Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af billedserie
Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 22:23

Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
straden i dag, er de velkomne...
http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/index.htm

Fra : Jan Richardy

Dato : 26-05-04 22:26

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> straden i dag, er de velkomne...
> http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/index.htm

P*sse godt!

Hvilket kamera/objektiv på det her (og generelt?):
http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/crw_4709.htm

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 22:37

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> wrote in message
> "Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
>
> P*sse godt!
>
> Hvilket kamera/objektiv på det her (og generelt?):
> http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/crw_4709.htm

et enkelt af billedene har jeg brugt min 70-200 L men resten er taget med
300D kit lens

Fra : Henrik Sahl

Dato : 26-05-04 22:28

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> straden i dag, er de velkomne...
> http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/index.htm

Hvordan "laver" du de forskellige farver ? Her tænker jeg på f.eks. de
nærmest blålige farver. Er det gjort med selve kameraet eller har du leget
med billedbehandlings-program bagefter ?

Jeg synes forøvrigt de er flotte.

Mvh
Henrik

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 22:40

"Henrik Sahl" <sahl@IKKESPAMsnaps.dk> wrote in message

> [...]
> nærmest blålige farver. Er det gjort med selve kameraet eller har du leget
> med billedbehandlings-program bagefter ?

tak...skudt i RAW for fuld kontrol over farvetoning og behandlet i PS

Fra : Henrik Sahl

Dato : 26-05-04 22:54

> "Henrik Sahl" <sahl@IKKESPAMsnaps.dk> wrote in message

> tak...skudt i RAW for fuld kontrol over farvetoning og behandlet i PS

Nu er jeg Amatør (med stort A endda) når det gælder det at fotografere, så
hvad betyder "RAW for fuld kontrol over farvetoning" eller sagt på en anden
måde kan man "bare" tage de samme billeder med auto-indstillinger og så rode
lidt med PS for at få dem til at se sådan ud ?

Mvh
Henrik

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 23:05

> [...]
rode
> lidt med PS for at få dem til at se sådan ud ?

Ja, det betyder noget i den stil .

Fra : Erik W.

Dato : 26-05-04 23:40

"Henrik Sahl" <skrev i news:c933me$1a22$1@news.cybercity.dk...
> Nu er jeg Amatør (med stort A endda) når det gælder det at fotografere, så
> hvad betyder "RAW for fuld kontrol over farvetoning"

Jeg tror jeg er fotoamatør med mindst lige så stort A som dig, men til
gengæld er jeg teknik- og computerfreak så jeg tror at jeg tilfældigvis kan
forklare dig hvad RAW formatet er. RAW er information direkte fra chippen og
går altså uden om den billedbehandlingscomputer, der er i alle
digitalkameraer. Kombineret med den detalje at RAW ikke konverterer til RGB
farver, betyder det at tabet af billed-information bliver minimeret i
forhold til andre formater. Billedet skal så til gengæld behandles i et
billedbehandlingsprogram, der kan arbejde med RAW. På et eller andet
tidspunkt i processen, om ikke andet når billedet skal printes ud eller
lægges på nettet som JPG, vil der naturligt ske tab af billedinformation,
men det gælder altid om at have de tabsgivende processer sidst i forløbet.

Mvh Erik

--
Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
(Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Fra : Frederik Thorup

Dato : 28-05-04 08:41

> [...]
> eller sagt på en anden måde kan man "bare" tage de samme billeder
> med auto-indstillinger og så rode lidt med PS for at få dem til at

Læs og lær:
http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH
Frederik en anden amatør

Fra : Lars Strange

Dato : 26-05-04 22:35

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> [...]

Ser meget dramatisk ud, når skyerne sådan bliver fremhævet. Rigtig flotte!

Er det ren Hue/Saturation der giver farverne, eller er det et andet trick?

Jeg ved ikke om det er mine trætte øjne, men det er som om at horisonten på
de 5 sidste billeder hælder en anelse mod venstre?

Lars

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 22:44

"Lars Strange" <larsstrange333@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ved ikke om det er mine trætte øjne, men det er som om at horisonten

> de 5 sidste billeder hælder en anelse mod venstre?

tak...bruger saturation en del...men ikke til at mætte farverne men derimod
til at afmætte farver...som du kan se er de fleste farver afmættede...selve
farver hjælpes på vej primært i kraft af hvidbalance men også nogle gang
colorbalance...
Skal nok passe at nogle af dem hælder...pga af objektivets manglende
kvalitet opstår distorition på vidvinkel...så det er svært at rette op da
den hælder i begge sider...ofte gør det mig dog ikke noget da det giver en
god fiskeøje/runden-er-rund effekt..

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-05-04 22:38

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> [...]

Spændende serie du her har fået lavet. Jeg kan især godt lide de blåtonede
billeder, de virker kolde og dramatiske.

MVH
Thomas

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 22:45

"Thomas Pedersen" <sass@"Sletdette"mail.tele.dk> wrote in message
> "Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
>
> Spændende serie du her har fået lavet. Jeg kan især godt lide de blåtonede
> billeder, de virker kolde og dramatiske.

tak...det var i hvert fald meningen...

Fra : Anders F

Dato : 27-05-04 20:37

> "Thomas Pedersen" <sass@"Sletdette"mail.tele.dk> wrote in message

> tak...det var i hvert fald meningen...

Nok lidt for meget PS efter min smag - men ellers mener jeg absolut ikke, de
mange rosende ord er ufortjente
Men under alle omstændigheder er det da nærmest landsforræderi at blåtone
Dannebrog!

/Anders

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-05-04 22:42

"Martin Gleit"
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> straden i dag, er de velkomne...
> http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/index.htm

De er meget fine, fantastiske skyer og fræk beskæring,
det fungerer også godt med de forskellige toninger - Stilfuldt!! -max-

Fra : Martin Gleit

Dato : 26-05-04 22:45

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> "Martin Gleit"
>
> De er meget fine, fantastiske skyer og fræk beskæring,
> det fungerer også godt med de forskellige toninger - Stilfuldt!! -max-

takker...

Fra : Alex W

Dato : 26-05-04 22:57

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> [...]

Ikke dårligt..... absolut interessante billeder.... Skyerne bliver meget
dramatiske når du leger med PS

Tak for kigget

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-04 23:31

In article <40b50abd$0$5940$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, Martin Gleit wrote:
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> straden i dag, er de velkomne...
> http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/index.htm

Gode billeder hver for sig, men sammen bliver det for meget
Photoshop. Hvis de skulle være sammen som en serie, så sorter
dem efter farve i stedet, så der sker en blød overgang.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Martin Gleit

Dato : 27-05-04 07:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Gode billeder hver for sig, men sammen bliver det for meget
> Photoshop. Hvis de skulle være sammen som en serie, så sorter
> dem efter farve i stedet, så der sker en blød overgang.

hej povl...det er nu også mest kun en serie i den forstand at de er taget på
sammen tidspunkt på samme sted...

Fra : Klaus Madsen

Dato : 27-05-04 00:03

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> wrote in message
> Hvis nogle skulle få lyst til at se og kommentere min billedserie fra
> [...]
Hej Martin

Jeg syntes det er en meget vellykket serie, med nogle kanon flotte himmeler.
Flotte toninger du har lavet og der er en fed stemning i billederne.

Jeg har dog enkelte små forslag til nogle (i mine øjne) små forbedringer:

Billede:
http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/crw_4760.htm

Ville jeg beskære i bunden til næsten op under stenene.

Billede:
http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/crw_4711.htm

Lidt mere "knald på den røde farve i flagene, det vil stå godt til himmelen.

Ligeledes ville jeg også give den røde farve lidt mere "knald" på i dette
billede:
http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/crw_4709.htm

Det virker som om horisonten tilter lidt til venstre i disse 2 billeder:
http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/crw_4757.htm

http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/img_0461a.htm

Men alt i alt nogle kanon fede billeder.

Hvilken strand er det?

Hvad har du brugt af udstyr?

Mvh. Klaus
http://www.grafreaks.dk/foto/

Fra : Martin Gleit

Dato : 27-05-04 07:38

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> wrote in message

> [...]
>
> http://home1.stofanet.dk/gleitfoto/natur1/img_0461a.htm
>
> Men alt i alt nogle kanon fede billeder.

tak for forslagene...udstyr er 300D med kit lens...et enkelt er vist med mit
70-200 L...det er derfor et par af dem hælder en smule pga objektivets
distortion...