom fra en 16 årig teenager.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 02-06-04 18:01

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke da et barnligt udbrud, man skulle tro det kom fra en 16 årig
teenager.

Hej

Det er en typisk "Niels Ebbesen", han er så skide misundelig hver gang der
en som har købt noget fedt udstyr at han per defination skal komme med en
negativ kommentar.

Tillykke til Jens Bruun med det nye kammera, jeg er også misundlig men på
den gode måde

Brian Østergård

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 02-06-04 18:11

"Brian Oestergaard" <mantabrianREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en typisk "Niels Ebbesen", han er så skide misundelig hver gang der
> en som har købt noget fedt udstyr at han per defination skal komme med en
> negativ kommentar.

Hej

Ja, vi andre har jo også en undskyldning for vores mindre gode billeder, vi
er ikke udlærte fotografer ligesom Nils, godt man sprang den uddannelse
over. Den har da ikke hjulpet Nils

Og til Jens, jeg er også skide misundelig, men glæder mig på dine vegne !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-04 23:44

On Wed, 2 Jun 2004 19:10:55 +0200, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

>Ja, vi andre har jo også en undskyldning for vores mindre gode billeder, vi
>er ikke udlærte fotografer ligesom Nils, godt man sprang den uddannelse
>over. Den har da ikke hjulpet Nils

Well, næbesen er faktisk ikke uddannet fagfotograf, kun mediagrafiker,
selv om han gang på gang prøver at overbevise os om noget andet.

Så deeeet

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 12:59

> Ja Jens Bruun skal lige lære at fotografere...!

Ja, og mens jeg så lærer det, kan jeg jo glæde mig over at være i besiddelse
af markedets pt. yperste værktøj, ikke?

Fra : Alex Linaa

Dato : 02-06-04 14:45

> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Ja, og mens jeg så lærer det, kan jeg jo glæde mig over at være i
besiddelse
> af markedets pt. yperste værktøj, ikke?

Ja, jeg ville også være ret ligeglad om mine evner som kører skulle
opdateres, hvis jeg havde en Ferrari at øve mig i

/Alex

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-04 14:55

Alex Linaa wrote:
> Ja, jeg ville også være ret ligeglad om mine evner som kører skulle
> opdateres, hvis jeg havde en Ferrari at øve mig i

Årh.. du så ikke det link med lamboghini'en der blev postet herinde
tidligere ? det er ikke helt ligemeget om man kan køre bil hvis man
har noget hurtigt :)

// Hans

Fra : Alex Linaa

Dato : 02-06-04 14:59

> Årh.. du så ikke det link med lamboghini'en der blev postet herinde
> tidligere ? det er ikke helt ligemeget om man kan køre bil hvis man
> har noget hurtigt :)

Jo, jeg så godt linket.
Men man behøver vel ikke køre over evne, hverken i en Lamborghini, eller med
et Mark II (selv om det nok kan være svært)

/Alex

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-06-04 18:32

Jens Bruun wrote:

> Ja, og mens jeg så lærer det, kan jeg jo glæde mig over at være i besiddelse
> af markedets pt. yperste værktøj, ikke?

Tja, det er sikkert et udmærket kamera, men det bliver aldrig bedre
end den fotograf der betjener det...

Men du kan jo trøste dig med, at alle støttepædagoerne har været på
banen, med moralsk støtte, og de har jo fortalt dig, at du ikke ska'
ta' dig af, at jeg har tilladt mig at bemærke, at du har inviteret
hele gruppen til at se på nogle dårlige testbilleder...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 18:41

> Tja, det er sikkert et udmærket kamera, men det bliver aldrig bedre
> end den fotograf der betjener det...

Næ, sådan er det jo ofte med den slags udstyr.

> [...]
> ta' dig af, at jeg har tilladt mig at bemærke, at du har inviteret
> hele gruppen til at se på nogle dårlige testbilleder...!

Tja, du forsøger og forsøger, Niels Ebbesen, men jeg falder ikke i. Jeg
gider ikke skændes med dig og du kan under ingen omstændigheder pille en
mikrotøddel ved min glæde over at have fået noget rigtigt lækkert legetøj,
som jeg har spinket og sparet sammen til i meget lang tid. En glæde, som er
så stor, at jeg gerne vil dele den med andre - også selvom mine første
forsøg åbenbart ikke lever op til dine høje standarder.

Din reaktion var forventelig, ligesom ovenstående, men jeg tror nok, de
fleste aner, hvad der ligger bag...

Jeg har faktisk lidt ondt af dig, Niels Ebbesen, men lad det nu ligge.

Fra : Alex W

Dato : 02-06-04 19:02

> Tja, det er sikkert et udmærket kamera, men det bliver aldrig bedre
> end den fotograf der betjener det...

.... eller omvendt kan man måske sige .....

Daws Nils .. Hvad er det du trykker knappen ned på )

Tillykke Jens ... bare man havde råd ........

Jeg havde den fornøjelse at famle og lege lidt med sådan en fyr hos Canon i
Parken da de præsenterede den. Jeg kan godt forstå at du valgte den!!!

God fornøjelse.

/Alex W

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 12:58

> Tja, mit overordnede indtryk er, at det er en stribe dårlige og
> talentløse knipserier fra en zoologisk have, højlysene er udbrændt i
> flere af billederne,

Ja, ganske som jeg selv skrev.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-06-04 09:24

Jens Bruun wrote:
> [...]
> at bruge eksponeringskompensation og forskellige former for lysmåling meget
> mere end jeg nogensinde tidligere har været vant til.

Det er det samme på et 300D, hvis man vil have ordentligt belyste
billeder i dagslys må man kompensere ned af for at undgå
overbelysning.

// Hans, der ville ønske han havde råd

Fra : C.Stensgaard

Dato : 02-06-04 09:39

Jeg er bange for at du tager helt fejl Jens,

Fruen har IKKE tilgivet ...... Om ikke så længe har hun tømt jeres
fælleskonto for indkøb af en minkpels - vel og mærke en vintermink.

"Jamen skal den var på sommertilbud...kun 187.000,- .....og den har jeg vel
omtrent ligeså meget brug for som du havde for et nyt kamera....."

Håber dit hjerte overlever fruens hævn.....ellers køber jeg gerne dit Mark
II af "Fruen på godset" når du har fået din sten med inskription "Han nåede
at tage et billede"

Claus

Fra : C.Stensgaard

Dato : 02-06-04 09:42

Der skulle jo have stået "Jamen Skat......

Fra : ChristianTC

Dato : 02-06-04 09:55

> [...]
at
> eksperimentere lidt mere med 8,5 billeder/sek.

Tillykke med kameraet, og glæder mig til at se nogle flere billeder fra dig.
Synes at billederne fra Zoo er gode. Men kender godt det med at man skal
lære kameraet at kende. Jeg finder stadig nye funktioner på mit Coolpix 4300

Mvh
ChristianTC

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-06-04 11:15

Jamen tillykke med erhvervelsen. Jeg er da lidt nysgerrig ang. hvorfor dit
valg faldt på dette kamera. Hvad havde du før?
Hvorfor købte du 28-70mm linsen og ikke 24-70mm, som er nyere og bedre?
Kan det virkelig betale sig? Jeg går ud fra at du betaler moms og told, da
du jo ellers risikerer toldernes blik, hver gang du rejser ind og ud af
landet med dette fine kamera.

Iøvrigt kan jeg anbefale RAW format og en god konverter som f.eks. C1.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole C

Dato : 02-06-04 11:18

> "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message

> [...]
Tillykke med det. - Her er så lidt "godnat" læsning, ikke at jeg vil tage
glæden fra dig, men det er nok rart at vide..
http://www.pressefotografforbundet.dk/phr/read.php?f=1&i=1011&t=1006#reply_1011

Mvh Ole
www.condrup.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 12:51

> Hvorfor købte du 28-70mm linsen og ikke 24-70mm, som er nyere og bedre?

Jeg vrøvler. Jeg købte selvfølgelig 24-70.

> Kan det virkelig betale sig?

Ja - de kunne levere, hvad andre ikke kunne.

> Iøvrigt kan jeg anbefale RAW format og en god konverter som f.eks. C1.

Kigger på den.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 19:05

> Jeg er da lidt nysgerrig ang. hvorfor dit
> valg faldt på dette kamera. Hvad havde du før?

For mange år siden havde jeg et Nikon F3, et FE2 og eget mørkekammer. Sidste
år havde jeg et Nikon Coolpix 5700, som jeg fandt alt for langsomt. Jeg
solgte det i efteråret, og har så gået og ventet på at kunne få et DSLR.
Oprindeligt bestilte jeg et 10D, men det kunne ikke leveres. Da der så
dukkede beskrivelse af 1D Mark II op, og da jeg samtidig fik rådighed over
lidt ekstra penge, så var jeg solgt.

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-06-04 23:40

> [...]
> Oprindeligt bestilte jeg et 10D, men det kunne ikke leveres. Da der så
> dukkede beskrivelse af 1D Mark II op, og da jeg samtidig fik rådighed over

Ok, bortset fra at jeg fik mig en 10D'er i efteråret, så er det stort set
samme process jeg har været igennem. God fornøjelse og ser frem til nogle
gode billeder.
Mvh, Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-06-04 12:14

"Jens Bruun"
> Ja, så lykkedes det sgu'.
> -Jens B.
>
> www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet
> (Juhuu, mangler ikke længere mit 1D Mark II, så bare vent...)

Se det er en glad amatør der vil noget, tillykke med det.!!
Vi andre venter stadig.. Hvis det blir ved på den måde ender
det måske med der kommer en ny model inden.. big sigh.. -max-

Fra : Ole C

Dato : 02-06-04 12:56

> "Jens Bruun"

> Se det er en glad amatør der vil noget, tillykke med det.!!
> Vi andre venter stadig.. Hvis det blir ved på den måde ender
> det måske med der kommer en ny model inden.. big sigh.. -max-

Ja, jeg glæder mig til at se hvad der kommer i Köln i efteråret Jeg
"lugter" en afløser for 10D ... (rent gætværk selvfølgeligt)

Mvh Ole
www.condrup.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-06-04 13:00

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg glæder mig til at se hvad der kommer i Köln i efteråret Jeg
> "lugter" en afløser for 10D ... (rent gætværk selvfølgeligt)

Det skulle vist være så tæt på officielt som det næsten kan blive, at Canon
kommer med en 10D Mark II i september.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 02-06-04 15:16

> Det skulle vist være så tæt på officielt som det næsten kan blive, at
Canon
> kommer med en 10D Mark II i september.

Det er helt sikkert at der kommer en Canon EOS 1D Mark III

--
Venlig hilsen / Best regards