Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lup til negativer
Fra : John Nissen

Dato : 01-06-04 15:18

Hej!

Er der nogen der ved om der findes et sted på nettet, hvor man kan købe en
lup til at nærstudere sine negativer?

Kan man ligeledes købe en slags lampe, som man kan ligge negativerne ovenpå?

På forhånd tak!

John

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 01-06-04 15:43

www.speedgraphic.co.uk har utroligt meget af sådan noget...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-06-04 15:51

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev :

>Er der nogen der ved om der findes et sted på nettet, hvor man kan købe en
>lup til at nærstudere sine negativer?
>
>Kan man ligeledes købe en slags lampe, som man kan ligge negativerne ovenpå?

Tjah, Hama har to lyspulte at vælge imellem.
Søg på lyspult på http://www.hama-danmark.dk/
(Elendig side, virker kun i IE).

Nogen lup har jeg ikke kunnet finde, men det har fandtes, så jeg
ville gå ned til min fotohandler og spørge, ellers må andre
luppe, da kunne bruges.

Noget link til køb på nettet har jeg heller ikke.
--
Knud

Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 01-06-04 15:52

Du tænker nok på et lysbord. Det og en lup kan købes i enhver
respektabel (og nok også et par urespektable) fotoforretning(er). Uden
at have undersøgt markedet kan man vel købe de allerbilligste lysborde
for 500-600 kr. ?? Købte en udmærket 8x lup i Bingo foto for et års tid
siden til 80,- kr.

Men hvis det *skal* være på nettet, kan jeg nok ikke hjælpe dig udover
at henvise til google :)

Iøvrigt er et lysbord ikke så svært at lave selv. Det eneste du behøver
er en mat glas/plexiglas plade. De er ganske vist lidt dyre, men måske
du har noget liggende. Man kan sikkert også ligge et stykke hvidt klæde
mellem to stykker glas/plastic (for at holde det glat/stramt).
Nedenunder ligger du så en lampe; en skrivebordslampe med aflangt hoved
(lysstofrør) virker fint for mig, men jeg har også brugt en helt
almindelig 60W pære, selvom lyset dermed bliver rimeligt ujævnt fordelt.
Det afhænger vel af hvor meget og hvor seriøst det skal bruges. Og man
kan selvfølgelig også lave en kasse til det hele hvis man er rigtig god
til værktøj :)

/Simon

PS: Jeg har forgæves forsøgt at ligge mine digitale positiver op på mit
lysbord... hvad mon er galt?

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-06-04 16:06

On Tue, 01 Jun 2004 16:52:11 +0200
Simon Veith Reinholt <haze@ostenfeld.ugyldig.dk> wrote:

> [...]
> men måske du har noget liggende. Man kan sikkert også ligge et stykke
> hvidt klæde mellem to stykker glas/plastic (for at holde det

gå ned i den lokale maler/hoppy/bygge-shop og køb en sprydåse med mat
lak. sprøjt dette på den side af glaspladen som skal vende ned mod lyset
og wupti så har du en perfekt mat glasplade.
en spray koster vel 25kr og en glasplade kan fåes for under 100kr hvis
man ikke ønsker 5mm+ i tykkelse.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!