Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forholdet mellem megapixels og papirstørre~
Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-04 10:05

Hej Alle

Jeg plejer at være ret god til søgninger på google, så kan jeg altså
ikke finde en oversigt over hvor mange megapixels man skal have for, at
få fx et fornuftigt 10x15-papirbillede i sidste ende.

Jeg ved naturligvis, at jo flere jo bedre. Og jo færrere jo værrere.

Men hvad vil være "smertegrænsen" for en helt alm. person som
undertegnede, der ikke stiller store nørdede* krav til billedet udover,
at belysningen og skarpheden skal være i orden.

*: positivt ment

Jeg er nemlig på jagt efter et godt digitalt kamera....Den økonomiske
smertegrænse er ved 3k for selve kameraet.
Ekstra tilbøret må gerne komme oveni fx lader, taske, hukommelseskort
(256Mb for jeg gider ikke skifte særlig tit).

Brugen af kameraet vil oftest være til fester og øvrigt socialt samvær i
gode venners lag.
Det er jo oftest at sjove situationer opstår ret spontant, så
hastigheden af kameraet skulle også gerne være over middel (hvad det så
end er). Og hastigheden for at kameraet igen er klar, tja gerne hurtig.

Jeg tænker her på HP 945 incl. Docking-station (så kan man lade
batterierne op, mens de sidder i kameraet [eller det en go' ide?])
Ulempen ved kameraet er så, at det fylder meget. Tilgengæld er der
masser af optisk zoom....Og prisen, tja der kører en kampagne i
øjeblikket, hvor man kan få 500 kroner rabat på dyret.

En funktion som jeg savner ved mange kameraer er, at man kan vippe selve
LCD-displayet. Man kan tage faktisk tage rimelig gode billeder ved bare
sidde ned og fotografere folk uden at de egentlig er klar over, at de
bliver fotograferet lidt a la periskop-metoden (man kan observere uden
selv at blive observeret og derved opnå en større naturlighed i de
observedes adfærd).
OG ja, før jeg gemmer billederne og/eller offentliggør dem, så får jeg
naturligvis vedkommendes tilladelse til dette.
Så kunne man få et kamera med en sådan vippe-halløj, så ville det bare
være perfekt.

Input til kamera-modeller er mere en velkomne.

mvh

Carsten Riis

Fra : HKJ

Dato : 30-05-04 10:12

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
> Jeg plejer at være ret god til søgninger på google, så kan jeg altså
> ikke finde en oversigt over hvor mange megapixels man skal have for, at
> få fx et fornuftigt 10x15-papirbillede i sidste ende.

http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/maskiner-apparater/computer/digita
le-billeder/koeb-af-kamera/oploesning/

Gang de to tal sammen og divider med 1000000, så har du antal megapixels

Fra : Børge Larsen

Dato : 30-05-04 10:43

Kig her: http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-05-04 11:25

> Jeg plejer at være ret god til søgninger på google, så kan jeg altså
> ikke finde en oversigt over hvor mange megapixels man skal have for, at
> få fx et fornuftigt 10x15-papirbillede i sidste ende.

for 10x15 billeder er 1,3 megagixels nok til gode billeder.

Derfor synes jeg efterhånden også at megapixel ræset er ved at blive en
smule latterligt...

--
Martin Kaltoft

Fra : Richard

Dato : 30-05-04 11:55

Carsten Riis wrote:

> Jeg plejer at være ret god til søgninger på google, så kan jeg altså
> ikke finde en oversigt over hvor mange megapixels man skal have for, at
> få fx et fornuftigt 10x15-papirbillede i sidste ende.

Så har din Google nok overset et svar i en anden tråd desangående fra i
går nat:

<www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt_dpi_udskriftsstoerrelse.shtml>

> Men hvad vil være "smertegrænsen" for en helt alm. person som
> undertegnede, der ikke stiller store nørdede* krav til billedet udover,
> at belysningen og skarpheden skal være i orden.

Du kan tage de nævnte DPI-værdier for pålydende og vælge et 2 MB-kamera,
hvis du er ligeglad med, at ca 1/3 af de optagne pixels (farvepunkter)
forsvinder, når dets controller danner billedet. Er du den mistroiske
type, der gerne vil være sikker på, at dit 2 Mpix-foto indeholder
billedinformation nok til et 10x15 - evt efter lidt beskæring - tager du
et 3 Mpix-kamera

Men du bør i højere grad vælge digi-kamera efter god optik, ønsket
batteri-levetid, udstyr etc end et højt Mpix-tal alene. Blandt de
etablerede, velrenommerede kameraproducenter finder du sikkert hurtigt
et kamera, der opfylder dine betingelser, hvad enten det så er på 2
eller 3 Mpix

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-05-04 12:59

Carsten Riis wrote:

> Jeg plejer at være ret god til søgninger på google, så kan jeg altså
> ikke finde en oversigt over hvor mange megapixels man skal have for, at
> få fx et fornuftigt 10x15-papirbillede i sidste ende.

Jeg har lavet denne side, som fortæller om, hvor stor opløsning der
skal bruges til forskellig tryk- og printmetoder.

http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm

Nederst på siden kan du se, hvor mange pixel forskellige størrelser
fotografisk print kræver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-05-04 18:04

Carsten Riis wrote:

> [...]
> være perfekt.
>
> Input til kamera-modeller er mere en velkomne.

tja, jeg har dykket ned i Digitalkamera-univeset.

Og nu har jeg fundet Canon A80

hvor priserne starter ved ca. 2700,-

Skulle man tro
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_a80

så er det ikke et helt dårlig kamera.

Hvad siger I

HP 945 el. Canon A80

Evt. personlige erfaringer vil jeg også være glad for.

mvh

Carsten Riis