Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Findes der et dias-kopi-agregat-til-SLR?
Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 26-05-04 10:21

Jeg mindes engang at have set en slags dias-kopierings himstergims i Den
Blå Avis til et par hundrede kroner. Men jeg kan ikke huske hvad sådan
en dims hedder, eller hvordan man får fat i en, så måske der er nogen
herinde som ved det? (Medmindre alle analoge fotografer er gået
andetsteds hen :)

Det drejer sig om et rør med objektiv fatning i den ene ende, og i den
anden ende af røret en dias holder. Ideen er så at man tager et billede
af diaspositivet, og derved har to eksemplarer af samme dias. Der må vel
nødvendigvis også være en form for belysning i enden med diasholderen,
men jeg kan ikke huske præcis hvordan det fungerede.

Jeg ser gode muligheder for at "scanne" gamle dias med et DSLR... :)

Har jeg drømt? Eller findes sådan et apparet? Og hvad er dets betegnelse
i så fald?

mvh Simon Reinholt

// Fjern 'spam' fra emailadr. naturligvis :)

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 26-05-04 11:08

Hej Simon,

>Jeg mindes engang at have set en slags dias-kopierings himstergims i Den
>Blå Avis til et par hundrede kroner. Men jeg kan ikke huske hvad sådan

Nikon laver/lavede f.eks. PB-6/PS-6 men det handles typisk til lidt
højere priser end et par hundrede...

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=37840&is=REG
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=37862&is=REG

Mvh Anders

Fra : Børge Larsen

Dato : 26-05-04 12:48

Jeg har en diasduplikator med Zoom x2. Den monteres istedet for optikken.
Den er forsynet m. PK
tilslutning. du kan få den for 400 Kr. Den befinder sig i Århusområdet.
Belysningen foregår ved at belyse de hvide plade m. dagslys el. blits.

Fra : Børge Larsen

Dato : 26-05-04 13:48

Jeg glemte lige, du kan se foto på dk.binaer

Fra : Simon Veith Reinholt

Dato : 26-05-04 15:21

Takker, men jeg er ikke ude efter at købe et. Men nu er jeg blevet
bekræftet i at det findes!

/Simon

Fra : Lars Espen Hanssen

Dato : 26-05-04 13:03

Finnes et utall her:
http://search.ebay.com/slide-copy_Cameras-Photo_W0QQsofocusZbsQQsbrftogZ1QQfromZR10QQcatrefZC6QQsorecordsperpageZ50QQsacategoryZ625Q26catrefQ3DC6

Lars

Fra : Jan F.

Dato : 26-05-04 16:33

> [...]
>
> Jeg ser gode muligheder for at "scanne" gamle dias med et DSLR... :)
>
> Har jeg drømt? Eller findes sådan et apparet? Og hvad er dets betegnelse

Det er nemt at konstruere en selv!

Du skal bruge:
- kamera, der kan fotografere 1:1
- en ekstern blitz
- stativ
- et stykke hvid plexiglas
- en lille aflang kasse (byg selv)

Stiller kassen på højkant, lægger blitzen i bunden, plexiglas som låg, og
lægger dias på plexiglasset. Når først opstillingen er klar går det lynende
hurtigt, ligeså hurtigt som du kan nå at skifte dias'erne. Og resultatet,
ja, det er klart bedre end hvad min flatbed scanner kan præstere.

--

Jan F.