Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Må man fotografere genboens hus ... ?
Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 24-05-04 07:55

Gode Fotogruppe ...

Jeg har læst mig til en masse omkring hvad man må
tage foto af og hvor - men kan ikke rigtig blive klog
på en simpelt spørgsmål ....

Må man ta´ billeder af naboens eller genboens hus
eller et hus man i sin tid har boet i og eget ... ?

Hvornår skal man spørge om lov ... ?

Spørgsmålet kan virke naivt men er jo ganske ofte
noget man kan komme ud for at ville - eller blot
ha´lyst til at dele med andre ...

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th. DK- 9900 Frederikshavn

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 24-05-04 08:40

""Bangsbo Design"" <bangsbo@lite.dk> wrote

> Må man ta´ billeder af naboens eller genboens hus
> eller et hus man i sin tid har boet i og eget ... ?

Det må man ikke, vist noget med privat livets fred...

> Hvornår skal man spørge om lov ... ?

Hver gang

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 24-05-04 09:03

Hej René ....

TAK for dit svar jeg mente det nok - men de
oplysninger jeg har er fra denne Link og
trods det var jeg ikke 100% sikker ...

http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

Det er jo noget med Jura og hvad billederne
evt. skal bruges til.

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Egon Stich

Dato : 24-05-04 11:15

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse
> ""Bangsbo Design"" <bangsbo@lite.dk> wrote

> Det må man ikke, vist noget med privat livets fred...

> [...]

Sikke da noget vrøvl.
Du må fotografere alt i det offentlige rum.
Med ganske få undtagelser.

MVH
Egon

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 24-05-04 12:19

Hej Egon ...

I stedet for at skrive :

> Sikke da noget vrøvl.
> Du må fotografere alt i det offentlige rum.

Vil du så ikke være venlig at definerer "det offentlige rum"
Det lyder mere spændene ..!

Med venlig hilsen
Keld
--
Blomster Foto: http://gallery.atpic.com/en/81

Fra : Egon Stich

Dato : 25-05-04 10:45

""Bangsbo Design"" <bangsbo@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Keld Gydum
> Stenbakkevej 37 2.th. DK- 9900 Frederikshavn

Jeg er da ked af, hvis mit sprogbrug virker offensivt. Det var ikke
meningen.
Det "offentlige rum" ? Jeg mener da, det definiserer sig selv som "steder på
jordkloden, hvor man som person frit kan færdes."
Se nu blev det allerede mere rodet og uklart?

ent fotomæssigt:
Hvor du kan, må ,færdes, må du frit fotogtafere. Også selv om private
ejendomme og andet kommer med i billedet. Hvis du vil fotografere et
spændende hus eller en bondegård, så gør du det.
Det har du lov til. (Dog pas på, at den solbadende nymfe i forhaven ikke
bliver hovedmotivet)

Når personer færdes i "det offentlige rum" må de ganske enkelt finde sig i
at blive fotograferede.

Der findes nogle undtagelser fra din generelle ret til at tage billeder:
Militære anlæg, hvortil banegårde regnes, samt luftfotografering. Dog er det
vist mange år siden, disse love er blevet håndhævet.
Men hvem ved, i vore tider med mulige terroristtrusler,kan man måske
pludselig opleve at myndighederne støver disse love af?

Få fat i journalistforbundets forklaringer om love og regler.
Som fotograf har du langt flere rettigheder til at tage billeder, end de
fleste tænker.

Tommelfingerregel:
Du må ikke krænke andres ophavsrettigheder.
Du må ikke krænke personer ved at vise dem i krænkende omstændigheder. (om
noget er krænkende, fastsættes af retten. Der findes retspraksis.)

Denne opfattelse fulgte jeg i mine år som fotograf og medlem af DJF, og kom
aldrig galt afsted.
(Dog er jeg een gang blevet anmodet, af politiet, om ikke at offentliggøre
et billede. Dette var fra en færdselsulykke af en så uhyggelig karakter, at
jeg aldrig har fremkaldt filmen, og spørgsmålet blev derfor aldrig aktuelt.)

MVH
Egon.

Fra : HKJ

Dato : 24-05-04 09:02

""Bangsbo Design"" <bangsbo@lite.dk> wrote in message
> Må man ta´ billeder af naboens eller genboens hus
> eller et hus man i sin tid har boet i og eget ... ?

Ja, så lang tid der ikke er personer på og du fotograferer fra vejen.

Læs her:
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

Især bemærkningen lige over tabellen.

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 24-05-04 09:09

Hej HKJ ...

Det er netop der jeg har været - men udleder ikke
svaret helt konkret - det er nok blot mig der læser
dårligt når det gælder lovtekst ...

TAK for dit hint ...!

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-05-04 09:12

\"Bangsbo Design\" wrote:

> Må man ta´ billeder af naboens eller genboens hus
> eller et hus man i sin tid har boet i og eget ... ?

Prøv at se dette web-site http://www.huse-i-naestved.dk - hvis der
var et forbud mod at fotografere huse og bygninger, så ville Peter
nok ha' meget store problemer.

Du skal bare sørge for, at der ikke er personer i vinduer og haven.

Hvis personerne er ude på offentlig vej/fortov foran huset, så må
man gerne fotografere dem...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-05-04 09:33

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

>Prøv at se dette web-site http://www.huse-i-naestved.dk - hvis der
>var et forbud mod at fotografere huse og bygninger, så ville Peter
>nok ha' meget store problemer.

Så det må man som hovedregel godt.

>Du skal bare sørge for, at der ikke er personer i vinduer og haven.

Det afhænger nok lidt af om personerne kan identificeres. Strengt
taget er

http://huse-i-naestved.dk/herlufsholm/godsforvalterbolig/forvalterbolig.html

nok på eller over grænsen.

>Hvis personerne er ude på offentlig vej/fortov foran huset, så må
>man gerne fotografere dem...

Ja. Derfor er

http://huse-i-naestved.dk/museum/ringstedgade04.html

i orden, altså juridisk . Svjh skelner man mellem om personerne er
tilfældige bimotiver eller hovedmotiv, men det orker jeg ikke at
tjekke lige nu.

Det med offentlig vej er væsentligt. Port- og gårdrum er oftes ikke
offentlige, heller ikke selv om der er uhindret adgang. Strent taget
måtte jeg ikke offentliggøre f.eks.

http://huse-i-naestved.dk/apostl/roede_pakhus/gaard.html

uden tilladelse fra ejeren. I praksis vurderer jeg det enkelte
tilfælde og har endnu ikke haft problemer, 7-9-13.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 24-05-04 09:53

Hej Peter og Niels ...

TAK for jeres uddybende svar jeg synes det
er rigtig godt at få den slags frem - nu er jeg
nybegynder (næsten) og har gode venner som
er ved at starte op og så er det da godt at få
hjælp til netop sådanne spørgsmål få dem frem
og få de rigtige svar .. så det ikke blot bliver
la la ...

Mange TAK for jeres svar ... det har været meget
godt at få det luftet ikke mindst for Mig ... )

Med venlig hilsen
Keld

Fra : Ole C

Dato : 24-05-04 14:54

> [...]
> --
> Keld Gydum
> Stenbakkevej 37 2.th. DK- 9900 Frederikshavn

Hej Keld. Nu ved jeg du har fået en masse gode svar.

Min egen erfaring fik jeg især til Fotojournalist udd. optagelsesprøve i
marken. 3½ time til at dække et givent emne i en fremmed by - Se, det giver
en noget at tænke på.. Men som hovedregel. Tag kun billeder af personer du
har spurgt. Sometider er det dog meget nemmere at få netop "det billede" når
man skal have en stemning eller noget miljø med. Derfor, tag billedet, men
gå hen til vedkommende og fortæl hvad og hvorfor og om det er iorden du lige
har taget et billede af dem, dette er jo ikke så nemt analogt, men kun
digitalt, da de så kan se billedet med det samme og sige ja eller nej. Men
de fleste mennesker er meget flinke når man som hovedregel skal lave noget
fornuftigt med billederne. - (f.eks er et friluftsbad nok ikke det bedste
hvis du siger, "det er for min egen fornøjelses skyld"

De regler som DJH har skrevet på føromtalte side er gode. Du skal dog også
være opmærksom på, at mange offentlige steder kræver tilladelse, f.eks Århus
banegård - der blev jeg smidt væk 3 gange under min prøve - Sometider
kan det også hjælpe på hjælpsomheden, hvis du lover at sende nogle kopier af
de pågældende billeder - det er de færreste som ikke vil være med til det.

Kort sagt: Ærlighed når man længst med..

Mine 25 øre.

Mvh Ole
www.condrup.dk

Så, spørg altid eller ring i forvejen når du skal på "job"

Fra : Bon

Dato : 24-05-04 14:58

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> uden tilladelse fra ejeren. I praksis vurderer jeg det enkelte
> tilfælde og har endnu ikke haft problemer, 7-9-13.

Hmm, sådan læser jeg ikke loven. Står du f.eks og tager billeder af en mark
er det lovligt. Kommer landmanden og siger "det må du ikke" er det først
ulovligt.
Eller har jeg misforstået loven på det punkt?
--
BA

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-05-04 15:04

"Bon" <spamshit1@mail.dk> skrev:

> [...]

>er det lovligt. Kommer landmanden og siger "det må du ikke" er det først

Nej, ikke hvis du gør det fra offentlig vej / offewntligt område.

>Eller har jeg misforstået loven på det punkt?

Njah, gården til en ejendom er som regel privat grund, også selv om
den er frit tilgængelig.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-05-04 15:45

Bon wrote:

> [...]
> ulovligt.
> Eller har jeg misforstået loven på det punkt?

Det vil altid være lovligt, at stå på en offentligt tilgænglig vej
og fotografere en mark, og en privat vej er også offentlig
tilgænglig, men en indkørsel er derimod privat område.

Og en landmand kan ikke forbyde dig at fotografere hans mark, og det
har ingen betydning om han kommer med på billedet, man skal bare
sørge for, at han ikke bliver hovedmotivet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jacob

Dato : 25-05-04 08:46

"Bon" <spamshit1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ulovligt.
> Eller har jeg misforstået loven på det punkt?

Det er også lovligt at gå ind på en mark og fotografere løs. Ulovligt bliver
det først, når landmanden beder en om at forlade marken. Men billederne, man
har nået at tage, er stadigvæk lovlige (fordi marken er frit tilgængelig).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-05-04 09:27

Jacob wrote:

> [...]
> har nået at tage, er stadigvæk lovlige (fordi marken er frit tilgængelig).

Og butikker, supermarkeder, indkøbscentre og lignende, er også
steder hvor der offentlig adgang, og hvor der frit må fotograferes.

Det er også sådan, at hvis der til en koncert er et fotoforbud, så
kan man bare se stort på det, man risikerer kun at blive bortvist,
og de må ikke røre eller konfiskere ens kamera.

Ved teater, ballet, pantomime o.s.v. skal man være opmærksom på, at
instruktøren og aktørerne har ophavsret til forestillingen, og at
det derfor er en krænkelse af ophavsretten, hvis man publicerer
billeder af forestillingen.

Og det er en publicering når man lægger et billede på Internettet,
der er desværre mange som fejlagtigt tror, at når de ikke får
betaling for billedet, så er det privat brug, men det er en forkert
tolkning af lovgivningen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bon

Dato : 25-05-04 16:55

> Og butikker, supermarkeder, indkøbscentre og lignende, er også
> steder hvor der offentlig adgang, og hvor der frit må fotograferes.

Ok, nu er jeg først forvirret. En gut har tidligere nævnt at han nu
3 gange er smidt ud af Århus banegård for at fotografere. Hvis en
banegård ikke er offentlig tilgængelig juridisk, hvad er den så?
--
BA

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-05-04 17:38

Bon wrote:

> Ok, nu er jeg først forvirret. En gut har tidligere nævnt at han nu
> 3 gange er smidt ud af Århus banegård for at fotografere. Hvis en
> banegård ikke er offentlig tilgængelig juridisk, hvad er den så?

Det handler om noget meget gammel lovgivning, der skulle beskytte
imod, at fremmede magter skaffede sig fotos og viden om det danske
jernbanenet.

Det er dog en forældet lov, som normalt ikke håndhæves, jernbanerne
har jo mistet deres militære betydning, og på DSB's hjemmeside kan
man læse, at det er en formsag at få tilladelse til at fotografere
på stationer o.s.v.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : lars bo

Dato : 25-05-04 17:28

Hej Jacob
"Jacob" <nixen@bixen.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> har nået at tage, er stadigvæk lovlige (fordi marken er frit tilgængelig).

Her er jeg desværre uening med dig, og jeg har sakset nedenstående fra
Danmarks Naturfrednings hjemmeside
http://www.dn.dk/sw3445.asp
citat start"
Det er ikke tilladt at færdes på dyrkede marker, heller ikke brakmarker
eller marker, som er utilsåede i vintertiden.
citat slut"
og normalt holder de sig ellers ikke tilbage m.h.t. hvor der er adgang.
hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-05-04 19:30

lars bo wrote:

> Det er ikke tilladt at færdes på dyrkede marker, heller ikke brakmarker
> eller marker, som er utilsåede i vintertiden.

Det er rigtigt, man har ikke et lovkrav på at kunne færdes overalt i
åbne land, men på den anden side, så har jeg aldrig oplevet, at
blive jaget ud af mark.

Hvis man er vant til at færdes i det åbne land, så kan man godt gå
ind på marker, man skal bare vise hensyn, og man må selvfølgelig
ikke trampe i afgrøder ned, man kan holde sig til skel, sprøjtespor
og frøgræsmarker, når der er høstet og om vinteren kan man næsten gå
overalt.

Og hvis det skulle ske, at en landmanden kommer og siger, at man
ikke må være der, så siger man pænt undskyld og forlader marken...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-05-04 15:35

Peter Loumann wrote:

> http://huse-i-naestved.dk/herlufsholm/godsforvalterbolig/forvalterbolig.html
>
> nok på eller over grænsen.

Nej dette billede krænker ikke privatlivets fred, man kan jo ikke se
ansigterne på de personer der er på billedet, og de foretager sig
ikke noget, der kan kompromitere dem.

Og hvis vi tar' et kik på, hvor langt TV, aviser og ugeblade går, så
er der vist et godt stykke hen til kridtstregen, det handler nemlig
også om sammenhængen og hensigten med publiceringen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-05-04 17:52

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

>det handler nemlig også om sammenhængen og hensigten med publiceringen.

Det lyder fornuftigt. Jeg håber det er lovens tankegang, det er i
hvert fald min. Mon ikke man kommer ganske langt med almindelig
omtanke ...

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-05-04 13:01

> [...]
> nok ha' meget store problemer.
>
> Du skal bare sørge for, at der ikke er personer i vinduer og haven.

Hej Alle

Der må så vidt jeg ved, godt være personer i vinduer o.s.v... Men det må
ikke kunne drages i tvivl, at det er huset, der er motivet, og eventuelle
personer som der måtte være på billedet, kun tilfældigt befinder sig der, og
ikke har en så fremtrædende placering, at de kunne forveksles med motivet.
Om Jane Dippeduttesen kan genkende sig selv, eller andre kan genkende hende,
er i orden, så længe det er tilfældighedernes spil. Etikken byder jo
selvfølgelig, at hvis der er personer i vinduer og døre eller have, at disse
ikke kompromitteres.

M.V.H.....Benny..

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-05-04 10:09

> [...]
>
> Hvornår skal man spørge om lov ... ?
>
> Spørgsmålet kan virke naivt men er jo ganske ofte
> noget man kan komme ud for at ville - eller blot

Hej

Jeg vil anbefale dig at stille spørgsmålet i en jura-gruppe, så får du et
konkret svar.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-05-04 11:21

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:

> Jeg vil anbefale dig at stille spørgsmålet i en jura-gruppe, så får du et
> konkret svar.

Spørgsmålet er ikke off-topic her i fotogruppen, og i jura-gruppen
vil Keld Gydum næppe få et mere kompetente og fyldestgørende svar,
end dem han allerede har fået her i gruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-05-04 11:52

> Spørgsmålet er ikke off-topic her i fotogruppen, og i jura-gruppen
> vil Keld Gydum næppe få et mere kompetente og fyldestgørende svar,
> end dem han allerede har fået her i gruppen...

Hvad vil du med dit indlæg ?

For det første, jeg har ikke givet udtryk for at indlægget er OT her i
gruppen.

For det andet, så konkluderer du at der næppe er nogle der ved mere om det
juridiske vedr. fotografering over hækken i juragruppen.

For det tredje, så er der åbenbart en del "hvisser" og "måskeer" som kunne
ryddes af vejen med et kompetent svar fra en jurist !

PS, Ebbesen, så mangler du lige at svare på spørgsmålet i:

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-05-04 14:13

www.analogfoto.dk / L Langgaard wrote:

> For det tredje, så er der åbenbart en del "hvisser" og "måskeer" som kunne
> ryddes af vejen med et kompetent svar fra en jurist !

Jeg tror ikke der er advokater i jura-gruppen, som sidder og
besvarer juridiske spørgsmål...

Jeg er til gengæld sikker på, at der her i gruppe er mange
fagfotografer, som gennem deres arbejde har praktisk erfaring med
lovgivningen omkring privatlivets fred, og som derfor kan gi' Keld
Gydum nogle meget kompetente og fyldestgørende svar.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen