Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt digitalt portrætfoto, hvordan?
Fra : Steen Vestergaard

Dato : 22-05-04 22:31

Hvordan tager man et godt portrætfoto med et digitalt camera (cameraet
og motivet er ok)? Hvilket lys skal benyttes? hvor skal det placeres
osv.

Jeg er interesseret i nogle billeder som ikke lyser langt væk af at
der bare er tændt for cameraet og trykket af, med alle de former for
ulemper det giver.

på forhånd tak.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-05-04 23:03

"Steen Vestergaard
> [...]
>
> Jeg er interesseret i nogle billeder som ikke lyser langt væk af at
> der bare er tændt for cameraet og trykket af, med alle de former for

Det letteste, det smukkeste lys og en klasikker er at placere
modellen i nærheden af et vindue uden direkte sollys, eller
lyset fra en åben dør. Du kan evt. bruge en hvid plade (flamingo)
på en anden side af kameraet til at bløde skyggerne op en lille smule.
-max-

Fra : HCS [4000]

Dato : 23-05-04 11:37

Jeg har flere gange benyttet mig af dagslyset på en overskyet dag, hvor
lyset er meget diffust. Brug evt. et hvidt stykke karton, en avis eller
lignende til at opbløde skyggesiden. Sørg for at have er rolig baggrund, med
modellen 1 til 1½ meter fra. Et objektiv med brændvidde 80mm til ca. 135mm
med så stor blændeåbning som muligt, for at få en lille dybde skarphed. Stil
skarpt på modellens nærmeste øje.
Så skulle den være i kassen, enkelt og ligetil.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*
--------------

"Steen Vestergaard (slet XA109)" <vestergd@XA109get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:10852616160.890333155108724@dtext.news.tele.dk...

Fra : HCS [4000]

Dato : 23-05-04 13:23

På min hjemmeside ligger et par billeder, hvor nedenstående 'opskrift' er
brugt.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*