Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
I tvivl om kameravalg
Fra : Peter Kristensen

Dato : 27-05-04 22:03

Hej gruppe.
Jeg har de sidste dage siddet og læst op og ned i her gruppen, i håb om
at finde råd og vejledning til mit forestående digital-kamerakøb, som
også bliver mit første. Men jeg er stadig noget i tvivl, og jeg håber
jeg kan få lidt hjælp fra jer, da min viden på området er ret begrænset.

Min plan var at få et nogenlunde habilt kamera, som skulle kunne tage
"almindelige" billeder, men som også gerne måtte kunne give mulighed for
lidt mere seriøst brug. - Og samtidig skulle prisen helst ikke snige sig
meget over de 2000.. måske er det ganske umuligt.

Men efter at have læst rundt omkring, faldt mit umiddelbare valg på HP
735, da det for det første er en overkommelig pris (der må spares, når
man snart havner på SU igen), og ifølge diverse anmeldelser, er det også
ganske udmærket. Meeen... det virker dog næsten lidt for meget som et
rent familiefest-kamera, og det måtte jo gerne kunne bare lidt mere.

Nu er jeg så faldet over Olympus C 720 UZ, som for mig virker som et
kamera med flere muligheder. Kameraet er jo ikke helt nyt på markedet,
og er også nede i en pris under 2000,-. Så prisen er jo tiltalende. Men
er det helt forældet?

Desuden er der jo det men, at det fx bruger SmartMedia-kort, så derfor
overvejede jeg C 725'eren i stedet, som så bruger XD-Picture Card - og
koster nogle hundrede mere.
For mig at se, er det blot en opdateret 720'er, men de få anmeldelser
jeg har fundet, har ikke været ligeså positive som overfore 720'eren -
og det er da lidt mærkeligt. Er der større forskellige, end man lige
umiddelbart kan se?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh.
Peter Kristensen

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 27-05-04 22:56

Prisen lyder som et meget vigtigt parameter - og her spiller XD media kort
jo ikke lige med.
Mit gæt er at du skal anskaffe dit første kamera, til familie brug - altså
ikke noget med A4 forstørrelser.

Du skriver ikke noget om opløsning - 2M kontro +3M pixels - men HP
735/Olympus 720UZ antyder dog 3.2M pixels.

Nu skriver du at du er på SU - har du så overvejet at der skal mere til end
"bare" et kamera ?
F.eks. hukommelse & taske - tasken er ikke et krav, men meget praktisk

Hvad med at overveje de små Nikon (2100/2200) eller Canon's A60 ?
2100 og A60 bruger CF kort som er billige - 2200 anvender SD kort som også
er en del billigere. Disse kameraer kan alle fås til under 2000 (faktisk
under kr. 1600,-)
Evnt. Nikon Coolpix 3200 hvis det skal være 3.2M pixels, som også fås til
under Kr. 2000,-

Mit forslag ville umiddelvart være Nikon Coolpix 2100, som du i øjeblikket
kan få til 995,- i computercity (hvilket må siges at være *meget* billigt
for et fult aut. kamera med optisk zoom)
http://www.computercity.dk/Product/Product_cam.aspx?Identifier=DK28257
Umiddelbart opfatter jeg ikke Computercitys annoncer som bluff på samme
niveau som Merlin - men prislejet er om ikke andet generelt lavere

Et CF kort på 256M kan du få for under kr. 400 - så budgettet skulle så
rigeligt være holdt. Og så har du jo plads til et batteri (alm. AA batteri)
& taske
Og så er det mig bekendt et ganske udemærket kamera - dog uden manuelle
fiks-fakserier.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/nikon2100.html

Hvis du skal have lidt mere end bare point & shoot familie kameraer, må du
nok lidt højere op end Kr. 2000. En fornuftig løsning kunne da være Canon
A75 eller A80 som også giver rig mulighed for manuelle indstillinger. Begge
fås til henv. ca. 2200 og 2700 i Danmark - men så skal du lige anskaffe dig
et CF kort for at får ordentlig nytte af kameraet. Nååja ... lader, batteri
og taske...

Der er sikkert nogle der kan foreslå dig andet end de 2 ovenstående - og
sikkert til langt højere priser.
Min vurdering er dog at hvis du har en "smertegrænse" på ca. 2000 så er det
Coolpix 2100 og plads i bugettet til ekstra hukommelse og taske,
Ellers er det A75 eller A80 som er "prisbaskerne" mht. manuelle/kreative
faciliteter - i forhold til prisen. Samt at de naturligvis har hjælpelys til
autofocus, som jeg mener tæller højt.

MVH Anders (8900)

Fra : C.Stensgaard

Dato : 28-05-04 11:01

Mit bedste råd er at holde sig fra HP kamera. Mit først digital var et HP og
jeg har senere hjulpet en del der har haft problemer af forskellig art med
HP kameraer.

HP laver gode printere og servere - men kamera - nIx

Gå efter Canon, Nikon

Fra : spæf

Dato : 28-05-04 11:23

> Gå efter Canon, Nikon

Jeg har lidt kig på et Olympus, kan ikke lige huske den præcise model. Men
det ligger i prisklassen 1000-2000 kr.

Er Olympus et ok mærke ?
--
Hilsen

Spæf
"live long and prosper"

Fra : TC

Dato : 28-05-04 16:04

"Peter Kristensen" <> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe.
> SNIP<>
> På forhånd mange tak for hjælpen.
>
> Mvh.
> Peter Kristensen

Hej Peter

Canon Powershot A60 eller A70 kan det du efterlyser: Under kr.2000,- 2- til
3Mpix, fuld automatik, og masser af manuelle indstillinger, bruger de "billige"
CF kort, og almindelige batterier, og så tager de gode billeder.

Hvad mere kan du ønske??

Mvh.
Tommy

Fra : Peter Kristensen

Dato : 29-05-04 16:35

Hej.
Tak for hjælpen, jeg har kigget lidt på de anbefalede kameraer, og har
besluttet mig for at smide det ekstra i, og investere i et Canon A75 -
jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg ikke har kigget på det endnu. Men det
ser i hvert fald ud til at opfylde alle mine krav, så det vil jeg glæde
mig til at få mellem hænderne.

Og tak for hjælpen, det var jo effektivt :)

Mvh.
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-04 18:20

Peter Kristensen wrote:
> [...]
> mig til at få mellem hænderne.
>
> Og tak for hjælpen, det var jo effektivt :)

heh ... er I betalt af Canon ? Jeg er nemlig kommet til samme konklusion

Mvh.
Søren