Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D-70 og 4 GB MD ?
Fra : ab

Dato : 23-05-04 18:53

Jeg er "hoppet på" diverse forklaringer om, at et 4 GB microdrive giver ca.
375 optagelser i RAW, men sammenholdt med de tekniske oplysninger / at en
optagelse fylder 5 MB - ja, så passer denne beregning jo ikke. Der skulle
snarere være tale om ca. 800 optagelser.

Er der tale om 16 bit formatering contra 32 bit - eller har nogen en god
forklaring ?

ab

Fra : HKJ

Dato : 23-05-04 19:10

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message
> [...]
> snarere være tale om ca. 800 optagelser.
>
> Er der tale om 16 bit formatering contra 32 bit - eller har nogen en god

Displayet på D70 viser kun cirka halvdelen af hvad der kan være på et memory
kort.

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-04 20:50

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> optagelse fylder 5 MB - ja, så passer denne beregning jo ikke. Der skulle
> snarere være tale om ca. 800 optagelser.

NEF filen fylder i snit lige over 6MB og med JPG low på ca. 800K bliver det
godt 7M.
På mit 512 kort viser D70 44 billeder. Efter 6 skud står den på 42!

Jeg skyder normalt på RAW+jpg og har normalt til ca. 70 skud på kortet.
På 4Gb skulle det blive til 560.

Gert

Fra : ab

Dato : 23-05-04 23:06

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse

> NEF filen fylder i snit lige over 6MB og med JPG low på ca. 800K bliver
det
> godt 7M.
> På mit 512 kort viser D70 44 billeder. Efter 6 skud står den på 42!

I manualen oplyses 5 MB + evt 0,8 til JPG, men selv om det så skulle være 7
MB (som du skriver), skulle jo være en del flere 7 x 50 er jo kun 350, så
der er jo et spring op til 512 - faktisk ca. 33 % der "forsvinder".

> Jeg skyder normalt på RAW+jpg og har normalt til ca. 70 skud på kortet.
> På 4Gb skulle det blive til 560.

Selv med det lave tal på 560 er der jo noget galt, for min siger (som også
flere andre har bekræftet) kun 375 i ren RAW - gad vide, hvor "kæden
springer af" ?

ab

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-05-04 01:09

> [...]

>Selv med det lave tal på 560 er der jo noget galt, for min siger (som også
>flere andre har bekræftet) kun 375 i ren RAW - gad vide, hvor "kæden

Der er ikke forsvundet noget som helst. Tallet er et estimat af hvor
mange billeder der mindst kan lægges på kortet/disken Og Nikon estimerer
forsigtigt (meget). De ville blive mødt af et ramaskrig, hvis tælleren
sagde, at der var plads til 11 billeder endnu - og kortet så løb fuld
efter efter 10. Der ville være folk i USA, som var klar med et
sagsanlæg. Som det er nu, er Nikon sikker på, at de kan holde hvad de
lover.

Peter

Fra : khs

Dato : 24-05-04 10:29

> [...]
> efter efter 10. Der ville være folk i USA, som var klar med et
> sagsanlæg. Som det er nu, er Nikon sikker på, at de kan holde hvad de

Tælleren fortæller vel hvor mange ukomprimerede RAW filer der kan lægges på
kortet. Så er resten foræring fra kompressionens side. Der er jo lidt uvist
hvor meget filen kan komprimeres til. Mine NEF filer svinger mellen 4,9 Mb
og 6,1 Mb. Der er sådan circa 5,5Mb i gennemsnit. Det burde give i omegnen
af 700 billeder på et 4Gb kort.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk