Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nybegynder i digital
Fra : Arne M@dsen

Dato : 24-05-04 19:45

Hej gruppe.
Da jeg lige er begyndt at fotografere med digitalkamera, af den billige
slags, undre det mig at der går lang tid fra man trykker på udløseren, til
at blitzen og billedet bliver taget.
Er det hastigheden af kortet eller er det bare kameraet der er for billigt?
Kameraet er et Dantax 3,3 mp.
Mvh Arne

Fra : HKJ

Dato : 24-05-04 19:51

"Arne M@dsen" <avmspam@privat.dk> wrote in message
> [...]
> at blitzen og billedet bliver taget.
> Er det hastigheden af kortet eller er det bare kameraet der er for

Hastigheden på kortet har kun betydning efter billedet er taget. Det der
sker når du trykker på udløseren er at kameraet måler lyset og stille
skarpt, dette tager lang tid på MANGE kompakt kamera. Der findes dog enkelte
modeller på markedet som er rimelig hurtigt.

Et "trick" der kan bruges på nogle kamera, er at stille skarpt manuelt
(kræver selvfølgelig at det er muligt på kameraet), så kan billedet tit
tages rimeligt hurtigt.

Man kan også "bare" købe et dSLR til over 10000 kr, så er problemet væk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 24-05-04 20:07

On Mon, 24 May 2004 20:51:24 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Man kan også "bare" købe et dSLR til over 10000 kr, så er problemet væk

Man kan også købe et dSLR til under 10.000 kr så er problemet også væk

MVH Tommy

Fra : HKJ

Dato : 24-05-04 20:17

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Man kan også købe et dSLR til under 10.000 kr så er problemet også væk

Med fornuftigt objektiv (Canons standard objektiv hører ikke til de bedste)?

Det er ihvertfald meget begrænset hvad man får af muligheder for 10000, når
vi snakker dSLR. Prisen er nok nærmere i området 20-30 k for at få en
fornuftig samling og så er det stadig ikke de rigtig gode objektiver.
Jeg købte: Kamera, 2 extra objektiver, flash, 2*memory kort

Fra : Deaster

Dato : 24-05-04 20:29

HKJ wrote:

> "Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Med fornuftigt objektiv (Canons standard objektiv hører ikke til de
> bedste)?

Har ikke noget med shutterlaf at gøre.

> [...]
> for at få en fornuftig samling og så er det stadig ikke de rigtig
> gode objektiver. Jeg købte: Kamera, 2 extra objektiver, flash,

Nøhh, du kan købe et D1, 30D eller D60 for 3-6K, og så et eller to
fornuftige objektiver så ender man på ca. 10K

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : HKJ

Dato : 24-05-04 20:44

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message

> Har ikke noget med shutterlaf at gøre.

Det hænger sammen med at jeg ikke mener, man kan få et fornuftigt dSLR
udstyr til under 10000. Men et 300D med kitlinse vil selvfølgelig løse
hastighedsproblemet, det samme vil nogle få kompakt kamera.

> Nøhh, du kan købe et D1, 30D eller D60 for 3-6K, og så et eller to
> fornuftige objektiver så ender man på ca. 10K

De priser ligger noget under hvad jeg ser i diverse prislister, eller er vi
pludselig gået over til at snakke brugt udstyr?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-05-04 22:25

In article <c8tj9s$17v2$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
> Det hænger sammen med at jeg ikke mener, man kan få et fornuftigt dSLR
> udstyr til under 10000. Men et 300D med kitlinse vil selvfølgelig løse
> hastighedsproblemet, det samme vil nogle få kompakt kamera.

Hvis du tager en knappenål, og laver et meget lille hul i kameradækslet,
så har du en objektiv med en super dybdeskarphed. Jeg har også prøvet
med et køkkenrullerør med staniol med et lille hul for at få en
200mm+ tele.

Altsammen for under 10 kr i stedet 10 kkr :)

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Deaster

Dato : 25-05-04 15:11

HKJ wrote:

> [...]
> udstyr til under 10000. Men et 300D med kitlinse vil selvfølgelig løse
> hastighedsproblemet, det samme vil nogle få kompakt kamera.

MJaa, du kan da fået et D70 med en 18-70mm zoom, hvis det skal være nyt.

> De priser ligger noget under hvad jeg ser i diverse prislister, eller
> er vi pludselig gået over til at snakke brugt udstyr?

Pludselig ved jeg søreme ikke, men ja de nævnte priser er brugtpriser.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Klaus G.

Dato : 24-05-04 21:04

> Man kan også "bare" købe et dSLR til over 10000 kr, så er problemet væk

Det behøver da ikke være SLR. Det kan da også være de der SLR-Look-A-Like,
eller? Tænker på f.eks. Olympus C8080, og hvad der ellers er.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : TC

Dato : 24-05-04 21:56

"Arne M@dsen" <> skrev i en meddelelse
> [...]
> at blitzen og billedet bliver taget.
> Er det hastigheden af kortet eller er det bare kameraet der er for billigt?

Hej Arne

Ja du har helt ret i, at Dantax er et billigt kamera, endda et af de biligste

Men det er ikke hele forklaringen.

Modsat bilige film kameraer, som har fast fokus og blænde, og derfor kun skal
klikke lidt lys ind på rullen, så skal digitale kameraer, selv de biligste,
førdt lige finde afstan og lysmængde i motivet, inden der lukkes op.
Der efter skal elektronikken regne lidt på billedet, og pakke det ned på
hukommelses kortet.

Et lille trick kan være, at trykke udløseren ca. halvt ned, lidt inden du tager
billedet, så har kameraet stillet skarpt, når du "knipser".
Du kan høre når du har trykket langt nok, så begynde de mekaniske dele, at
arbejde, og klar lampen i kikhullet blinker.

Nogle af de aller biligste modeller understøtter ikke denne funktion, håber dit
gør

Hastigheden på kortet, har ikke det store, at sige på dit kamera. Ville da også
være tåbeligt, at købe dyre kort til et billigt kamera, så hellere omvendt.

Mvh.
Tommy

Fra : Arne M@dsen

Dato : 25-05-04 07:20

Tak for svarene
Næste gang bliver det nok et dyrere kamera.
Men der er jo ingen grund til at starte med et kamera til 10000 kr når man
kan starte med et til 500kr (bare min mening)
Hilsen Arne

Fra : TC

Dato : 25-05-04 15:03

> [...]
> Men der er jo ingen grund til at starte med et kamera til 10000 kr når man
> kan starte med et til 500kr (bare min mening)

Fuldstændig enig!
Kender ellers godt typen, der får en ny interesse, hvorefter de spæner ud med
hovedet under armen, og brænder hele pensions opsparingen af på udstyr, og tre
måneder senere ligger det bare i kælderen og samler støv

Tommy

Fra : Deaster

Dato : 25-05-04 15:10

Arne M@dsen wrote:

> Tak for svarene
> Næste gang bliver det nok et dyrere kamera.
> Men der er jo ingen grund til at starte med et kamera til 10000 kr
> når man kan starte med et til 500kr (bare min mening)

Nu får du næppe noget der kan betegnes som et fornuftigt digitalkamera
for 500kr.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole C

Dato : 25-05-04 15:22

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Nu får du næppe noget der kan betegnes som et fornuftigt digitalkamera
> for 500kr.
>
> --
> Mvh
> Deaster
> "War is God's way of teaching
> Americans geography"

Nej, muligvis ikke, men det giver ham en idé om det er noget som fanger hans
interesse.. Det er jo noget helt andet når man i dag køber et digicam i
forhold til et traditionelt film cam.. Inden man ser sig om, så skal man
have en PC, så skal man have software, så skal man have bøger og
efterbehandling og jeg "skal gi dig skal jeg.." - 500kr er jo fornutigt nok
når man lige skal "lure" denne nye tidsalder..

Ole

Fra : Deaster

Dato : 25-05-04 16:00

Ole C wrote:

> [...]
> skal man have bøger og efterbehandling og jeg "skal gi dig skal
> jeg.." - 500kr er jo fornutigt nok når man lige skal "lure" denne nye

De fleste har nok en pc i forvejen, software plejer der at følge med,
ellers findes der jo masser af gratis software.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Arne M@dsen

Dato : 25-05-04 16:23

Kameraet er et Dantax 3,3 mp. 3g optisk 2g digital zoom. er hvad man får for
500,00kr brugt
Arne

Fra : Palle Jensen

Dato : 04-06-04 06:36

Den 25 maj 2004 mumlede Deaster noget i denne stil:

> Nu får du næppe noget der kan betegnes som et fornuftigt
> digitalkamera for 500kr.

Kommer da an på hvad den der står bag kameraet forventer. Du har det
med at sammenligne andres behov med dine egne. Sæt dig i spørgerens
sted. I tråden oppe over løber det også løbsk med diskussion af
kameraer til 10K+.

--
Palle Jensen