Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uskarp fremkaldelse
Fra : John Nissen

Dato : 28-05-04 10:30

Hej!

Jeg har netop fået 3 film fremkaldt hos Kvickly. Jeg er MEGET ked af
kvaliteten af billederne. Samtlige 108 billeder er uskarpe. Jeg synes det
virker usandsynligt, hvis det er mig der ikke har kunnet stille skarpt på
samtlige motiver.

Kan en fremkaldelse virkelig være så dårlig? Jeg håber sandelig ikke at min
negativer er ødelagt. Nogen gange har der også været en stribe henover
billederne, som også har været på negativerne. Kan det være kameraet der
laver denne stribe?

Vil billederne være skarpe, hvis jeg prøver en ny fremkaldelse hos en
fotohandler?

Mit kamera er et Canon EOS 300 spejlrefleks med 28-90 mm objektiv.

Håber nogen kan give mig et par gode råd!

Venlig hilsen,
John

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-05-04 10:39

"John Nissen"
> [...]
> fotohandler?
>
> Mit kamera er et Canon EOS 300 spejlrefleks med 28-90 mm objektiv.
>
> Håber nogen kan give mig et par gode råd!

??? Hvis du får striber på negativerne, hvorfor f... bruger du så
samme laboratorie igen, hvis du før har kunnet tage skarpe billeder,
men du pludselig ikke er istand til det, hmm, var det fest billeder,
med små hapsere måske Kig på negativerne med en lup,evt hos
en fotohandler, hvis du ikke har en lup eller er vant til at vudere
negativer.. Husk at klag til Kvickly hvis de har ødelagt dine film,
det lyder bare ikke sansynligt. -max-

Fra : John Nissen

Dato : 28-05-04 10:50

> [...]
> en fotohandler, hvis du ikke har en lup eller er vant til at vudere
> negativer.. Husk at klag til Kvickly hvis de har ødelagt dine film,

Min tålmodighed med Kvickly er også helt sikkert opbrugt nu. Jeg har også i
sinde at klage, men jeg ville lige høre om det forhåbentlig kun er selve
billederne der er uskarpe. Jeg synes negativerne ser okay ud, bortset fra
striber på nogle af dem.

Nej, det er ikke festbilleder, men jernbanebilleder. Taget i både solskin og
overskyet vejr.

Kan et kamera lave striber på negativerne?

John

Fra : Peter Schroeder

Dato : 28-05-04 12:12

"John Nissen" skrev
> Nej, det er ikke festbilleder, men jernbanebilleder. Taget i både solskin og
> overskyet vejr.

Lynhurtig fejlsøgning:
Hvis der er dele af billedet som er skarpt mens
andre dele er uskarpe = fokusfejl i kamera
eller betjeningsfejl.
Er der overhovedet ingenting skarpt på billederne
og de heller ikke er rystede = lab fejl eller
objektivfejl (fedtfingre).

> Kan et kamera lave striber på negativerne?

Ja, men kun på langs ad filmen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John Nissen

Dato : 28-05-04 12:19

> [...]
> eller betjeningsfejl.
> Er der overhovedet ingenting skarpt på billederne
> og de heller ikke er rystede = lab fejl eller

Så kan det ikke være betjeningfejl, for alt på billederne er uskarpt.

> Ja, men kun på langs ad filmen.

Det er netop på langs striberne er. Det er bare underligt at det kun på
nogen af billederne.

Hvis det er kameraet, hvad kan det så skyldes. Sidder der noget der ridser?

John

Fra : Peter Schroeder

Dato : 28-05-04 13:13

"John Nissen" skrev
> Så kan det ikke være betjeningfejl, for alt på billederne er uskarpt.

Så har laboratoriet antagelig haft en dårlig dag.
Jeg ville forlange en om'er.

> Det er netop på langs striberne er. Det er bare underligt at det kun på
> nogen af billederne.
> Hvis det er kameraet, hvad kan det så skyldes. Sidder der noget der ridser?

Støv, sandkorn, iturevet perforering kan altsamme ridse.
Selve filmens emulsion burde ikke på noget tidspunkt
komme i berøring med kameraet. Emulsionssiden
kører på to forhøjninger på hver sin side af vinduet.
Trykpladen kan derimod lave tryk-ridser på bagsiden
af filmen. Selve filmpatronen kan, hvis der sidder snavs
i plysset, lave ridser på begge sider af filmen.
Man bør ikke opbevare løse filmpatroner uden for
deres hylster.
Laboratoriet kan lave ridser på begge sider af filmen
uden de helt store anstrengelser.

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 28-05-04 13:51

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, men kun på langs ad filmen.

Hej

Forkert, et utæt bagdæksel kan lave striper på tværs !

Jeg har selv haft et

God fotoweekend !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 28-05-04 10:50

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Håber nogen kan give mig et par gode råd!

Hej

Prøv at gå til Kvickly og klag din nød, de vil nok lave dem om.

Men inden du gør det, kan du :

1- Prøv at gå til fotohandleren og få ham til at se på negativerne, han
kan se om de er skarpe.
2- Prøv at få lavet et billede fra hver film i en 1-timesshop, så kan du
vurdere kvaliteten der.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-05-04 11:13

> [...]
> fotohandler?
>
> Mit kamera er et Canon EOS 300 spejlrefleks med 28-90 mm objektiv.
>
> Håber nogen kan give mig et par gode råd!

Hej John

Det er mit gæt at fotolabbet har klokket i det. Men hvis du ikke selv kan
se om negativerne er ok, så lad en fotomand kigge på dem. Vis ham også
billederne.
Er der nogle bestemte situationer, hvor din sorte stribe opstår, er den på
langs, eller på tværs, og hvor meget dækker den.
Selv om jeg begræder min uvidenhed om dit Canon, så ville det være dejligt
at vide, er det stof, eller metalspaltelukker.
Lidt afhængigt af dette, og dine sorte striber kun er på billeder, hvor der
er anvendt blitz, kan det jo være, du har glemt at stille kameraet ned på
den synchroniserede tid, og dermed har brugt en for hurtig lukkertid.

M.V.H.....Benny..

Fra : John Nissen

Dato : 28-05-04 12:46

> Det er mit gæt at fotolabbet har klokket i det. Men hvis du ikke selv kan
> se om negativerne er ok, så lad en fotomand kigge på dem. Vis ham også
> billederne.

Jeg vil prøve at frekventere en fotohandler om et par dage.

> Er der nogle bestemte situationer, hvor din sorte stribe opstår, er den på
> langs, eller på tværs, og hvor meget dækker den.

Striben er altid på langs af negativet, men den er ikke sort, men lys.

> Selv om jeg begræder min uvidenhed om dit Canon, så ville det være dejligt
> at vide, er det stof, eller metalspaltelukker.

Jeg mener at det er af metal.

> [...]
> er anvendt blitz, kan det jo være, du har glemt at stille kameraet ned på
> den synchroniserede tid, og dermed har brugt en for hurtig lukkertid.

Nej, jeg bruger stort set aldrig blitzen, så det er ikke det. Jeg synes det
er rent tilfældigt hvilke billeder det kommer på.

Jeg har lagt et par billeder på http://www.john-nissen.dk/fotos.jpg. På det
nederste billede kan striben ses midt i "Fenja".

John

Fra : Peter Rongsted

Dato : 28-05-04 13:55

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> wrote:

[klip]
>Jeg har lagt et par billeder på http://www.john-nissen.dk/fotos.jpg. På det
>nederste billede kan striben ses midt i "Fenja".

For mig ser det ud som en ridse i negativet, som ikke er forstørret
særlig skarpt.

Prøv at finde negativet frem, og se om der er en ridse i det.

Peter

Fra : JLA

Dato : 28-05-04 17:34

Hvis du ikke står for meget, vil du falde for alt.
"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> særlig skarpt.
>
> Prøv at finde negativet frem, og se om der er en ridse i det.

Hej

Til ovenstående, hvis det var en ridse i negativet så ville den være sort
(meget lys igennem) der imod tror jeg at lab har haft noget til at berører
billedet under fremkaldelsen.
Prøv at kikke dit negativ godt igennem, hvis der er noget der så vil striben
på negativet være sort (derfor en hvid stribe)

--

Mvh.......Jens Jørgen

Fra : John Nissen

Dato : 28-05-04 18:43

det

> For mig ser det ud som en ridse i negativet, som ikke er forstørret
> særlig skarpt.
>
> Prøv at finde negativet frem, og se om der er en ridse i det.

Der er også en ridse i negativet, så spørgsmålet er om det er mit kamera,
eller laboratoriet der har lavet det. Men det sjove er at det kun er på
nogle enkelte af billederne. Jeg kan sommetider få film fremkaldt helt uden
ridser på billeder og negativ. Andre gange er der mange, men aldrig på hele
filmen.

John

Fra : Peter Schroeder

Dato : 01-06-04 08:12

"John Nissen" skrev
> [...]
> ridser på billeder og negativ. Andre gange er der mange, men aldrig på hele

I teorien burde laboratoriet aldrig komme
i kontakt med de følsomme dele af negativet.
Striben på dit billede er et såkaldt trykmærke og
sidder sandsynligvis på bagsiden af negativet.
En sådan ridse på forsiden af negativet ville normalt
resultere i en farvet eller mørkere stribe.

I "gamle dage" var det god latin af "stramme filmen op"
efter man havde puttet den i kameraet.
(Spole tilbage uden at trykke tilbagespolingsknappen
ind for at checke at den transporterer rigtigt) Gør du det?
Det kan resultere i korte ridser på langs af filmen.

Fra : John Nissen

Dato : 01-06-04 13:34

> [...]
> ind for at checke at den transporterer rigtigt) Gør du det?
> Det kan resultere i korte ridser på langs af filmen.

Når jeg sætter en ny film I, ruller kameraet selv filmen frem, og tæller
hvor mange billeder der er. Der tælles så ned hver gang man tager et
billede. Når alle billeder er taget, kører filmen automatisk helt ind i
kassetten, og filmen kan tages ud.

Der er ikke rigtig noget der skal gøres manuelt!

Venlig hilsen,
John

Fra : John Nissen

Dato : 28-05-04 18:57

Jeg har scannet negativet her: http://john-nissen.dk/negativ.jpg

De hvide prikker er bare støv fra scanneren, og striberne på tværs er heller
ikke på negativet, men på billedet af Fenja kan de lille stribe ses. Ridsen
ser dog ud til at være hvid!

John

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-05-04 23:16

> [...]

det
> nederste billede kan striben ses midt i "Fenja".

Hej igen John

Jeg måtte altså se det, så jeg måtte lige have mit Nikon FG frem og studere.
Som jeg ser det, og hvis fejlen skulle ligge hos dig, så skulle der altså
være et sandkorn i filmcasetten. Da du har haft flere film, med samme
skavank, anser jeg det, for ret usandsynligt, medmindre du lader ungerne
lege lidt med dem i sandkassen, før du bruger dem ... Utæt bagstykke.
Det tror jeg ikke, ikke der hvor striben er. Skulle det være din fatning,
er jeg helt sikker på, at striben ville være mere markant, og gå hele vejen
over, denne skærm er godt nok ikke god til billeder, men det ser ud som om,
der er 25 - 30 % hvor striben ikke er, den ville også sprede sig noget mere.
Så jeg gætter på, den er blevet slæbt hen over noget, enten i oprulningen
før fremkaldelsen, eller på vejen igennem. Så jeg tror stadig labbet havde
en rigtig dårlig dag, men din skanning af negativerne gjorde mig ikke
specielt glad på dine vegne. For det ser ud til, at det er fremkaldelsen af
filmen, der er gået helt i skoven, og ikke kopieringen. Det ligner en film,
der overskred sidste salgsdato for 10 år siden, og lige fik et opkog i ovnen
før brug.

M.V.H.....Benny..

Fra : John Nissen

Dato : 29-05-04 18:37

<KLIP>
> Det ligner en film,
> der overskred sidste salgsdato for 10 år siden, og lige fik et opkog i
ovnen
> før brug.

Nej, gengivelsen er negativet er bare meget dårlig. Den har ikke ikke den
røde, meget mørke nuance du kan se. Jeg scannede negativet ind, og lysnede
det derefter kraftigt i Photoshop. Ellers var det umuligt at se striben.
Selve negativet ligner alle andre negativer jeg har haft!

Filmene er også helt nyindkøbte Fujicolor 200 36 stk. Holdbarhedsdatoen
siger 2006!

John

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-05-04 13:08

> [...]
> Selve negativet ligner alle andre negativer jeg har haft!
>
> Filmene er også helt nyindkøbte Fujicolor 200 36 stk. Holdbarhedsdatoen

Hej igen John

OK, det giver da nyt håb for, at det bare er en elendig kopiering, så lad os
håbe negativerne er gode nok.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 29-05-04 10:34

John Nissen wrote:
> [...]
> virker usandsynligt, hvis det er mig der ikke har kunnet stille skarpt på

Hvilke(n) film ?

Hvor langt var de fra udløbsdato ?

Hvor lang tid gik der fra du skød billederne, til du sendte dem til
fremkaldelse ?

Hvordan opbevarede du dine film før/efter du tog billederne, og indtil
du sendte dem til fremkaldelse ?

Jeg siger ikke at det ikke er laboratoriet's "skyld", men der kan være
mange andre faktorer der spiller ind.

Har set dine indscanninger, kan din scanner også tage dine negativer ?
Det vil være meget nemmere at vurdere negativerne ud fra en indscanning,
end hvis man sidder med en lup.

--
Don't waste space

Fra : John Nissen

Dato : 29-05-04 18:43

> Hvilke(n) film ?

Fujicolor 200 ASA 36 stk.

> Hvor langt var de fra udløbsdato ?

Udløber i 2006!

> Hvor lang tid gik der fra du skød billederne, til du sendte dem til
> fremkaldelse ?

Højst en uge. Filmene sidder sjældent særlig længe i kameraet, da jeg tager
mange billeder.

> Hvordan opbevarede du dine film før/efter du tog billederne, og indtil
> du sendte dem til fremkaldelse ?

Filmene opbevaredes inden brug i mit værelse ved alm. stuetemperatur. Mellem
udtagning og fremkaldelse, dels i min taske og derefter i mit værelse et par
dage. De var dog ikke i et hylster efter udtagning.

> [...]
>
> Har set dine indscanninger, kan din scanner også tage dine negativer ?
> Det vil være meget nemmere at vurdere negativerne ud fra en indscanning,

Desværre, min scanner kan ikke tage negativer. Sådanne scannere koster vist
kassen! Det negativ jeg scannede kom bare i den alm. scanner, så det er
langt fra en gengivelse af det rigtige negativ. Det var også mest for at I
kunne striben på langs af et af billederne.

John

Fra : John Nissen

Dato : 01-06-04 13:39

Jeg har i dag besøgt en fotohandler for at få ham til at kigge nærmere på
billeder og negativer. Efter at have sammenlignet, bl.a. ved brug af lup,
kom han frem til at negativerne var knivskarpe, og var overbevist om at et
eller andet var gået galt på laboratoriet.

I Kvickly klagede jeg over billederne. De kunne ikke rigtig se at billederne
var uskarpe!!! De tror måske at billeder skal se sådan ud! Hun kunne ikke se
hvad der var galt, men hun sendte dem dog tilbage til laboratoriet!

Tak for de gode svar her i gruppen!

John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 02-06-04 11:52

> [...]
se
> hvad der var galt, men hun sendte dem dog tilbage til laboratoriet!

+++++++++++++++++++++++

Hej John.

Du må meget gerne vende tilbage, bare lige så vi kan få at vi
--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : John Nissen

Dato : 03-06-04 12:04

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40bdb0d1$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du må meget gerne vende tilbage, bare lige så vi kan få at vi

Hvad mener du med dette? Mangler der ikke noget i sætningen?

John