Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Olympus C350 og snebolde
Fra : Rene G.

Dato : 29-05-04 22:39

Jeg har subj, og både mig og min kammerat har problemer med hvide
'snedbolde' på billederne når vi bruger blitz....
Man kan tage 2 billeder kort efter hinanden... der er 'snebolde' på det ene
billede men ikke det andet...
Olympus siger det er støv i luften der reflekterer og at det er fordi
kameraet har så lille en blænde...
Kender I til fænomenet??
Det er sq surt det ødelægger 1/4 af alle blitzbilleder...

--
Mvh.
Rene' Godskesen

Fra : TommyBoy

Dato : 29-05-04 23:01

Har prøvet at tage blitz-billeder i en støvet kælder, hvor støvet ikke var
synligt for øjet, men skabte "sne-bolde" på billedet. Det kan nok kun undgås
ved at bruge en større blænde (mindre blænde-tal), eller ekstern blitz, som
ikke oplyser alt støvet lige foran linsen. Eller ved at støve lidt af

Det har ikke noget med kameraet at gøre som sådan. Der vil ske det samme
hvis du prøvede at tage et billede med blitz i snevejr

MVH Tommy