Soekris 4801 erfaringer?
Fra : Joe Doe

Dato : 04-06-04 15:27

Jeg har bestilt en Soekris 4801 og vil have lagt en FreeBSD på den. Den skal
fungere som min router, DHCP server og firewall m.v. (med to ADSL linier som
input).

Til at starte med, vil jeg bare ligge en Monowall på den for at få lidt
erfaring, men er der andre der har nogle erfaringer med denne boks? Jeg har
søgt på Google og fundet en masse, men der er ikke SÅ mange indlæg om emnet
når det drejer sig om rent praktiske sådan-gør-du,
disse-faldgrupper-skal-du-undgå og gode-tips/løsninger m.v.

Fra : Jonathan Fromer

Dato : 04-06-04 16:12

Hej

> [...]
> mange indlæg om emnet når det drejer sig om rent praktiske
> sådan-gør-du, disse-faldgrupper-skal-du-undgå og gode-tips/løsninger

Skal du ha' en harddisk i den eller "blot" CF ?
Hvis du skal have en harddisk, saa er den mest alm. faldgruppe at man
giver den for lidt stroem, hvilket goer at den kan finde paa at reboote
i tide og utide. Man skal vist gerne op og bruge en stroemforsyning der
kan give en 12-15W.

Til dit brug, router/firewall/dhcp, ville jeg anbefale at bruge en CF.
Man har jo ikke brug for synderligt meget plads.
Jeg ville mounte / ro og smide /var og /tmp paa mfs. Logfiler skal saa
endten smides over paa en anden boks, f.eks. ved at logge direkte paa en
anden syslog "server", eller hvis de ikke er saa vigtigt saa bare
"glemmes". Paa den maade bliver der faktisk kun laest fra CF disken, og
ikke skrevet, saa den vil kunne holde i rigtigt lang tid. Selv hvis du
skriver til CF'en vil den sikkert ogsaa kunne holde laenge nok, pga.
alle de tricks der idag laves hvor kortet hele tiden soerger for at
skrive til forskellige celler.

Du kan ogsaa proeve at kigge lidt rundt paa arkivet for soekris-tech
listen, http://cinematic.forko.com/pipermail/soekris-tech/ , der er
masser af inspiration og gode raad.

/Jonathan Fromer (der er _meget_ glad for sin net4501 ;o )

Fra : Joe Dow

Dato : 04-06-04 17:19

> Skal du ha' en harddisk i den eller "blot" CF ?

Jeg tror det bliver en 512MB CF. Jeg kan ikke vurdere hvor meget min kernel
vil fylde, men 512MB må da være nemt at kunne overholde.

> [...]
> giver den for lidt stroem, hvilket goer at den kan finde paa at reboote
> i tide og utide. Man skal vist gerne op og bruge en stroemforsyning der

Jeg har overvejet en HD til logfiler men i v1.0 (hvis man kan kalde det
dét), køre jeg blot syslog til en anden server. Jeg kan heller ikke vurdere
hvad der vil ske hvis man bare slukker for routeren mens harddisken køre -
man skal jo helst lukke rigtigt ned, men det er jo ikke så nemt uden
tastatur.

Hvor meget strøm giver den PSU man køber med som standard?

> Til dit brug, router/firewall/dhcp, ville jeg anbefale at bruge en CF.

Jeg havde tænkt (sammen med harddisken), at der også skulle en webserver på
med MySQL (det er lidt nemmere med MySQL fremfor flade filer).

> Jeg ville mounte / ro og smide /var og /tmp paa mfs. Logfiler skal saa

"mfs"? Jeg går ud fra, at du med dette mener en RAM disk? Der er 128MB RAM
på boksen, så der burde jo også være plads til lidt lokal-log.

> Du kan ogsaa proeve at kigge lidt rundt paa arkivet for soekris-tech
> listen, http://cinematic.forko.com/pipermail/soekris-tech/ , der er
> masser af inspiration og gode raad.

Tak - det ser også ganske brugbart ud (der er i hvert fald en masse)

Fra : Rasmus Riber

Dato : 04-06-04 18:08

"Joe Dow" <nowhere@invalid.xyz> wrote in message

> [...]

> "mfs"? Jeg går ud fra, at du med dette mener en RAM disk? Der er 128MB RAM
> på boksen, så der burde jo også være plads til lidt lokal-log.

tror manden lavede en stavebøf han mente NFS :).

Mvh
Rasmus Riber

Fra : Joe Doe

Dato : 04-06-04 17:25

> [...]
> når det drejer sig om rent praktiske sådan-gør-du,
> disse-faldgrupper-skal-du-undgå og gode-tips/løsninger m.v.

En anden ting jeg kunne tænke at vide mere om er hvordan man rent praktisk
kompilere en ny FreeBSD kerne og smider over på CF kortet?

Jeg kan jo ikke gøre det på selve CF kortet mens den sidder i boksen og jeg
har kun erfaring med at bygge kerne på en "rigtig" FreeBSD maskine med
harddisk/CD drev osv. men det er vel lidt svært at få det smidt fra denne
harddisk og til CF kortet? Eller kan man tage et image af harddisken?

Fra : Joe Doe

Dato : 07-06-04 10:43

> En anden ting jeg kunne tænke at vide mere om er hvordan man rent praktisk
> kompilere en ny FreeBSD kerne og smider over på CF kortet?

Ingen der ved lidt om det (så jeg kan se nærmere på det inden min Soekris
kommer)?

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 21-07-04 17:37

Hej,

Kunne være rart, hvis du gad underskrive dine indlæg med dit eget
navn...

> Ingen der ved lidt om det (så jeg kan se nærmere på det inden min
Soekris
> kommer)?

Du kan gøre det på flere måder:

F.eks. køb en CF-læser til din computer. Overfør imaget til CF-disken
via denne læser.

Eller boot Soekrisen med PXE over netværket. Hent et image over
netværket og skriv det på CF-disken som sidder i Soekrisen.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/