Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gråkort og hvidbalance
Fra : 2rb1

Dato : 28-05-04 12:27

Sidder og laser en gammel manual til et kodak Dcs 520 og i den står det at
man kan bruge et gråkort til at indstille hvidbalancen. Det er vel rigtigt
når det står der, men er der fordele eller ulemper ved at bruge gråkortet
frem for at bruge et stykke hvid papir?

Mvh. 2rb1

Fra : TommyBoy

Dato : 28-05-04 12:40

"2rb1" <Jule@manden.dk> wrote in message

> [...]
> når det står der, men er der fordele eller ulemper ved at bruge gråkortet

Kan jeg ikke forestille mig... Et hvidt stykke papir er jo også gråt hvis
det ikke eksponeres ordentligt. Hvidbalancen er jo også ligeglad med
eksponeringen ellers, så det er vel ligegyldigt om papiret er gråt eller
hvidt!

MVH Tommy

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-05-04 12:37

2rb1 wrote:

> [...]
> når det står der, men er der fordele eller ulemper ved at bruge gråkortet

Start PhotoShop, og lav så et greyscale billede med 50% sort,
herefter omdanner du billedet til RGB, og måler i det grå feldt.

Prøv at gentage processen, hvor du laver er 100% hvidt billede.

Du vil så konstatere, at kameraet bedre kan afballancere alle 3
farver på et gråkort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen