Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filtre til Digital kamera
Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 25-05-04 19:27

Hej!

Jeg planlægger at købe et Canon EOS-300D og en Canon 70-200MM F/4.0L linse.

Jeg er i denne forbindelse kommet til at tænke på hvilke filtre jeg har brug
for. Hvilke filtre er et must og hvilke er nice to have?

Kameraet skal både bruges til de gængse ferie/familie billeder, men p.g.a.
min stigende interesse for fotografi så vil jeg også gerne have udstyr der
gør mig (læs: mit kamera ) i stand til f.eks. at tage gode protræt
billeder, sports-billeder og billeder af andre insteressante motiver. Både
ude og inde. Som i nok kan høre skal kameraet bruges til lidt af hvert!

Hvis der er nogen der kan anbefale konkrete filtre vil jeg meget gerne have
links!

mvh
Klaus Jacobsen

Fra : Jan F.

Dato : 25-05-04 22:22

"Klaus Jacobsen" <klausmedk@no.spam.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
brug
> for. Hvilke filtre er et must og hvilke er nice to have?

UV til at beskytte objektivet med.

> [...]
> ude og inde. Som i nok kan høre skal kameraet bruges til lidt af hvert!

Lær dit kamera at kende før du tænker på filtre....

--

Jan F.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-05-04 21:29

Jan F. wrote:
> Lær dit kamera at kende før du tænker på filtre....

Jah, og brug Photoshop eller C1 til resten.. :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Lars Espen Hanssen

Dato : 26-05-04 12:52

Her ennå ikke sett èn person som klarer å lage "true infrared" i Photoshop
(som du gjør med bl.a. Hoya RM72)

Skal du ta spektakulære, litt anderledes bilder?? Infrarødt filter er å
anbefale!

http://www.photosig.com/go/users/viewportfolio?id=29988

Lars E. H.
Norge

Fra : HKJ

Dato : 26-05-04 16:01

"Lars Espen Hanssen" <foto_spam_@alpine-ski.com> wrote in message
> [...]
> (som du gjør med bl.a. Hoya RM72)
>
> Skal du ta spektakulære, litt anderledes bilder?? Infrarødt filter er å

Må jeg også anbefale at se på:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
Han arbejder også med infrarød (og ultraviolet).

Fra : HKJ

Dato : 25-05-04 21:33

"Klaus Jacobsen" <klausmedk@no.spam.hotmail.com> wrote in message
> [...]
brug
> for. Hvilke filtre er et must og hvilke er nice to have?

Du har ikke særlig meget brug for filtre på et digitalt kamera, mange filter
effekter kan du lave på computeren. Så det er nok bedre at bruge penge på et
ordentlig photo program.

De relevante filtre til et digitalt kamera er:

UV filter til at beskytte objektivet. Sådan et filter kan sommetider give
lidt dårlige billedkvalitet, så det er ikke alle der bruger dem.

Cirkulært Polfilter, det kan give flottere farver på solskindsdage.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/polarizers.shtml

ND filter, tillader større blænde og længere lukketider om dagen, kan være
relevant ved portræt (større blænde) og rindende vand (lang lukkertid).
Disse funktioner kan også klares med et polfilter.

Et halvt ND filter, det bruges til at dæmpe lyset fra himlen. Det bruges
sommetider ved landskabes foto, men der findes andre metoder til at opnå det
samme:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Fra : Michael S.

Dato : 27-05-04 21:17

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> Et halvt ND filter, det bruges til at dæmpe lyset fra himlen. Det bruges
> sommetider ved landskabes foto, men der findes andre metoder til at opnå

Nu du alligevel linker til luminous-landscape og nævner at man ikke har så
meget
brug for filtre til digital kameraer, så skal man altså alligevel være
opmærksom på
at hvis man ønsker en god fordelt eksponering over hele billedet - typisk
noget man
mig bekendt opnår med f.eks. gråfiltre (Neutral Density ND filtre) i en
optagelse - at
dette ikke opnås med ét billede og photoshop. Man er snarere nød til at tage
flere
billeder jvf.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/blended_exposures.shtml

Jeg er selv på jagt efter nogle god filtre (f.eks.
http://www.leefilters.com/CPEFSE3.asp?PageID=383)
som man selvfølgelig kan købe over nettet.

Er der nogen der ved om Lee filtre kan købes i Danmark (hvor)?

/Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-05-04 21:36

In article <40b38ffa$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Klaus Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Hvis der er nogen der kan anbefale konkrete filtre vil jeg meget gerne have

Først et UV filter eller andet vinduesglas til at beskytte objektivet.

Dernæst Photoshop. Næsten alle filtre i et. Det er fordelen ved digital.

Kræver dog at du skyder i raw, og laver 2 måske 3 eksponeringer i
din RAW konverter for at opnå hvad nogle andre filtre kan.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260