Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW - på TV og LCD-skærm
Fra : Kaj Dahl

Dato : 24-05-04 20:07

Når jeg optager billeder i RAW format på mit Canon PowerShot pro1 kamera har
jeg svært ved efterfølgende at vurdere skarpheden i billederne. Både på TV
og LCD-skærmen virker billederne uskarpe når jeg zoomer ind. De fleste
billeder er dog skarpe når de konverteres i computeren. Men på ferie i
udlandet vil det være dejligt at kunne slette de uskarpe billeder med det
samme.

Hvad gør i andre?

Venlig hilsen
Kaj Dahl
kaj-dahl@private.dk
http://sommerfuglehave.homepage.dk
http://www.natur-galleri.private.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 24-05-04 20:48

"Kaj Dahl" <kaj-dahl@private.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør i andre?

Jeg plejer at skyde en del billeder af det samme motiv, så er jeg nogen lunde
sikker på, at der er mindst ét brugbart. Du har ret i, at det ofte kan være
svært at tjekke om billedet er *helt* skarpt - dertil er kvaliteten af de små
LCD-display bare ikke god nok.

Hvis du oplever at der ryger for mange uskarpe billeder i papirkurver, når du
vender hjem efter endt fotografering, så prøv og analyser hvilken type det
drejer sig om: Er der fokuseret korrekt (dvs. er afstanden til motivet korrekt
indstillet - enten manuelt eller vha. autofokus), har motivet bevæget sig for
meget under eksponeringen (dvs. der er anvendt en for lang lukketid til et
bevægeligt motiv) eller er hele billedet generelt rystet (dvs. at dine små
rystelser på hånden har sløret billedet). De to sidste kan ret hurtigt
overstået ved at vælge en tilpas hurtig lukketid - hvad denne er, afhænger af
hvor meget du har zoomet ind og hvor meget du ryster på hånden. Står du ude
ved Vesterhavet i strid modvind, kan det virkelig være sin sag at holde et
kamera helt stille. Med lidt øvelse kan du forudse disse problemer, og undgå
ubehagelige overraskelser når du kommer hjem til computeren.

Jeg har sat mit EOS 10D op til at vise histogrammet + en lille udgave af
billedet i stedet for det store, da jeg synes det er nemmere at afgøre, om
billedet er i orden. Hvidebalancen og finjustering af kontrast klarer jeg
gennem "fremkaldning" af RAW-filen, så det er blot et spørgsmål om at få
veleksponerede og skarpe billeder med hjem.

Hvis du løber ind i pladsmangel pga. de mange ekstrabilleder, så kunne du
kigge på det digital wallet, som f.eks. X-Drive II eller noget af de andre på
markedet. Her er der ofte 20-40 Gb plads, så der behøver man ikke spare på
billederne.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kaj Dahl

Dato : 24-05-04 21:48

Hej Kristian

Tak for dit svar. Det er mest sommerfugle og blomster jeg fotograferer i
øjeblikket, og her er det fokus der oftest er problemet. Selv billeder som
står knivskarpe efter konvertering fra RAW er uskarpe på LCD-skærmen.

LCD-skærmen på PowerShot pro er på 2" og med 235.000 pixels. Den kan zoom
kraftigt ind på de færdige billeder og i god kvalitet. RAW billerne er bare
"slørrede/uskarpe". Ved optagelser i JPEG kan man derimod meget nemt se om
billederne er skarpe.

Venlig hilsen
/Kaj Dahl

Fra : Frederik Thorup

Dato : 24-05-04 23:11

Kaj Dahl wrote:
> [...]
> billerne er bare "slørrede/uskarpe". Ved optagelser i JPEG kan man
> derimod meget nemt se om billederne er skarpe.

Er det ikke fordi den ikke viser dig RAW billedet, men en mindre JPG udgave
der ligger i/ved RAW billedet.

MVH
Frederik

Fra : Kaj Dahl

Dato : 25-05-04 17:32

Hej Henrik

Det kan godt være at kameraet ikke kan vise et RAW-billede på LCD-skærmen,
og istedet kun viser en mini JPEG billede i meget lav opløsning. Den
mulighed havde jeg ikke tænkt på.

Er det normalt at digitale kameraerne ikke kan vise billeder i RAW-format?

Venlig hilsen
Kaj Dahl

Fra : Frederik Thorup

Dato : 25-05-04 21:34

Kaj Dahl wrote:
> [...]
> opløsning. Den mulighed havde jeg ikke tænkt på.
>
> Er det normalt at digitale kameraerne ikke kan vise billeder i

Et RAW-billede er egenligt et sort/hvidt billede. De skal "fremkaldes" i
noget software inden der er farver på.

SE evt:
http://www.fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

MVH