Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografere mennesker i offentligt rum
Fra : lehd

Dato : 31-05-04 14:29

Jeg er medlem af en forening og har taget en del billeder i foreningens
lokaler, også af medlemmerne.
Den nuværende formand mener han skal bestemme om jeg må offentliggøre noget,
og siger jeg kun må fotografere efter hans tilladelse.
Nu er det jo sådan at det er foreningens lokaler og ikke formandens , og dem
der er på mine billeder bliver fotograferet åbenlyst.
Nogen der har et bud ? det er jo et offentligt tilgængeligt hus og voksne
mennesker der ikke fotograferes i situationer der kan bruges mod dem
mvh Kirsten

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 31-05-04 16:07

Hej Kirsten - jeg synes det er vanskeligt for det er
som sådan ikke offentligt rum - du kan ikke blot gå
fra gaden og ind ....

Jeg skal ikke være så klog men det kommer vel også
an på hvad det er for en forening ....

Jeg er da ikke sikker på at jeg selv vil udstilles uden
at blive spurgt hvis det evt. var en politisk forening ...

For mig er der ingen tvivl det er ikke som sådan -
offentligt rum hvilket jeg ville respekterer ... og frem
for alt spørge de på billederne vedkommende personer.

Med venlig hilsen
K.G.
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. DK- 9900 Frederikshavn

Dette kan hverken formand eller andre ta' stilling
til ...

Fra : emj

Dato : 31-05-04 16:18

On Mon, 31 May 2004 15:28:33 +0200, "lehd" <lehd@slaegt_slettes_.dk>
wrote:

> [...]
>Nogen der har et bud ? det er jo et offentligt tilgængeligt hus og voksne
>mennesker der ikke fotograferes i situationer der kan bruges mod dem

Er det en offentlig forening eller en privat forening?
Hilsen emj

Fra : lehd

Dato : 31-05-04 17:27

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det en offentlig forening eller en privat forening?
> Hilsen emj

Hej
Det er en forening for alle over 50 år, og dørene er åbne alle kan komme
og gå, der laves åbent hus hvor der sælges de ting der laves på de
forskellige værksteder, og der er åbent for børnebørn i feierne.
Det kom bare bag på mig da Formanden sagde til mig at han skulle spørges,
og jeg opfattede det faktisk som en *magtdemonstration*
Jeg har leveret et par billeder til avisen af nogle personer fra
malerværkstedet som jeg selv går på, og disse billeder er taget til samme
brug, da de skulle have udstilling.
Selv mener jeg at personer på mine billeder kan sige fra, men ikke
formanden ?

mvh Kirsten

Fra : emj

Dato : 31-05-04 18:05

On Mon, 31 May 2004 18:27:04 +0200, "lehd" <lehd@slaegt_slettes_.dk>
wrote:

> Hej
> Det kom bare bag på mig da Formanden sagde til mig at han skulle spørges,
>og jeg opfattede det faktisk som en *magtdemonstration*

Det synes jeg bestemt ikke, at det er. Jeg synes, han skal genvælges

> Jeg har leveret et par billeder til avisen af nogle personer fra
>malerværkstedet som jeg selv går på, og disse billeder er taget til samme
>brug, da de skulle have udstilling.

Det er kun i orden, hvis personerne på billedet har givet dig grønt
lys for offentliggørelsen. Det er dit ansvar, at du har den slags i
orden, før du giver billeder videre til avisen.
Jeg ville blive stjerne tosset, hvis jeg så mit selv i avisen, blot
fordi en original med et kamera synes, at mit billede skulle i avisen.

> Selv mener jeg at personer på mine billeder kan sige fra, men ikke
>formanden ?

Personerne på dine billeder skal ikke sige fra, du er forpligtet til
at spørge dem, om de vil acceptere at du offentliggør de billeder, som
du har taget af dem.
Hvis du derimod tager et billede ud over hele salen, så det ikke er
enkelte personer, som fremstår som hovedmotiv, så er det OK.
Hilsen emj

Fra : lehd

Dato : 31-05-04 18:49

> [...]
> Hvis du derimod tager et billede ud over hele salen, så det ikke er
> enkelte personer, som fremstår som hovedmotiv, så er det OK.

Hej
De billeder der kom i avisen tog jeg pr opfordring fra de personer der er
på billederne, så ingen kom uforvarende i avisen.
Og naturligvis tager jeg ikke enkeltpersoner og publicherer uden aftale,
men netop billeder fra arrangementer hvor der er mange personer...
Men spørgsmålet er jo om det er formandens beslutning der gælder ?
ps. han får ikke min stemme

mvh Kirsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-05-04 22:28

"lehd" <lehd@slaegt_slettes_.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men netop billeder fra arrangementer hvor der er mange personer...
> Men spørgsmålet er jo om det er formandens beslutning der gælder ?

Der er, som jeg ser det, tale om to forskellige ting her:

1) Billeder af ankeltpersoner, der ønsker eller giver tilladelse til
publicering. Hvis man ikke kan identificere stedet, kommer det ikke
overhunden ved, men kun de enkelte, du fotograferer
2) Ved fællesarrangementer synes jeg at overhunden har ret til at blande
sig. Han/hun står vel som en slags ansvarlig for hvad der sker og hvad der
vises udad til. Det skal selvfølgelig ikke forhindre en fornuftig og høflig
optræden.

Men jeg kender ikke den specifikke jura - og juraen rækker jo ikke længere
end til retspraksis.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-06-04 00:46

lehd wrote:

> Nogen der har et bud ? det er jo et offentligt tilgængeligt hus og voksne
> mennesker der ikke fotograferes i situationer der kan bruges mod dem

Dine spørgsmål er lidt vanskelige at besvare, dels fordi jeg ikke
kender de eksakte forhold og omstændighedder, og så er du måske ude
i et grænsetilfælde.

Men hvis det er en kommunal ældreklub, der drives i kommunens
lokaler, og hvis det er sådan, at det ikke er møder med dagsorden og
referat, men blot et værested, hvor medlemmer kan komme og gå som
har lyst, og hvis ikke medlemmer også må og kan besøge lokalerne, så
er det tæt på at være et offentligt tilgængligt sted.

Som eksempeler kan jeg nævne, at et bibliotek og en idrætshal i
princippet er offentlig tilgængligt område, en håndboldsklubs
formand kan ikke forbyde fotografering i hallen.

Men hvis det er en privat forening, som måske låner, lejer eller
ejer nogle lokaler, så er det privat område, og du skal evt. ta' et
kik i foreningens vedtægter, i dem står der nok ikke noget om
fotografering, men der står nok et eller andet omkring formandens
beføjelser.

Og så skal du bare lave dit hjemmearbejde, og være klar med nogle
vedtægsændringer til den næste generalforsamling, for selvfølgelig
er det noget pjat, at en formand i en pensionistforening render og
leger barnepige, for man skulle vel mene, at folk over 50 er voksne
og selv er i stand til at sige fra, hvis de ikke vil fotograferes.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per F Andersen

Dato : 01-06-04 08:32

Når personerne på bilederne selv har opfordret til at tage billederne kan
det aldrig være formandens kompetence at bestemme om de må publiceres, og så
længe de involverede selv aftaler hvad der skal ske kan det næppe nogensinde
blive det med mindre lokalerne er at betragte som hemmelige!

Men hvis ikke personerne har vidst at de skulle publiceres skal de spørges
inden dette sker.

Det er næppe at betragte som et offentligt område, da det er en privat
forening, og billederne er taget ved et almindeligt møde i foreningens regi.

mener jeg, mvh per

weblog: http://javist.smartlog.dk
fotos: www.javist.dk
www.grafolog.dk