Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon S1 IS -Olympus C-765 - problem med ~
Fra : Test

Dato : 22-05-04 22:16

Jeg overvejer at købe et Canon S1 IS eller et Olympus C-765.

Jeg hælder mest til Canon - bl.a. pga. IS'en. Men i flere tests på nettet
nævnes Chromatic aberration / pulple fringing som et problem. Er der nogen,
der kan forklare, hvad det er? Hvordan optræder det på billeder?

Jeg kan se, der er flere Canon S1 ejere, der skriver indlæg - oplever I
problemer?

Tilsyneladende er det et generelt problem ved de fleste 10x zoom kameraer.
Men ved Olympus C-765 er det tilsyneladende minimeret. Derfor er dette også
inde i overvejelserne (og pga. størrelsen på C-765) - ellers synes jeg Canon
S1 virker som et lækrere kamera.

På forhånd tak.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-05-04 23:23

Test"
> [...]
> inde i overvejelserne (og pga. størrelsen på C-765) - ellers synes jeg Canon

Lilla kanter optræder i højkontrast områder og skyldes "dårlig"
objektiv konstruktion, desværre er der mange digicam fotografer
der ikke syns det er et problem. Problemet er mere udpræget på
digicams med over 5mp. På min Canon G5 var det markant, det
behøver altså ikke at have noget at gøre med 10X zoom.
Kanterne viser sig i konturene mellem lys og mørke, eg. blade og
grene mod en lys himmel. De fleste folk har ikke problemer med
det og med lidt photoshop arbejde kan man fjerne det, men imo
er det grimt og en uacceptabel fejl i et kostbart digicam.
Noget helt andet er at du sku' prøve at tjekke Panasonic FZ10
den har 12X Leica billed stabilisator objektiv. -max-

Fra : Gert Medom

Dato : 23-05-04 14:22

Hej!

Jeg har selv haft det omtalte kamera i halvanden uge.

På plussiden er der zoomen, som giver helt andre muligheder for at komme tæt
på. Jeg har fået enkelte pletskud af fugle hvor jeg må takke zoomen. Det er
også dejligt at det fungerer med alm AA batterier, som kan købes de fleste
steder.

På minus siden er, at kameraet ikke har makro, så man kan nærfotografere,
hvilket ellers er en nyttig ting. Displayet har tendens til at fryse fast
under fokusering i 1/2- 1 sekund så man ikke ser motivet kontinuerligt.

Jeg ved ikke om IS, image stabilisatoren, er så afgørende? Jeg har taget
mange skarpe billeder med S45, der ikke har denne feature. Jeg har taget
nogle "uldne" billeder med S1. Jeg er ikke prof fotograf, så jeg tør ikke
afsige en dom desangående.

Hvis du bor omkring Århus, må du gerne komme og se kameraet i aktion.

Hilsen Gert

Fra : Test

Dato : 23-05-04 20:05

Image stabilsatoren har vel større og større betydning jo mere du zoomer ud.
Derfor har den større betydning på Canon 1S ift. A45.

At Canon'en bruger AA-batterier er også noget af det, der vægter for mig
ift. Olympus C-765, der anvender dyre specialbatterier.

Ifølge anmeldelserne, kan man da godt gå helt tæt på med S1'erne selvom det
ikke kaldes makro. Er det forkert?

Jer er opmærksom på at kameraet fryser - jeg tror det hænger sammen med at
det er et display.

Lars

Fra : Gert Medom

Dato : 24-05-04 17:32

Hej igen!

> Image stabilsatoren har vel større og større betydning jo mere du zoomer
ud.
> Derfor har den større betydning på Canon 1S ift. A45.

for rystede billeder ved brug af kraftig zoom. Hvis du har mulighed for at
vente kommer der en test af kameraet i Digital Foto nr. 7/2004 der skulle
udkomme 24. juni.<<

> At Canon'en bruger AA-batterier er også noget af det, der vægter for mig
> ift. Olympus C-765, der anvender dyre specialbatterier.

lande der har samme stik og strømstyrke....<<

> Ifølge anmeldelserne, kan man da godt gå helt tæt på med S1'erne selvom
det
> ikke kaldes makro. Er det forkert?

prøve at lave nogle nærbilleder en dag og se, om de kan blive skarpe.<<

> Jer er opmærksom på at kameraet fryser - jeg tror det hænger sammen med at
> det er et display.

under fokusering, men det er måske en anden type?<<

billeder pr. sekund er den "flydende". Video funktionen er sjov men ikke
noget der betyder så meget for mit valg af kamera. <<

Fra : Kim Skovsby

Dato : 09-06-04 13:25

Billedestabilisator er en rigtig godt ting, men skal kun opfattes som en
nødløsning, da den giver en forringelse af billedet på ca. 7-10% Hvorfor er
en længre forklaring.

De dyre specialbatterier er nu ikke så syre når det kommer til stykked,
specielt fordi de er meget lettere at arbejde med.
Litiumbatter:
Kan arbejde ned til minus 40 grader
Kan chatlade på dem som du har lyst til
Har til ca. 1000 opladninger
Ladetid ofte på 1-2 timer
Er mindre
Er lettere
Kan ofte komme sig selv om du har mishandlet det.
Pris ofte imellem 500 - 1000 alt efter kameramodel

NiHM batteriet:
Ved 2200 mAh har du ca 400 opladninger
Har hukommelse så skal aflade minimun ved hver 10 opladning
Ladetid i en god intiligent standartlader ca. 6-12 timer for 2200 mAh.
Har kun 20 - 30% af sin spæning ved 0 grader
Er tunge
Fylder meget
Er billige i indkøb ca. 200 kr 4 stk i et godt mærke.

Det heder først makro når vi taler skala 1:1 eler mindre

Jo større zoom et objektiv har, jo dårliger kontrast/olløsning, og ofte
langt større sansynlighed for chromatic aberration. Kameraet vil også bruge
mere strøm og arbejde langsommere.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-06-04 14:23

"Kim Skovsby"
> Billedestabilisator er en rigtig godt ting, men skal kun opfattes som en
> nødløsning, da den giver en forringelse af billedet på ca. 7-10% Hvorfor er
> en længre forklaring.

"Nødløsning", det er godt nok negativt. Hvordan gør du det op,
300mm bl. 4,0 1/60s med eller uden IS. Det her ikke noget med
nødløsning at gøre, IS giver dig mulighed for at tage billeder du
ikke ville kunne uden.. Prøv at tage billeder fra et skibsdæk, med
lang tele, nødløsning, jaja det er godt med dig..

> [...]
> Er lettere
> Kan ofte komme sig selv om du har mishandlet det.
> Pris ofte imellem 500 - 1000 alt efter kameramodel

Eller billigere kopier 200-500kr

> [...]
> Er tunge
> Fylder meget
> Er billige i indkøb ca. 200 kr 4 stk i et godt mærke.

Njae - opladning 1-2 timer, AA standart kan købes allevegne.
Og prisen 4stk 2100mAh 110kr. Det er korrekt, de er ikke
glade for frostvejr, kan være et stort problem.

> [...]
> langt større sansynlighed for chromatic aberration. Kameraet vil også bruge

Ja det sku man tro, men mange kortere zoom og selv objektiver med fast
brændvidde kan have chromatic aberration, som regel billigere objektiver,
men a' een eller anden grund har dyre prosumer digicams med højt pixeltal
denne fejl meget ofte, selv om de ikke er udstyret med store zoom.

Fra : Kim Skovsby

Dato : 09-06-04 22:21

> [...]
> ikke ville kunne uden.. Prøv at tage billeder fra et skibsdæk, med
> lang tele, nødløsning, jaja det er godt med dig..
Grunden til jeg siger det er en nødløsning er at når du bruger IS så ryger
der ca, 7 - 10% af kvaliteten i objektivet. og det er fordi linseelementerne
ligger og køre i forhold til hinanden. Det er rigtig at du så ikke vil få så
ryste uskarpe billeder. Men hvis du kunne stå stille med kameraet uden brug
af IS så vil du få et flottere og skarper billede.

> Eller billigere kopier 200-500kr

> Njae - opladning 1-2 timer, AA standart kan købes allevegne.
> Og prisen 4stk 2100mAh 110kr. Det er korrekt, de er ikke
> glade for frostvejr, kan være et stort problem.
Det er op til den enkelte at vudere, det eneste sted hvor NiHM batteriet for
alvor trækker fra Litium batteriet er ved brug i en flash, fordi spænningen
hurtiger kommer op igen.

> [...]
> men a' een eller anden grund har dyre prosumer digicams med højt pixeltal
> denne fejl meget ofte, selv om de ikke er udstyret med store zoom.

Ja.. Men det er nogle andre faktore der spiller ind der. Jo højre antal
pixel jo højre opløsning kræver det at objektivet kan proforme. Hvis du
kigger på en MTF kurve for et zoom objektiv, så vil du se der sker meget med
kontrasten og opløsningen i forhold til et objektiv med en fast brændevide
eller (mindre zoom)

Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-06-04 09:17

"Kim Skovsby" <kim@skovsby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

brug
> af IS så vil du få et flottere og skarper billede.

Men hvis man så holder kameraet stille, så flytter linserne sig jo ikke i
forhold til hinanden, så burde kvaliteten vel ikke ryge? Hvis det er
tilfældet er det vel en win/tie situation, i håndholdt er det en klar fordel
og på stativ er det hverken eller.

Mvh
peter

Fra : Test

Dato : 23-05-04 19:57

Tak for et præcist svar.
Jeg har set på Panasonic, men synes det er for stort (rent fysisk) og så nok
også lige en tand for dyrt.