Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Må man fotografere...
Fra : Jane

Dato : 25-05-04 17:52

Et helt konkret eksempel fra min hverdag.
Jeg bor i et hus sammen med andre mennesker.
Mit affald emballeres i en pose med knude og smides
i en fælles container hvor det afventer skraldemændene
kommer og henter det.
En nabo vælger at tømme skraldekontaineren ud over
hele parkeringspladsen. Blandt andet at åbne min
pose, så man kan se mine personlige kladder til breve
(og for den sags skyld indholdet af kattebakken) osv.
Må jeg fotografere og offentliggøre en billede af
skrald (mest mit eget) der ligger på en parkeringsplads
når der ikke er personer på billedet?
Jeg har fået at vide fra Huset, at jeg skal fjerne
billedet, og det er så gjort, men har de ret til det?
Hvor går min ytringsfrihed?

Jane
--
pissesur på affalds-naboen og ønsker sig desperat en
makulator...

Fra : Helge Olsen

Dato : 25-05-04 18:08

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
> [...]
>
> Jane
> --
> pissesur på affalds-naboen og ønsker sig desperat en

Jeg ville ha politianmeldt det og brukt nevnte bilde som dokumentasjon. Det
der ville vel gå under hærverk her i Norge. I utgangspunktet tror jeg ingen
kan nekte deg å vise bildet offentlig så lenge du ikke utpeker personen som
har gjort det. Har du nevnt naboens navn eller på annet vis entydig
identifisert ham/henne for de som kjenner området deres kan du muligens ha
et aldri så lite problem...

/Helge

Fra : Ole C

Dato : 25-05-04 18:19

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jane
> --
> pissesur på affalds-naboen og ønsker sig desperat en

Du må til hver en tid offentliggøre et billede, så længe der ingen personer
er med og som kan blive kompromiteret af dette. (F.eks et "kærestepar" som
begge er gift, men ikke med hinanden) - At du ønsker at bruge billedet af
skraldet i forbindelse med en klage er der intet i vejen for. Du kunne f,eks
også sagtens tage et billede af naboen imens vedkommende er i færd med at
rode i dit affald og dermed overdrage det til politiet. Det er faktisk
strafbart at rode i andres affald..

Jeg mødte f.eks engang vores gårdmand, som lige mente han ville fortælle mig
om affaldsreglerne, da jeg altid lukker poserne forsvarligt, spurgte jeg
derfor hvad han lige mente med dette. Han svarede, at han kunne se mit navn
på noget brevpapir - Lad mig sige det sådan: Han nævnte aldrig mit affald
igen..

Mvh Ole C
www.condrup.dk

Fra : Jane

Dato : 25-05-04 19:32

Ole C skrev i <news:qeLsc.1259$qz6.271@news.get2net.dk>:

> overdrage det til politiet. Det er faktisk strafbart at rode i andres
> affald..

Jeg vil meget gerne have en paragraf, evt. i jura gruppen eller
pr privat email (fjern nejtak)!

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-05-04 19:47

Jane wrote:

> Hvor går min ytringsfrihed?

Det er ikke lovligt at gennemrode andre folks affald, og hvis en af
dine nabo'er har rodet i andres folks affald, så må du godt tage
billeder der dokumenterer dette.

Og du må gerne fotografere medens han roder i affaldet, og hvis han
har efterladt affaldet spredet ud over en parkeringsplads, så må du
også gerne dokumentere dette med foto's..

Og du må også gerne publicere de foto's du har taget, for dine
billeder dokumenterer jo blot hvad der et sket, i princippet så
fotograferer du jo bare parkeringspladsen, du har jo ikke anbragt
affaldet der.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Lars - 8210

Dato : 25-05-04 20:43

> [...]
>
> Jane
> --
> pissesur på affalds-naboen og ønsker sig desperat en

Hej Jane

Jeg kan se at du efterlyser et link til jura'en: prøv at kikke her:

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß
Lars

Besøg min Foto-links / Visit my Photo-links /
Besuchen Sie meine Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Jane

Dato : 25-05-04 20:52

Lars - 8210 skrev i <news:40b3a1c5$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

> Jeg kan se at du efterlyser et link til jura'en: prøv at kikke her:

Jeg mangler nu mere et link til at true min nabo med,
nemlig noget der siger at det er ulovligt at rode i affaldet.
Gerne egnet til opklæbning på containeren...

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : TC

Dato : 26-05-04 02:30

"Jane" <> skrev i en meddelelse news:Xns94F4DE91AC781kkgnsdlkng@62.243.74.162...

> [...]
> nemlig noget der siger at det er ulovligt at rode i affaldet.
> Gerne egnet til opklæbning på containeren...

Hej Jane

Prøv at spørge ovre på: dk.videnskab.jura ,der er der folk med viden om den
slags ting
Eller kik forbi: http://www.netjurist.dk/ og spørg der.

Mvh.
Tommy

Fra : Jane

Dato : 26-05-04 07:30

TC skrev i <news:40b3f327$0$232$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Prøv at spørge ovre på: dk.videnskab.jura ,der er der folk med viden
> om den slags ting

Ja, men de har vist ikke lige lyst til at svare. Æv.

> Eller kik forbi: http://www.netjurist.dk/ og spørg der.

Tja der står ihvertfald ikke noget når man søger.
Men tak for forslaget.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-05-04 07:47

"Jane"
> [...]
> nemlig noget der siger at det er ulovligt at rode i affaldet.
> Gerne egnet til opklæbning på containeren...

Jeg er sikker på der findes naboer man bare har lyst
til at skrue hovedet af, men prøv at forær ham/hende
en go' flaske vin og meld dig selv ind i en bokse klub
eller meditations kursus, så får du et meget federe liv.

Du får det ikke bedre af at naboen får det dårligere,
trust me!! -max-

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-05-04 12:36

On Wed, 26 May 2004 08:46:48 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com>
wrote:

>"Jane"

>Du får det ikke bedre af at naboen får det dårligere,
>trust me!! -max-

Man kan da få det bedre, hvis man får sin ret
citat:
Her hviler McBaren, han holdt på sin ret
citat slut

mvh Ebbe

Fra : Lars - 8210

Dato : 25-05-04 20:46

Jane wrote:
> [...]
> når der ikke er personer på billedet?
> Jeg har fået at vide fra Huset, at jeg skal fjerne
> billedet, og det er så gjort, men har de ret til det?

Hej igen

glemte at skrive at der er en del flere links:

http://home19.inet.tele.dk/ne/jura.htm

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 26-05-04 09:42

Hej Jane.

Der er to ting i det. Optagelsen og offentliggørelsen.

Sider og bladre i Journalistforbundets vejledning til fotografer:
"Fotografering og Privatlivets fred"
Der er mange nuancer og detaljer der skal tages i ed - men hovedreglen er
denne:

Billedet skal være taget på et "Frit tilgængeligt" sted. Både motivet og
fotografen skal befinde sig på et frit tilgængeligt sted - eller have fået
samtykke til at optage på stedet.
Er billedet således optaget fra boligforeningens område vil jeg mene at der
ikke er tale om et frit tilgængeligt sted.

Hvor offentliggørelsen finder sted.
Hvis billedet er lovligt optaget og du ligger det på din egen hjemmeside,
kan jeg ikke se du gør noget galt.

Opsætter du derimod billedet på boligforeningens ejendom, vil jeg mene at
bestyrelsen er i sin gode ret til at bede dig nedtage det. (gad vide hvordan
det så forholder sig, hvis din hjemmeside er en del af boligforeningens
netværk?)

(Tror du med fordel kunne have henvendt dig med en klage over det passerede
til boligforeningen - og så have sparet billedet til evt. dokumentation.)

Med venlig hilsen
David Wittrock Rathje

Fra : Jane

Dato : 26-05-04 09:52

David Wittrock Rathje skrev i

> Er billedet således optaget fra boligforeningens område vil jeg mene
> at der ikke er tale om et frit tilgængeligt sted.

Eftersom jeg bor her er det frit tilgængeligt for mig?

> Hvor offentliggørelsen finder sted.

Megapixel.dk

> (Tror du med fordel kunne have henvendt dig med en klage over det
> passerede til boligforeningen

Åh han er deres pussenusse og de vil "snakke" med ham og
bla bla bla men derfor har jeg vel lov til at vise billedet
til mine venner og sige "se her hvad jeg oplevede i går"?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : HKJ

Dato : 26-05-04 10:07

"David Wittrock Rathje" <dwrFJERNMIG@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> fotografen skal befinde sig på et frit tilgængeligt sted - eller have fået

Forkert, fotografen skal befinde sig på frit tilgængelig område, motivet
behøver ikke (Så lang tid det ikke er mennesker).

Fra : David Wittrock Rathj~

Dato : 26-05-04 12:52

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "David Wittrock Rathje" <dwrFJERNMIG@tdcadsl.dk> wrote in message

> Forkert, fotografen skal befinde sig på frit tilgængelig område, motivet
> behøver ikke (Så lang tid det ikke er mennesker).

Som hovedregel, har du ret (beklager min manglende præcision).

Der er enkelte undtagelser, f.ex. fotografering fra luften over danske
statsområder, videregivelse af billeder der vedrører en andens private
forhold. Næppe tilfældet her...
(med mindre at, roden i affald, er en del af synderens seksualliv - i så
fald vil det være krænkende for vedkommende, at få billedet offentliggjort -
men så er vi vist også ude på overdrevet

Mvh. David

(kan anbefale DJ's hæfte "Fotografering og privatlivets fred" - mon ikke
også den kan købes af ikke-medlemmer?)

Fra : HKJ

Dato : 26-05-04 14:00

Det kan downloades af alle fra: http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-05-04 20:18

"David Wittrock Rathje" <dwrFJERNMIG@tdcadsl.dk> skrev:

>Der er enkelte undtagelser, f.ex. fotografering fra luften over danske
>statsområder [...]

Hvilket får mig til at tænke på om det her foto måske er ulovligt

http://pedalo.dk/thailand/farvel/fly.html

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-05-04 21:04

Peter Loumann wrote:

> Hvilket får mig til at tænke på om det her foto måske er ulovligt
>
> http://pedalo.dk/thailand/farvel/fly.html

Hvorfor skulle det være ulovligt...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-05-04 21:49

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

>Hvorfor skulle det være ulovligt...?

Fordi mange lande har forbud mod at fotografere fra fly uden
tilladelse.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-05-04 22:59

Peter Loumann wrote:

> Fordi mange lande har forbud mod at fotografere fra fly uden
> tilladelse.

Den danske lovgivning er meget dumt formuleret, for det er kun
forbudt at luftfotografere militære områder.

Og så vidt jeg ved, så håndhæves loven ikke længre, i tilfælde af en
krise, så vil militæret jo ikke blive på kassernerne og vente på at
blive bombet.

Satelitterne har jo li'som gjort det ligemeget med at forbyde
luftfotos, og de ting som man for alvor vil holde hemmeligt, dem
gemmer man væk under jorden...

Men du har da ret, jeg har i udlandet oplevet, at fotoforbud
håndhæves meget nidkært, på Indiske togstationer skal man ikke gå
med kameraet i en rem om halsen, det skal helt ned i tasken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-05-04 23:17

>[...]så vidt jeg ved, så håndhæves loven ikke længre, [...]
>Satelitterne har jo li'som gjort det ligemeget med at forbyde
>luftfotos, [...]

Joh, men der er tit et efterslæb. Sådan er det vel også med nidkære
funktionærer på danske jernbanestationer.

>Men du har da ret, jeg har i udlandet oplevet, at fotoforbud
>håndhæves meget nidkært, på Indiske togstationer skal man ikke gå
>med kameraet i en rem om halsen, det skal helt ned i tasken.

Ja, og der kan netop et *digitalt* kamera efter sigende stadig give
problemer.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 27-05-04 08:12

> [...]
> Mit affald emballeres i en pose med knude og smides
> i en fælles container hvor det afventer skraldemændene

Hej

Før vi fik net om vores affaldssæk, var der også nogen der rodede i den,
fordelte skraldet over et stort område. Det viste sig at være katte !

Det kan også være en ræv.

Men hvis du har set naboen gøre det, eller det er en container med låg der
ALTID et lukket, så kan det jo ikke være katten eller ræven !

Og snart god weekend !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 27-05-04 09:26

On Thu, 27 May 2004 09:11:31 +0200, "www.analogfoto.dk / L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:
klip

>Før vi fik net om vores affaldssæk, var der også nogen der rodede i den,
>fordelte skraldet over et stort område. Det viste sig at være katte !

Katte kan holdes væk med "stinkende hjortetaksolie",
mht. gårdmanden, skal det sikkert dryppes ned blandt
papirerne i posen, og, det stinker virkeligt
mvh Ebbe

Fra : Jane

Dato : 27-05-04 11:53

www.analogfoto.dk / L Langgaard skrev i

> Men hvis du har set naboen gøre det, eller det er en container med låg
> der ALTID et lukket, så kan det jo ikke være katten eller ræven !

Vi har set ham vælte containeren og kravle rundt i affaldet.
Han indrømmer det da gerne, kan bare ikke fatte vi ikke kan
lide det.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 27-05-04 12:12

> www.analogfoto.dk / L Langgaard skrev i

> Vi har set ham vælte containeren og kravle rundt i affaldet.
> Han indrømmer det da gerne, kan bare ikke fatte vi ikke kan
> lide det.

Hej Jane.

Hvis du / i har set det, og han bare lader skidtet ligge, så er det da en
sag for politiet, de vil nok kikke forbi og spørge ham hvad meningen er, og
så slutter det nok der.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jane

Dato : 27-05-04 13:07

> Hvis du / i har set det, og han bare lader skidtet ligge, så er det da

Han har ikke ladet det ligge.
Men futter lige ud af foto gruppen, for det her har ikke
meget med foto at gøre mere.

Jane
--
æbleskrog.dk