øv det var en kræft-knude :(
Fra : Bettina

Dato : 04-06-04 08:24

Hej

Vores lille westi på 1½år, havde fået en knude på halsen, og da hun
kradsede i den, så det blødte, valgte vi at få det fjernet med det
samme (eller kunne man tage en prøve at den, og så evt. fjerne den
bagefter, hvis det f.eks. var noget ondt).

Jeg fik svaret i går. Det var en kræftknude :(
Puha det er altså et slag i maven, at få.

Dog mener de at de har fået det hele, men de kan ikke garanterer
noget, og hvis de har fået det hele kan det alligevel sagtens komme
tilbage, et andet sted på kroppen.
Og det eneste vi kan gøre, er kun at holde øje med om det skulle komme
nye knuder.
Det er altså hårdt ikke at kunne gøre andet....

Men vi har overvejet om det er muligt, et eller andet sted, at få
røgten (eller hvad det nu er man bruger i den sammenhæng) det område,
hvor knuden sad, så man kan være helt sikker på at de har fået taget
de hele i denne omgang.
Er det helt sindsygt, at bruge penge på sådan noget?
Jeg mener det ikke, men vil gerne høre jeres synspunkt.

Jeg ved desværre ikke lige hvad det var for en kræftform, da han sagde
nogle ord, som var uforståelige, men det finder jeg ud af, når hun
skal ned og have fjernet sting, i starten af næste uge.

Hvis der er nogen der kan huske mig, så er det mig, der ellers har
været meget uheldig med vores dejlige hund....3 dage efter vi havde
fået hende, måtte vi til dyrlægen, fordi hun havde diarre med meget
blod i...(hun havde haft det hele tiden mens vi havde haft hende, men
opdrætter sagde at vi skulle se tiden an)...desuden slem
øjenbetændelse i det ene øje, og øremider.
Efter mange måneder med forskelligt medicin til maven og øjet, kom vi
endelig over det....og her et halvt år efter får vi så denne
besked....ÆV

Hun er bare så dejlig det lille kræ, så det er synd at hun skal
igennem alt dette her. Men hun er heldigvis altså glad og livlig (i
denne omgang var hun helt normal, allerede morgenen efter operationen,
og hun var ligeglad med at de havde syet hende. Hun ville bare lege ;)

Hvordan kan så ung en hund få kræft?

Tak fordi I lyttede.

Hilsen Bettina

Fra : MGA

Dato : 04-06-04 08:50

Hej Bettina!

Jeg aner desværre ikke en dyt om kræft - men puh det må have været en hård
omgang for jer - og det må stadig være hårdt at have den uvished der er i om
det kommer igen eller ej.
Jeg føler med dig - grim oplevelse!

Knus

Mette

Fra : René Kofoed

Dato : 04-06-04 08:51

> [...]
> de hele i denne omgang.
> Er det helt sindsygt, at bruge penge på sådan noget?
> Jeg mener det ikke, men vil gerne høre jeres synspunkt.

Hej Bettina.
Sørgeligt, med en sådan kedelig besked.

Til dit spørgsmål : Hvis i mener at i vil få ro i sjælen, hvis i for hende
røntgenfotograferet, ja så er det det i skal gøre.
Der er ikke nogen der er sindsyge, fordi de bruge penge på deres hundes ve
og vel.

Det der er sindsygt, er at holde liv i dyret, for ens egen skyld, og ikke
med dyrets tarv og trivsel for øje.

Håber at alt går jer godt fra nu af, og jeres lille hund må få et godt og
langt liv, sammen med jer.
Mvh Susanne.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-06-04 09:03

"Bettina" <BettinaFS@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagefter, hvis det f.eks. var noget ondt).
>
> Jeg fik svaret i går. Det var en kræftknude :(
> Puha det er altså et slag i maven, at få.

Hej Bettina

Det er selvfølgelig lidt af et slag, som rammer hårdt. At det er en ung
hund, beskytter ikke mod den slags, men det har da sine fordele, den er
noget stærkere, og kan derfor bedre kæmpe imod det.

Hvad angår de røntgen undersøgelser som du snakker om, så tror jeg ikke det
er noget du skal overveje. Hvis det skal være noget værd, så vil det blive
så dyrt, at du kunne få en masse nye hunde. Jeg ved godt, at det aldrig
bliver den samme hund, men hunden får det ikke bedre. Det gør du sikkert
heller ikke.
Så giv du hunden et godt liv, så langt som den nu kan få. Der er ingen der
siger, at fordi den har fået fjernet en kræftknude, ikke kan dø af alderdom.

M.V.H.....Benny..

Fra : Merete

Dato : 04-06-04 09:26

Hej Betina

> [...]
> de hele i denne omgang.
> Er det helt sindsygt, at bruge penge på sådan noget?
> Jeg mener det ikke, men vil gerne høre jeres synspunkt.

Man kan ikke se kræftceller på et rtg. billede, så det ville jeg ikke bruge
penge på.
Du må håbe på at dyrlægen har fået fjernet det hele. Er knuden god eller
ondartet ?
hvis den er godartet betyder det som regel at den ikke spreder sig og dermed
ikke er så farlig.
Kemoterapi til hunde er ikke almindelig brugt i Danmark.

> [...]
> Efter mange måneder med forskelligt medicin til maven og øjet, kom vi
> endelig over det....og her et halvt år efter får vi så denne

Det er en rigtig kedelig besked at få, og det lyder som om at din lille hund
har haft nogle dårlige odss lige fra starten. Kender du noget til
forældredyrenes sundhedsmæssige status ? En del sygdomme er jo arvelige, så
måske er det også tilfældet med din hunds sygdomme.

> Hvordan kan så ung en hund få kræft?

Kræft er desværre ikke en sygdom, der kun rammer ældre individer. Der findes
feks. mange børn med kræft og man ved ikke hvorfor det både kan ramme unge
og gamle.
Kræft kan ramme mange forskellige organer, men fælles for alle former er at
det drejer sig om en ukrontrollabel celledeling, hvor de kræftramte celler
mister deres oprindelige funktion.

Hvis du vil gøre noget godt for din hund, skal du sørge for at den får en
optimal fodring. Det vil sige få kulhydrater, da kræftceller lever godt af
kulhydaterne.
Meget protein der er kropppens byggesten, for at styrke muskler,
immunforsvar osv.
Og omega 3 og 6 fedtsyrer som menes at kunne bremse kræftcellernes vækst.

Held og lykke med den lille hund. Glæd dig over hver dag du har den. Kræft
er en svær sygdom og man skal være forberedt på at det ikke altid kan lade
sig gøre at holde sygdommen i skak.

Mange hilsener

Merete

Fra : Bettina

Dato : 04-06-04 14:58

Hej Merete

Jeg ved ikke endnu om det er en ondartede eller godartede kræftform,
da jeg var forvirret til at spørge igår, men jeg får svar på det på
tirsdag, når stingene skal fjernes.
Men jeg mener desværre at han snakkede om en ondartet (men jeg vil
ikke tænke på det endnu, da jeg ikke er sikker).

Ja min hund har haft nogle dårlige odds fra starten, men nu troede vi
lige at vi var kommet over sygdom, og så kommer denne skide
kræftknude. Øv.
Nej jeg kender ikke noget til forældredyrernes sundhedsmæssige status,
og jeg kan ikke få den at vide, da jeg ikke taler med opdrætter, da
jeg har en sag kørerende mod hende, for at få hende til at betale de
dyrlægeregninger, som vi havde mange af det første års tid p.g.a.
diarre med meget blod i, og slem øjenbetændelse.

(desuden har jeg fundet ud af, at hun truer med at lægge sag an mod
mig, p.g.a. injurende indlæg her på debatten. Ja jeg har nævnt hendes
navn i indlæggene. Inge rahbek. Men hvordan kan det være injurende,
når det er sandt alt det jeg har skrevet? Ja jeg spørger bare!)

Hvilken slags foder er der meget protein i?
Vi plejer at fodre hende med tørfoder.
Men vi er villige til at fodre hende efter BARF-metoden eller andet,
som kan forbedre hendes chancer, for ikke at få kræft igen.

Hilsen Bettina

Fra : Holm

Dato : 04-06-04 11:38

> [...]
> de hele i denne omgang.
> Er det helt sindsygt, at bruge penge på sådan noget?
> Jeg mener det ikke, men vil gerne høre jeres synspunkt.

Det er aldrig en god melding at få , og da der findes så mange former for
kræft er det svært at sige om det er en agressiv type som kan sprede sig
hurtigt , eller om det er en mere fredelig type ( for så kan hunden sagtens
få et langt og godt liv ) husk at spørge dyrlægen om dette .

Mht Røngten , så kan kræft knuder ikke ses på disse ( med mindre de er
rigelig store ) der skal scannes , for sådanne , og det er ikke udbredt
blandt danske dyrlæger at gøre dette .

Jeg kan da fortælle at jeg har kendskab til en del hunde som har haft kræft
, men som lever i bedste velgående ....dyr klarer tit disse sygdomme bedre
end mennesker ...måske fordi de ikke selv er "bevidste" om deres tilstand .

I den forbindelse vil jeg lige minde jer om at I skal lade være med at ynke
hunden , men giv den alle muligheder for et sjovt og morsomt liv ...det i
sig selv er med til at holde enhver rask....glæde !!

Optimistiske hilsener Holm

Fra : trinity

Dato : 04-06-04 17:55

Hej

Jeg har selv haft en hund med kræft , den var 1 1/2 år da vi måtte
aflive den..så det rammer alle aldre. ligesom med mennesker der er jo
også børn der får denne sygdom.
Vores hund ville dyrlægen gerne røngtenfotografere for at se om der
var en knude eller ej..der var der så og derpå skulle denscannes for
at se om det var en massiv knude (kræft) uheldigvis var det kræft.
knuden sad og trykkede på luftrøret og hjertet ( kæmpe knude ) og
hunden blev aflivet.
Da knuden sad hvor den sad og omanget kunne den ikke fjernes.
Der er I jo anderledes heldigt stillet, da knuden på jeres hund kunne
fjernes.

Jeg ville høre dyrlægen om en scanning, vi gav i omegnen af 800,- for
at få scannet vores hund, så det er ikke dyrt for at få lidt ro i
sjælen....(mm at der er mere) men så ved I jo besked.

Held og lykke med jeres hund

Trinity

Fra : Hans B.

Dato : 06-06-04 12:05

Hej Bettina

Det gør mig ondt at høre, god bedring med den lille. Der er heldigivis gode
behandlingsmuligheder for vovser mod kræft.

Kan du prøve at beskrive udseendet af knoppen? Min Carin har nemlig fået en
knop i nakken. Den er nu helet v.h.a. salve med er stadig ophovnet. Dyrlægen
mente at det var et flåtbid, men jeg er nu temmelig nervøs.

Victors knop er helt afgrænset, siddet under huden, huden har let rødmen og
så er den nærmest halvkugleformet. Hud og hårsække er fine, men irriteret og
virker lidt øm.

Rigtig god bedring

Hans B

Fra : Bettina

Dato : 09-06-04 01:37

Hej Hans

Undskyld at jeg har overset dit spørgsmål.

Første gang jeg opdagede knuden, undersøgte jeg den ikke nærmere, men
troede umiddelbart at det bare var en uskadelig vorte.
Dagen efter da jeg ville undersøge den nærmere, at vores hund fået
kradset i den, så der sad tørt blod, derfor var det svært at se.

Så jeg kan desværre ikke beskrive, hvordan den var.

Hilsen Bettina

Fra : Tjinca

Dato : 08-06-04 06:32

> [...]
> røgten (eller hvad det nu er man bruger i den sammenhæng) det område,
> hvor knuden sad, så man kan være helt sikker på at de har fået taget

Hej Bettina

Det gør mig ondt at høre, jeg har selv mistet en lille hund pga. kræft, men
hun var trods alt 12 år gammel.

Mit råd til dig, er evt. at prøve at kontakte KVL, de har fået en helt ny
CT-scanner der gerne skulle kunne give dig et helt billede af hundens indre
på alle leder og kanter. Den skulle sågar være i stand til at fange svage
sener og de mindste ujævnheder i knoglestrukturen
http://www.dyrehospitalet.kvl.dk/Nyheder.htm

Jeg benytter selv KVL på trods af lange vente tider og tålmodighed med de
studerende (et eller andet sted skal vore fremtidige dyrlæger jo starte),
men mine hunde har dog altid fået professionel hjælp ved ledsagelse af en
uddannet dyrlæge.

Tjinca