Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Flash....
Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 21:25

Man er sgu lidt bange for at få investeret i det forkerte.....

Min 1. spørgsmål er findes der forskellige sokler til Flash/blitz eller er
det en stor og dejlig standard???
Hvis der kun findes 1 type må det jo betyde at alle mærker kan passe til mit
Canon 10D..

Findes der en side med forklaring og tests af forskellige flash??

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : HKJ

Dato : 30-05-04 21:34

"jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> det en stor og dejlig standard???
> Hvis der kun findes 1 type må det jo betyde at alle mærker kan passe til

Både og.

Alle flash har midterbenet tilfældes, det betyder at alle kamera kan bruge
alle flash, men kun manuelt.
Alt automatik skal passe til de enkelte fabrikater, men en enkelt
undtagelse:
Nogle flash har indbygget lysmåler, så de kan tilpasse lyset til en bestemt
blænde (Aperature eller A mode), hvis kameraet så er stillet på den blænde,
vil det give et brugeligt resultat (for det meste).

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 21:44

> [...]
blænde,
> vil det give et brugeligt resultat (for det meste).

Dvs. for at opnå det bedste resultat bør man købe en flas af samme producent
som kameraet.?!?!?

Jeg har siddet og kigget lidt på nettet og på tenikdirect.de fandt jeg 3
flash 220EX 420EX og 550EX
www.dba.dk har jeg fundet flg ved en søgning på "speedlite" 199A, 244T,
277T, 300EZ, 380EX, 430EZ

Hvad betyder alle disse navne??
Kan man tyde noget ud fra tallet og bogstavet eller er de helt "vilkårlige"

Kan man regne med at 500 serien er top klassen og 200 serien er økonomi
klassen

og hvad betyder A T EZ EX osv....???

Findes der en side der kan forklare dette???

Det er sgu rart med en NG der er hurtig til at svare..:)

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 22:03

Hvis du vil have noget som helst ud af automatikken i kameraet skal du bruge
en Canon EX model, Sigmas 500 kan dog udføre nogle af de ting canon 550EX
kan, til ½ pris. Alle andre modeller kan kun anvendes i ren manuel.
Ældre blitze skal du undgå, idet de kan have spændinger på flere 100 volt på
soklen, da ældre kameraer havde kontakter til udløsning af blitz, men nye
kameraer med elektronisk styring kan slet ikke lide så høje spændinger.
De der ikke hedder EZ eller EX er oldgamle, fra før EOS tiden.
Canon frigiver ikke data for deres blitzprotokol eller -snitflade, så det er
altid lidt risikabelt at købe uoriginalt udstyr, idet dette er designet ved
at måle og hacke på et eksisterende kamera. Der er også en risiko for at den
uoriginale blitz ikke vil være kompatibel med den næste Canon model, men fy
for den, hvor er de originale modeller dyre.

Poul
køber til en 550EX

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 22:05

> De der ikke hedder EZ eller EX er oldgamle, fra før EOS tiden.

Jeg syntes ikke at kunne se nogle nye EZ modeller de få steder jeg har
kigget, er EZ modellen en ældre model end EX??
--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 23:14

<svar_i_gruppen> wrote:
> Hvis du vil have noget som helst ud af automatikken i kameraet skal du bruge
> en Canon EX model, Sigmas 500 kan dog udføre nogle af de ting canon 550EX
> kan, til ½ pris. Alle andre modeller kan kun anvendes i ren manuel.

Årh, der findes nu også andet der kan virke med en EOS-10D, fx. Metz
54 mz3 + Canon SCA.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 23:24

> Årh, der findes nu også andet der kan virke med en EOS-10D, fx. Metz
> 54 mz3 + Canon SCA.

He he ja nu sker der noget....
Lad os få en lille diskution.....

Hvad får jeg ud af at købe et Metz altså udover at spare nogle grunker??

Min mening er at 2 produkter af samme mærke er trimmet til at være optimale
sammen..
Da de er produceret til lige dette foremål...
Selvfølgelig alt med måde...:) for man kan da få mange kopi ting som er
ligeså gode eller bedre til en lavere pris, batterier for eks...

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 23:48

jabbe(4k) wrote:
> Hvad får jeg ud af at købe et Metz altså udover at spare nogle grunker??

Du sparer vist ikke ret meget, Metz koster ca. det samme.. Til
gengæld er en Metz mere fremtidssikker, og skulle i følge dem der
har den virke rigtigt godt..

Jeg regner også med at købe en Metz når jeg får råd.

> Min mening er at 2 produkter af samme mærke er trimmet til at være optimale
> sammen..

Optimalt og optimalt.. når vi snakker om flash drejer det sig vel
basalt set om at få fyret noget lys af, og helst i tilpas mængde og
i den retning man gerne vil have det afsted i Det burde vel være
forholdsvist simpelt.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Jan F.

Dato : 31-05-04 08:43

> Du sparer vist ikke ret meget, Metz koster ca. det samme.. Til
> gengæld er en Metz mere fremtidssikker, og skulle i følge dem der
> har den virke rigtigt godt..

fremtidssikker.., det er den ikke, måske mere fleksibel hvis du skifter
kameramærke.

--

Jan F.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 31-05-04 08:54

> [...]
> basalt set om at få fyret noget lys af, og helst i tilpas mængde og
> i den retning man gerne vil have det afsted i Det burde vel være

Det gælder jo også om at det er på det rigtige tidspunkt...
For hvis den er for lang tid om at reagere er det jo også et problem...

Der må da være forskellig reaktionstid på de forskellige mærker....

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : HKJ

Dato : 30-05-04 22:05

"jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> Dvs. for at opnå det bedste resultat bør man købe en flas af samme
producent
> som kameraet.?!?!?

Eller en der er kompatibel med.

> [...]
> 277T, 300EZ, 380EX, 430EZ
>
> Hvad betyder alle disse navne??
> Kan man tyde noget ud fra tallet og bogstavet eller er de helt

Næsten vilkårlig
Bogstaverne er Canon specifik og bruges til at fortæller hvad generation
flashen er, EX er den nyeste.
Jeg mener også at større tal generelt er bedre flash, dvs. kraftige og med
flere funktioner.

> Findes der en side der kan forklare dette???

Mon ikke Canon har noger på deres hjemmeside.

Ellers er der en artikel her:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Men den er nok lidt mere omfattende, end du har brug for.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 22:07

> Mon ikke Canon har noger på deres hjemmeside.

Det er ikke lykkeds mig at finde noget på deres hjemmside...

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : HKJ

Dato : 30-05-04 22:20

> Det er ikke lykkeds mig at finde noget på deres hjemmside...

Så må du jo "nøjes" med mit link.

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 22:44

> Så må du jo "nøjes" med mit link.
Det ser også ud til at være et yderst kompetent link...
Det siger jeg ihvertfald mangetak for...
--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-04 22:23

"jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> Det er ikke lykkeds mig at finde noget på deres hjemmside...

Ja undskyld, men det står jo her, du kan kun bruge EX, ellers er det rent
manuelt!!
EZ er ældre, men det er ligegyldigt, de kan også kun bruges i manuel !!:

Fra : Jan F.

Dato : 30-05-04 23:29

"jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke lykkeds mig at finde noget på deres hjemmside...

http://www.usa.canon.com/html/cameras_speedlite/index.html

Hej "Jabbe"

Du skal udelukkende gå efter EX-serien, helst 420EX eller 550EX.

--

Jan F.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 23:15

jabbe(4k) wrote:
> Det er ikke lykkeds mig at finde noget på deres hjemmside...

Til gengæld står der faktisk i din manual hvilke flashunits fra
Canon du kan bruge til dit kamerahus.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 30-05-04 23:29

> Til gengæld står der faktisk i din manual hvilke flashunits fra
> Canon du kan bruge til dit kamerahus.

Så vel dokumenteret syntes jeg nu ikke det står i manualen, men ok havde
ikke lige kigget der..:)
--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-05-04 23:48

jabbe(4k) wrote:
> Så vel dokumenteret syntes jeg nu ikke det står i manualen, men ok havde
> ikke lige kigget der..:)

Hm, det har jeg faktisk heller ikke, jeg har 300D, og i dens manual
står det

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Mark Holm

Dato : 01-06-04 08:33

> Det er ikke lykkeds mig at finde noget på deres hjemmside...

Du kan finde det her:

http://www.usa.canon.com/html/cameras_speedlite/index.html

/Mark

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 01-06-04 08:31

> Du kan finde det her:
>
> http://www.usa.canon.com/html/cameras_speedlite/index.html

Har været inde på den side og fandt noget mange tak..:)

--
J@bbe
Kvinder:er jo psykopater

Fra : Mic Holm

Dato : 31-05-04 12:06

Du skal købe en Canon EX flash.

220EX kan kun kigge lige frem. Dur ikke.
380EX kan kigge opad, men ikke til siden. Ikke godt, for hvis du vil tage
billeder på højkant, er op jo til siden.
420EX kan kigge op og til siden. Løser de fleste opgaver.
550EX er større end 420, men meget kraftigere. Jeg har taget et billede af
Rådhusuret på Rådhuspladsen i kbh. med en 550EX i total mørke. - Det er ca.
15 meter.

420EX og 550EX kan desuden fjernstyres med infrarødt lys (med en ST-E2) og
en 550EX kan styre andre 420 eller 550'ere.

Sigmas 500 serie virker vist også, men der er flere der får tilfældige fejl,
hvor eet eller flere billeder i en serie er under eller overexponeret. Det
er vist kun Canons EX serie der rigtig virker.

--Michael, som har en 380EX, og en 550EX.