Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oplysning ang. Hitachi Microdrive fra MuVo~
Fra : Peter Holm

Dato : 26-05-04 07:25

Hejsa
Jeg var interesseret i at vide, om der stadig var garanti på mit Hitachi
Microdrive efter det var fjernet fra MuVo'en, og her er hvad jeg kunne finde
på Hitachi's side:

a.. Hitachi GST does not offer end-user warranty for Microdrive products
that are embedded in third-party consumer electronic devices.
b.. Our warranty is to the manufacturers of those devices.
c.. If you believe you are experiencing problems with the Microdrive
component of your consumer device, please contact the device manufacturer
for warranty guidelines.

d.. End-users who attempt to extract the embedded Microdrive digital media
from third-party consumer products do so at their own risk.
e.. Extraction of the Microdrive component from third-party devices may
result in significant damage to the hard drive.
f.. In addition, embedded Microdrive products are tested to work within
targeted specifications, and are not intended for removability.
g.. The embedded Microdrive media may or may not work once extracted from
the device for which it was intended.
Læs hele siden:
http://www.hitachigst.com/hdd/support/warranty/english.htm

Dette blot til oplysning til ligesindede.
Mvh
Peter

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-05-04 07:40

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Læs hele siden:
> http://www.hitachigst.com/hdd/support/warranty/english.htm
>

> Dette blot til oplysning til ligesindede.

Fin oplysning, men mon ikke man kunne sige sig selv
at al garanti bortfalder når man gør den slags.. Ind til
videre har jeg ikke set at folk har haft brug for garantien,
så der er vel ikke noget at bekymre sig for.. -max-

Fra : Peter Holm

Dato : 26-05-04 07:53

> [...]
> videre har jeg ikke set at folk har haft brug for garantien,
> så der er vel ikke noget at bekymre sig for.. -max-

Joo, som udgangspunkt regnede jeg heller ikke med at garantien kunne
opretholdes, men derfor er det jo rart at få det afklaret 100%.
Håber bestemt også det holder MEGET længe. Jeg tror bestemt også, at jeg
behandler mit 300D mere skånsomt end man normalt ville gøre med en
mp3-afspiller, så jeg tror drevet holder.

Mvh
Peter

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 12:25

-max- wrote:

> [...]
> videre har jeg ikke set at folk har haft brug for garantien,
> så der er vel ikke noget at bekymre sig for.. -max-

Ellers kan man jo bare smide kortet tilbage i Muvoen og aflevere den
til rep.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Peter Holm

Dato : 26-05-04 12:54

Deaster wrote:

> Ellers kan man jo bare smide kortet tilbage i Muvoen og aflevere den
> til rep.

Den går desværre ikke - får at få drevet ud er man nødt til at bryde "No
warranty if broken" eller noget i den stil, som dækker en af skruerne.
Jeg kunne i hvert fald ikke få det lille klistermærke af uden det gik i
stykker.

Mvh
Peter

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 13:09

Peter Holm wrote:

> [...]
> "No warranty if broken" eller noget i den stil, som dækker en af
> skruerne. Jeg kunne i hvert fald ikke få det lille klistermærke af

Nix, sådan en mærkat sidder der ikke på de to Muvoer hvor jeg har
pillet drevet ud af. Og det sorte stykke tape havde jeg ingen problemer
med at sætte fast igen.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Peter Holm

Dato : 26-05-04 13:13

> Nix, sådan en mærkat sidder der ikke på de to Muvoer hvor jeg har
> pillet drevet ud af. Og det sorte stykke tape havde jeg ingen
> problemer med at sætte fast igen.

aha, så er der altså forskel på dem. Hvor handlede du ?

Mvh
Peter

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 13:38

Peter Holm wrote:

> aha, så er der altså forskel på dem. Hvor handlede du ?

Hmm, mener det var Midtdata eller SHG.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-04 13:19

Hej

Deaster wrote:
> Nix, sådan en mærkat sidder der ikke på de to Muvoer hvor jeg har
> pillet drevet ud af. Og det sorte stykke tape havde jeg ingen problemer
> med at sætte fast igen.

Du får dog et problem med at genetablere den oprindelige filstruktur på
disken hvis den er stået af. Samtidig vil kortet muligvis have
slidmærker af at blive sat i kameraet og taget ud hele tiden

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Alex W

Dato : 26-05-04 08:02

> [...]
> Læs hele siden:
> http://www.hitachigst.com/hdd/support/warranty/english.htm
>

> Dette blot til oplysning til ligesindede.

Den går nok ikke i forhold til dansk lovgivning. Der er alle produktdele
indbefattet at garantien. Hvis det påvises at man selv har ødelagt delen i
forhold til hvad den er beregnet til, kan garantien bortfalde. Da et
microdrive er beregnet til at have data opbevaret på er der ikke nogle
problemer andet end måske grossisten der kan finde på at vride sig... Det er
et spørgsmål om delen er defekt eller ej !!

/Alex W

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-04 08:11

Hej

Alex W wrote:
> Den går nok ikke i forhold til dansk lovgivning. Der er alle produktdele
> indbefattet at garantien.

Jamen da ikke når du har splittet MP3-afspilleren ad.

> Hvis det påvises at man selv har ødelagt delen i
> forhold til hvad den er beregnet til, kan garantien bortfalde.

Lige netop. Harddisken er beregnet til at sidde i en MP3 afspiller -
IKKE ANDET.

> [...]
> problemer andet end måske grossisten der kan finde på at vride sig... Det er
> et spørgsmål om delen er defekt eller ej !!

Nu køber du jo ikke stumperne og sætter MP3-aspilleren sammen selv. Hvis
det havde været tilfældet, så havde du ret, men du køber en given stump
samlet elektronik og så kan du ikke bare splitte det ad og komme og
forlange garanti på delkomponenter.

Desuden er der i den danske lovgivning ikke noget som helst der er
omfattet af garanti.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Alex W

Dato : 26-05-04 08:18

> [...]
> forlange garanti på delkomponenter.
>
> Desuden er der i den danske lovgivning ikke noget som helst der er

Købeloven ???

> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen
> Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Har haft en dataforretning )
Man returnere den defekte dims med en beskrivelse om hvad der er galt.
Hvis du har købt en PC og du kommer ned med din HD der er defekt, hvad så ??
Du har ½ års garanti. Det er på HELE produktet. også løsdele der er
monteret.

/Alex W

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-04 08:35

Hej

Alex W wrote:

> Købeloven ???

Nej, heller ikke den. Prøv at læs den og forstå den. Der er lovmæssig
reklamationsret og ikke nogen garanti. Der er lovgivningsmæssig
væsentlig forskel mellem garanti og reklamationsret. Så medmindre der
vitterlig er garanti på et produkt, som så typisk skrives på
kvitteringen, så har du _ingen_ garanti.

> Har haft en dataforretning )

Ja, det gør det faktisk temmelig skræmmende, at du så ikke har styr på det.

> Man returnere den defekte dims med en beskrivelse om hvad der er galt.

Ja, hvis du har købt dimsen som dims og ikke som del deldims af en
fungerende dimseenhed.

> Hvis du har købt en PC og du kommer ned med din HD der er defekt, hvad så ??

Så får jeg smidt disken i hovedet med besked om at aflevere PC'en
eftersom det var en PC der blev købt og ikke en HD. Det konkrete
eksempel har for nylig været diskuteret i dk.forbruger.

> Du har ½ års garanti. Det er på HELE produktet. også løsdele der er
> monteret.

Nej, nej, nej. Der er *ikke* ½ års garanti på noget som helst. Hvor har
du dog det fra?

Desuden så kan du ikke åbne en lukket enhed og få garanti på det. I
samme øjeblik du åbner for Muvo'en, så ryger din reklamationsret.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Alex W

Dato : 26-05-04 08:55

> Så får jeg smidt disken i hovedet med besked om at aflevere PC'en
> eftersom det var en PC der blev købt og ikke en HD. Det konkrete
> eksempel har for nylig været diskuteret i dk.forbruger.
Jeg mindes et noget andet billede

Det har vi aldrig gjort, og har aldrig haft vrøvl med grosisterne heller
..... Det lugter af dårlig service.

Det er muligt at de fleste ikke har fattet at den nye lov, som er ½ års
ubetinget garanti samt 1½ års reklamationsret hvor forbrugeren skal bevise
at produktet havde en defekt. Det første halvår ligger bevisbyrden på
producenten. (Udtalt af en kendt politiker.)

Hvis man skulle købe en ny Hitachi 4Gb disk alene, så ligger prisen på ca.
2900 + moms.
Så selv om man skulle komme til at købe en ny MuVo .......

/Alex W

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-04 09:15

Hej

Alex W wrote:
> Det har vi aldrig gjort, og har aldrig haft vrøvl med grosisterne heller
> .... Det lugter af dårlig service.

Nej, det er fordi prisen afhænger af om det er en retail eller OEM disk.

> [...]
> at produktet havde en defekt. Det første halvår ligger bevisbyrden på
> producenten. (Udtalt af en kendt politiker.)

Det er dig og den kendte politiker der ikke har fattet loven. Du har
*ikke* garanti. Du har 24 måneders reklamationsret hvoraf der i de
første 6 måneder træder en formodningsregel i kraft. Det har *intet* med
garanti at gøre. At du bruger ordet garanti er direkte vildledende af
dig. For at kunne bruge ordet garanti i forbindelse med en vare, så skal
bytte/reperationsprocessen være væsentlig bedre end den lovmæssige
reklamationsret pålægger dig. For eksempel, at varen øjeblikkelig byttes
hvis du reklamerer eller at du får en lånevare imens din repareres.

Der tales heller ikke om bevisbyrde i loven. Der er en formodningsregel
som går ud på at varen formodentlig var i stykker eller havde anlæg til
at gå i stykker indenfor 6 måneder. Det er ikke ensbetydende med, at
producenten har bevisbyrden. Reklamationsretten gælder jo kun defekter
der var der fra start eller som var forudsigelige grundet
konstruktionen. Defekter der er opstået i brugen af produktet dækkes ikke.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 12:44

Alex W wrote:

> [...]
> skal bevise at produktet havde en defekt. Det første halvår ligger
> bevisbyrden på producenten. (Udtalt af en kendt politiker.)

Hold nu op med det sludder, der er ikke nogen som helst garanti
indbygget i købeloven.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Alex W

Dato : 26-05-04 16:11

> Hold nu op med det sludder, der er ikke nogen som helst garanti
> indbygget i købeloven.

Rimelig interessant dette her... Vi er åbentbart flere der ikke helt har
fattet det. Til jeres orientering så er der flere af grossisterne der bytter
uden videre netop grundet uigennemsigtigheden gætter jeg på.
Der er nogle der har valgta at give garanti .. *garanti* og det uden vrøvl
i to år.

Hygge
Alex W

Fra : Deaster

Dato : 26-05-04 16:24

Alex W wrote:

> [...]
> der bytter uden videre netop grundet uigennemsigtigheden gætter jeg
> på. Der er nogle der har valgta at give garanti .. garanti og det

Det er da også ganske udemærket, men det har altså intet med købeloven
at gøre.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Alex W

Dato : 26-05-04 16:32

> Det er da også ganske udemærket, men det har altså intet med købeloven
> at gøre.

Har fattet ;-D

/Alex W

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-05-04 16:42

Hej

Alex W wrote:
> Rimelig interessant dette her... Vi er åbentbart flere der ikke helt har
> fattet det.

Nemlig. I er flere

> Til jeres orientering så er der flere af grossisterne der bytter
> uden videre netop grundet uigennemsigtigheden gætter jeg på.

Nej, men det skyldes at harddiskproducenter giver 1 års garanti. Faktisk
så giver de 15md fra produktionsdatoen, men det er for at tilgodese en
given liggetid hos forhandleren.

> Der er nogle der har valgta at give garanti .. *garanti* og det uden vrøvl
> i to år.

Hvem? Ja, nogle producenter giver både 1, 2 og 3 års garanti, men du har
ingen retsligt krav på garanti overhovedet.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.