Tropheus sp. 'Bulu Point'
Fra : Jan Boegh

Dato : 03-05-01 13:01

Undskyld, hvis denne meddelelse optræder 2 gange. Det gik op for mig at
linket i den første ikke var hensigtsmæssig, hvorfor jeg straks har slettet
den - men den kan tænkes at være spredt rundt før jeg fik den slettet.

Jeg har haft en interessant oplevelse med en flok Tropheus sp. 'Bulu Point'
med det kære navn 'Kirsebærmoorier'.
Da min lille historie er udstyret med billeder, har jeg smidt den på web i
stedet for at levere den her:

http://195.192.15.117/akvarium/fortællinger/bulu_point/bulu_point.htm

Mit spørgsmål går på: hvad kunne jeg have gjort anderledes, når en sådan
blandet flok skal bringes sammen.

Dernæst: Er 'Kirsebærene' ekstraordinært grove?

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-05-01 17:24

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
> [...]
> med det kære navn 'Kirsebærmoorier'.
> Da min lille historie er udstyret med billeder, har jeg smidt den på web i

Nu ved jeg jo hvor du har nogle af dem fra
Jeg ved ikke om de er extraordinære grove, men grove det er de, det synes
jeg nu alle
moorier er og det var også en af grundene til at jeg ville afhænde dem.
Det der kan undre lidt, er at i meget lang tid havde jeg forældrene
gående sammen
med en spand blandet Malawi, og det gik virkeligt fint, selvom der kun
var et enkelt par.
Men pludselig en dag, havde hannen banket, begge hunner så den ene var
død og den anden
fuldte efter kort tid senere. Hvad der udløste hans dræber instinkt, har
jeg ingen anelse om.
De Chaitikaer som jeg også havde, var tilsyneladende ikke helt så slemme,
men ikke meget.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 03-05-01 19:01

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev:

> Mit spørgsmål går på: hvad kunne jeg have gjort anderledes, når en sådan
> blandet flok skal bringes sammen.

De siger jo godt nok at man aldrig må tilføje nye fisk eller fjerne fisk
fra en bestand. Hvis man endelig skal gøre det skulle det vist være
godt at have totalt mørke i nogle dage så de ikke har så store chancer
for at finde hinanden, men jeg har aldrig selv prøvet denne metode
af.

> Dernæst: Er 'Kirsebærene' ekstraordinært grove?

Jeg ved ikke om Spec. er værre end Moori, men jeg synes at have
hørt engang at det faktisk er tilfældet.
Noget jeg har erfaret med Tropheus Moori er at der skal være masser
af skjulesteder. Mit 530 ltr. er fyldt op med sten og planter og de fleste
hunner står gemt oppe imellem planterne og kommer kun frem når de
er fyldte med rovn og trænger til at bliver tømt. Så får dog også lov til
at komme ned til hannerne som hersker i deres huler ved bunden.
I starten havde jeg et rimelig tomt akvarie med et par sten på bunden
og det gik ikke særlig godt. Det virker som om at der _skal_ være
et par syndebukke i sådan en flok og hvis den eller de syndebukke
dør, så er der bare en ny der overtager den kedelige rolle.

Min løsning var at lave mange skjulesteder og det ser faktisk ud til at
virke. De par fisk der skal have tæsk får det når de kommer frem,
men alligevel har de mulighed for at søge tilflugt og de får også noget
at æde når der bliver fodret, men når foderet er ved at slippe op, så
bliver de omgående jagtet ind imellem planter og sten igen, men de
har mulighed for at få ro.

Ude af øje ude af sind er min "teori."

Flot side forøvrigt. God historie (trods alt!) og flotte billeder. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Brian Christensen

Dato : 03-05-01 20:29

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
> blandet flok skal bringes sammen.
>
> Dernæst: Er 'Kirsebærene' ekstraordinært grove?

Hej Jan

Ja, de er fandme ikke til at blive kloge på ...så det er sku nogle sure
lærepenge man kommer til at sætte i disse forsøg med Tropheuser.

Jeg har også haft lignende oplevelser - men kun når man har for få fisk og
ejg vil sige at en flok på 8 er for lille...Eller jeg vil heller sige kan
være for lille. Jeg har haft oplevlesen med 5 mupulunguer hvor jeg i løbet
af 3 dage kun havde to tilbage fordi de først gik efter den ene hun og så
den næste. tilsidst var det faktisk kun en han og en hun der gik sammen og
de fandt ud af det. Den sidste hun flyttede jeg til mit Malawi akvarie.

Jeg har haft de samme problemer med en flok på 6 duboisier, der gik alfa
hannne også pludselig amok. han nåede kun at gøre kål på en så røg han ud.
Så det jeg tit gør er simpelthen at fjerne den dominerende han fra flokken,
så kan der meget tit falde ro over det hele.

Så større flokke og så at fjerne den dominernde han. Og så vil jeg lige til
Topheusens forsvar sige at jeg har haft og har uttallige flokke gående som
der aldrig er problemer med. Så det er ikke kun en problem fisk...

mvh.
Brian

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 04-05-01 13:40

On Thu, 3 May 2001 14:00:59 +0200, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net>
wrote:

>Mit spørgsmål går på: hvad kunne jeg have gjort anderledes, når en sådan
>blandet flok skal bringes sammen.
>
>mvh
>Jan

Jeg har ikke haft tropheus men jeg ved lidt om aggression blandt mine
malawier. Jeg har brugt lidt af filosofien bag denne indretning:

http://www.cichlidae.com/tropheus/aqua.htm

Bortset fra at det omvendte V i billedet er placeret centralt i akv.
dekorationen, har jeg sat mit tæt på sideruden. Dermed har den
dominerende han det åbne areal for sig selv.

Men inde under V i det mørke, skjuler svage individer sig ganske godt.
Så jeg er enig med Madsen i at "ude af syne, ude af sind" er en del af
problemstillingen. Men samtidig har min "førerhan" så stort et rum at
han åbenbart er tilfreds. Han patruljerer også V'et men ikke så
voldsomt.

Det har også den fordel at man faktisk får de svage individer at se
som beskuer, idet der trænger lidt lys ind i V'et. Dvs. de hænger ikke
i små huler hele dagen, undtaget når de fodres.

\carsten
------
Fjern xxx ved mail.

Fra : Madsen

Dato : 04-05-01 14:22

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev:

> http://www.cichlidae.com/tropheus/aqua.htm

Sjovt nok så har jeg også lavet min opbygning ud fra lignende model.
Jeg har en flok på 10 fisk. (4,6) og de 2 dominerende hanner har hver
sin "jættestue" i hver sine ende. De bytter aldrig plads og revirgrænsen
ligger nøjagtig på midten. Man ser dem heller aldrig rende panderne
sammen. De havde deres mundkampe i starten, men har åbenbart
fundet ud af at det ikke kan betale sig i længden. Rummet imellem
de to jættestuer i hver ende er så fyldt op med sten hvor der er godt
med huler og gennemsteder og ovenpå hele balladen er der så smidt
et par store rødder hvor der gror anubias og javabregner på.
Disse planter fungerer som skjulesteder for unger der lige er spyttet
ud og hunnerne bruger også disse planter til at gemme sig i.
Rødderne har været i akvarievand i mange år og forsurer ikke mere
vandet. Ikke ret meget ihvert tilfælde. Samtidig er rødderne ekstremt
gode for mine Xenocare som "rasper" på dem og de er også gode
som grobund for Anubias og javabregner. Bedre end hvis de bliver
plantet på sten IMO.

De to andre hanner færdes så på midten ved overfladen og kommer
sjældent ned til bunden hvor de to herskere jo holder til. Dog sker der
tit mundkampe imellem hannerne ved overfladen og dem ved bunden
og det ser ret skægt ud. Angreb fra oven ser ret effektivt ud, men
alligevel ender det altid med at de to ved bunden vinder mundkampen.

Da jeg fik flokken byggede jeg faktisk akvariet om 3 gange på 3 uger
fordi jeg kunne se at opbygningen bare ikke fungerede. Så fandt jeg
det billede som du også omtaler og så blev der en helt anden ro over
flokken. Det havde nok ikke gået hvis jeg havde lavet det så tomt som
det er vist på billedet, men hovedopbygningen er i princippet den
samme.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Stubbe

Dato : 08-05-01 01:56

"Jan Boegh" skrev d. 03-05-01 13:01 dette indlæg :
> [...]
> blandet flok skal bringes sammen.
>
> Dernæst: Er 'Kirsebærene' ekstraordinært grove?

Ja de er nogle børster de Tropheus, men jeg må nok sige det er for mig den sjovste cichlide, det jeg plejer at gøre, er at fjerne den dominerene han så der kan komme lidt fred i akvariet, så efter et par dage er der som regel en ny han der har taget over, så putter jeg den første han ned igen, så kan det godt ske at de slogs lidt i starten, men det ender som regel med at de deler akvariet op, det jeg troer er fejlen, er nok dit akvaries størelse, jeg havde Ikola på et tidspungt, den er også lidt strid, og to hanner fyldte faktisk hele mit 480L akvarie, som de delte på midten, hvor de ofte møtes for lige at pisse territoriet af. har forøvrige Ilangi i øjeblikket, som jeg syntes ikke er serlig ilter, lidt sløve, gider heller ikke rigtigt at spille op over for hunnerne

Hilsen Jan Stubbe.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-05-01 10:04

"Stubbe" <Stubbe.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]

ikke er
> serlig ilter, lidt sløve, gider heller ikke rigtigt at spille op over for

Jeg tror du har fuldkommen ret, når du fokuserer på akvariets størrelse.
Mit gæt er, at Tropheus i naturen aldrig eller kun i ekstremt sjældne
tilfælde vil skade hinanden.

Jeg tror (bl.a. på baggrund af de film, jeg har set fra Tanganyikasøen), at
de store flokke af Tropheus altid medfører små rangordenskampe - både mellem
hanner indbyrdes, men også hunner kan deltage. Men ganske ufarlige. Taberen
viser sin underlegenhed ved at svømme et par meter væk, og bliver ikke
forfulgt af den dominerende, så længe den tabende vise sin accept - netop
ved at svømme væk. Men er den naturlige underkastelsesadfærd betinget af at
man kan svømme f.eks. 1,5 m væk, så betyder det i et akvarium medføre at den
svage ikke kan vise sin overgivelse. Hvilket af den dominerende straks
opfattes som en provokation eller manglende underkastelse, hvorfor der
selvfølgeligt skal bankes videre. For kampen har ikke fået mulighed for at
afsluttes på regulær (naturlig) vis.

Så måske er Tropheus slet ikke så krigeriske - de får bare 'kortsluttet'
deres naturlige adfærd pga. af et miljø, der forhindrer den.

Jeg vil forresten ikke undlade at slutte min lille historie. De 3
overlevende (fra hvert sit akvarium) er nu plumpet ned i min malawibeholder,
der pt. alligevel er noget af en rodebutik - og de ikke så meget som krøller
et skel på hinanden.

Og nu kunne jeg egentlig godt tænke mig at prøve at føre en 3-4 stykker
sammen i den store malawibeholder og se om den brutale adfærd overhovedet
dukker op eller om jeg problemfrit kan tilsætte nye individer til flokken.

Er der nogen, der har tropheus i virkeligt store akvarier, der har gjort
nogle iagttagelser af deres adfærd, der kan be- eller afkræfte ovenstående?

Dernæst: Er der erfaringer med at kyle en flok Tropheus ned til f.eks. en
flok mbunaer? Hvordan opfører de sig her?

mvh

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-05-01 16:47

> "Stubbe" <Stubbe.news@kandu.dk> wrote in message

> Dernæst: Er der erfaringer med at kyle en flok Tropheus ned til f.eks. en
> flok mbunaer? Hvordan opfører de sig her?

Forældrene til de "Bulu Point fra" mig af, gik sammen med en blandet
spand Malawi,
og det uden problemmer, for de meste. Mødrene til ungerne, endte deres
dage i samme
spand, da hannen gik amok. 2 hunner på en dag. De andre fisk havde ikke
en skramme.

Carsten