Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
smarteste vej fra kamera til pc ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-05-04 09:02

Hej gruppe,

Jeg har netop fået anskaffet et digital kamera (Canon A75), og har fået
taget en 4-5 billeder - dem har jeg så prøvet at flytte over i pc'en med det
medfølgende USB kabel og den software der fulgte med (Zoombrowser). Dette
gik da også vældigt smertefrit.

Jeg sidder nu og tænker over om dette er den nemmeste og mest praktiske måde
at gøre det på i dagligdagen ? - eller skal jeg købe mig en USB kortlæser
? - er der noget specielt software som er smart ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 23-05-04 09:34

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
>at gøre det på i dagligdagen ? - eller skal jeg købe mig en USB kortlæser
>? - er der noget specielt software som er smart ?

Jeg sætter normalt kortet i en Sandberg 8-i-1 kortlæser købt i Fona til
kr 249. Hvis du ikke bruger Windows XP, skal man installerer en driver,
som følger med.

På pc'en bruger jeg Picture Project, som fulgte med mit Nikon D70, så
bliver billeder taget i højformat automatisk vendt rigtigt på pc'en.
Sætter jeg et kort med billeder taget med mit gamle Coolpix 775. kan PP
også flytte dem. Jeg har endda flyttet billeder taget med et Canon A80.

Kortlæseren kører med USB 2.0, hvor mit kamera kun har USB 1.1, så det
går en del hurtigere på den måde. Nogle gange har jeg også billeder med
hjem på mere end et kort, så er det klart nemmest at bruge kort læseren.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-04 11:46

On Sun, 23 May 2004 10:34:28 +0200, Peter Rongsted wrote:

> Jeg sætter normalt kortet i en Sandberg 8-i-1 kortlæser købt i Fona til
> kr 249. Hvis du ikke bruger Windows XP, skal man installerer en driver,
> som følger med.

Jeg bruger også en kortlæser - godt nok en intern en.

Bemærk, at det kun er i Win98+Me, at man som regel skal bruge en driver.

Linux kerne 2.4.x har native support som XP så der skal heller ikke
bruges driver.

> [...]
> går en del hurtigere på den måde. Nogle gange har jeg også billeder
> med hjem på mere end et kort, så er det klart nemmest at bruge kort

Jeg kan kun tilslutte mig der, at bruge en kortlæser.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : HCS [4000]

Dato : 23-05-04 11:20

Der er nok delte meninger om hvad det nemmeste.
Jeg læser altid direkte ud fra kameraet, som jeg synes er det mest praktiske
og nemmeste.
Ikke noget med at tage kort ud af kamera og sætte i igen.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*
--------------

Fra : Jane

Dato : 23-05-04 11:32

Andreas M. Hansen skrev i <news:2hb43pFaro9rU1@uni-berlin.de>:

> Jeg sidder nu og tænker over om dette er den nemmeste og mest
> praktiske måde at gøre det på i dagligdagen ?

Tja jeg tager mit kort ud af kameraet og sætter det i min pc,
og vupti har jeg billederne. Når jeg er færdig sætter jeg
kortet tilbage i kameraet. Jeg kan lide at jeg slipper for
at rode med usb kabler, for jeg kan ikke fordrage at have den
slags liggende på bordet (for stor fristelse at bide i for
min kat).

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Gert Medom

Dato : 23-05-04 11:53

Der er heldigvis forskellige holdninger, og det gælder om at finde en måde,
som man selv kan håndtere.

Jeg bruger selv kortlæser. Så sparer jeg kameraets batterier imens
billederne overføres. Det betyder ikke så meget idag med USB, men mit første
kamera havde seriel tilslutning, og der var det over en time for at flytte
billeder......

Hilsen Gert

Fra : chr

Dato : 23-05-04 15:54

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message

> [...]
> at rode med usb kabler, for jeg kan ikke fordrage at have den
> slags liggende på bordet (for stor fristelse at bide i for

Der er da mest fedteri med at rode med at tage CF kort ud og ind...

Chr.

Fra : HKJ

Dato : 23-05-04 16:04

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in message

> Der er da mest fedteri med at rode med at tage CF kort ud og ind...

Kommer så sandelig an på hvor mange kort du skal flytte til computeren og om
kortlæseren er fast tilsluttet computeren.

Fra : chr

Dato : 23-05-04 16:24

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote in message

> "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote in message

> Kommer så sandelig an på hvor mange kort du skal flytte til computeren og
om
> kortlæseren er fast tilsluttet computeren.

selvfølgelig, jeg bruger primært et kort,-og en anden ting er at jeg har
oplevet at hvis jeg bruger en kortlæser på PC og flytter og skriver på
kortet, ja så skal det ligemeget hvad formateres i kameraet igen for at være
helt sikker på at det ikke går i 'ged'.

Chr.

Fra : emj

Dato : 23-05-04 16:43

On Sun, 23 May 2004 17:23:54 +0200, "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote:

> [...]
>kortet, ja så skal det ligemeget hvad formateres i kameraet igen for at være

Man skal aldrig skrive på kortet via en kortlæser. Hvorfor gør du mon
det?
Hilsen emj

Fra : chr

Dato : 23-05-04 16:46

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message

> Man skal aldrig skrive på kortet via en kortlæser. Hvorfor gør du mon
> det?
> Hilsen emj

Det gør jeg heller ikke mere.. ,-næh jeg flyttede mine billeder og det
var åbenbart nok (dvs de blev slette og så har PC'en jo skrevet på kortet).

Chr.

Fra : emj

Dato : 23-05-04 17:48

On Sun, 23 May 2004 17:45:54 +0200, "chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> wrote:

>Det gør jeg heller ikke mere.. ,-næh jeg flyttede mine billeder og det
>var åbenbart nok (dvs de blev slette og så har PC'en jo skrevet på kortet).

Jeg har aldrig været udsat for at mine kort skulle formatteres, blot
fordi jeg havde flyttet mine billeder fra kortet til PC. Jeg copierede
dem ikke, jeg klippede dem ud og satte dem ind i en dertil udvalgt
mappe på min HD.
Hvis du bare kopierer billederne fra kortet til PC, så er det klart,
at kortet skal formatteres i kameraet efterfølgende.
Hilsen emj

Fra : Jens Jensen

Dato : 23-05-04 23:33

Kortet skal selvfølgelig ikke efterfølgende formateres, når man flytter
billeder fra kortet til pc. Reelt sker der jo absolut intet med kortet - når
man tager det ud, er det nøjagtig som da man satte det i.

Fra : Bon

Dato : 23-05-04 21:10

"chr" <ASK@FORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplevet at hvis jeg bruger en kortlæser på PC og flytter og skriver på
> kortet, ja så skal det ligemeget hvad formateres i kameraet igen for at

Lyder mærkeligt. Jeg bruger selv kortlæser og et 1GB flashkort som
lagermedie fra
både PC og kamera. Så dejligt nemt når man skal have overført store filer
fra
hjemme PC'en og arbejdet. Jeg har ikke været udsat for at der er blevet
slettet noget
på kortet eller filer der ikke har virket..
--
BA

Fra : Jane

Dato : 23-05-04 17:39

HKJ skrev i <news:c8qegv$164m$1@news.cybercity.dk>:

> Kommer så sandelig an på hvor mange kort du skal flytte til computeren
> og om kortlæseren er fast tilsluttet computeren.

Er det den sprække i pcen over diskettedrevet under cdromen
som i kalder en kortlæser?

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : HKJ

Dato : 23-05-04 18:00

> Er det den sprække i pcen over diskettedrevet under cdromen
> som i kalder en kortlæser?

Det kommer helt an på PC'en.
Det er kun ganske få mærkevarer PC'er (og så labtops) som har indbygget
kortlæser fra fabrikken, til resten af PC'erne skal du købe en og selv
montere den.

Fra : Jane

Dato : 23-05-04 21:40

HKJ skrev i <news:c8qlbt$1db1$1@news.cybercity.dk>:

> kortlæser fra fabrikken, til resten af PC'erne skal du købe en og selv

Okay, jeg tænker bare på det som et drev og ikke som en læser.
Jeg har jo også et dvd-drev og ikke en dvd-læser, så jeg var
lidt usikker på om det nu var sprækken i talte om.

Jeg havde valgt at få en pc med drev til kameraets kort netop
fordi jeg ikke vil rode med eksterne dimser og kabler på mit bord.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : HKJ

Dato : 23-05-04 21:47

> Okay, jeg tænker bare på det som et drev og ikke som en læser.
> Jeg har jo også et dvd-drev og ikke en dvd-læser, så jeg var
> lidt usikker på om det nu var sprækken i talte om.

Umiddelbart tror jeg at drev betegnelsen kun bruges om medier der kræver en
motor: Disk-drev, CD-drev, tape-drev, DVD-drev.

> Jeg havde valgt at få en pc med drev til kameraets kort netop
> fordi jeg ikke vil rode med eksterne dimser og kabler på mit bord.

Så er der bare de 99 andre kabler en PC kræver

Fra : Deaster

Dato : 23-05-04 18:21

Jane wrote:

> Er det den sprække i pcen over diskettedrevet under cdromen
> som i kalder en kortlæser?
>
> Jane

Lol, det kommer nok meget an på hvilken pc man har. På min er det en
dvd brænder.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-04 22:51

On Sun, 23 May 2004 17:21:21 +0000, Deaster wrote:

> Lol, det kommer nok meget an på hvilken pc man har. På min er det en
> dvd brænder.

På min er jeg faret vild allerede.. har ikke noget diskettedrev og har
ikke haft det i 3 år og har heller ikke haft brug for det en eneste
gang.. længe leve memorysticks og webservers

En intern kortlæser er nu lækkert.. virker som en lidt mere "færdig"
løsning end alle de eksterne løsninger. Har dog en ekstern til når jeg
er på "farten".

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 17:23

Uheldigvis faldt Andreas M. Hansen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg sidder nu og tænker over om dette er den nemmeste og mest
> praktiske måde at gøre det på i dagligdagen ? - eller skal jeg købe
> mig en USB kortlæser ? - er der noget specielt software som er smart
?

Jeg har også en kortlæser, men jeg bruger mest mit USB kabel. Det
sparer kortet for at blive taget ind og ud hele tiden. Samtidig kan
man sagtens læse kortet som et almindeligt drev i kameraet.

Med mit kamera fulgte et program, Photoloader. Det ligger i
programbakken og staret automatisk, når det ser et kamera. Indtil
videre har jeg prøvet med tre forskellige kamera, og det virker
tilsyneladende med alle. Det overfører helt automatisk de nye billeder
til en ny mappe med dato under den aktuelle måned og oprette selv
HTML med thumbnails osv.

Det er faktisk ret smart og meget hurtigt at arbejde med, selv i
sammenligning med ACDSEE.

Claus